به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
دیر انزالی در بانوان

دیر انزالی در بانوان

بسیاری از خانم ها حتی پس از تحریک جنسی فراوان ، در رسیدن به ارگاسم با شریک زندگی مشکل دارند . مطالعات نشان می دهد که اختلال عملکرد ارگاسمی ۱۱ تا ۱۴درصد از خانم ها را تحت تأثیر قرار می دهد که نیاز به درمان دیر انزالی در بانوان دارند .  اختلال عملکرد ارگاسمی همچنین به آنورگاسمی یا اختلال ارگاسم زنانه معروف است . دیر انزالی در بانوان می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد و پزشک، با شناسایی علت ، روش های درمانی متفاوتی پیشنهاد می دهد . در این مقاله به مفهوم دیر انزالی ، عوامل و درمان های آن اشاره خواهد شد.

 

دیر انزالی در بانوان :

اختلال عملکرد ارگاسمیک ، شرایطی است که فرد در رسیدن به ارگاسم دچار مشکل می شود . این مشکل حتی در مواردی که برانگیخته جنسی هستند نیز ایجاد می شود و تحریک جنسی کافی وجود دارد  . هنگامی که این حالت در زنان رخ می دهد ، به عنوان اختلال عملکرد ارگاسم زن شناخته می شود که دیر انزالی در بانوان نیز یکی از مهم ترین انواع اختلال عملکرد ارگاسم است . همچنین مردان می توانند اختلال عملکرد ارگاسم را تجربه کنند ، اما این بسیار کمتر اتفاق می افتد .

ارگاسم احساس تحریک شدید هنگام تحریک جنسی است .  انزال می توانند از نظر شدت ، مدت و فراوانی متفاوت باشند . ارگاسم با تحریک جنسی کمی ممکن است رخ دهد ، اما گاهی اوقات تحریک بسیار بیشتری لازم است و ممکن است به دیر انزالی در بانوان ختم شود .

 

چه عواملی باعث اختلال در ارگاسم می شوند ؟

تعیین علت اصلی اختلال عملکرد ارگاسمی می تواند دشوار باشد . ممکن است زنان به دلیل عوامل جسمی ، عاطفی یا روانی در رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند . عوامل مؤثر ممکن است شامل موارد زیر باشد :

  • شرایط پزشکی 

    دیابت ، بیماری عروقی ، بیماری اسکلروز متعدد ، آسیب نخاعی و برخی شرایط لگن ممکن است موجب دیر انزالی در بانوان شود و در توانایی زن در رسیدن به ارگاسم اختلال ایجاد کند . FOD همچنین با آرتریت ، مشکلات تیروئید و آسم همراه بوده است.‌

  • داروها 

    داروهای ضد افسردگی ، به ویژه مهارکننده های برگشت مجدد سروتونین، ضد درد و داروهای مصرف شده برای سرطان ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی می توانند عوارض جانبی جنسی داشته باشند که منجر به دیر انزالی در بانوان شوند .

  • بی تجربگی جنسی 

    برخی از خانم ها هنوز نیاموخته اند که چه نوع تحریک جنسی به انزال آن ها کمک می کند . یا ممکن است آن ها نمی دانند که چگونه با شریک زندگی خود در مورد آنچه باعث لذت آن ها می شود ، صحبت کنند .

  • احساس گناه در مورد رابطه جنسی

    ممکن است زنان به این باور رسیده باشند که نباید از رابطه جنسی لذت ببرند ، بنابراین احساس گناه یا “اشتباه” برای انجام این کار می کنند و منجر به دیر انزالی در بانوان می شود .

  • اضطراب و افسردگی 

    ممکن است یک زن از رابطه جنسی چنان نگران باشد که نتواند به اندازه کافی آرامش داشته باشد تا بتواند به ارگاسم برسد .  یا  او ممکن است آنقدر روی رویدادهای منفی متمرکز شود که نتواند “در لحظه” باشد و از تحریک لذت ببرد . برای برخی از خانم ها ، ضعیف بودن بدن باعث اضطراب می شود . برخی دیگر از از دست دادن خودکنترلی در هنگام ارگاسم می ترسند و همه این ترس ها موجب دیر ارضایی در خانم ها می شود .

  • مسائل مربوط به روابط 

    درگیری با شریک زندگی خود باعث می شود زن دچار دیر انزالی در بانوان شود . این می تواند ناشی از مشکلات جنسی در رابطه ، مشکلات روابط عمومی ، عصبانیت ، بی اعتمادی یا عدم توانایی در برقراری ارتباط باشد .

  • بدرفتاری های گذشته 

    زنانی که از نظر جسمی ، روانی یا جنسی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند ، اغلب با ارگاسم مشکل دارند .

بعضی اوقات ، ترکیبی از این عوامل می تواند موجب دیر انزالی در بانوان شود . ناتوانی در ارگاسم می تواند منجر به پریشانی شود که ممکن است دستیابی به ارگاسم را در آینده دشوارتر کند .

دیر انزالی در بانوان

علائم اختلال عملکرد ارگاسم یا دیر انزالی چیست؟

علائم اصلی دیر انزالی در بانوان ، عدم توانایی در رسیدن به اوج لذت جنسی است . علائم دیگر شامل داشتن ارگاسم ناخوشایند و طولانی تر از حد طبیعی برای رسیدن به اوج است که نیاز به درمان دیر ارضایی در بانوان دارد .

زنان مبتلا به اختلال دیر انزالی در بانوان ممکن است در طی مقاربت جنسی یا استمناء در دستیابی به ارگاسم مشکل داشته باشند .

چهار نوع اختلال عملکرد ارگاسمی وجود دارد :

  • آنورگاسمی اولیه  شرایطی که در آن هرگز ارگاسم نداشته اید و حتما باید برای درمان دیر انزالی در بانوان اقدام کنید .
  • آنورگاسمی ثانویه  مشکل در رسیدن به ارگاسم ، حتی اگر قبلاً ارگاسم داشته اید .
  • اضطراب موقعیتی  شایع ترین نوع اختلال عملکرد ارگاسمی است .این اتفاق زمانی می افتد که شما در مواقع خاص ، از جمله در رابطه جنسی دهانی یا استمناء می توانید ارگاسم داشته باشید .
  • آنورگاسمی عمومی : عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم تحت هر شرایطی ، حتی اگر به شدت برانگیخته شوید و تحریک جنسی کافی است که نیاز به درمان دیر ارضایی در بانوان دارد  .  

 

عملکرد ارگاسم چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر فکر می کنید اختلال دیر انزالی در بانوان دارید ، باید قرار ملاقات را با پزشک خود تعیین کنید . پزشک شما قادر به تشخیص وضعیت شما و ارائه یک برنامه برای درمان دیر انزالی در بانوان خواهد بود . کمک به پزشک بهترین روش برای اطمینان از این است که می توانید دوباره از فعالیت جنسی لذت ببرید .

در حین ملاقات ، پزشک در مورد تاریخ رابطه جنسی شما سوال می کند و معاینه جسمی انجام می دهد . پاسخ ها و نتایج معاینات شما می تواند علل اصلی اختلال عملکرد ارگاسمی را نشان دهد و می تواند در شناسایی سایر عوامل موثر در دیر انزالی شما کمک کند .

پزشک ممکن است شما را برای معاینه پیگیری به متخصص زنان ارجاع دهد . یک متخصص زنان و زایمان می تواند درمان های بیشتری را برای  درمان دیر انزالی در بانوان توصیه کند .

 

درمان دیر انزالی در بانوان چگونه است ؟

درمان ارگاسم تاخیری بستگی به علت مشکل دارد . اگر دیر انزالی در بانوان را تجربه می کنید و فکر نمی کنید که به استرس یا داروهای دارای عوارض جانبی شناخته شده جنسی مربوط باشد ، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با رد دلایل جسمی شروع کند . اگر مشخص شود که علت آن مربوط به وضعیت پزشکی یا دارویی است که شما در حال مصرف آن هستید ، گزینه های مختلفی از جمله یافتن داروهای جایگزین و جایگزینی هورمون وجود دارد .

درمان دیر ارضایی در بانوان به علت بیماری بستگی دارد . ممکن است لازم باشد :

  • هرگونه بیماری اساسی پزشکی را درمان کنید .
  • داروهای ضد افسردگی را در صورت استفاده ، تغییر دهید .
  • برای درمان دیر انزالی در بانوان ممکن است از درمان روانشناختی استفاده کنید .
  • تحریک کلیتوریال را در حین خود ارضایی و مقاربت جنسی افزایش دهید .

 

زوج درمانی :‌

مشاوره زوجین یکی دیگر از گزینه های درمانی محبوب برای درمان دیر انزالی در بانوان است . یک مشاور به شما و شریک زندگی تان کمک می کند تا هرگونه اختلاف نظر یا درگیری که ممکن است رابطه جنسی شما را تحت تاثیر قرار دهد ، حل کنید . این می تواند مسائلی را که هم در رابطه و هم در اتاق خواب اتفاق می افتد حل کند . درمان فردی و زوجین ، احتمالاً با داشتن یک متخصص رابطه جنسی ، می تواند یک روش بسیار مؤثر در درمان ارگاسم تأخیر باشد که در اثر عوامل روانی یا روابط ایجاد شود .

روان درمانگران در همکاری با زوجین مهارت دارند و راهی برای تأمین نیازهای جنسی خود در هر دو شریک پیدا می کنند و درمان می تواند شامل صحبت کردن در مورد ارزش های جنسی و رابطه شما و تمرین های اختصاصی در خانه باشد که مربوط به نحوه رابطه جنسی شما است .

دیر انزالی در بانوان

هورمون درمانی :

در بعضی موارد ممکن است از هورمون درمانی استروژن برای درمان دیر انزالی در بانوان استفاده شود . استروژن برای افزایش حساسیت به افزایش میل جنسی یا میزان گردش خون به دستگاه تناسلی کمک می کند . درمان با هورمون استروژن ممکن است شامل قرص، یا استفاده از ژل در دستگاه تناسلی باشد . تستوسترون درمانی گزینه دیگری برای درمان دیر ارضایی در بانوان است . با این حال ، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آن را برای درمان اختلال عملکرد ارگاسمی در زنان تصویب نکرده است .

 

درمان های بدون نسخه :

برخی از محصولات بدون نسخه (OTC) و مکمل های غذایی نیز ممکن است به زنان مبتلا به اختلال عملکرد ارگاسمی کمک کنند .  روغن های برانگیخته کننده مانند زسترا ، کلیتوریس را گرم می کنند و تحریک را افزایش می دهند . این روغن ها ممکن است برای استفاده در هنگام مقاربت و خود ارضایی مفید باشد  .

حتما قبل از استفاده از محصولات یا داروهای OTC با پزشک خود صحبت کنید  . آن ها ممکن است یک واکنش آلرژیک ایجاد کنند یا با داروهای دیگری که مصرف می کنید تداخل پیدا کنند .

 

در اینجا چند نکته برای مقابله با انزال با تأخیر آورده شده است :

  •  نگرش سالم به رابطه جنسی و دستگاه تناسلی شخص به جلوگیری از بروز تاخیر در انزال کمک می کند .
  • برای به حداقل رساندن فشار ، انسان باید در لحظه لذت ببرد ، بدون اینکه نگرانی در مورد انزال داشته باشد یا نه .
  • درک این مسئله از اهمیت حیاتی نیز برخوردار است که همواره نمی توانید یک واکنش جنسی را کنترل کنید ، همانطور که شما نمی توانید خود را مجبور به خواب رفتن یا تحریک شدن کنید . هرچه فرد سعی کند یک پاسخ جنسی خاص داشته باشد ، بیشتر مهار می شود و به دیر انزالی در بانوان دامن می زند .
  • هرگونه ترس و اضطراب مانند ترس از بارداری یا بیماری باید آشکارا مورد بحث قرار گیرد .
  • تاخیر در انزال می تواند نتیجه بسیاری از شرایط باشد ، صرف نظر از اینکه می تواند درمان شود یا نباشد ، نباید از دیر انزالی در بانوان اجتناب کرد . در مورد آن صحبت کنید ، ارتباط برقرار کنید تا راه حل مشکلات خود را بدست آورید و از یک زندگی جنسی لذت بخش تر و سالم تر بهره مند شوید .

چشم انداز افراد مبتلا به اختلال عملکرد ارگاسم چیست؟

دیر انزالی در بانوان می تواند ناامید کننده باشد و ممکن است در روابط شما تأثیر بگذارد . با این وجود ، ممکن است با درمان مناسب بتوانید به اوج لذت جنسی خود برسید . مهم است بدانید که تنها نیستید . بسیاری از خانم ها در برخی از مراحل زندگی با اختلال عملکرد ارگاسمی مقابله می کنند .

اگر دیر انزالی در بانوان شما را اذیت می کند ، می توانید درمانی را انتخاب کنید که بسیار مفید باشد . بخشی از درمان فردی یا زوجین بر نحوه مشاهده روابط جنسی تمرکز دارد . ملاقات با یک درمانگر می تواند به شما و شریک زندگی شما کمک کند تا در مورد نیازها و خواسته های جنسی دیگری بیشتر بیاموزید . همچنین هرگونه مسائل مربوط به رابطه یا استرس زا های روزمره که ممکن است در ناتوانی شما در ارگاسم نقش داشته باشد ، مورد بررسی قرار می گیرد . حل این علل اساسی می تواند در آینده به درمان دیر انزالی در بانوان  کمک کند .

 

چگونه اکثر پزشکان دیر انزالی در بانوان را ارزیابی می کنند ؟

یک پزشک غالبا برای درمان دیر انزالی در بانوان ، ابتدا معاینه پزشکی و فیزیکی انجام می دهد تا هرگونه علل فیزیکی را شناسایی  کند . اگر شما مشکل جسمی نداشته باشید ، پس تمام دلیل دیر انزالی در ذهن شما است .

پزشک می داند که هر روش یا بیماری که مسیر سیستم عصبی را به دستگاه تناسلی مختل کند (آسیب نخاع ، اسکلروز متعدد ، جراحی ناحیه لگن ، دیابت شدید ، و غیره) – همه این توانایی را دارند که در انزال و ارگاسم مداخله کنند . کاهش احساس آلت تناسلی نیز ممکن است عاملی برای دیر انزالی در بانوان باشد و اکنون می توان چنین تغییراتی در حساسیت به لمس ، لرزش و دما را به طور دقیق اندازه گیری کرد .

چگونه اکثر سکس تراپیست ها دیر انزالی در بانوان را ارزیابی می کنند ؟

مهمترین ابزار در دسترس سکس تراپیست ها برای تشخیص هرگونه اختلال جنسی و درمان دیر انزالی در بانوان ، امتحان “وضعیت جنسی” است .  امتحان وضعیت جنسی یک آزمایش یا پرسشنامه نیست.   یک مصاحبه تشخیصی به بررسی تمام جنبه های عملکرد جنسی فعلی در کنار تجربه های تاریخی بالقوه مرتبط می پردازد .  توصیف نگرش ها و تجارب جنسی فعلی ، به رد دلایل جسمی کمک می کند و به شناسایی پیشین (دلایل اولیه) و یا حفظ کننده هرگونه مشکل جنسی از جمله دیر انزالی در بانوان کمک می کند . سؤال مهمی که ممکن است پزشک شما از شما بپرسد ، این است که آخرین تجربه خود را توصیف کنید .

برای تسریع در روند تشخیص ، این سؤال بزرگی است که باید در نظر بگیرید .  بسیاری از افراد به دلیل خجالت ، در برقراری ارتباط ترجیحی خود یا با شرکای خود یا پزشکان خود موفق نمی شوند . با این وجود ، پاسخ دادن به سوالات مفصل در مورد رفتار و نگرش های جنسی ، علل اختلال عملکرد را آشکار می کند و راه حل های درمان دیر ارضایی در بانوان را ارائه می دهد .

 

درمان دیر انزالی در بانوان چگونه است ؟

درمان ارگاسم تاخیری بستگی به علت مشکل دارد . اگر دیر انزالی در بانوان را تجربه می کنید و فکر نمی کنید که به استرس یا داروهای دارای عوارض جانبی شناخته شده جنسی مربوط باشد ، باید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا با رد دلایل جسمی شروع کند . اگر مشخص شود که علت آن مربوط به وضعیت پزشکی یا دارویی است که شما در حال مصرف آن هستید ، گزینه های مختلفی از جمله یافتن داروهای جایگزین و جایگزینی هورمون وجود دارد .

چگونه اکثر پزشکان دیر انزالی در بانوان را ارزیابی می کنند ؟

یک پزشک غالبا برای درمان دیر انزالی در بانوان ، ابتدا معاینه پزشکی و فیزیکی انجام می دهد تا هرگونه علل فیزیکی را شناسایی  کند . اگر شما مشکل جسمی نداشته باشید ، پس تمام دلیل دیر انزالی در ذهن شما است .

هورمون درمانی برای درمان دیر انزالی بانوان چگونه است؟

در بعضی موارد ممکن است از هورمون درمانی استروژن برای درمان دیر انزالی در بانوان استفاده شود . استروژن برای افزایش حساسیت به افزایش میل جنسی یا میزان گردش خون به دستگاه تناسلی کمک می کند . درمان با هورمون استروژن ممکن است شامل قرص، یا استفاده از ژل در دستگاه تناسلی باشد .

درمان های دیر انزالی معمولا چگونه هستند؟

هرگونه بیماری اساسی پزشکی را درمان کنید .
داروهای ضد افسردگی را در صورت استفاده ، تغییر دهید .
برای درمان دیر انزالی در بانوان ممکن است از درمان روانشناختی استفاده کنید .
تحریک کلیتوریال را در حین خود ارضایی و مقاربت جنسی افزایش دهید .

4.6/5 - (421 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

23 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
سمانه
1 سال قبل

سلام من ۲۲سالمه از طریق خودارضایی به ارگاسم میرسم اما همراه شریک جنسیم با معاشقه با وجود تحریک ارضا نمیشم به همین دلیل هنوز با همسرم رابطه دخول نداشتیم مشکل از چی میتونه باشه ؟

Last edited 1 سال قبل by سمانه
منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
11 ماه قبل
پاسخ به  سمانه

سلام دوست عزیز؛ لطفا به سکس تراپیست مراجعه کنید. کلینیک روان آرام ، روانشناس آقا و خانم متخصص در زمینه سکس تراپی داره که میتونه شما رو کمک کنه.

زهرا
1 سال قبل

با سلام من ۶۱ سال دارم سال ۵۳ ازدواج کرد تا سا ۸۰ نفهمیدم زن هم ارزا میشه الان ازدواج دوم هست میخام ارزا بشم چکار کنم

علی
1 سال قبل

سلام آلت من۱۲سانته،فک میکنم کوچیکه برا همین ازدواج نمیکنم میترسم طرف مقابل ارضا نشه.چیکار باید کنم۳۱سالمه،سکس هم داشتم بعضیاشون ارضا نمیشدن

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  علی

سلام دوست عزیز؛ موردی که ذکر کردین صرف به وجود اومدن مشکلات ارگاسم شخص مقابل نمیشه. ممکنه مسایل دیگه ای دخیل باشه. به کمک سکس تراپیست، مساله تون رو بررسی کنید.

نینا
1 سال قبل

سلام خانمی هستم 38ساله خیلی دیرارضامیشم ب اوج لذت جنسی میرسم امادیرارضامیشم بیشتراوقات هم ارضانمیشم،ممنون میشم راهنماییم کنین

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  نینا

سلام دوست عزیز؛ برای بررسی بیشتر به روانشناس مسایل جنسی (سکس تراپیست )مراجعه کنید.

عزت
2 سال قبل

سلام خوبین من مردم سن من ۲۳ سالمه من زود انزال میشم ولی خانم دیر انزال میشه میشه خودی شما جواب بدین

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
2 سال قبل
پاسخ به  عزت

سلام دوست عزیز؛ دکتر امیر جلال حاتمی در مرکز روان آرام تخصص سلامت جنسی دارند. میتونید از ایشون وقت بگیرید تا شرایط شما و خانومتون رو کاملا بررسی کنند و راهکارهای لازم رو بهتون ارائه کنند.

مریم زارع
2 سال قبل

من خانمی ۴۸ ساله هستم در سن ۱۶ سالگی ازدواج کردم در اسالهای اول ازدواج ازاع میشدم باسکس باهمسرم ولی الان حدودشاید ۱۵ سال است که اصلا موقع سکس ارزاع نمیشوم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
2 سال قبل
پاسخ به  مریم زارع

سلام دوست عزیز؛ این مسئله مهم، نیاز به توجه و بررسی بیشتری داره و توصیه میکنم حتما با یک سکس درمانگر (روانشناس مسایل جنسی) وقت بگیرید. حتما کمک کننده خواهد بود.

ثنا
7 ماه قبل

سلام من الان چند بار ارضا نمیشم اگه بشم دیر میشم شوهر دوست دارم اونم سعی خودش می‌کنه چکار کنم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
6 ماه قبل
پاسخ به  ثنا

سلام دوست عزیز؛ افراد زیادی مشکلات شبیه به مساله شما رو دارند که با مراجعه به سکس تراپیست، دلایل و شرایط مسئله رو بررسی می کنند و نتایج خوب و اثربخشی رو میگیرند. توصیه میکنم اگه میخواین کیفیت روابط تون رو بالا ببرید و با حل مشکل، روابط غنی تری داشته باشید به زوج درمانگر متخصص در حیطه مسایل جنسی مراجعه بفرمایید.

محمدی
2 سال قبل

سلام من خانمی ۳۸ ساله هستم یه نوبت ازدواج کردم وجدا شدم هیچ لذتی از سکس نداشتم در حال حاضر مجدد ازدواج کردم فقط ارضا میشم ولی اون تغییرات فیزیولوژیک رو اصلا حس نمیکنم

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  محمدی

سلام دوست عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه پیشنهاد میشه در این زمینه به مشاوره جنسی و سکس تراپیست مراجعه کنید مشاور جنسی با بررسی موضوعات میتونه بهترین راهکارها را به شما ارائه کند اگر مایل باشید می توانید با مشاورین کلینیک روان آرام به صورت حضوری و غیر حضوری وقت بگیرید

رحمتی
2 سال قبل

سلام من سودابه رحمتی هستم ، 23سالمه و ب تازگی متاهل شدم . در دوران مجردی با خوابیدن روی پتو و بالشت خود ارضایی می کردم و به ارگاسم میرسیدم ، در اولین و دومین رابطه با همسرم به ارگاسم رسیدم ولی بعد از اون دیگه هیچوقت با همسرم به ارگاسم نمیرسم . خیلی ممنون میشم کمکم کنید.

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  رحمتی

سلام دوست عزیز امیدوارم حالتون خوب باشه پیشنهاد میشه در این زمینه به مشاوره جنسی یا سکستراپیست مراجعه فرمایید مشاوره جنسی با بررسی عوامل و دلایل مختلف میتونه بهترین راهکار را در این زمینه به شما ارائه کنه اگر مایل باشید می توانید با مشاورین کلینیک روان آرام به صورت حضوری و غیر حضوری وقت بگیرید

سودابه رحمتی
2 سال قبل

خیلی ممنون از پاسخگویی شما

رحمتی
2 سال قبل

خیلی ممنونم از پاسخگویی شما

ادم
1 سال قبل
پاسخ به  رحمتی

بی تربیت

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره