به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوره استرس تحصیلی

مشاوره استرس تحصیلی

بیشتر دانش آموزان در طول دوران تحصیل شان با استرس و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند. استرسی که به دلیل مسائل تحصیلی برای کودکان و نوجوانان ایجاد می شود می تواند بر روی شادی و نشاط آن ها، سلامتی شان و نمرات شان تاثیر بگذارید. در مشاوره استرس تحصیلی سعی می شود با راهکارهای مناسب، علت استرس دانش آموزان مشخص شود و اقدامات مناسبی برای رفع این مشکل انجام شود.

استرس و نگرانی هایی که در بین دانش آموزان وجود دارد گاهی بسیار بیشتر از بزرگسالان است. بالا بودن اضطراب در بین دانش آموزان ممکن است صدمه های زیادی را به آن ها وارد کند زیرا دانش آموزان از نظر روانی آسیب پذیرتر هستند به همین جهت است که مشاوره استرس تحصیلی به تمامی افراد پیشنهاد می گردد.

در این مقاله می خواهیم به مشاوره استرس تحصیلی و راه حل های کاهش استرس در بین دانش آموزان بپردازیم:

 

استرس و نگرانی چه اثراتی بر روی دانش آموزان دارد؟

یکی از دلایل بسیار مهمی که باعث می شود، خانواده ها به فکر مراجعه به روانشناس و مشاوره استرس تحصیلی بیفتند، اثرات مخرب و جبران ناپذیری است که استرس به دانش آموزان وارد می کند. البته به دلیل حساسیت هایی که در چند سال گذشته در بین دانش آموزان ایجاد شده و همه دوست دارند بهترین نتیجه را در کنکور بگیرند، مقداری از این استرس طبیعی است.

اما نکته دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از خانواده ها متوجه نیستند که استرس بیش از حدی که به خاطر کنکور یا گرفتن بالاترین نمره ها برای دانش آموز ایجاد می شود، تا چه اندازه ممکن است مخرب باشد. استرس و اضطراب ممکن است الگوی خواب و رژیم غذایی دانش آموز را بهم بریزد. هم چنین این استرس و نگرانی اگر طولانی مدت شود ممکن است مشکلات روحی و جسمی برای دانش آموز ایجاد کند.

یکی از موارد دیگری که باعث می شود مشاوره استرس تحصیلی اهمیت بسیار زیادی داشته باشد، این است که اضطراب های دوران تحصیل گاهی مشکلات جدی برای آینده افراد ایجاد می کند. بها دادن بیش از حد به نتیجه آزمون کنکور گاهی باعث بروز افسردگی و مشکلات روان پزشکی جدی در آینده می شود. به همین دلیل است که باید از اضطراب و نگرانی بیش از حد در دانش آموزان جلوگیری کرد. (Coping with School Stress ) مشاوره استرس تحصیلی بهترین راه کنترل این اوامر است.

 

دلایل به وجود آمدن استرس

استرس و نگرانی ممکن است در تمام طول تحصیل به سراغ دانش آموز بیاید. معمولا دانش آموزانی که اوضاع درسی نسبتا بهتری دارند و به دنبال رقابت با دیگران هستند، بیشتر در معرض استرس قرار می گیرند. در دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی اضطراب و استرس ممکن است به دلیل سخت گیر بودن معلم یا تکالیف بیش از حد برای دانش آموز ایجاد شود. بنابراین مشاوره استرس تحصیلی در بین دانش آموزان مقاطع پایین تر با مقاطع بالاتر تفاوت دارد.

استرس در بین دانش آموزان دبیرستانی بیشتر به دلیل کنکور و یا امتحانات نهایی ایجاد می شود. بسیاری از خانواده ها دانش آموزشان را تحت فشار قرار می دهند که برخلاف میلش در رشته تحصیلی که آن ها دوست دارند در دبیرستان تحصیل کند. همین موضوع باعث افزایش استرس در میان دانش آموزان می شود.

نتایج پژوهش هایی که بر روی تعدادی از دانشجویان انجام شده است، نشان می دهد که تعدادی از دانشجوها حتی بعد از ورود به دانشگاه نیز نتوانسته اند اضطراب و استرس شان را کنترل کنند و هم چنان درگیر این موضوع باقی مانده اند. پس بهتر است مشاوره استرس تحصیلی را پیش از رفتن به دانشگاه انجام دهید.

مشاوره استرس تحصیلی

چه راه حلی برای درمان اضطراب تحصیلی وجود دارد؟

همان طور که تا اینجای مقاله گفته شد، استرس و اضطراب هایی که دانش آموزان در دوران تحصیل شان تجربه می کنند، ممکن است مشکلات جدی برای آن ها ایجاد کند. بنابراین پدر و مادر دانش آموز و هم چنین کادر مدرسه باید مشاوره استرس تحصیلی را جدی بگیرند و به دنبال ریشه یابی این موضوع باشند.

پس از این که عوامل ایجاد کننده استرس مشخص شد باید برای درمان این مشکل ها اقدام کرد. در ادامه مقاله چند راهکار مهمی که می تواند به دانش آموز کمک کند تا با نگرانی و اضطراب هایش مقابله کند را با هم مرور می کنیم:

 

1- خوب بخوابید

یکی از اشتباه هایی که بسیاری از دانش آموزان انجام می دهند این است که خوب نمی خوابند. به صورت معمول بدن یک کودک و نوجوانان به 8 ساعت خواب شبانه نیاز دارد. کمبود خواب باعث حواس پرتی دانش آموز و یاد نگرفتن مطالب می شود.

تعدادی از دانش آموزانی که در دوران کنکور هستند تصور می کنند اگر کمتر بخوابند و زمان بیشتری را برای درس خواندن اختصاص دهند نتیجه بهتری خواهند گرفت. در صورتی که این فکر کاملا اشتباه است.

بدن ما به صورت طبیعی به استراحت کافی نیاز دارد. اگر مغز استراحت کافی نداشته باشد، میزان یادگیری پایین می آید. بنابراین شاید این طور به نظر برسد که دانش آموز دارد زمان بیشتری را برای مطالعه اختصاص می دهد اما حقیقت این است که کیفیت درسی که می خواند اصلا خوب نیست و نتیجه خوبی نخواهد گرفت.

 

2- فعالیت بدنی داشته باشید

یکی از موارد بسیار مهمی که در مشاوره استرس تحصیلی مطرح می شود، ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی است. دانش آموزان به دلیل این که در سن های کودکی و یا نوجوانی قرار دارند نیاز دارند که فعالیت بدنی انجام دهند تا انرزژی بدنی شان تخلیه شود.

فعالیت بدنی هم چنین باعث می شود که دانش آموزها خواب بهتر و آرام تری را تجربه کنند و از این طریق نیز به کاهش اضطراب و نگرانی شان کمک می کند. ورزش کردن به خصوص در این سن و سال هیچ محدودیتی ندارد. نوع ورزشی که دانش آموز انجام می دهد بهتر است براساس علاقه اش باشد.

ورزش های سبکی مثل یوگا و پیاده روی و یا ورزش های سنگین تر مانند فوتبال و بسکتبال هر کدام ویژگی های خودشان را دارند. انتخاب نوع ورزش بر عهده دانش آموز است . اما به طور کل هر نوع فعالیت بدنی موجب کاهش اضطراب تحصیلی می شود و باید جدی گرفته شود.

 

3- موسیقی گوش کنید

موسیقی یکی از مناسب ترین پیشنهادهایی است که مشاور و یا روانشناس به شما خواهند داد. هم چنین گوش کردن به موسیقی احتمالا آسان ترین و کم هزینه ترین روشی است که می تواند به شما کمک کند تا استرس تان را کاهش دهید.

انتخاب نوع موسیقی به سلیقه شما بستگی دارد و محدودیتی ندارد. البته در مشاوره استرس تحصیلی معمولا پیشنهاد می شود که برای کاهش استرس به موسیقی های آرام گوش کنید. چون برخی از سبک های موسیقی ممکن است باعث اضطراب بیشتر شما شود. هم چنین موسیقی باعث می شود که آرامش درونی شما افزایش پیدا کند و کمتر دچار استرس های بی دلیل شوید.

پیشنهاد می کنم در این رابطه حتما مقاله چرا بی دلیل استرس دارم را مطالعه کنید تا با ریشه های استرس های بدون دلیل بهتر آشنا شوید.

مشاوره استرس تحصیلی

4- به مشاور مراجعه کنید و مشاوره استرس تحصیلی دریافت کنید

یکی از بهترین و اساسی ترین راه های مشاوره استرس تحصیلی ، مشورت کردن با روانشناس در مورد مشکلی است که دانش آموز دارد تجربه می کند. مشاور روانشناس با بررسی شرایط دانش آموز سعی می کند ریشه استرس و اضطراب را پیدا کند. روانشناس به خود دانش آموز و خانواده اش راهکارهای مناسبی برای مقابله با استرس و نگرانی تحصیلی ارائه می کند.

مراجعه به روانشناس نه تنها برای دانش آموز مفید است بلکه ممکن است باعث شود که خانواده ها را هم از اشتباه شان مطلع کند و به آن ها کمک کند که این اشتباهات شان را تکرار نکنند. به همین دلیل نقش یک مشاور مجرب و متخصص در مشاوره با استرس تحصیلی بسیار ضروری به نظر می رسد.

 

5- جهت کنترل با مشاوره استرس تحصیلی برنامه ریزی کنید

نداشتن یک برنامه مشخص همیشه باعث اضطراب و نگرانی می شود. داشتن یک برنامه خوب نه تنها در موضوعات تحصیلی بلکه در بقیه جاهای زندگی نیز باعث می شود که شما بتوانید از استرس و نگرانی دور شوید. اما در هنگام درس خواندن و در دوران تحصیل، داشتن برنامه ضروری تر به نظر می رسد.

داشتن یک برنامه مناسب یک توصیه بسیار مهم در مشاوره استرس تحصیلی است. دانش آموزانی که برنامه ندارند همیشه سردرگم هستند و نمی توانند به خوبی تصمیم بگیرند. هم چنین نداشتن برنامه باعث می شود که همیشه تعدادی از کارهایی که باید برای مدرسه انجام دهند را از یاد ببرند و همین مورد نیز باعث استرس بیشتر می شود.

در دوران کنکور، اهمیت داشتن یک برنامه خوب بیشتر از گذشته است. در سال های کنکور زمان اهمیت بسیار زیادی دارد و از دست ندادن زمان و استفاده درست از آن بسیار حیاتی به نظر می رسد. بنابراین در مشاوره استرس تحصیلی همیشه به دانش آموزی که می خواهد کنکور بدهد توصیه می کنند که حتما برنامه داشته باشد.

 

6- خوب غذا بخورید

یک رژیم غذایی مناسب نقش بسیار مهمی در پیشگیری از استرس و کاهش استرس دارد. هم چنین مصرف زیاد چای و یا قهوه باعث می شود که دانش آموزان با مشکلات خواب روبرو شوند که همین موضوع نیز استرس شان را زیاد می کند.

یکی از راهکارهای تغدیه ای مشاوره استرس تحصیلی این است که تعداد وعده های غذایی افزایش پیدا کند و به جای آن حجم غذایی که هر بار استفاده می کنید، کاهش پیدا کند. این عادت غذایی بسیار خوب باعث می شود که جریان خون بهتری در بدن وجود داشته باشد.

تغذیه نامناسب و مصرف غذاهایی که شور یا چرب باشند، باعث می شود که تمرکز دانش آموز کمتر شود. تعدادی از دانش آموزانی که در دوران کنکور هستند، با مشکلات غذایی مواجه می شوند. بعضی از افراد بی اشتها می شوند و برخی دیگر به پرخوری رو می آورند که به دلیل اضطراب تحصیلی است. به همین خاطر در مشاوره استرس تحصیلی توصیه می شود که اگر دانش آموز با چنین مشکلاتی روبرو شد با یک متخصص تغدیه مشورت کند.

در همین رابطه پیشنهاد می کنم حتما مقاله رابطه مستقیم استرس با چاقی را مطالعه کنید تا با اهمیت تغذیه مناسب برای پیشگیری از استرس بیشتر آشنا شوید.

 

نتیجه گیری مشاوره استرس تحصیلی:

دوران تحصیل و دوران کنکور دوران های پرتنشی برای همه افراد هستند. در مشاوره استرس تحصیلی سعی می شود تا با ارائه راهکارهای منطقی استرس ها و نگرانی ها برطرف شود تا دانش آموز نتیجه تلاش هایش را ببیند.

متاسفانه یکی از دلایلی که باعث می شود تعدادی از دانش آموزان به نتایج دلخواه خود نرسند اضطراب های بیش از اندازه ای است که از طرف خانواده به بچه ها وارد می شود. بنابراین خانواده باید اطلاعات شان را در این زمینه بالا ببرند تا رفتارهایی که ممکن است به ضرر فرزندشان تمام شود را کنار بگذارند و به او کمک کنند تا بهترین نتیجه را بگیرد.

 

منابع:

/www.huffpost.com

www.webmd.com

4.5/5 - (446 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

28 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
Raha
3 ماه قبل

سلام و وقت بخیر
من دهم رشته طراحی دوخت هستم با اینکه خیلی به رشته طراحی علاقه دارم اما از وقتی مدرسه ها شروع شده کل زندگیم شده استرس روزایی ک تخصصی دارم ب شدت استرس می گیرم اینک نکنه درس رو یاد نگیرم یا اشتباه بکشم، این همش باعث میشه ک من اشتباه بکنم و غلط انجام بدم و مجبور شم از اول کارام رو انجام بدم و این باعث میشه استرسم ۲ برابر بشه..
میشه کمکم کنید
خیلی ممنون ????

مهری
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من کلاس هشتم هستم هنگامی که معلم درس را می‌پرسد استرس میگیرم باید چیکار کنم
لطفا همراهی کنید

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
3 ماه قبل
پاسخ به  مهری

سلام دوست عزیز؛ نکات مفید و کاربردی بصورت کلی در مقاله ذکر شده که اگه به کار بگیرید تا حد زیادی استرستون کنترل میشه. بخصوص در زمینه برنامه ریزی کردن برای دروس و خواب مفید داشتن. ولی اگه بازم حل نشد به مشاور مدرسه یا روانشناس مراجعه کنید و در زمینه اضطراب اجتماعی مشاوره بگیرید.

خانم
3 ماه قبل

سلام من کلاس ده تجربی هستم و خیلی استرس دارم برای هیچ چیز و وقتی خانم درس می‌پرسه دستام می لرزه

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
3 ماه قبل
پاسخ به  خانم

سلام دوست عزیز؛ راهکارهای کلی برای مدیریت استرس در مقاله سایت نوشته شده که توصیه میکنم با دقت بخونید و به کار ببندید. و برای راهنمایی بیشتر میتونید از مشاور مدرسه هم کمک بگیرید.

خانم
3 ماه قبل

خیلی ممنون و برای لرزه ی دستام توصیه ای دارین واقعا خیلی بده

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
3 ماه قبل
پاسخ به  خانم

سلام دوست عزیز؛ اگه لرزش دستتون ناشی از استرس باشه، زمانی که اضطرابتون رو درمان کنید قطعا لرزش هم به مرور برطرف میشه.

مقدم
1 سال قبل

سلام پسرکلاس هفتم هستش تایم مدرسه که شروع میشه استرس زیادی میگیره درحدی که هیچی نمی‌فهمه من خیلی نگرانش هستم نمیدونم چکارکنم

صاحبیان
1 سال قبل

سلام روزتون بخیر دخترم امسال دوازدهم تجربی ساعت مطالعه خوبی داره وآزمونهای زماندار تو خونه رو با درصد بالا میزنه ولی تو آزمون قلم چی با استرسی که داره خراب میکنه ولی تحلیل آزمون درصد های خیلی بالا داره چه کار برای کاهش استرس بکنم

علی
1 سال قبل
پاسخ به  صاحبیان

سلام باید مواجه درمانی باشه بیشتر آزمون حضوری تمرین کند

امانی
1 سال قبل

سلام دخترم دهم انسانی وامسال به علت استرس زیاد افت شدید تحصیلی داشته وخیلی میخونه ولی موقعی که ازش میپرسیم یا در امتحان انگار هیچی نخونده وهیچی یادش نمیاد چکار کنیم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  امانی

سلام دوست عزیز؛ اضطراب و استرس مانع بزرگی برای یادگیری به شمار میاد. متاسفانه به خاطر شرایط کرونا و انلاین شدن مدارس کیفیت آموزش به شدت افت پیدا کرد. و بعداز کرونا دانش آموزان ملزم شدن که به صورت حضوری امتحان و آزمون های حضوری رو شرکت کنند که درسش رو انلاین و بی کیفیت دریافت کرده بودند. و همین موضوع بشدت استرس زا بود. اگه به مهارت های حل مساله و مدیریت هیجان و استرس مسلط نیستند، پیشنهاد میکنم از یک مشاور یا روانشناس فردی کمک بگیرید.

خانم رضایی
1 سال قبل

سلام من امسال قراره توی کنکور انسانی شرکت کنم فقط یه چیزی حدود یک ماه و نیم دیگه تا کنور مونده اما متاسفانه سال های قبل نتونستم درس ها را بخوانم ولی در کل خوب یاد میگرفتم میشه الان نمیدونم کدوم درس رو بخونم خیلی عصبی شدم اگه میشه راهنماییم کنید

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  خانم رضایی

سلام دوست عزیز؛ برای بخش تحصیلی تون نیاز به برنامه ریزی که شامل جمع بندی باشه دارید. اما استرس و فشار ناشی از این شرایط برای اغلب دانش اموزای کنکوری پیش میاد و تا حدودی طبیعی هست. ولی اگه نمیتونید مدیریتش
کنید و ممکنه عملکردتون رو مختل کنه و تاثیر بدی روی آزمونتون بزاره، از مشاور کمک بگیرید.

...
2 سال قبل

باسلام من کلاس یازدهم انسانی هستم مشکل من اینه که نمی تونم درس بخونم و هیچ علاقه ای به درس خوندن ندارم و حتی برای امتحان های اول ترمم اصلا درس نمی خونم و کاری هم از دستم برنمیاد
لطفا کمکم کنید??

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره