به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان دیر انزالی در زنان

درمان دیر انزالی در زنان

درمان دیر انزالی در زنان به چه صورت است؟

انزال خانم ها هنگامی است که یک زن برانگیخته جنسی شود ، اما لزوماً ارتباطی با داشتن انزال وجود ندارد . دانشمندان انزال زنان را کاملاً درک نمی کنند و تحقیقات کمی در مورد نحوه عملکرد و هدف آن وجود دارد. انزال زنانه کاملاً طبیعی است. در این مقاله به علل و درمان دیر انزالی در زنان می پردازیم.

چنانچه توصیه می کنیم اگر تصمیم قطعی برای درمان دیر انزالی دارید می توانید در جلسات مشاوره جنسی کلینیک روانشناسی روان آرام حضور یابید و به اطلاعات جامع تری در خصوص روانشناسی جنسیتی زنان و مردان دست یابید.

انزال چیست؟

انزال زنانه به بیرون راندن مایعات از مجرای ادرار در هنگام انزال یا برانگیختگی جنسی اشاره دارد .  مجرای ادراری ، مجاری است که ادرار را از مثانه به بیرون بدن منتقل می کند . این انزال در زنان کمتر از مردان رخ می دهد پس نیازمند درمان دیر انزالی در زنان هستند به طور معمول

دو نوع مختلف انزال در زنان وجود دارد :

  • مایعی که معمولاً بی رنگ و بی بو است و در مقادیر زیادی بروز می کند.
  • مایع انزال : این نوع بیشتر به منی مردها شباهت دارد . به طور معمول غلیظ است و به نظر می رسد شیری رنگ است.

تجزیه و تحلیل نشان داده است که مایع ، حاوی اسید فسفاتاز پروستات (PSA) است . آنزیمی است که در منی مرد موجود است و به تحرک اسپرم کمک می کند . بعلاوه ، ماده انزال معمولاً حاوی فروکتوز است که نوعی قند است.  فروکتوز همچنین به طور کلی در مایع منی مرد وجود دارد که به عنوان منبع انرژی برای اسپرم عمل می کند . درمان دیر انزالی در زنان  به بروز این مایع ها کمک می کند.

آیا انزال زنان واقعی است ؟

سال ها دانشمندان تصور می كردند زنانی كه در طول رابطه جنسی انزال می كنند ، مشكلاتی دارند .  تحقیقات از آن زمان این ایده را رد كرده و وجود انزال زنان را تأیید كرده است و برای درمان دیر انزالی در زنان تحقیق صورت گرفته است.

آیا انزال و درمان دیر انزالی در زنان شایع است؟

انزال خانم ها کاملاً طبیعی است ، اما مردم خیلی اوقات در رابطه جنسی ، در مورد آن صحبت نمی کنند. طبق گزارش انجمن بین المللی پزشکی جنسی ، برآوردهای مختلف حاکی از آن است که بین 10 تا 50 درصد از زنان در طول رابطه جنسی انزال می کنند و برخی از آنان از دیر انزال شدن رنج می برند که نیاز به درمان دیر انزالی در زنان دارند.

برخی از کارشناسان معتقدند که همه زنان انزال را تجربه می کنند ، اما بسیاری متوجه آن نمی شوند. این امکان وجود دارد که آن ها از آن آگاهی نداشته باشند ، زیرا مایعات می توانند به جای ترک بدن ، به سمت عقب مثانه حرکت کنند . در یک مطالعه قدیمی که شامل 233 زن بود ، 14 درصد از شرکت کنندگان گزارش دادند که انزال شده اند ، در حالی که 54 درصد گفته اند که حداقل یک بار آن را تجربه کرده اند.

آنچه معلوم است این است که تجربه انزال زنانه از جمله احساس ، محرک و میزان انزال در افراد مختلف متفاوت است .

آیا در درمان دیر انزالی در زنان مزایای سلامتی تامین می شود ؟

هیچ مدرکی مبنی بر این که انزال زنان فواید سلامتی دارد ، وجود ندارد .  با این حال ، تحقیقات نشان داده است که رابطه جنسی خود فواید زیادی دارد . در حین انزال ، بدن هورمون های تسکین دهنده درد را آزاد می کند که می تواند به درد کمر و پا ، سردرد و گرفتگی قاعدگی کمک کند.  بلافاصله پس از اوج گرفتن ، هورمون هایی آزاد می شوند که باعث خواب آرام می شوند .  این هورمون ها شامل پرولاکتین و اکسی توسین هستند . درمان دیر انزالی در زنان برای زنانی که این مشکل را دارند ، می تواند به کاهش استرس و مشکلات ناشی از نداشتن رابطه جنسی کامل ، کمک کند  .

سایر مزایای سلامتی عبارتند از :

  • از بین بردن استرس
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • محافظت در برابر بیماری های قلبی
  • کاهش فشار خون
  • اتصال به چرخه قاعدگی

هنوز مشخص نیست که آیا بین انزال زن و چرخه قاعدگی ارتباط وجود دارد یا خیر . در نتیجه درمان دیر انزالی در زنان  بسیار حائز اهمیت است.

اتصال به بارداری

برخی دانشمندان بر این باورند که انزال زن در بارداری نقش دارد .  آن ها این را فکر می کنند ، زیرا مایعات حاوی PSA و فروکتوز هستند که به اسپرم در حرکت آن ها به سمت تخمک ، کمک می کنند   . اما دیگران با این نظریه اختلاف دارند.  آن ها معتقدند كه انزال معمولاً حاوی ادرار است كه می تواند اسپرم را از بین ببرد .

درمان دیر انزالی در زنان  :

میزان و نوع تحریک مورد نیاز برای انزال ، از زن تا زن متفاوت است.  بیشتر خانم ها می توانند به انزال برسند که کلیتوریس (که مربوط به آلت تناسلی در مردان است) ، تحریک شود . کمتر از نیمی از خانم ها به طور مرتب در طول رابطه جنسی به انزال می رسند .  حدود 1 از 10 زن هرگز به انزال نمی رسد ، اما با این وجود بسیاری از آن ها فعالیت جنسی را رضایت بخش می دانند.

دیر انزالی در زنان نسبت به مردان ، راحت تر است . به همین دلیل بسیاری از خانم ها به دنبال درمان دیر انزالی در زنان ، نیستند . زنان مبتلا به اختلال انزالی ، تحت هيچ شرايطی نمي توانند انزال داشته باشند ، حتی هنگام خود ارضایی و هنگام تحريك بسيار زياد.  با این حال ، نداشتن انزال معمولاً به این دلیل اتفاق می افتد که زن به اندازه کافی برانگیخته نشده است ، بنابراین یک اختلال برانگیختگی محسوب می شود ، نه یک اختلال انزال.

ناتوانی در داشتن انزال تنها در شرایطی که فقدان انزال زن را ناراحت می کند ، یک اختلال محسوب می شود و به درمان دیر انزالی در زنان، ‌  نیاز دارد.  عشق ورزیدن بدون انزال می تواند باعث ناامیدی شود و ممکن است موجب نارضایتی و گاهی بیزاری برای هر جنسی شود .

علل دیر انزالی در زنان :

عوامل موقعیتی و روانی می توانند در ایجاد اختلال انزال و نیاز به درمان دیر انزالی در زنان نقش داشته باشند.  آن ها موارد زیر را شامل می شوند :

  1. عشق ورزی که به طور مداوم قبل از برانگیختن زن به پایان می رسد (مثل وقتی مرد خیلی زود انزال می شود) .
  2. مقدمه ناکافی است .
  3. در یک یا هر دو شریک ، عدم درک در مورد عملکرد اندام تناسلی آن ها
  4. ارتباط ضعیف در مورد رابطه جنسی (به عنوان مثال ، درمورد این که زن از چه نوع تحریکی لذت می برد)
  5. مشکلات در رابطه ، مانند درگیری های حل نشده و عدم اعتماد
  6. اضطراب در مورد عملکرد جنسی
  7. ترس از ترك ، آسیب پذیر بودن و كنترل نداشتن (احتمالاً بخشی از ترس از كنترل نداشتن همه جنبه های زندگی آنها یا بخشی از گرایش عمومی برای كنترل احساسات است)
  8. یک تجربه آسیب زا از نظر جسمی یا عاطفی مانند سوء استفاده جنسی. درمان دیر انزالی در زنان بسیار مهم است
  9. اختلالات روانشناختی (مانند افسردگی)
  10. اختلالات جسمی همچنین می تواند به اختلال انزال کمک کند.  آن ها شامل آسیب عصبی (به عنوان نتیجه دیابت ، صدمات نخاعی یا بیماری مولتیپل اسکلروز) و ناهنجاری در اندام های دستگاه تناسلی هستند .
  11. برخی از داروهای خاص ، به ویژه مهار کننده های انتخاب مجدد سروتونین انتخابی (SSRI ها ، نوعی داروی ضد
  12. برخی شرایط پزشکی مانند دیابت
  13. تاریخچه جراحی های زنان و زایمان
  14. اعتقادات مذهبی و فرهنگی در مورد رابطه جنسی
  15. افسردگی
  16. اضطراب
  17. فشار
  18. عزت نفس کم
  19. همچنین ، زنان بالای 45 سال بیشتر از زنان زیر این سن در انزال مشکل دارند . این ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی مربوط به یائسگی و تغییرات واژن باشد .

پزشکان ممکن است توصیه کنند که زنان برای تحریک خود (خودارضایی) تلاش کنند تا یاد بگیرند که چه نوع لمسی لذت بخش و برانگیخته است.  تکنیک های دیگری که ممکن است به شما کمک کند ، شامل تکنیک های آرامش و تمرین های تمرکز حواس هستند .  در تمرینات تمرکز حسی ، شرکا به نوبه خود با روش های دلپذیر دست یکدیگر را لمس می کنند

آموزش در مورد عملکرد جنسی ممکن است به درمان دیر انزالی در زنان کمک کند .  برای برخی از زنان ، تحریک کلیتوریس ممکن است همه چیزی باشد که لازم است .

درمان های روانشناختی ، مانند درمان شناختی-رفتاری و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی ، ممکن است به زنان کمک کند ترس از کنار گذاشتن کنترل ، ترس از آسیب پذیری یا مسائل اعتماد به نفس را شناسایی و مدیریت کنند .

روان درمانی ممکن است برای زنانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته اند یا دارای اختلالات روانشناختی هستند ، در درمان دیر انزالی در زنان مفید باشد.  تمرین ذهن آگاهی (تمرکز روی آنچه که در لحظه اتفاق می افتد) می تواند به زنان کمک کند بدون توجه به قضاوت یا نظارت بر آنچه اتفاق می افتد ، به احساسات جنسی توجه کنند.

اگر SSRI علت آن باشد ، افزودن بوپروپیون (نوعی داروی ضد افسردگی) ممکن است به درمان دیر انزالی در زنان کمک کند .  یا ممکن است داروی ضد افسردگی دیگری جایگزین شود. برخی از شواهد نشان می دهد که اگر زنان هنگام شروع SSRI به انزال متوقف شوند ، سیلدنافیل ممکن است به آن ها کمک کند که دوباره انزال داشته باشند .

اختلال عملکرد انزالی می تواند هم در مردان و هم در خانم ها تأثیر بگذارد ، اما در زنان شایع تر است.  محققان تخمین می زنند که اختلال انزالی زنان ، که عارضه مکرر انزال است ، ممکن است بین 11 تا 41 درصد از خانم ها را تحت تأثیر قرار دهد .

درمان دیر انزالی در زنان

بسته به علت اصلی ، درمان دیر انزالی در زنان متفاوت است.  :

  • پزشک ممکن است توصیه کند که هر شرایط دیگری را درمان کند یا هر دارویی را که ممکن است در مشکلات سلامت جنسی کمک کند ، تنظیم کند .
  • در بسیاری موارد ، پزشک ممکن است به فردی که اختلال عملکرد انزالی دارد ، توصیه کند که رابطه جنسی درمانی یا مشاوره زوجین را انجام دهد .
  • یک درمانگر جنسی معتبر می تواند روان درمانی ارائه دهد که بر نگرانی های مربوط به عملکرد جنسی ، احساسات یا اختلالات عملکرد متمرکز باشد . درمان جنسی می تواند به صورت فردی یا با همسر انجام شود .
  • مشاوره زوجین روی موضوعات مربوط به روابط متمرکز است که ممکن است بر عملکرد جنسی فرد و توانایی آن ها در انزال تأثیر بگذارد .
  • در بعضی موارد ، پزشک یا درمانگر ممکن است به فرد پیشنهاد کند که برای رسیدن به انزال ، از جمله استمناء یا افزایش تحریک کلیتوریس در طی مقاربت ، اشکال دیگر تحریک جنسی را امتحان کند . برای سایرین ، آن ها ممکن است روغن و لوسیون های گرم کننده را توصیه کنند .
  • هورمون درمانی ممکن است برای بعضی از زنان مؤثر باشد ، به خصوص اگر ناتوانی در انزال با شروع یائسگی همزمانباشد.

در حالی که اختلال عملکرد انزال در موقعیتی غیر معمول نیست ، افراد باید در صورت نگرانی درباره توانایی خود در انزال با پزشک خود برای درمان دیر انزالی در زنان صحبت کنند .

تأخیر انزال در زنان و مردان :

حتی اگر تجربه انزال با تأخیر ممکن است برای زنان و مردان مشابه باشد ، ادبیات پزشکی و بالینی با آن ها متفاوت رفتار می کند .  یکی از دلایل این امر این است که بیشتر خانم ها به دلیل عدم تحریک ، انزال را به تأخیر انداخته اند (یا وجود ندارد) ، دلیلی که تقریباً هرگز به مردان نسبت داده نمی شود .

درمان دیر انزالی در زنان  ، بايد با ارزيابي کامل نقش هاي رواني ، جسمي و بين فردي در هر مورد شروع شود.  بیشتر اختلالات انزالاتیک در زنان ، از نظر روانی عمدتاً روانشناختی است ، و این متغیر است که نیاز به گسترده ترین ارزیابی ها دارد .

عملکرد جنسی فعلی در درمان دیر انزالی در زنان:

این اطلاعات برای تعیین این که آیا اختلال عملکرد انزالی ، عمومی یا وضعیتی موقتی است ، مورد نیاز است.  مشتری ها معمولاً نسبت به منبع و علت مشکلات خود اعتقادات ناگفته ای دارند و این باورها برای تأثیرگذاری در نتیجه درمان دیر انزالی در زنان ، لازم است .  بنابراین ، توانایی پزشک برای استخراج نظریه های خود بیمار (و همسرش) در مورد مشکل ، اهمیت دارد . زمینه های تحقیق در یک سابقه جنسی عمومی برای درمان دیر انزالی در زنان باید موارد زیر را شامل شود :

  • فعالیت جنسی فعلی
  • کیفیت و نحوه ارتباط با شریک زندگی
  • گرایش جنسی
  • تعداد شرکا در گذشته
  • مصرف داروهای ضد بارداری
  • درد جنسی هنگام برقرار کردن رابطه
  • میزان رضایت از رابطه با شریک جنسی
  • مشکلات یا سؤالات خاص

 

اگرچه اختلالات مختلف انزالی مي تواند به روش هاي مختلفي درمان شود ، رهنمودهاي خاص به پزشك در انجام درمان دیر انزالی در زنان و توضيح استدلال او براي بيمار كمك مي كند.  هنگامی که رابطه جنسی برای زنان مشخص می شود ، درمان فردی و گروهی ، هر دو مؤثر است.

فواید گروه درمانی در درمان دیر انزالی در زنان :

گروه درمانی منبع قدرتمندی از حمایت و تشویق را ایجاد می کند و احساس انزوا را که این خانم ها اغلب احساس می کنند ، کاهش می دهد .، اگر بیمار بخشی از یک رابطه یا ازدواج پایدار باشد ، وقتی زوج با هم برای درمان دیر انزالی در زنان اقدام می کنند ، نتیجه به طور کلی بهتر خواهد بود .

اگر ارزیابی ، مشکلات جدی در زمینه ثبات روانی هر یک از شرکا را نشان دهد ، یا این که رابطه سوءاستفاده ای را نشان دهد ، قبل از انجام رابطه جنسی زوجین ، باید از مشاوره فرد یا زناشویی استفاده شود . 

درمان اختلال عملکرد انزال اولیه :

درمان می تواند برای روش اولیه بسیار ساده باشد .  خود ارضایی مستقیم (DM) درمان انتخابی است . پزشک می تواند چهار مرحله از  خودارضایی را تشریح کند :

  •  بررسی پیشینه ، زمینه و معنی تجربیات جنسی قبلی
  • بررسی رابطه عاطفی و جسمی فرد با بدن از طریق اکتشافات خصوصی و غیر حسی از دستگاه تناسلی
  • کشف الگوهای برانگیختگی فردی از طریق افکار ، لمس و تصاویر.
  • یادگیری شریک زندگی در رویکرد جنسی تغییر یافته.

خود ارضایی در درمان دیر انزالی در زنان : 

هدف خودارضایی این است که به تدریج زن را با اکتشاف های لذت بخش از بدن خودش آشنا کند .  پزشک می تواند با ارائه معاینه لگنی ، این روند را آغاز کند تا به بیمار کمک کند دستگاه تناسلی خود را تشخیص داده و آناتومی خود را تجسم کند .  وی می تواند خلاصه ای از روند DM را معرفی کند . برای درمان دیر انزالی در زنان ،  به او آموزش داده می شود که دو یا سه جلسه کوتاه (در یک مکان خصوصی به دور از حواس پرتی) برای تمرین انواع مختلف لمس بدن خود اختصاص دهد .

هنگامی که بیمار الگویی از اکتشاف آرام را ایجاد کرد ، جلسات کاوش دستگاه تناسلی را آغاز می کند که در آن تمرکز بیشتر روی احساسات است نه برانگیختن اندام . این موضع اکتشافی به بیمار کمک می کند تا هنگام احساس عدم تحریک فوری ، از قضاوت خود و یا دلسرد شدن خودداری کند .

4.6/5 - (443 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

51 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
اسدی
3 ماه قبل

سلام منم خانمم وتوسی سال عمرم شایدده بارارضاشدم همسرم خیلی زودارضامیشه ومن دیرآیاراه حلی هست که دارویی باشه

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
3 ماه قبل
پاسخ به  اسدی

سلام دوست عزیز. به سکس تراپیست مراجعه کنید تا مشکل رو بطور کلی و از جانب هردوتون بررسی کنند.

شادی
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من 30 سالم و شوهرم 37 سالش در طول هفته 4 بار نزدیکی داره هر شبی هم ک انجام بده زیر 5 ساعت نمیشه ولی من خیلی دیر ارزایی دارم لطفا راهنمایی کنید

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  شادی

سلام دوست عزیز؛ تحقیقات انجام شده در این زمینه، نشون داده مدت زمان مطلوب برای رابطه جنسی زمانی بین ۷ تا ۱۳ دقیقه هست. توجه به این نکته مهمه که این عدد فقط برای دخول واژینال صدق می‌کنه. موارد دیگه مانند بوسه و عشق بازی قبل از سکس جزو مدت زمان رابطه جنسی به شمار نمیاد. با توجه به توضیحات شما لازمه که توسط سکس تراپیست ارزیابی دقیق تری انجام بشه!

ممد
9 ماه قبل
پاسخ به  شادی

سلام خانوم منم دیر ارضا میشه

فریده راضی
1 سال قبل

سلام. من دیرارضایی دارم راهنمای کنید واقعن خسته شدم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  فریده راضی

سلام دوست عزیز؛ به سکس تراپیست مراجعه کنید و مشکلتون رو حل کنید.

رویا
1 سال قبل

سلام خانم هستم به شدت زود ارضام خیلی اذیت میشم به محضی م شوهرم دخول انجاممیده من ارضا میشم بعدش هیچ میلی ندارم ممنون میشم راهنناییم کنیذ چه دارویی استفاده کنن

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
Awaiting for approval
پاسخ به  رویا

سلام دوست عزیز؛ برای بررسی دقیق تر شرایط رابطه تون به روانشناس خانواده و سکس تراپیست مراجعه کنید.

مهسا
11 ماه قبل
پاسخ به  رویا

خوشبحالت?

زری
6 ماه قبل
پاسخ به  مهسا

کاش من اینجوری بودم

رویا
5 ماه قبل
پاسخ به  زری

واقعا خوش بحالت

بهرامی
1 سال قبل

با سلام لطفاراهنماییم کنین من خیلی دیرارضامیشم جوری ک تپش قلب پیدا میکنم و گاهی از خیرش می گذرم واصلادیگه برام بی معنی میشه لطفا کمکم کنیدخسته شدم.

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  بهرامی

سلام دوست عزیز؛ حتما به سکس تراپیست مراجعه کنید تا راهنمایی های لازم رو دریافت کنید.

Maryam
2 سال قبل

سلام وقت بخیر من ۲۰ساله هستم
من حس میکنم مشکل دیر انزالی دارم اولا هرگز تویه خود ارضایی خودم نتونستم کشف کنم چجوری ارضا بشم دوما الان با همسرم که البته نامزدیم و رابطه بدون دخول داریم با اینکه خیلی بهم توجه میکنه اصلا ارضا نمیشم خیلی ازار داره برام ایا راهی هست؟

جواد
2 سال قبل

سلام.قبلاخانمم خیلی زودارضامیشدولی الان نزدیک به دوسه ماه دیرارضامیشه لطفاعلت دیرارضاشدن یکدفعه ای بهم بگیدممنون میشم

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  جواد

علت های متفاوتی وجود داره که باید توسط سکستراپیست بررسی بشه.

محبوب
6 ماه قبل
پاسخ به  جواد

احتمال خیلی زیاد از مادر یاخواهرشوهر دلخوری شدید داره موقه دخول یادش میاد!

ثابتی
2 سال قبل

سلام وخسته نباشید من خیلی خیلی دیربه انزال میرسم شوهرم مراهمه جوره اماده وتحریکات لازمه روانجام میده متاسفانه من به انزال که ناتمام هم انجام میشه وحتی به یک ودوساعت طول بکشه حتی درحین خودارضایی هم زمان میبره لطفازنگ نزنیدبه صورت پیامی مراراهنمایی کنید ممنون

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  ثابتی

سلام دوست عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه به سکس تراپ مراجعه کنید مشاورین جنسی می توانند در این زمینه به شما خیلی کمک کنند.

زری
6 ماه قبل

اخه سکس تراپ چطور میخواد کمک کنه

محبوب
6 ماه قبل
پاسخ به  زری

رومون میشه بریم سکس تراپ!!!!؟

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره