به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
روانشناسی مشکلات زناشویی

روانشناسی مشکلات زناشویی

روانشناسی مشکلات زناشویی

امروز قصد داریم تا شما را بحث روانشناسی مشکلات زناشویی آشنا کنیم. همانطور که مستحضر هستید یکی از دغدغه های خانواده ها مسائل و مشکلات زناشویی می باشد که ممکن است موجب به وجود آمدن اختلافات بزرگ و کوچک شود. بنابراین در این مطلب با بررسی روانشناسی مشکلات زناشویی به دنبال راهکارهایی برای کاهش این مشکلات و برطرف کردن آن ها هستیم.

خب به منظور بررسی روانشناسی مشکلات زناشویی ابتدا می بایست با رابطه زناشویی آشنایی نسبی پیدا کرد و سپس پیرامون مشکلات زناشویی صحبت کرد.

رابطه زناشویی چیست ؟

پیش از تعریف رابطه زناشویی ابتدا یک رابطه را تعریف می کنیم.به تعاملات میان افراد مختلف رابطه می گویند.نابراین به تعاملات میان یک زن و شوهر رابطه زناشویی می گویند. .بطه زناشویی به بخش های مختلفی تقسیم می شود که می توان به رابطه جنسی ، رابطه عاطفی و دعواها و مشاجرات اشاره کرد. در زیر به هریک از آن ها اشاره می کنیم.

روانشناسی مشکلات زناشویی

رابطه جنسی :

یکی از روابط مهم میان زن و شوهر ، رابطه جنسی می باشد. رابطه جنسی میان زن و شوهر از نیاز جنسی که به صورت طبیعی در انسان ها وجود دارد نشات می گیرد. پاسخ درست به این نیاز می تواند شادابی و نشاط را برای هریک از زن و شوهر به ارمغان آورد. آشنایی با روان شناسی این موضوع که به نوعی می تواند زیرمجموعه روانشناسی مشکلات زناشویی باشد می تواند ما را با ماهیت رابطه جنسی و اثرات آن آشنا کند.

بنابراین آشنایی با روانشناسی رابطه جنسی که می تواند زیرمجموعه ای از روانشناسی مشکلات زناشویی محسوب شود ، می تواند به نشاط و شادابی زوجین کمک شایانی کند و پایه های خانواده آن ها را مستحکم تر کند.

 

رابطه عاطفی :

رابطه عاطفی به احساسات و عواطفی گفته می شود که میان زن و شوهر وجود دارد. رابطه عاطفی از دیدگاه زن و مرد متفاوت است. برای درک بهتر این موضوع به مطلب زیر به همراه مثال ها توجه کنید.

مردها اصولا افراد مغروری هستند و حفظ غرور و بزرگی و احترام آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. در مقابل زن ها محبت و ابراز عشق و علاقه مسئله مهمی قلمداد می شود. برای روشن‌تر شدن موضوع به مثال های زیر توجه کنید.

زن و شوهری را تصور کنید. می خواهیم نحوه درست ایجاد رابطه عاطفی و تاثیر آن را بررسی کنیم. مرد و زن به یک مهمانی دعوت شده اند. فرض کنید زن زودتر از زن به مهمانی رفته و مرد کمی دیر به مهمانی رسیده است زن به منظور احترام گذاشتن به شوهر خود به استقبال وی رفته و او را تا داخل بدرقه می کند. در طول مهمانی هم او را به اسم عادی صدا نمی زند و با پسوندها یا پیشوندهایی نظیر آقا و جان همسر خود را مورد خطاب قرار می دهد. با انجام این کارهای ساده به غرور مرد خود احترام گذاشت. نتیجه این احترام تحکیم پیوند خانواده می شود.

مثال دوم :

زن و شوهری را تصور کنید که مرد وضع مالی خوبی ندارد. حال آن ها در حال پیاده‌روی در مکانی هستند ، فرض کنید شی نسبتا گران قیمتی نظر زن را جلب می کند ، در حالی که می‌داند همسر او توانایی خرید همچون وسیله ای در آن زمان ندارد. آنوقت از حس خود نسبت به اون شی چشم پوشی می کند و غرور شوهر خود را نمی شکند تا شرمنده زنش نشود. با این کار یک استفاده خیلی ساده به نفع زن صورت می گیرد. چگونه ؟

به هرحال آن وسیله توسط مرد خریداری نخواهد شد زیرا توان مالی خرید آن را ندارد. پس چه با درخواست چه بدون درخواست خرید آن شی محقق نخواهد شد. اما اگر درخواست صورت نگیرد به غرور مرد احترام گذاشته شده است که این امر موجب ایجاد حس قدرت به خصوصی در وی می شود که آرامش روان را برای وی محقق می کند و از مراجعه به روانشناسی مشکلات زناشویی جلوگیری می کند.

لازم به ذکر است با توجه به سخن حضرت علی (ع) که فرموده است در هر کار میانه رو باشید ، میانه روی در هر کار تعادل را برقرار می کند. پس در حفظ غرور و احترام شوهر خود میانه را رعایت کنید تا زندگی شما شیرین و لذت بخش باشد. در مطلب و مثال های بالا نیاز عاطفی مرد مورد بررسی قرار گرفت ، اکنون به بررسی نیاز عاطفی زن به همراه مثال می پردازیم. همان طور که گفته شد زن ها تمایل شدید به دوست داشته شدن و محبت دیدن دارند. اینگونه می توان به آن ها اطمینان خاطر داد و آرامش روان را برای آن ها به ارمغان آورد.

مثال :

زن و شوهری را تصور کنید. مرد طبق روزهای معمول از سرکار به سمت منزل برای صرف ناهار و یا شام می آید. منتها به همراه خود یک شاخه گل می آورد و پس از رسیدن به منزل آن را به همسرش هدیه می دهد و او را می بوسد. این کار ساده سبب ایجاد اطمینان خاطر برای زن می شود و روانش آرام می شود.

روانشناسی مشکلات زناشویی

مثال :

زن و شوهری را تصور کنید که برای صرف غذا به دور سفره گرد جمع شدند. غذای تهیه شده توسط زن طعم مطبوعی ندارد ، مثلا شور است یا سوخته است. مرد پس از خوردن غذا از همسرش تشکر می کند و به او می گوید غذای لذیذی را تهیه و تدارک دیده است. گفتن این مطلب یا شکایت کردن به خاطر طعم نامطبوع غذا تغییری در طعم غذا نخواهد داد اما گفتن آن یک فایده برای مرد به همراه خواهد داشت.

وقتی مرد از غذا شکایت کند غذا خوشمزه نمی شود اما ممکن است موجب سلب آسایش زن شود و به خاطر تهیه غذای نامطبوع احساس شرمندگی کند. اما اگر از وی تشکر شود و به او تلقین شود که غذای لذیذی تدارک دیده است به حس دوست داشته شدن و محبت دیدنش پاسخ مثبت صورت گرفته است و می تواند آرامش خاطر را برایش به ارمغان آورد. پس با تشکر و اذعان به لذیذ بودن غذا مرد توانسته است به سادگی به این نیاز مهم در زن پاسخ مثبت دهد و سبب شود تا پایه های زندگی آن ها مستحکم تر شود و این یک فایده برای مرد تلقی می شود.

تذکر :

همانطور که گفته شد میانه روی فراموش نشود.

مشاجرات و دعواها در مشکلات زناشویی :

یکی دیگر از اقسام رابطه زناشویی مشاجرات و دعواهای میان زن و شوهر می باشد. دعوای میان زن و شوهر یک امر بدیهی است و ممکن است در طول زندگی مشترک به وفور اتفاق بیفتد. این دعواها می تواند از تفاوت در سلیقه و یا فرهنگ زن و شوهر نشات بگیرد.

روانشناسی مشکلات زناشویی میان زوجین که زیرمحموعه ای از روانشناسی مشکلات زناشویی محسوب می شود با بررسی جوانب مختلف علل این مشاجرات و انواع آن ها در برطرف کردن این کشمکش هایی که میان زن و شوهر وجود دارد تاثیر به سزایی از خود برجای می گذارد.

اصولا دعوای میان زن و شوهر و قهر بین آن ها نباید برای مدت طولانی به طول بینجامد ، لذا توصیه می شود یکی از زن و شوهر پا پیش بگذارد و با یه عذرخواهی ساده به این ماجرا فیصله دهد تا نطفه اش وقتی تازه است از بین برود و در آینده به بحث و مشاجره های جدی تبدیل نشود. در اینصورت پایه های خانواده مستحکم تر می شود. اما اگر این قهر و دعوا به طول بینجامد و هریک از آن ها هیزم به آتش آن اضافه کند ممکن است این مشاجرات جدی شده و در نهایت به طلاق بینجامد.

همانطور که در توضیحات دیدید رابطه زناشویی مورد بررسی واقع شد. در روانشناسی مشکلات زناشویی جنبه های مختلف این نوع رابطه بررسی می شود و راهکارهای مناسبی که به بهبود روابط زناشویی کمک می کند ارائه می شود. کلینیک روانشناسی روان آرام با بهره‌گیری از بهترین مشاوران آماده ارائه انواع مشاوره در زمینه های مختلف به شما عزیزان می باشد. شما می توانید برای داشتن یک مشاوره خوب مشکلات و مسائل خود را با متخصصان ما در میان بگذارید.

علت اصلی بیشتر دعوا های خانوادگی چیست؟

علت اصلی عدم توجه کافی به شخص ونیاز های طرف مقابل است.

اسیب های دعوا ومشاجره کردن در خانواده چیست؟

از جمله اسیب های جدی که مشاجره به روابط طرفین وارد می کند دلسردی است.

مرد و زن چه تفاوتی در برقراری رابطه عاطفی دارند؟

مردها اصولا افراد مغروری هستند و حفظ غرور و بزرگی و احترام آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد. در مقابل زن ها محبت و ابراز عشق و علاقه مسئله مهمی قلمداد می شود. برای روشن‌تر شدن موضوع به مثال های زیر توجه کنید.

4.7/5 - (328 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

94 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
خام م شاهی
14 روز قبل

سلام
من ۲۶ساله از بی عاطفگی وبی احساس بودن همسرم نسبت به خودم خسته ام ایشون فردی بی احساس وانتقاد ناپذیر هستن طی این سالها از او محبت گدایی کردم والان دیگر به آخر خط رسیدم
ودر روابط زناشویی وعشق من تنهابودم از طرف ایشون هیچی نبوده فقط به زور خودم زندگیم سرپا هست

سایه
27 روز قبل

سلام،سوالم اینه،مردی که میگه دوست دارم ومیخوام باهات زندگیمو ادامه بدم ولی هیچ تلاشی برای کسب رضایت همسرش نمیکنه وبه خودش زحمت نمیده زنشودرک کنه چطور میشه باهاش کناراومد؟

محمد
7 ماه قبل

يجورايى باوجود دوتا دخترامون فقط باهم زير يه سقف هستيم اصلارابطه عاطفي وجنسى خوبى نداريم كمكمكنيد

مبینا
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید من مشکل خونوادگی دارم باشوهرم نمیتونم هرکاریم میکنم فایده نداره

سعید
5 ماه قبل
پاسخ به  مبینا

سلام یعنی چی؟

بربادرفته
10 ماه قبل

سلام چگونه همسرم رافراموش کنم مدت ۳۰ ساله ازدواج کردیم من یک همسر صبورانتقادپذیرباوفا ویک مادر خوب هم سعی کردم باشم عاشق همسرم هستم مدت ۳ساله ازم متنفره اصلا سازش مخالفه معتاده پدرخوبی هم نبوده ونیست خلاصه عمرم تلف شد کمکم کنید چگونه فراموشش کنم

مهدی
1 سال قبل

سلام من خانمم راکتک زدم وبهش توهین کردم الان خیلی ازم ناراحت ونسبت به من سرد شده لطفا راهنماییم کنید چه کار باید بکنم که مثل قبل بشه

شیخ فواد
5 ماه قبل
پاسخ به  مهدی

سلام از کارتان پشیمان شوید و این پشیمانی را به خانم تون ابراز کنید و ازش معذرت خواهی کنید و براش یه کادو و گل تهیه کنید و بوسش کنید

شهرام
1 سال قبل

سلام. همسرم ، منو داره نابود میکنه . دامادم بیشتر شبها خونه نیست بهانه ای شده برایش که دخترم وبچه هایش تنها هستند میره پیش اونا ، نه ناهار معلومه نه شام ،۲۴ ساعت تنهام

سیری کنعانی
1 سال قبل

من تو یه خانواده ی ظالم بزرگ شدم بخاطر پول دادم منو به یکی هم سن بابام من ۲۵سالمه شوهرم ۵۵سالشه از رابطه جنسی با ایشون بدم میادچون چاق و‌پیره میل جنسی بالا داره با اینکه سنش بالاس میشه یه چیزی معرفی کنی حداقل تایم رابطه بیاد پایین

شیخ فواد
5 ماه قبل
پاسخ به  سیری کنعانی

سلام در غدا از لیمو امانی استفاده کنید و و برای همسرتان بیشتر غذاهای سرد طبع تهیه کنید و به ایشان بگویید مشکلتان چیست

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره