درمان اضطراب بعد زایمان

مشاور منظور از درمان اضطراب بعد زایمان چیست؟ مشاور ازدواج علل بروز علائم اضطراب بعد زایمان مرکز مشاوره آشنایی با مرکز کلینیک ما سرویس ها سوالات متداول

منظور از درمان اضطراب بعد زایمان چیست؟

اضطراب در طی روز در واقع همان واکنشی می باشد که افراد به هنگام احساس ناخوشایندی به مانند ترس، نا امنی و..تجربه می نماید.

اضطراب گاهی می تواند دلیل مشخصی داشته باشد ولیکن گاهی افراد بدون هیچ دلیل واضحی دچار ترس شدید و اضطراب می شوند که می توان بیشتر به بانوانی اشاره نماییم که پس از زایمان دچار این تله اضطرابی می شوند.

بدین سبب نیاز است که به درمان اضطراب بعد زایمان پرداخت تا به بانوان کمک نمود اضطراب خود پس از زایمان را کاهش دهند.

تعریفی بر اضطراب بعد زایمان

جهت درمان اضطراب بعد زایمان نیاز است که با اضطراب بعد زایمان آشنا شد. اضطراب بعد زایمان اضطرابی است که بانوان پس از زایمان بدون هیچ دلیلی به آن دچار می شوند. تله اضطراب گاه می تواند به سبب اضطراب و نگرانی از شروع یک سبک زندگی جدید باشد، می تواند نگرانی از سنگینی مسئولیت مادر بودن یا نگهداری از فرزند و..باشد.

لذا درمان اضطراب بعد زایمان از آنجایی اهمیت پیدا می کند که گاهی این اضطراب سبک زندگی بانوان را مختل می سازد و ایشان نمی تواند میزان اضطراب خود را کنترل نماید.

اضطراب بعد زایمان به سبب مشکل یا خطر خاصی ایجاد نمی گردد و به قدری شدید است که سبب احساساتی همچون خستگی ذهنی و جسمی، تنش و..می گردد بنابراین نیاز است که دکتر روانشناسی مجرب به درمان اضطراب بعد زایمان بپردازد تا تله اضطراب بعد زایمان بیش از چیزی که هست نگردد.

علائم و نشانه های اضطراب بعد زایمان

علائم نیازمندی به درمان اضطراب بعد زایمان ممکن است در بانوان در بازه های زمانی متعدد پس از بارداری و زایمان رخ دهند فرضا برخی مادران تا یک سالگی فرزند خود دچار این علائم اضطرابی می شوند و برخی زودتر..

لذا برخی از علائم تله اضطراب بعد زایمان که نیاز است با وجود چنین نشانه هایی حتما به درمان اضطراب بعد زایمان نزد دکتر روانشناس متخصص پرداخت عبارتند از:

و..که به برخی از رایج ترین آن ها اشاره نمودیم.

مهم ترین آسیب های مبتنی بر اضطراب بعد زایمان

مهم ترین آسیبی که می توان از بابت تله اضطراب بعد زایمان به آن اشاره داشت، آسیب به کودک می باشد زیرا کودک در این شرایط نمی تواند به خوبی به مادر خویش تکیه کند زیرا مادر توانایی لازم جهت برقراری ارتباط با فرزند خویش را ندارد.

باید اشاره داشت..

در صورتی که والدین به درمان اضطراب بعد زایمان در زن نپردازند ممکن است این مسئله روز به روز رشد بیشتری کند و نیز سبب گردد مادر از مراقبت و نگهداری از کودک غفلت نماید و غفلت از اهمیت به کودک می تواند تاثیرات منفی بسیاری بر رشد ذهنی، روانی و جسمانی بگذارد و در صورت ادامه روند بی اهمیتی به کودک ممکن است نگرانی ها و اضطراب شدید مادر سبب آسیب جدی به کودک یا حتی مرگ وی گردد.

بنابراین بسیار مهم است که پس از بارداری در صورتی که علائم خفیفی از نگرانی های بی دلیل، ترس و..پدید آمد والدین به نزد دکتر روانشناس متخصص جهت بررسی علائم اضطراب و نیز در صورت وجود به درمان اضطراب بعد زایمان بپردازند.

درمان اضطراب بعد زایمان

آیا اضطراب بعد زایمان قابل درمان است؟

بله در صورتی که اضطراب توسط دکتر روانشناس ریشه یابی و تشخیص داده شود با ارائه راهکارهای درمانی اصولی درمان می گردد.

آیا علائم اضطراب پس از زایمان به مرور زمان درمان می شوند؟

خیر نیاز است که حتما به این علائم توجه نموده و اضطراب توسط دکتر روانشناس درمان شود در صورتی که از این علائم غافل شود به مرور زمان تاثیرات منفی بیشتری بر سبک زندگی و خلقیات مادر می گذارد که اضطراب را در وی شدت می بخشد.

درمان اضطراب بعد زایمان تا چه مدت طول می کشد؟

نمی توان زمان مشخصی را برای درمان اضطراب پس از زایمان معین نمود زیرا ممکن است بانوان میزان شدت اضطراب شان با یکدیگر متفاوت باشد.

4.7/5 - (98 امتیاز)

علل بروز علائم تله اضطراب بعد زایمان

باید اذعان داشت درمان اضطراب بعد زایمان بسیار مهم و ضروری می باشد..

زیرا در صورتی که مادر پیش از زایمان دارای این احساسات و شرایط بوده باشد ممکن است دچار اضطراب بعد زایمان شوند. به طور کل نمی توان با اطمینان کفت چه دلایلی سبب بروز تله اضطراب بعد زایمان می گردد ولی عوامل ذکر شده برخی از عوامل موثر بر نیاز زن به درمان اضطراب بعد زایمان خویش می باشد.

نکته ای که حائز اهمیت است این می باشد که احتمال بروز اضطراب بعد زایمان در افرادی که پیش از شروع بارداری خویش دچار اضطراب می شده اند یا به صورت ژنتیکی و ارثی چنین مشکلی در سابقه خانوادگی شان وجود دارند، بیشتر از دیگر بانوان می باشد.

لذا پیشنهاد می گردد بانوان پیش از زایمان نیز جهت جلوگیری و کاهش احتمال بروز اضطراب بعد زایمان نزد دکتر متخصص روانشناس بالینی جهت کسب اطلاعات مفیدتر از بابت شیوه های فرزند پروری، کاهش نگرانی از بابت زایمان و..مراجعه نمایند و احساسات خویش را به ایشان بیان دارند تا دکتر روانشناس به خوبی به دغدغه ها و نگرانی های زن بپردازد.

عوامل موثر بر جلوگیری از بروز اضطراب بعد زایمان

درمان اضطراب بعد زایمان می تواند نتایج بسیار موثری برای کاهش میزان اضطراب و نگرانی مادر داشته باشد ولیکن بهتر است پیش از زایمان نیز از احتمال بروز تله اضطراب بعد زایمان جلوگیری نمود..

لذا به برخی از عوامل موثر بر کاهش بروز علائم اضطرابی اشاره می نماییم:

به طور کل با مراجعه به دکتر روانشناس، پیش از زایمان هم می توان به درمان اضطراب بعد زایمان پرداخت زیرا روانشناس با ارائه راهکارهای اصولی در صورت بروز علائم تله اضطراب پس از زایمان می تواند به زن کمک کند تا در حین بروز این علائم با آرامش کامل به کاهش اضطراب پس از زایمان بپردازد.

علائم اضطراب بعد زایمان تا چقدر ماندگار باقی می ماند؟

در صورتی که علائم اضطراب توسط دکتر روانشناس متخصص درمان نشود ممکن است علائم و نشانه های تله اضطراب بعد زایمان ماندگاری بسیار بالایی داشته باشد. بنابراین مهم است که به درمان اضطراب بعد زایمان پرداخت تا میزان شدت علائم اضطراب کاهش یابد و به مرور برطرف و درمان شوند.

پس نتیجه می گیریم به هیچ عنوان نباید این علائم را نادیده گرفته و در صورت مشاهده آن ها سریعا به دکتر روانشناس مراجعه نماییم.

در صورتی که این علائم ادامه دار باشند ممکن است:

درمان اضطراب بعد زایمان

آیا افسردگی و اضطراب پس از زایمان یکی هستند؟

خیر..همه بانوانی که نیازمند درمان اضطراب بعد زایمان می گردند دچار افسردگی نیستند..

افسردگی پس از زایمان بدون هیچ تعللی پس از تولد نوزاد نیز در مادر ایجاد می گردد که علائمی به مانند اضطراب بعد زایمان مثل اختلالات خواب، تحریک پذیری و..را به همراه دارد.

برعکس اولین جمله ای که ذکر شد مادران و بانوانی که دچار افسردگی می شوند علائمی از اضطراب بعد زایمان را تجربه می کنند..

بنابراین:

بسیار مهم است که دکتر روانشناس با تخصص و مهارت بالا به تشخیص درستی از بررسی علائم و نشانه های رفتاری عاطفی مادر پس از زایمان، پیشینه خانوادگی وی و..دست یابد تا اضطراب بعد زایمان با افسردگی پس از زایمان به اشتباه گرفته نشوند..

زیرا از آنجایی که همه مادران مضطرب دچار افسردگی نیستند ممکن است ایشان در جلسات درمانی به راهکارهای درمانی افسردگی پس از زایمان پاسخ و واکنش های مثبت درمانی نیز ارائه ندهند و نیاز باشد که جلسات درمانی بیشتری نزد دکتر روانشناس برایشان در نظر گرفته شود.

انواع روش های درمان اضطراب بعد زایمان

برای کاهش، کنترل و درمان اضطراب بعد زایمان از روش های درمانی متعددی بهره گرفته می شود که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

لذا توصیه می گردد..

در صورتی که مادران پس از زایمان دچار چنین علائمی شدند سریعا به دکتر روانشناس مراجعه کنند..

گاهی ممکن است برخی مادران به نشان های اضطراب خود اهمیت نداده و آن ها را بر زبان نیاورند بنابراین بسیار مهم است که همسر و والدین زن پس از زایمان وی، حمایت عاطفی بیشتری به او داشته و بیشتر به او توجه کنند تا در صورت مشاهده هر گونه علائم همراه وی به روانشناس مراجعه نمایند.

افراد می توانند جهت بهره مندی از راهکارهای درمان اضطراب بعد زایمان به صورت کاملا تخصصی توسط بهترین دکتر اضطراب و استرس با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمایند.