به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
ترس از زایمان

ترس از زایمان

ترس از زایمان

توکوفوبیا یک ترس شدید از زایمان است. این عارضه باعث می شود برخی از افراد برای جلوگیری از باردار شدن اقدامات زیادی انجام دهند. افرادی که باردار می شوند ممکن است از هر هفته بارداری به جای لذت بردن از آن وحشت داشته باشند. با درمان و حمایت بیشتر، می توان بر این وضعیت غلبه کرد.

ترس از زایمان یا توکوفوبیا چیست؟

توکوفوبیا یک ترس شدید از زایمان است. این عارضه در درجه اول زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اما ممکن است برخی از مردان نیز به توکوفوبیا دچار شوند. توکوفوبیا یک فوبیای خاص است که باعث ترس از یک موقعیت خاص می شود.

دو نوع توکوفوبیا وجود دارد:

  • توکوفوبیا اولیه؛ در افرادی رخ می دهد که هرگز باردار نشده اند.
  • توکوفوبیا ثانویه؛ پس از یک رویداد آسیب زا در دوران بارداری یا زایمان ایجاد می شود. این رویدادهای آسیب‌زا ممکن است شامل زایمان سخت یا به دنیا آوردن نوزاد مرده باشد.

توکوفوبیا ممکن است از ترس های دیگر ناشی شود، از جمله:

  • آلگوفوبیا : ترس از درد
  • هافوفوبیا : ترس از لمس شدن
  • Iatrophobia : ترس از پزشکان
  • Nosocomephobia : ترس از بیمارستان
  • چاقی هراسی : ترس از افزایش وزن
  • پدوفوبیا : ترس از کودکان
  • تاناتوفوبیا: ترس از مردن
  • تریپانوفوبیا: ترس از سوزن

ترس از زایمان

انواع ترس از زایمان

۱. ترس از ناشناخته‌ها

ترس از زایمان می تواند به سادگی ناشی از ندانستن اتفاقی باشد که قرار است اتفاق بیفتد. گاهی اوقات مادرانی که برای اولین بار باردار می‌شوند، ممکن است احساس اطمینان نداشته باشند که می توانند زایمان کنند یا خیر. گاهی اوقات، ممکن است ترس از ناشناخته‌ها و توکوفوبیا ناشی از تجربه‌های ناراحت‌کننده‌ی دیگران باشد.

۲. ترس از درد

ترس از درد زایمان معمول است. به خصوص اگر برای اولین بار مادر می‌شوید. همچنین ممکن است از آسیب هنگام تولد مانند پارگی ناحیه واژن خود بترسید. به یاد داشته باشید، راه های زیادی وجود دارد که می توانید درد حین زایمان را کاهش دهید. زنانی که می توانند آرامش داشته باشند و احساس کنند که زایمان خود را تحت کنترل دارند، درد کمتری احساس می‌کنند. ترس از زایمان تا حد معمول موردی ندارد و بیش تر شدن آن آسیب زاست

۳. ترس از مداخلات در حین زایمان

همیشه این احتمال وجود دارد که پزشک یا ماما در طول زایمان به شما کمک کند. این به عنوان یک مداخله شناخته می شود و ممکن است شامل سزارین یا اپیدورال باشد.کلید مدیریت ترس از مداخلات، یادگیری بیشتر در مورد زایمان است. این کار به شما کمک می کند تا احساس قدرت و کنترل کنید. شما می توانید این کار را با رفتن به کلاس های دوران بارداری، خواندن مطالب آموزشی و صحبت با تیم مراقبت های بهداشتی خود انجام دهید.

۴. ترس از دست دادن عملکردهای بدن

حتما شنیده‌اید که ممکن است زنان به طور ناخواسته در حین زایمان برون‌روی داشته باشند. جای نگرانی نیست. پزشک و مامای شما قبل از شما نیز با این موضوع بارها روبرو شده‌اند و کاملا طبیعی است. شما حتی ممکن است متوجه نشوید که این اتفاق افتاده است. این  ترس از زایمان با واقع نگری از بین می رود

مطمئن شوید که به دقت در مورد اینکه چه کسی با شما در اتاق زایمان خواهد بود، فکر کرده‌ و در مورد ترس خود با آنها صحبت کرده‌اید.

۵. ترس از کنترل نشدن

رایج ترین ترس برای زنانی که قبلاً بچه دار شده اند، کنترل نکردن یا کنار گذاشته شدن از تصمیمات در حین زایمان است. برخی از زنان همچنین متوجه می شوند که بارداری جدید احساسات حل نشده‌ای را که در بارداری قبلی داشته‌اند، دوباره زنده کرده است. اگر صادقانه در مورد این احساسات با پزشک و مامای خود صحبت کنید، می توانند به شما کمک کنند. ترجیحات خود را به آنها اطلاع دهید. ترس از زایمان اینگونه با روان درمانی بهبود می یابد

۶. ترس از به موقع به بیمارستان نرسیدن

این نوع ترس از زایمان در مرحله اول زایمان ممکن است بیشتر از آنچه انتظار دارید طول بکشد. از زمانی که مادری برای اولین بار انقباضات خود را احساس می کند تا زمانی که دهانه رحم به طور کامل گشاد شود و او بتواند شروع به فشار دادن نوزاد کند، به طور متوسط ​​12 ساعت طول می کشد. برای مادرانی که قبلا زایمان کرده اند به طور متوسط ​​8 ساعت طول می کشد. معمولا زمان زیادی برای رفتن به بیمارستان وجود دارد. پزشک یا مامای شما نیز مطمئن خواهد شد که در کنار شما خواهد بود.

در ضمن؛ حدود 4 یا 5 مورد از هر 1000 تولد نوزاد در خارج از بیمارستان یا در خانه اتفاق می افتد. احتمال آن آنقدر پایین است که بهتر است نگران نباشید.

تشخیص ترس از زایمان

طبیعی است که بسیاری از افراد در مورد زایمان احساس اضطراب کنند. توکوفوبیا باعث می شود که برخی افراد از باردار شدن خودداری کنند یا بارداری‌های پر از ترس و استرس را تجربه کنند.

صحبت با مشاور می تواند یکی از اولین گام‌ها در جهت تسکین باشد. درمان می تواند باردار شدن و برنامه ریزی برای زایمان را کمتر استرس زا کند.

علت ترس از زایمان چیست؟

علل ترس از زایمان عبارتند از:

  • داشتن سابقه سوء استفاده یا تجاوز جنسی که باعث می شود از باردار بودن احساس شرمندگی کنید.
  • احساس فشار برای داشتن زایمان طبیعی بدون عارضه.
  • یادگیری تجربیات بد دیگران در هنگام زایمان.
  • خودآگاه بودن در مورد لمس اندام‌های خصوصی توسط پزشکان هنگام زایمان.
  • عدم اطلاع از اینکه احتمال بروز عوارض در هنگام زایمان کم است.
  • پیش بینی تغییرات سبک زندگی، مانند عدم توانایی در کنترل برنامه خود.

علائم توکوفوبیا چیست؟

ترس از زایمان بر افکار و رفتارهای شما تأثیر می گذارد. بسیاری از افراد مبتلا به توکوفوبیا از افسردگی رنج می برند.آنها همچنین به احتمال زیاد نتایج منفی را تجربه خواهند کرد.

ترس از زایمان ممکن است باعث شود:

  • برای باردار نشدن، از رابطه جنسی خودداری کنید.
  • در طول بارداری ارتباط عاطفی با جنین خود نداشته باشید.
  • در مورد بارداری احساس هیجان و خوشحالی نکنید.
  • سعی کنید باردار بودن خود را پنهان کنید.
  • احساس جدایی از همسر یا عزیزان داشته باشید.

درمان ترس از زایمان

یک درمان رایج توکوفوبیا، درمان شناختی رفتاری (CBT) است. انجام CBT به شما کمک می کند تا جنبه‌هایی از زایمان را که به فوبیا دامن می زنند، شناسایی کنید. همچنین می توانید با کار با یک متخصص بهداشت روان روش‌های مقابله سالم را بیاموزید.

روش های اضافی برای غلبه بر توکوفوبیا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اگر افسردگی دارید، داروهای ضد افسردگی می توانند کمک کنند .این داروها مواد شیمیایی مغز که مسئول تنظیم خلق هستند را متعادل می کنند. ترس از زایمان کاهش می یابد

  • هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی از آرامش متمرکز برای دستیابی به حس آگاهی بیشتر استفاده می کند. در حالی که در این حالت هستید، یک ارائه دهنده سلامت روان به شما کمک می کند تا افکار ناخودآگاهی را که شما را عقب نگه می دارند، کشف کنید.

  • کاهش استرس

یوگا، مدیتیشن و سایر تکنیک های آرامش بخش ذهن شما را پاک می کنند.‌ این تکنیک‌ها ممکن است باعث شوند شما در مورد زایمان احساس اطمینان بیشتری کنید.

راهکارهایی برای مدیریت ترس از زایمان

تا حد امکان در اوایل بارداری، ترس‌های خود را به ماما یا پزشک خود در میان بگذارید.آنها باید شما را به یک متخصص سلامت روان برای زنان باردار ارجاع دهند. راهکارهای دیگری که می‌توانید برای مدیریت ترس از زایمان به کار گیرید، عبارتند از:

۱.درخواست سزارین برنامه ریزی شده

اگر احساس می کنید که درمان شما برای ترس از زایمان موثر نیست، با ماما یا پزشک خود در مورد انجام یک سزارین برنامه ریزی شده صحبت کنید.آنها در مورد خطرات و مزایای سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی صحبت خواهند کرد و اگر شرایط شما ویژه باشد، زایمان سزارین را تایید می‌کنند.

۲.کلاس‌های قبل از زایمان 

در بسیاری از کشورها کلاس‌هایی برای طول بارداری برنامه ریزی شده و اجرا می‌شوند که شما را با مراحل زایمان، نگهداری از کودک و نکات مهم در طول بارداری آشنا می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند به کاهش ترس از زایمان کمک کنند.

۳.تمرین تکنیک های تمدد اعصاب

۴. رژیم غذایی سالم

۵.ورزش و پیاده‌روی روزانه

۶.صحبت با کسانی که ترس شما را بیشتر نمی‌کنند و می‌توانند به آرامشتان کمک کنند. مانند یک مادر، دوست نزدیک، پزشک یا روان‌درمانگر.

سخن پایانی ترس از زایمان

آموختیم که توکوفوبیا یک ترس شدید از زایمان است. طبیعی است که در مورد ناشناخته‌های بسیاری که با زایمان یک نوزاد همراه است، مضطرب باشید. اما نباید اجازه دهید این ترس شما را از تشکیل یا گسترش خانواده باز دارد. با روانشناس یا درمانگر خود در مورد نگرانی‌هایتان صحبت کنید. روش های زیادی برای غلبه بر این ترس وجود دارد. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا از خوشی های دوران بارداری و خوشامدگویی به نوزاد جدیدتان لذت ببرید و ترس از زایمان را به دل خود راه ندهید.

4.6/5 - (158 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره