به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان افسردگی بعد از زایمان

درمان افسردگی بعد از زایمان

درمان افسردگی بعد از زایمان

برای درمان افسردگی بعد از زایمان اول از همه باید بدانید که افسردگی بعد از زایمان چیست و چرا به وجود می آید. افسردگی پس از زایمان امری نرمال است و برای خیلی از مادر ها اتفاق می افتد اگر شما هم دچار آن شدید کمی تمرکز کنید و ترس به دلتان راه ندید. افسردگی پس از زایمان یک بیماری افسردگی  است و از هر 100 خانمی که صاحب بچه شده اند ، چیزی حدود 10 تا 15 نفر آنها ، با این مشکل مواجه می شوند.

علائم آن بسیار شبیه به علائم افسردگی در زمان های دیگر است. و بسته به شدت آن ، شما ممکن است برای مراقبت از خود و نوزاد خود با مشکل مواجه شوید. و امکان دارد انجام کار های ساده و نرمال گذشته برای شما سخت و دشوار شود. اما درمان افسردگی بعد از زایمان نسبتا راحت است و می توانید با کمک یک مشاور خانواده به راحتی از پس آن بر بیاید.

 

چه زمانی دچار افسردگی بعد از زایمان می شوید ؟

این افسردگی به طور معمول در طول چند ماه ابتدایی بعد از تولد نوزاد ایجاد می‌شود و درصورتی‌‌که مادر رها شود و دوره درمانی طی نشود می‌تواند بیشتر از یک سال ادامه داشته باشد ، ولی اگر به موقع تشخیص داده شود و بیمار دوره درمان را طی کند ، بهبود و درمان افسردگی بعد از زایمان خیلی سریع تر انجام می شود.

در بیشتر مواقع یک الگوی آشکار برای افسردگی بعد از زایمان وجود دارد ، اما نه به طور قطع. شما ممکن است احساس ناراحتی و یا  حتی احساس گناه کنید زیرا که شما انتظار دارید از داشتن نوزاد خوشحالی کنید. با این حال ، افسردگی پس از زایمان می تواند برای هر کسی اتفاق افتد و این تقصیر شما نیست.

 

درمان افسردگی بعد از زایمان

 

چگونه افسردگی بعد از زایمان به وجود می آید ؟

با توجه به پژوهش های محققان ، افسردگی پس از زایمان با تغییرات هورمونی منحصر به ‌فردی که پس از زایمان اتفاق می افتد در ارتباط است و دانشمندان بر این باورند که تغییرات ناگهانی در سطح هورمون‌ها پس از زایمان ، می‌تواند دلیلی برای افسردگی در زنانی که به تغییرات در سطوح استروژن و پروژسترون حساس‌تر هستند باشد.

افسردگی پس از زایمان ناشی از ترکیب عوامل هورمونی ، زیست‌محیطی ، عاطفی و ژنتیکی است که بعضی از آنها خارج از کنترل شما هستند. برخی از مادران ممکن است به نوعی حس کنند که مسئول ابتلا به افسردگی پس از زایمان هستند ، اما افسردگی به خاطر انجام دادن یا انجام ندادن کاری پدید نمی آید.

همچنین اگر در دوران بارداری افسردگی یا اضطراب داشتید یا اگر دچار گرفتگی خلق پس از زایمان بوده‌اید ، ممکن است احتمال بیشتری برای افسردگی پس از زایمان داشته باشید. عوامل دیگری که به زیاد شدن احتمال افسردگی پس از زایمان کمک می‌کند شامل خستگی جسمی پس از زایمان ، سعی برای تطبیق عاطفی خودتان با مادر شدن و محرومیت از خواب و بی ‌خوابی ‌های مکرر است.

اگر شما هم دچار افسردگی پس از زایمان شدید ، نگران نباشید و خود را مقصر ندانید زیرا این کار سبب می شود که افسردگی شما حاد تر شود و هیچ کمکی به درمان شما نمی کند.

 

علائم افسردگی بعد از زایمان

اگر از موارد زیر ، حداقل پنج مورد یا بیشتر را تقریباً هر روز و در بیشتر طول روز ، به مدت حداقل دو هفتۀ متعدد تجربه کردید ، این امکان وجود دارد که مبتلا به افسردگی پس از زایمان شده باشید :

  1. احساس غم و ناراحتی شدید ، پوچی یا ناامیدی
  2. احساس خشم و بی اعصابی
  3. گریه کردن مکرر  یا بیشتر وقت‌ ها قرار داشتن در حالت گریه
  4.  بی‌علاقگی یا لذت نبردن از بازی ها و سرگرمی ‌های معمول گذشته
  5.  سخت به خواب رفتن در آغاز شب یا مشکل در بیدار ماندن طی روز
  6. از دست دادن اشتها یا خوردن بیش از حد غذا
  7. احساس گناه شدید
  8. حس بی‌ارزش بودن زندگی
  9. احساس ناتوانی در کنار آمدن با مشکلات
  10. داشتن افکار منفی در مورد خودتان
  11. ترس از تنها ماندن با کودکتان
  12. حس ترس بی‌‌دلیل و غیرقابل کنترل
  13. وسواس بیش از حد
  14. حواس‌‌پرتی
  15. داشتن فکر هایی در مورد آسیب دیدن کودکتان
  16. مشکل در تمرکز یا تصمیم‌گیری
  17. کناره‌گیری از دوستان و خانواده
  18. بی‌علاقگی به کودک
  19. ناتوانی در مراقبت از کودک
  20.  احساس خستگی شدید و بی حالی

 

مقابله با افسردگی پس از زایمان

در بیشتر اوقات ، بهترین روش برای درمان افسردگی بعد از زایمان ، کمک گرفتن از یک پزشک متخصص یا مشاوران با تجربه است ، اما پس از مراجعه به پزشک و مشاوران مربوطه ، راهکارهایی برای مراقبت از خود در طول روز های بهبود از افسردگی نیز وجود دارد ، چه خوب است تا با آنها آشنا باشید تا شروع به انجام دادن آنها کنید. برخی از این نکات شامل موارد زیر می باشد :

در مرحله اول سعی کنید همیشه با خودتان مهربان باشید و مدام خود را سرزنش نکنید اطمینان پیدا کنید که نیازهای اصلی شما برطرف می‌شود. سعی کنید به خوبی بخوابید و خوب غذا میل کنید و هر کاری می‌توانید انجام دهید تا حس گناه را نداشته باشید ، چون داشتن افسردگی به معنای آن نیست که شما مادر خوبی نیستید یا فرزند خود را دوست ندارید. در ضمن با شروع درمان ، این احساس گناه و یأس کم ‌کم از بین خواهد رفت.

از خودتان انتظارات نا بجا و رویایی نداشته باشید. از دوستان و خانواده کمک بگیرید : یکی از اصول مادر خوبی بودن ، این است که بفهمید چه وقتی باید درخواست کمک کرد ، پس از این که در طی این دوران نسبتا نا خوشایند ، درخواست کمک کنید ، حراس نداشته باشید.

به همسر خود بگویید که  از چه روش هایی می‌تواند به شما کمک کند ، برای مثال با مراقبت از نوزاد ،  انجام برخی از کارهای خانه و همراهی شما در قرار ملاقات با پزشک می تواند به شما یاری برساند. آشنایان یا دوستان صمیمی نیز ممکن است قادر به کمک باشند. فقط کافی است به درستی شروع به امتحان کنید.

از بیان احساسات خود نترسید و با دیگران صحبت کنید . به خودتان برسید و کار های مورد علاقتان را انجام دهید. وقت برای استراحت بگذارید. از خانه خارج شوید و محیط اطرفتان را تغییر دهید مثل عوض کردن دکوراسیون خانه. خودتان را کمی آسوده و رها کنید و زیاد فکر نکنید وقتی نوزاد شما خواب است ، در برابر وسوسۀ شستن لباس ‌ها یا کار های مثل آن مقاومت کنید. در مواقعی از بیرون غذا سفارش دهید یا از همسرتان بخواهید در راه خانه از بیرون غذا تهیه کند.

تلفن همراهتون را هم کنار بگذارید و به جای آن ، با خواندن یک کتابی که دوستش دارید و یا نوشیدن یک لیوان آب ‌میوه طبیعی یا قهوه کمی از این دنیا رها شوید. اگر هم در مرخصی زایمان هستید ، با فکر کردن به بازگشت به محل کار ، خودتان را مضطرب نکنید ، زیرا به احتمال خیلی زیاد به زودی کارها مرتب می‌شود و شرایط دوباره مثل قبل خواهد شد.

 

درمان افسردگی بعد از زایمان

 

راه های درمان

افسردگی درمان ‌نشده می‌تواند خطرناک و حتی ترسناک باشد و حالت شما را روز به روز بد تر کند. لازم است بدانید که این اختلال تا مقدار بسیار بالایی قابل درمان است ، پس لازم نیست که بترسید یا دلهرۀ بدی داشته باشید.

درمان ، برای شما مانند حمایتی می باشد که از فرو رفتنتان  به افسردگی عمیق که قطعا سخت ‌تر قابل درمان است جلوگیری شود. همچنین داشتن یک مشاور با تجربه یا پزشکی که شرایط شما برایش قابل درک باشد در کنا شما ، می‌تواند کمک کند کمتر احساس ضعف کنید. با درمان افسردگی به راحتی می‌توانید با نوزاد خود پیوند برقرار کنید و قادر به مراقبت بهتری از او هستید. بنابراین در صورت داشتن علائم افسردگی ، پزشکتان را ملاقات کنید ، تا بتوانید رفتن به مشاوره برای بهبودی یا مصرف دارو را شروع کنید.

اگر شما علائم کمی از افسردگی پس از زایمان را دارید ، دچار افسردگی خفیف شده اید ، در این شرایط ، پزشک ممکن است توصیه کند به طور منظم با او جلسه داشته باشید. و اگر علائم شما شدیدتر باشد و شما کاملا در افسردگی غرق شده باشید ، پزشک ممکن است برای شما مشاوره های مکرر و یا داروهای ضد افسردگی یا هر دو را توصیه کند. مشاوره ، شامل گفت ‌و گوی فرد مراجع کننده به یک درمانگر در یک مرکز مشاوره می باشد. در خانواده‌ درمانی یا زوج‌درمانی نیز ، درمانگر برای درمان شما و  در صورت لزوم ، با همسرتان یا یکی از اطرافیانتان صحبت خواهد کرد.

داروهای ضدافسردگی ، مواد شیمیایی مغز را متعادل می‌کند که باعث تنظیم شدن خلق ‌و خوی شماست. اگر پزشک شما لازم بداند ، در مورد انواع مختلف دارو های ضدافسردگی صحبت خواهد کرد. پس از مصرف دارو های ضد افسردگی طی مدتی در حد چهار یا پنج هفته ، به احتمال خیلی بالا شروع به بهبود می‌کنید. دارو های ضدافسردگی عوارض جانبی نیز ایجاد می کند ، اما در اکثر مواقع ، پس از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد. اگر دچار عوارض جانبی شوید که با زندگی روزانه شما تداخل دارد یا اگر افسردگی شما بدتر شد ، سریعا پزشک خود را در جریان این موضوع قرار دهید.

 

مصرف داروهای ضدافسردگی هنگام شیردهی

مصرف دارو های ضد افسردگی در هنگام شیردهی آسیبی نمی رساند. باید این را بدانید مصرف داروها از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود ، اما میزان آنها بسیار ناچیز است. مهارکننده ‌های انتخابی بازجذب سروتونین ، ایمن‌ترین گزینه به حساب می آید و اغلب برای زنان شیرده مبتلا به اختلال افسردگی تجویز می‌شود. دیگر داروهای ضد افسردگی نیز به نظر می‌رسد بی‌خطر باشد که شامل مهارکننده ‌های بازجذب نوراپی‌نفرین و اکثرا داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه ‌ای است.

بر اساس برخی تحقیقات توسط پزشکان ، نوزادانی که مادران آنها از داروهای ضد افسردگی مصرف کرده‌اند و با شیر مادر تغذیه می شوند ، ممکن است کمی بیشتر تحریک‌ پذیر باشند یا در تغذیه یا خواب دچار مشکلاتی بشوند. با این حال ، کودکان مادرانی با افسردگی درمان ‌نشده نیز می‌توانند همین مشکلات را دارا باشند. اگر می‌خواهید بدانید که تغییر در غذا خوردن ، خواب یا رفتار کودک شما ناشی از داروهایی است که مصرف می‌کنید ، با پزشک خود بحث و گفت و گو کنید و به یاد داشته باشید که مصرف داروی خود را ادامه دهید ، مگر در مواقعی که پزشک دستور قطع آنها را بدهد.

 

با پرهیز از این کار ها به جنگ با افسردگی بعد از زایمان بروید

دوری از استرس و اضطراب ها

برای درمان افسردگی بعد از زایمان و در شرایطی که مبتلا به افسردگی بعد از زایمان می باشید باید برای خود محدوده امن درنظر بگیرید. شما در این حال توان روحی برای قرار گرفتن در برابر شرایط استرس ‌زا را ندارید و به‌همین دلیل از هرگونه اضطراب و استرس باید دوری کنید. خانه پاکیزه و  لباس ها و ظروف شسته و وعده‌ های غذایی مناسب لازم است اما سلامت شما اهمیت بیشتری دارد. بنابراین سعی کنید تمرکزتان را از این قبیل امور دور کنید و با خودتان بگویید وقتی سلامت‌ تان را به دست آوردید همه این کار ها قابل انجام است.

 

انرژی های منفی را از خود دور کنید 

آنها حقیقی نیستند و خیلی زود آنها را با افکار مثبت جایگزین می کنید.  در این شرایط از افرادی که موج منفی می دهند و با شما هم عقیده نیستند هم باید اجتناب کنید. شما باید مثبت باشید و افرادی کنارتان داشته باشید که به جای سرزنش از شما حمایت کنند. تماس با دیگر مادرانی که تازه فرزندشان به دنیا آمده و حرف زدن با آنها هم کمک زیادی به شما می‌کند.

 

داشتن ارتباط قوی با همسر

داشتن ارتباط قوی با همسر می‌تواند در روند درمان سریع ‌تر بسیار موثر باشد. اگر به فکر درمان این مشکل نباشید اثرات طولانی‌ مدت آن را در خود و فرزندتان مشاهده می کنید ، بنابراین مقاومت نکنید و هر چه سریع تر به فکر یاری گرفتن از متخصص باشید. همه موارد یاد شده به بهبود سریع ‌تر شما کمک زیادی خواهد کرد.

داشتن نعمتی چون فرزند امری الهی است که خداوند به شما عطا کرده است. نباید با داشتن چنین نعمتی ناراحتی به دل خود راه بدهید.

 

چه زمانی دچار افسردگی بعد از زایمان می شوید ؟

این افسردگی به طور معمول در طول چند ماه ابتدایی بعد از تولد نوزاد ایجاد می‌شود و درصورتی‌‌که مادر رها شود و دوره درمانی طی نشود می‌تواند بیشتر از یک سال ادامه داشته باشد.

چگونه افسردگی بعد از زایمان به وجود می آید ؟

افسردگی پس از زایمان با تغییرات هورمونی منحصر به ‌فردی که پس از زایمان اتفاق می افتد در ارتباط است.

قدم اول مقابله باافسردگی زایمان چیست؟

در مرحله اول سعی کنید همیشه با خودتان مهربان باشید و مدام خود را سرزنش نکنید اطمینان پیدا کنید که نیازهای اصلی شما برطرف می‌شود.

4.6/5 - (434 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره