به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
سرد شدن رابطه بعد از زایمان

سرد شدن رابطه بعد از زایمان

همه رابطه ها پستی و بلندی دارند و ممکن است روزهای خوب و بد داشته باشند. به دنیا آمدن فرزند یکی از موقعیت های استرس زایی است که امکان دارد باعث اختلاف بین زن و شوهر و یا سرد شدن رابطه میان آن ها شود. به دلایل مختلف سرد شدن رابطه بعد از زایمان موضوعی طبیعی و تا حد زیادی اجتناب ناپذیر است.

تغییرات هورمونی و جسمی که در خانم ها رخ می دهد از یک طرف و فشارهای روحی که به مردها وارد می شود از طرف دیگر ممکن است باعث سرد شدن رابطه بعد از زایمان شود. به همین دلیل است که برای بررسی دلایل سرد شدن رابطه بعد از زایمان باید عوامل مختلف را در نظر گرفت و نمی توان بر اساس یک دلیل نظر قطعی داد.

در این مقاله می خواهیم به دلایل سرد شدن رابطه بعد از زایمان بپردازیم و برای بهتر کردن رابطه میان زن و شوهر، بعد از به دنیا آمدن فرزند راهکارهایی ارائه دهیم:

 

چه عواملی باعث سرد شدن رابطه بعد از زایمان می شوند؟

بارداری و به دنبال آن زایمان، دو دوره بسیار مهم در زندگی هر زن و شوهری هستند. زایمان باعث می شود که مرد تبدیل به پدر شود و زن تبدیل به مادر شود و به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد. پدر و مادر شدن وظایف سنگین و جدیدی را بر روی دوش زن و شوهر قرار می دهد.

اما همین به دنیا آمدن فرزند و نقش های تازه می تواند رابطه گذشته زن و شوهر و زندگی زناشویی شان را تحت تاثیر قرار دهد. در ادامه به چند عامل که می تواند رابطه زناشویی را دچار مشکل کند می پردازیم:

 

1- خواب

شاید در نگاه اول عجیب برسد اما خواب یکی از اصلی ترین دلایل مشکلات میان زوجین بعد از زایمان و سرد شدن رابطه بعد از زایمان است. نوزاد ممکن است در طول شب چندین بار بیدار شود و با هر بار گریه، یکی از والدین مجبور است از جایش بلند شود و او را دوباره بخواباند.

این بیدار شدن ها اگر تکرار شود ممکن است زن و مرد را عصبانی کند. در چنین شرایطی زن و مرد همدیگر را متهم می کنند که: «تو بیشتر خوابیدی! الان نوبت من نیست!» و همین اختلاف نظرهای به ظاهر ساده امکان دارد که باعث جر و بحث و سرد شدن زندگی شان شود. ( A Look at Why Relationships Change After You Have a Baby )

 

2- تغییرات جسمی خانم ها

بارداری و زایمانی که به دنبال آن اتفاق می افتد، به صورت ناخودآگاه باعث تغییرات آناتومی بدن خانم ها می شود. این تغییرات بدنی گاهی غیر قابل برگشت اند و حتی پس از گذشته چند ماه از زایمان شرایط طبیعی نمی شود.

این تغییراتی که در اندام خانم ها اتفاق می افتد ممکن است باعث شود که جذابیت جنسی آن ها در نظر شوهرشان کمتر شود و شوهرشان نسبت به آن ها سرد شود. اما نکته مهم این است که باید بدانید که این موضوعات اجتناب ناپذیر است و نباید باعث شود که شما از بارداری بترسید.

اثرات بارداری

3- مسائل مالی

در شرایط امروز که فشار اقتصادی بر روی اکثر افراد جامعه وجود دارد، به دنیا آمدن فرزند، هزینه های خانواده را افزایش می دهد. پس از این که بچه به دنیا آمد، شما باید خیلی خیلی بیشتر خرید کنید و باید وسایلی تهیه کنید که پیش از این اصلا تهیه نکرده بودید.

این هزینه های جدید ممکن است مرد خانواده و یا هر دوی مرد و زن را از نظر اقتصادی تحت فشار بیشتری قرار دهد. این استرسی که به زوج وارد می شود یکی از عواملی است که ممکن است باعث سرد شدن رابطه بعد از زایمان شود. اما مسئله مهمی که باید متوجه باشید این است بچه دار شدن انتخاب شما بوده است و این هزینه ها در برابر شور و نشاطی که کودک به زندگی شما بخشیده است،‌ قابل مقایسه نیست.

 

4- نداشتن رابطه جنسی

با به دنیا آمدن بچه، وظایف زن و مرد چندین برابر می شود. مادر مجبور است در کنار کارهای خانه به نگهداری از کودکش هم مشغول شود و بنابراین وقت زیادی برایش باقی نمی ماند. پدر کودک هم خواه ناخواه با مسائل زیادی روبرو می شود و وظیفه دارد به همسرش کمک کند.

همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا زن و مرد زمان زیادی برای برقراری رابطه با همدیگر نداشته باشند. هم چنین در هفته ها و ماه های اول پس از زایمان ممکن است داشتن رابطه زناشویی برای خانم ها دردناک باشد و یا ممکن است سخت باشد. این کم شدن رابطه و نامنظم شدن آن باعث سرد شدن رابطه بعد از زایمان می ود و برای آن بهتر است چاره ای اندیشیده شود.

برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می کنم حتما مقاله چرا همسرم سرد مزاج شده است را مطالعه کنید.

 

برای بهتر شدن رابطه بعد از زایمان چکار کنیم؟

تا اینجای مقاله عواملی که باعث سرد شدن رابطه بعد از زایمان را بررسی کردیم. اما سوالی که در چنین مواقعی و پس از آن که رابطه بین زن و شوهر سرد شد پیش می آید این است که برای درمان این مشکل باید چه کارهایی انجام دهیم؟ ممکن است رابطه ما هیچ وقت به حالت قبل برنگردد؟

حقیقت این است که مشکلاتی که بین شما و همسرتان پیش آمده است اگر حل و فصل نشود ممکن است برای همیشه باقی بماند. به همین دلیل است که باید دلیل سرد شدن رابطه بعد از زایمان را پیدا کنید و برای برطرف کردن علت تلاش کنید. البته راهکارهای دیگری هم در این بین وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند رابطه زناشویی تان را به حالت قبل برگردانید و بتوانید زندگی بهتری را تجربه کنید.

در ادامه به این راهکارها اشاره می کنیم:

 

1- قدرشناس باشید

قدرشناس بودن و احترام گذاشتن به همسر یکی از کارهایی است که می توانید برای برطرف کردن سرد شدن رابطه بعد از زایمان انجام دهید. به همسرتان یادآوری کنید که چقدر خوش شانسید که درک تان می کند و در کنار شماست.

این قدر شناس بودن باعث می شود مهر و محبتی که قبلا کمرنگ شده بود، به مرور زمان دوباره به حالت اولیه اش برگردد و زندگی عاطفی و زناشویی تان دوباره سر و شکل خوبی به خودش بگیرد. نکته قابل توجه این است که به هیچ وجه نباید تعریف های بیش از حد از همسرتان انجام دهید. چون اگر همسرتان متوجه شود که دارید بی دلیل از او تعریف می کنید ممکن است بقیه حرف هایی را هم که درباره اش می زنید را دیگر قبول نکند.

 

2- به مشاور مراجعه کنید

مراجعه به مشاور روانشناس یک روش بسیار کاربردی و قدرتمند است که می توانید برای درمان سرد شدن رابطه بعد از زایمان به کار بگیرید. مشاور صحبت های شما را با دقت می شنود و پس از آن توصیه هایی به شما می کند که با به کار بردن آن ها می توانید زندگی تان را نجات بدهید.

نقش یک مشاور باتجربه و باسواد در بهتر شدن رابطه بعد از زایمان بسیار حیاتی و تاثیرگذار است و شما می توانید با مراجعه به او وضعیت زندگی مشترک تان را بهتر کنید.

 

3- با هم وقت بگذارنید

به دنیا آمدن فرزند نباید باعث شود که از وقت گذاشتن برای همسرتان بگذرید. این موضوع که برآؤرده کردن نیازهای مختلف کودک باعث می شود که تقریبا همه روزرا سرگرم باشید کاملا صحیح است. اما نکته ای بسیار مهم این است که شما در قبال همسرتان وظایف همسری دارید و نباید این وظایف همسری تان را قربانی وظیفه پدری یا مادری تان کنید.

می توانید زمان هایی که کودک تان خواب است با هم تلویزیون تماشا کنید یا با همدیگر صحبت کنید. این صحبت کردن ها و در کنار هم بودن ها از سرد شدن رابطه بعد از زایمان جلوگیری می کند و به شما و همسرتان یادآوری می کند که قبلا با هم چه رابطه ای داشته اید.

یک راه دیگری که می تواند به شما کمک کند تا به وضعیت زندگی مشترک و زناشویی تان سر و سامان بدهید این است که به مکان هایی بروید که قبلا با آن ها خاطره داشته اید. این کار به شما و همسرتان کمک می کند که علاقه قبلی تان را به یاد بیاورید و با به یاد آوردن آن علاقه، بتوانید با مسائل و مشکلاتی که بر سر راهتان قرار گرفته مقابله کنید.

پیشنهاد می کنم در مورد ریشه اضطراب و استرس حتما مقاله چرا بی دلیل استرس دارم را مطالعه کنید تا با تاثیر استرس بر زندگی مشترک بیشتر آشنا شوید.

وقت گذراندن با همسر

نتیجه گیری:

سرد شدن رابطه بعد از زایمان یکی از مواردی است که ممکن است زندگی مشترک همه زوج ها را تهدید کند و آن را تحت تاثیر قرار دهد. حقیقت این است که وقتی فرزند شما به دنیا می آید، هم شما و هم همسرتان با مسائل و مشکلات جدیدی مواجه می شوید که قبلا با آن مواجه نبوده اید.

این مسائل و مشکلات فشار روانی و استرس و اضطراب زیادی به شما وارد می کند. این اضطراب و نگرانی ها ممکن است به شکل های مختلف در افراد مختلف بروز کند. یکی از شکل های بروز این استرس سرد شدن رابطه بعد از زایمان است. اما شما به عنوان یک همسر و کسی که نسبت به ازدواج متعهد و پایبند است باید بداند که زنی که هم اکنون زایمان کرده است، همان زنی است که قبلا عاشقش بوده و باید برای برگرداندن رابطه زناشویی به حالت عادی تلاش کنید.

 

منابع:

www.healthline.com

www.webmd.com

4.6/5 - (467 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

3 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
تنهاییی
1 سال قبل

سلام من ۵ ماه زایمان کردم الان به مشکل خوردیم کلا باهام سرد شده خیلی سرد اصلا میگه بدم میاد از رابطه جنسی مشاوره هم میرم تو این بد بختیا درخواست طلاق هم داده سومین بارداری بوده میگه اخلاق رفتارات باعث سردیم شده نمیدونم چه کار کنم راهنماییم کنید

تنها
1 سال قبل

سلام من 9ماه حامله بودم و الان بچه ام 3ماه اش هست ولی هیچ رابطه ای نداشتیم
نمیدونم چرا اینقدر سرده خسته شدم
بنظرتون طبیعیه؟

فاطمه
1 سال قبل
پاسخ به  تنها

سلام
منم تقریبا شرایطی مثل شرایط شمارو دارم ولی من در طول حاملگی رابطه داشتم
کاش به یک سکسولوژیست مراجعه کنید تا موجه مشکل همسرتون بشید

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره