به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
ترس از رانندگی

ترس از رانندگی دارم چیکار کنم؟

ترس از رانندگی کردن

افراد هیجانات متفاوتی داشته و به سبب این تفاوت به هنگام یکی از رویدادهای مهم زندگی شان که رانندگی می باشد ممکن است احساسات متفاوتی را تجربه نمایند که برخی افراد به کرات به ترس از رانندگی اشاره کرده و خود را آماده رانندگی کردن به تنهایی نمی بینند.

باید بیان داریم ترس از رانندگی امری طبیعی بوده و نیازی به نگرانی از اینکه فقط شما دچار این ترس هستید نباشید..ترس از این مقوله نیز درجات مختلف خفیف تا شدید را دارد که افرادی که میزان ترس خفیفی از رانندگی دارند می توانند به مرور این ترس را کاهش دهند اما افرادی که بیش از این میزان ترس را تجربه می کنند بهتر است از مشاور روانشناس کمک بگیرند.

برخی ممکن است به حدی از رانندگی ترس داشته باشند که حتی از شرکت در آزمون رانندگی امتناع ورزند ولیکن برخی ممکن است تنها از رانندگی در برخی مسافت ها و اماکن ترسیده و نگرانی زیادی را تجربه نمایند..لذا در ادامه نیز قصد داریم به برخی علل بروز ترس از مقوله رانندگی و همچنین راهکارهای درمانی آن اشاره کنیم.

ترس از رانندگی

چرا از رانندگی می ترسم؟

حائز اهمیت است که ترس از رانندگی را اختلال ندانست که نیاز به درمان جدی روانشناسی داشته باشد مگر اینکه این ترس ریشه روانشناختی از تجربه ای تلخ در دوران زندگی فرد بوده باشد..

چنانچه در ترسیدن از رانندگی نیز احساسات با ترس درگیر بوده و نیاز است که افراد با مراجعه و کمک مشاور روانشناس به کنترل و مدیریت این هیجان بپردازند.

چه بسا علل و دلایل متعددی وجود دارند که سبب گردند افراد از رانندگی بترسند که قصد داریم به برخی از آن ها اشاره کنیم.

  • آب و هوای نامناسب که سبب ایجاد احساس ترس می گردد
  • رانندگی در محیطی که فرد تا به حال با آن آشنایی نداشته است
  • در ترافیک ماندن
  • عدم کنترل هیجاناتی مثل خشم در رانندگی ( ترس از واکنش فرد مقابل یا آزار و اذیت ایشان و..در رانندگی)
  • میزان سرعت بالا در رانندگی
  • در کنار ماشین های بزرگی مثل کامیون رانندگی کردن
  • ترس از تصادف کردن
  • واکنش اطرافیان به رانندگی
  • رانندگی کردن در طول شب و تاریکی
  • ترس از یاد گرفتن رانندگی
  • آزمون رانندگی در کنار افسر
  • خاطره تلخ و بد در گذشته
  • و..

این علل می توانند سبب بروز ایجاد ترس و دلهره از رانندگی شوند..

چنانچه اگر افراد به سبب خاطره ای ناگوار دچار ترس از رانندگی شده اند نیز توصیه می گردد در اسرع وقت به روانشناس مراجعه کنند چرا که این ترس و اضطراب می تواند بر فعالیت های زندگی فرد تاثیر منفی گذاشته و آن ها را مختل سازد.

زمانی که افراد دچار فوبیای رانندگی شده باشند نیز ممکن است حتی با تماشای فیلم یا عکسی از رانندگی هم دچار ترس شوند بنابراین بهتر است این ترس را جدی گرفته و به سادگی از کنار آن عبور نکرد.

ترس از رانندگی

علائم و نشانه های ترس از رانندگی چیست؟

هر یک از ترس ها و فوبیاها می توانند نشانه و علائمی را داشته باشند که از جمله برخی از آن ها عبارتند از:

  1. تپش قلب
  2. نفس تنگی
  3. تعریق در کف دست
  4. پریدن پلک چشم
  5. سرگیجه
  6. خشک بودن دهان
  7. کنترل خود را از دست دادن
  8. و..

چه بسا مهم است که این علائم جدی تلقی شده و با  توجه به آن ها نیز در سریع ترین زمان به روانشناس مراجعه نمود چرا که ترس از رانندگی در صورت شدت یافتن نیز ممکن است سبب سردرگمی بیشتر افراد شود.

نشانه های ترسیدن از رانندگی در هر یک از افراد متفاوت است و ممکن است برخی علائمی مثل علائم جسمانی را تجربه نکنند و تنها در درون خود دچار استرس و اضطراب شوند که در این مواقع می گوییم فوبیای رانندگی در این افراد فاقد علامت بوده و فرد نشانه ای بیرونی را از خود نشان نمی دهد.

فرضا ممکن است فرد در ابتدا ترسی از رانندگی کردن نداشته باشد اما با هر بار نشستن پشت فرمان نیز با واکنش های اطرافیان و خانواده به هنگام آغاز رانندگی مواجه شوند که سبب بروز استرس و اضطراب در فرد می گردد..خصوصا زمانی که یکی از افراد حاضر در اتومبیل نیز بسیار محتاط بوده و ترسی که در وجود خود دارد را در فردی که در حال رانندگی است ایجاد می کند.

در آن زمان ممکن است فرد نشانه ها و علائم بیرونی ترس را از خود نشان ندهد اما به سبب هشدارهایی که مدام از جانب دیگران دریافت می کند دچار ترس و دلهره درونی به هنگام رانندگی می گردد.

ترس از رانندگی

چگونه ترس از رانندگی را کاهش دهیم؟

طبیعتا هر یک از افرادی که دچار ترس از رانندگی هستند به دنبال کاهش و برطرف کردن آن ترس می باشند..به همین سبب قصد داریم به برخی راهکارهای موثر برای از بین بردن میزان ترس ناشی از رانندگی بپردازیم.

1.از رانندگی به هنگام تمرکز نداشتن بپرهیزید

توصیه می کنیم زمانی شروع به رانندگی کنید که احساس آرامش داشته و ذهنتان درگیر موضوع خاصی نمی باشد زیرا ممکن است حین رانندگی فکرتان به سمت دغدغه ای که دارید رفته و تمرکزتان را از دست بدهید. بنابراین بهتر است زمانی که از تمرکز کافی بهره مند هستید شروع به رانندگی کنید.

2.همراهی با راننده ای مجرب را امتحان کنید

می توانید در کنار کسی که راننده مجربی است رانندگی کنید تا از تجربیات وی بهره مند شده و یاد بگیرید که در موقعیت های مختلف بهتر است چه واکنشی از خود نشان دهید.

3.تقویت مهارت رانندگی

می توانید از مربی رانندگی کمک گرفته و با رانندگی در حضور ایشان آموزه های خود را کامل تر کنید. برخی افراد تصور می کنند همین که در یک دوره جلسات آموزش رانندگی شرکت کرده و در آزمون رانندگی هم قبول شده اند نیز یعنی دیگر نیازی به تکمیل دانش رانندگی شان نیست در حالی که می توان با کمک مربی مجددا مهارت رانندگی در خود را افزایش داده و بر ترس از رانندگی غلبه نمود.

4.رعایت قوانین رانندگی

شاید با خود بگویید رعایت قوانین رانندگی چه تاثیری بر کاهش نگرانی از رانندگی خواهد داشت در حالیکه در صورت رعایت این قوانین می توان تسلط بیشتری بر روی رانندگی داشته و با اطمینان بر رعایت کامل مقررات موجود به رانندگی ادامه داد..

در صورتی که اگر افراد از این قوانین پیروی نکنند ممکن است مدام نگران بروز حادثه ای ناگوار بوده یا رانندگی را برای خودشان سخت تر کنند که این نیز به طور ناخودآگاه بر ترسیدن از رانندگی تاثیرگذار است.بنابراین هر چه به قوانین مقرر توجه بیشتری داشت می توان با آرامش خاطر بیشتری به رانندگی ادامه داد.

5.از رانندگی به هنگام عجله داشتن پرهیز کنید

یکی از عواملی که می تواند بر ترسیدن از رانندگی موثر باشد رانندگی با عجله و بدون آرامش می باشد. در این حین ممکن است فرد موقعیت های خطرناک زیادی را در پیش گیرد که سبب نگرانی و ترس وی می گردد فرضا سبقت گرفتن خصوصا در شرایطی که نمی توان هیچ نتیجه ای را حدس زد و..

به همین سبب بهتر است به هنگام عجله داشتن، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و..را امتحان کرده و از رانندگی کردن پرهیز گردد.

6.عدم مصرف کافئین

یکی از عواملی که سبب بروز اضطراب و ترس می شود نیز مصرف نوشیدنی های کافئین دار می باشد..همچنین ممکن است به سبب مصرف نوشیدنی های کافئین دار نیز دچار خواب آلودگی شده و تمرکز رانندگی کاهش یابد.

بنابراین توصیه می گردد هرگز با معده خالی و یا خواب آلودگی و همچنین پس از مصرف نوشیدنی های کافئین دار نیز رانندگی نشود.

7.اطمینان از سلامت ماشین

برخی افراد به سبب استرس و نگرانی از بابت خراب شدن ماشین در طول رانندگی دچار ترس از رانندگی می شوند به همین سبب توصیه می کنیم پیش از آغاز رانندگی به برخی قطعات ماشین مثل ترمز و..توجه نموده و از سلامت کارکرد ماشین اطمینان حاصل کنند چرا که این نیز می تواند میزان اضطراب ایشان را از رانندگی کاهش دهد.

8.رانندگی در اماکن مختلف

سعی نکنید تنها در رانندگی در یک مکان به مهارت کامل برسید چرا که این نیز می تواند سبب ترسیدن از رانندگی در اماکن جدید شود بنابراین توصیه می گردد رانندگی در اماکن جدید را تمرین کرده و بر ترس خود با کمک راننده ای مجرب یا مربی آموزشی در کنارتان غلبه کنید.

در اماکن شلوغ تر رانندگی کرده و یاد بگیرید در این موقعیت ها چگونه باید موقعیت موجود را کنترل کنید.همچنین سعی کنید در طور روز در مسافت های طولانی تر رانندگی کنید..از این امر در طول شب خودداری کنید زیرا در شب حوزه دید کمتری داشته و ممکن است دچار ترس بیشتری شوید.

9.تنفس عمیق

یکی از راه ها برای کاهش میزان استرس و اضطراب نیز نفس عمیق می باشد بنابراین اگر دچار ترس از رانندگی شدید توصیه می کنیم نفسی عمیق شده تا به آرامش برسید.

10.زمان برای تمرین

انتظار نداشته باشید مسیر بهتر شدن در رانندگی را یک شبه طی کنید. چرا که پیشرفت در هر زمینه ای نیاز به تلاش و تمرین دارد بنابراین از تمرین رانندگی غافل نشوید.

اگر از رانندگی در خیابان و در مقابل دید سایرین احساس ترس می کنید می توانید در کوچه ای خلوت در اطراف منزل خود به این امر بپردازید.  ممکن است شما به کلی از رانندگی نمی ترسید و تنها از پارک دوبل و..دچار اضطراب می شوید بنابراین از تمرین به سادگی عبور نکنید.

چه بسا مهم است که در مسیر کاهش ترس از رانندگی از مشاوری روانشناس کمک بگیرید که بدین جهت می توان از جلسات مشاوره استرس کلینیک روانشناسی روان آرام بهره مند شد تنها کافیست تماس حاصل گردد.

آیا می توان از جلسات مشاوره آنلاین بهره مند شد؟

بله افراد می توانند جهت بهره مندی از جلسات مشاوره غیر حضوری نیز با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمایند.

آیا ترس از رانندگی نیاز به درمان تخصصی دارد؟

در صورتی که ترس از رانندگی به سبب تجربه اتفاقی ناگوار و تلخ بوده که اثرات آن همچنان بر فرد تاثیرگذار می باشند در صورت نیاز درمانگر به درمان ریشه ای بروز ترس می پردازد در غیر این صورت نیازی به درمان نبوده و روانشناس تنها به فرد کمک می کند تا هیجاناتش را به مرور زمان کنترل کند تا احساس ترس کاهش و از بین رود.

تعداد جلسات مشاوره استرس چقدر است؟

تعداد این جلسات با توجه به نیاز مراجع و تشخیص درمانگر متغیر می باشند ولیکن می توان جهت کسب اطلاعات دقیق تر با کلینیک تماس حاصل نمود.

4.8/5 - (83 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره