به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
ترس از مرگ

ترس از مرگ

درمان ترس از مرگ

یکی از طبیعی ترین ترس هایی که هر فردی در درون خود دارد ترس از مرگ می باشد.

ولیکن برخی به سبب ترس زیادی که از مرگ دارند نمی توانند بر دیگر مسائل زندگی خویش تمرکز کنند.

به همین سبب نیاز است که با حضور در جلسات درمانی نیز به مشاوره تخصصی و درمان وسواس فکری ترس از مرگ خود بپردازند.
گاهی افراد از مرگ هراس نداشته بلکه از چگونگی مرگ می ترسند اینکه به چه نحو قرار است فوت کرده و یا در چه زمان قرار است از دنیا روند.

ترس از مرگ

نشانه های نیازمندی به درمان ترس از مرگ

گاهی ممکن است افراد حتی خودشان دچار ترس و نگرانی از بابت مرگ خود نبوده و نگران مرگ اطرافیان و عزیزان خود باشند..لذا باید توجه داشت ممکن است ترس افراد از مرگ دوره ای بوده و همیشه همراه با شخص نباشد.

حال نیاز است با برخی علائم ترس از مرگ آشنا شد که به دو دسته تقسیم می شوند..علائم فیزیکی و روانی.

علایم فیزیکی عبارتند از:

  • سرگیجه
  • غیر عادی بودن ضربان قلب
  • مضطرب بودن به میزان زیاد
  • پانیک
  • افزایش میزان تعریق
  • دل درد
  • و..

علائم روانی ترس از مرگ عبارتند از:

  • احساساتی اعم از گناه
  • خشم و پرخاشگری
  • نگرانی زیاد
  • دوری از اطرافیان خصوصا خانواده
  • و..

علل ترس از مرگ

باید توجه داشت عوامل متعددی می توانند سبب گردند که افراد دچار ترس از مرگ شوند.

در ادامه به برخی از این علل اشاره می گردد:

  • خجالتی بودن
  • تجربه ناخوشایند و استرس آمیز
  • ابتلا به بیماری جسمانی
  • و..

لذا باید توجه داشت ابتلا به وسواس ترس از مرگ وابسته به جنسیت و سن خاصی نبوده و هر یک از زنان و مردان در هر سنی می توانند دچار ترس از مرگ شوند.

میزان شدت ترس از مرگ در چه افرادی زیاد است؟

افرادی که دچار بیماری جسمانی هستند

اغلب افرادی که دچار بیماری های جسمانی هستند و میزان بیماری جسمانی ایشان سبب نگرانی ایشان گشته است یکی از دلایلی است که می تواند ترس از مرگ را در این افراد افزایش دهد.

افراد جوان ( فرزندان والدین مسن )

اغلب جوانان نسبت به افراد مسن ترس بیشتری از مرگ دارند خصوصا این افراد ممکن است بیشترین میزان ترسشان از مرگ، نگرانی از بابت مرگ عزیزان خود باشد.

افرادی که تجربیات کمی در زندگی داشته اند

عموما افرادی که تجربیات متعددی را پشت سر گذاشته و به سبب این تجربیات درس های زیادی از زندگی یاد گرفته اند و به خود و زندگی شان اهمیت می دهند نیز آگاهی کامل تری نسبت به مرگ داشته و عموما کمتر از افرادی که خود را برای مرگ آماده کرده اند، دچار ترس از مرگ می شوند.

باید در نظر داشت که ترس از مرگ دارای انواع متعددی هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می گردد..

ترس از مرگ

انواع ترس از مرگ در افراد

  • ترس از جدایی از عزیزان
  • ترس از سخت و طاقت فرسا بودن مرگ
  • ترس از عدم آگاهی درباره پس از مرگ

ترس از جدایی

از آنجا که همه افراد دلبسته و وابسته عزیزان خود هستند ممکن است مدام دچار ترس از مرگ شده و نگران این باشند که نکند خود یا یکی از عزیزانش از دنیا رفته و جدایی نیز حاصل گردد.

ترس از طاقت فرسا بودن مرگ

برخی افراد نگرانی و وسواس ترس از مرگ را از این جهت تجربه می کنند که مبادا به هنگام مرگ درد بسیاری را متحمل شوند و همچنین این مسئله که سبب گردد تصور کنند کسی در آن موقعیت نمی تواند به ایشان کمک کند نیز میزان شدت ترس از مرگ را در افراد افزایش دهد.

ترس از عدم آگاهی

برخی افراد به این دلیل دچار ترس از مرگ می‌شوند که از دنیای پس از مرگ می ترسند..از اینکه نمی دانند چه اتفاقی برایشان خواهد افتاد و نیز چه اتفاقاتی را تجربه خواهند کرد و..

بنابراین در می یابیم ترس از مرگ تنها بسته به ترس از فوت کردن نیست بلکه می تواند نگرانی از بابت ترس از مرگ عزیزان و یا نحوه مرگ باشد.

میزان شدت ترس از مرگ و چگونگی مرگ نیز در هر یک از افراد متفاوت بوده و نیاز است که با توجه به میزان شدت مرگ در این افراد به درمان مرگ به صورت کاملا تخصصی توسط مشاور و روانشناسی مجرب اقدام نمود.

برخی راهکارهای درمان ترس از مرگ

به طور کل باید توجه نمود که نمی توان از واقعیت پیشامد مرگ غافل گشت ولیکن می توان میزان شدت ترس از مرگ را با بهره گیری از برخی راهکارهای موثر نیز کاهش داد.

لذا در ادامه به برخی از راهکارهای درمان ترس از مرگ اشاره می کنیم.

  • بهره گیری از جلسات مشاوره روانشناسی
  • دارو درمانی
  • مدیتیشن
  • رفتار درمانی
  • و..

جلسات مشاوره روانشناسی

بسیار مهم است که افراد به هنگام ترس از مرگ خصوصا با شدت زیاد نیز از راهنمایی های تخصصی دکتر روانشناس نیز بهره مند گردند.

زمانی که افراد با شخص رازدار و معتمدی مثل روانشناس در خصوص وسواس فکری ترس از مرگ صحبت می کنند می توانند از راهنمایی های تخصصی ایشان بهره مند شده و با به کارگیری راهکارهای موثر درمانی نیز به مرور میزان شدت ترس ایشان از مرگ کاهش یابد.

تنها لازم است که افراد در پی این جلسات صبور بوده و به یکباره انتظار کاهش شدت ترس از مرگ در خود را نداشته باشند.بسیار مهم است که افراد در طی این جلسات با روانشناس همکاری نموده و به وی اعتماد نمایند.

دارو درمانی

گاهی اوقات در کنار جلسات روان درمانی به سبب میزان شدت بالای ترس از مرگ در افراد نیاز است که از دارو درمانی در کنار جلسات روان درمانی نیز بهره گرفت.

زیرا با به کارگیری دارو درمانی ممکن است به مرور و با کنترل شخص درمانگر و روانپزشک بتوان میزان وسواس ترس از مرگ را کاهش داد.

البته در اکثر اوقات این روش برای مراجعینی اجرایی می گردد که پس از گذراندن جلسات روان درمانی به تشخیص دکتر درمانگر راهی جز دارو درمانی برای کاهش ترس از مرگ وجود ندارد.

 لذا باید توجه داشت..

میزان و مدت زمان مصرف دارو باید توسط دکتر روانپزشک تعیین شده باشد و مراجع و اطرافیان وی نباید هیچ دخالتی در میزان مصرف و مدت زمان بهره گیری از دارو داشته باشند زیرا دکتر روانپزشک با در نظر داشتن جوانب و با مهارت و تخصص بالا از داروهای موثر بر کنترل شدت ترس از مرگ به میزانی بهره می‌گیرد که سبک زندگی مراجع به واسطه دارو درمانی مختل نگردد.

مدیتیشن

افراد می توانند با مشورت از دکتر روانشناس جهت کاهش شدت ترس از مرگ در خود، مدیتیشن کنند..لذا با مدیتیشن افراد می توانند کنترل بیشتری بر احساسات و افکار خود داشته و آرامش بیشتری را تجربه نمایند.

رفتار درمانی

در رفتار درمانی در جلسات مشاوره روانشناسی نیز هدف، تغییر نوع تفکر افراد نسبت به مرگ می باشد که با ارائه راهکارهای درمانی نیز می توان به مرور میزان شدت ترس از مرگ را در افراد کاهش داد.

ترس از مرگ

آیا کودکان هم دچار ترس از مرگ می شوند؟

بله همانطور که بیان شد ترس از مرگ در هر سنینی ممکن است رخ دهد. لذا وسواس فکری ترس از مرگ در کودکان نیز ممکن است تاثیرات بسیار مخربی را بر ایشان موجب گردد.

به طور کل..

ترس از مرگ در کودکان در زمانی که اتفاق خاصی مثل از دست دادن عزیز و..رخ نداده است طبیعی می باشد ولیکن اگر حتی با این وجود میزان شدت ترس کودک از مرگ به مرور زیاد تر شود بهتر است که از جلسات مشاوره روانشناسی بهره گرفت‌.
گاهی کودکان به سبب تجربه ناخوشایندی که داشته اند ممکن است دچار علائم ترس از مرگ خود و یا دیگر عزیزانشان شوند بنابراین نیاز است که حتما جهت بررسی و درمان ترس از مرگ به دکتر روانشناس نیز مراجعه نمود.

تا به اینجا در خصوص ترس از مرگ صحبت کردیم بنابراین در می یابیم که..

اگر میزان ترس از مرگ به حدی باشد که آدمی در جهت بهبود وضعیت زندگی خویش تلاشی نکند و تنها از مرگ به سبب ترس فرار کند و به نوعی زندگی شخصی وی دچار خلل گردد، این نوع ترس ترسی نا سالم محسوب می گردد زیرا تنها باعث می شود آدمی از خود و لذت ها و لحظاتی که باید تجربه کند صرفا به دلیل ترس از مرگ گذشته و تنها نگران زمان مرگ، نحوه مرگ و زندگی پس از مرگ نیز شود.

ولیکن اگر آدمی دچار ترسی باشد که علمی به او افزوده باشد و سبب تامل وی گردد و به قولی باعث گردد آدمی به واسطه این ترس بیشتر به خود، احساسات و اهداف خود و..توجه قائل شود و خود را رشد دهد، دچار ترس سالمی می باشد.

ترس از مرگ هم در صورتی که به میزان طبیعی که در هر فرد وجود دارد باشد و سبب گردد افراد خود را برای مرگ آماده کنند و یا اطلاعات خود را در خصوص دنیای پس از مرگ افزایش دهند می توان از میزان ترس از مرگ را ترس سالمی دانست.

اگر افراد به سبب نگرانی و ترس های مکرر از مرگ خود و یا عزیزان از توجه به خود و امورات زندگی شان باز بمانند نیز و به قولی زندگی شان مختل گردد، این ترس نوعی وسواس ترس از مرگ بوده و ترس ناسالمی است و نیاز می باشد که به درمان ترس از مرگ به صورت کاملا تخصصی پرداخت.

بهترین کلینیک روانشناسی درمان ترس از مرگ

از آنجایی که اگر میزان شدت ترس از مرگ به حدی باشد که فرد مدام نگران رخداد اتفاقی ناخوشایند برای خود و اطرافیانش باشد که سبب مرگ وی و دیگران می گردد نیز به مرور زندگی ایشان مختل شده و نمی توانند بر امورات زندگی شان تمرکز کنند.
به همین سبب نیاز است که افراد حتما از راهنمایی های تخصصی دکتر روانشناس بهره مند گشته و راهکارهای درمانی موثر را به مرور پیش برند تا ترس از مرگ کاهش یابد.
از این رو می توانیم به کلینیک روانشناسی روان آرام اشاره کنیم.
افراد در هر سنینی در صورت ابتلا به وسواس فکری ترس از مرگ می توانند جهت درمان این ترس با کلینیک تماس حاصل نموده و جهت حضور در جلسات مشاوره روانشناسی درمان ترس از مرگ، به تعیین وقت قبلی نیز اقدام نمایند.
تمامی روانشناسان کلینیک روانشناسی روان آرام با تخصص و مهارت بالا نیز به افراد کمک می کنند با بهره گیری از راهکارهای درمانی موثر با علل بروز ترس از مرگ در خود آشنا شده و نیز به مرور با کمک ایشان میزان ترسشان از مرگ کاهش یابد.
بنابراین می توان به روانشناسان این کلینیک اعتماد نموده و با حضور در جلسات مشاوره فردی نیز به درمان این ترس در خود پرداخت و از اینکه چگونه می توان بر ترس از دست دادن عزیزان غلبه کرد نیز مطلع گردید.

آیا ترس از مرگ قابل درمان است یا خیر؟

بله در صورتی که افراد در جلسات مشاوره روانشناسی حضور یابند می توان میزان شدت این ترس را کاهش داد ولیکن اگر افراد دیرتر از زمان لازم جهت درمان اقدام کنند تنها می توان با دارو درمانی میزان ترس را کنترل نمود.

آیا می توان در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین شرکت کرد؟

بله افراد می توانند علاوه بر جلسات حضوری از جلسات مشاوره روانشناسی به صورت آنلاین و غیر حضوری بهره گیرند تنها کافیست با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمود.

آیا ترس از مرگ دلیل خاصی دارد؟

نمی توان همیشه دلیل خاصی را سبب دانست ولیکن اکثر افراد به سبب تجربه ناخوشایند و استرس زایی که داشته اند نیز دچار ترس از مرگ می شوند ولیکن فرضا ممکن است کودکان در سنین پایین بدون تجربه ناگواری به طور طبیعی از مرگ بترسند ولیکن اگر میزان این ترس هم افزایش یابد و مکررا تکرار شود نیاز به درمان تخصصی دارد.

4.8/5 - (88 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره