به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان اعتیاد به گوشی

درمان اعتیاد به گوشی

وسایل هوشمند از بهترین وسایل برای برقراری ارتباط و اطلاع رسانی هستند که در بسیاری از مواقع به غیر از کارهای اینترنتی و شبکه های اجتماعی، برای پرداخت قبوض و یا رزرو بلیط به صورت آنلاین نیز بسیار کاربردی هستند. گوشی های هوشمند همه ی این کارهایی که نام بردیم را انجام می دهند؛ اما استفاده بی مورد و بی اندازه از آن ها اعتیادآور است به همین علت باید استفاده از آن را برای خود محدود کنیم که ما را از انجام کارهای روزانه و یا ارتباط با دوستان و خانواده دور نکند. درست است بسیاری از کسب و کارها به شبکه های اجتماعی وابسته اند و در صورت نداشتن آن ها بخشی از کارمان راکد می ماند اما باید استفاده چند ساعت در روز را به آن اختصاص داد. هدف از این مقاله این است که برای درمان اعتیاد به گوشی، چه کارهایی انجام دهیم که این اعتیاد از بین برود.

درمان اعتیاد به گوشی

برای درمان اعتیاد به گوشی، ابتدا می بایست نشانه های اعتیاد به گوشی موبایل را بررسی کنیم:

  1. تلفن همراهتان مدام در دستان باشد، حتی هنگامی که به حمام یا رخت خواب می روید.
  2. همیشه گوشی در دسترس تان باشد و لحظه ای آن را از خود جدا نکنید.
  3. هنگاهی که خاموش باشد مدام استرس این را دارید که نکند کسی با شما تماس گرفته باشد یا در شبکه های اجتماعی به شما پیامی داده باشند.
  4. اگر کاری با اعضای خانواده دارید به جای صحبت کلامی به او پیامک می دهید.
  5. اگر استوری یا پستی را به اشتراک می گذارید مدام آن را چک می کنید که ببینید چند لایک و بازدید خورده است.
  6. بدون گوشی به هیچ جا نمی روید حتی اگر دیر کرده باشید.
  7. به هنگام پخش سریال موردعلاقه تان نیز گوشی به دست هستید و آن را از خودتان لحظه ای دور نمی کنید.
  8. حتی به هنگام راه رفتن نیز تلاش می کنید گوشی خود را چک کنید.
  9. مورد سرزنش قرار گرفتن توسط دیگران به خاطر استفاده بی اندازه از گوشی

علت اعتیاد به گوشی

گاهی اوقات وابستگی های ما به فضای مجازی بی مورد نیست و برای مدیریت کسب و کارهای خود مجبوریم مدام آن را چک کنیم. مثلا اگر یک پیج کاری داشته باشیم که مدام به ما دایرکت و سفارش دهند مدام باید آن را بررسی کنیم و پاسخ مشتریان را بدهیم. این موردی ندارد و اعتیاد به گوشی محسوب نمی شود چون در راه کسب درآمد و مدیریت کسب و کارمان است. اما در مواردی که چک کردن گوشی ضروری نیست ولی ساعت ها در فضای مجازی پرسه زدن اعتیاد به گوشی محسوب می شود. راه های درمان اعتیاد به گوشی زیاد هستند و نگران این مورد نباشید زیرا با امکاناتی که گوشی های هوشمند دارند به ناچار به سمت آن گرایش پیدا می کنیم.


 عوارض اعتیاد به گوشی

1. فشار و آسیب به چشم

معمولا استفاده زیاد از گوشی و لپ تاپ به چشم آسیب می رساند و باعث خشکی چشم و تاربینی می شود. اگر به هنگام شب و خاموش بودن چراغ ها به صفحه روشن گوشی بنگرید ماده ای به نام ملاتونین که مربوط به هرمون خواب است، ترشح می شود و باعث اختلالات در سیستم بدن می شود. دلیل اینکه به هنگام بیدار شدن از خواب سرحال نیستید همین مورد است. درمان اعتیاد به گوشی در این مورد ضروری است زیرا چشم حساس است.

2. خطر تصادف

پلیس راهنمایی رانندگی همیشه استفاده از گوشی همراه را به هنگام رانندگی منع کرده است زیرا بیشترین حادثه تصادف به همین دلیل رخ داده است. استفاده بی اندازه از گوشی چه به هنگام رانندگی چه به هنگام پیاده مشکل آفرین است.

3. سندرم گردن

از دیگر آسیب هایی که ناشی از استفاده زیاد از گوشی هوشمند است، سندروم گردن است؛ زیرا مدام سرمان به پایین خم است و به مرور ستون فقرات مان آسیب می بیند. در مقاله ای نوشته شده که هنگامی که سر به پایین خم باشد وزن آن نزدیک به 27 کیلوگرم است و به ستون فقرات به شدت فشار وارد می کند ولی ما بیشتر اوقات این فشار را احساس نمی کنیم. به مرور این فشار باعث ضربه به مهره های گردن می شود و به همین خاطر است بسیاری مجبور به استفاده مدوام از گردنبند طبی و در صورت وخیم بودن مجبور به عمل جراحی می شوند.

4. سندرم کانال کارپال

اگر مدام در حال تایپ کردن هستید معمولا انگشت های شست دست درگیر هستند و فشار زیادی به انگشتان و مچ دست وارد می شود که به آن سندروم کانال کارپال گویند. این ها همه به خاطر اعتیاد به گوشی است. مثلا در این مورد درمان اعتیاد به گوشی می توانید به جای تایپ کردن صدا بفرستید.

5. چاقی

بسیاری از عوامل هستند که باعث چاقی می شوند. استفاده از وسایل هوشمند معمولا باعث چاقی می شوند؛ زیرا فرد به هنگام استفاده از آن ها کم تحرک است و حتی از نظر جسمی شاداب نیستند. از طرفی تلفن همراه از خود اشعه هایی ساتع می کنند که به بدن انرژی منفی می دهند و شادابی را از ما دور می کند به همین دلیل می گویند به هنگام خوابیدن آن را از خودتان دور نگه دارید و آن را در حالت پرواز قرار دهید. درمان اعتیاد به گوشی می تواند روی تناسب اندام شما تاثیر مثبت بگذارد و توصیه می شود به هنگام ورزش تمرکزتان روی تناسب اندامتان باشد که همین باعث دوری از گوشی می شود.

6. کاهش کیفیت خواب

اعتیاد به گوشی معمولا باعث بد خوابی می شود زیرا ما عادت کرده ایم که شبکه های اجتماعی را مدام چک کنیم و از اینکه بخوابیم و کسی با ما تماس بگیرد یا پیام ضروری دهد می ترسیم. به همین دلیل ما خواب راحت و پیوسته ای نخواهیم داشت و ممکن است تا صبح چندین بار از خواب بلند شویم و گوشی خود را چک کنیم.

علائم اعتیاد به گوشی

راه های درمان اعتیاد به گوشی

1. زمان را مدیریت کنیم:

همانطور که می دانیم زمان مهم ترین چیز است که در طول زندگی باید از آن درست استفاده کنیم. استفاده بیش از حد از گوشی و فضای مجازی اعتیاد آور است و باعث می شود زمان زیادی را صرف این کار بکنیم. استفاده از آن ها را محدود کنید و زمانی مشخص برای آن بگذارید؛ مثلا آخر شب همه ی پیام های پیام رسان ها را پاسخ دهید. درمان اعتیاد به گوشی برای اینکار استفاده از آلارم گوشی است که می توانید زمانی را مشخص کرده و هنگامی که به پایان می رسد هشدار دهد که بدانید از آن برنامه بیش از حد استفاده کرده اید و بهتر بتوانید زمان را مدیریت کنید.

2. به جای قطع استفاده از گوشی، استفاده را کم کنید.

یکی از راه های درمان اعتیاد به گوشی، کم کردن زمان استفاده از آن است نه قطع کردن آن. زیرا اگر در ابتدا یک کار را به طور کامل ترک کنید احتمال بازگشت به آن بسیار زیاد است ولی اگر آن را مدیریت کنیم که کم تر شود نتیجه مطلوبی خواهیم گرفت. می توانید برای درمان اعتیاد به گوشی مثلا استفاده از آن را هر روز یک ساعت کم تر کنید و به تدریج نتیجه می گیرید و اعتیاد شما به آن از بین می رود.

3. بستن کانال ها و گروه های غیرضروری

همانطور که می دانید از بین شبکه های اجتماعی تلگرام کاربر پسندتر است؛ زیرا هم به مانند واتساپ قابلیت پیام رسانی را دارد و هم به مانند اینستاگرام می توان کانال و گروه های مختلف خبری و سرگرم کننده را از آن دنبال کرد. تحقیق ها نشان داده که این شبکه اجتماعی استفاده بیشتری دارد حتی با وجود فیلترینگ آن. برای درمان اعتیاد به گوشی می توان استفاده از این برنامه را تا حدودی محدود کرد که راهکار آن بی صدا کردن همه کانال های آن است که مزیت آن این است که فقط نوتیفیکیشن پیام های ضروری به شما اعلام می شود و وقت شما را کم تر هدر می دهد. اینکار نه تنها در درمان اعتیاد به گوشی بسیار موثر است، بلکه باعث می شود شما وقت بیشتری را برای انجام کارهای ضروری خود در دنیای واقعی بگذارید.

 4. از سلفی گرفتن مدوام پرهیز کنید

چون گوشی های هوشمند معمولا دارای امکانات بسیاری از جمله دوربین های باکیفیت هستند، محبوبیت بسیاری نزد ما دارند. این امکان پیشرفته باعث شده است که دوری از گوشی هایمان را برایمان بسیار سخت کند. راهکار درمان اعتیاد به گوشی در این اوقات این است که از سلفی گرفتن های بی مورد بپرهیزیم که بتوانیم با گذر زمان استفاده از آن را کم تر کنیم. این کار هم باعث بالارفتن اعتماد به نفس ما می شود و هم در درمان اعتیاد به گوشی همراه بسیار کارا است.

5. استفاده از قانون 20-20-20:

این قانون بسیار در درمان اعتیاد به گوشی موثر است. این قانون می گوید اگر مدت زمانی که باید به گوشی نگاه کنید 20 دقیقه باشد، باید چشم ها را 20 ثانیه استرحت دهید که به یک شی که حدود 6 متر از شما فاصله داشته باشد 20 ثانیه بنگرید تا چشم استراحت کند و مشکلات ناشی از خشکی و تاربینی برایتان اتفاق نیفتد.

6. برای آلارم به جای گوشی از ساعت هوشمند استفاده کنید.

معمولا از راه های درمان اعتیاد به گوشی دوری از آن است. بسیاری از ما به جای ساعت زنگدار از آلارم گوشی برای تنظیم ساعت استفاده می کنیم. این کار خود باعث می شود دسترسی به گوشی بیشتر شود. ساعت های زنگدار را برای این کار استفاده کنید که کم تر به گوشی گرایش پیدا کنید.

7. به گوشی هوشمند خود مرخصی بدهید

آخر هفته و یا روزهایی که با خانواده به تفریح می روید و وقت می گذرانید بهترین زمان برای استراحت دادن به گوشی هوشمندتان است که می توانید آن را در خانه بگذارید که جلوی دیدتان نباشد و از زندگی بیشتر لذت ببرید. انجام این کار به تدریج به درمان اعتیاد به گوشی بسیار کمک می کند.

8. حذف بازی های روی گوشی

معمولا اکثریت ما از بازی های آنلاین لذت می بریم و با در دسترس بودن اینترنت ممکن است ساعت ها مشغول به بازی باشیم. پیشنهاد ما این است که همه ی بازی های نصب شده ی روی گوشی خود را حذف کنید و اینترنت خود را قطع کرده که کم تر به بازی های آنلاین بپردازید.

9. استفاده از برنامه های ترک گوشی

یک سری برنامه ها هستند که باعث درمان اعتیاد به گوشی همراه می شوند. از جمله:

  1. Flipd
  2. Forest
  3. Moment
  4. Checky
  5. Space
  6. Off the Grid
  7. AppDetox
  8. Onward

این برنامه هایی که نام بردیم در درمان اعتیاد به گوشی همراه بسیار کاربردی هستند. این اپ ها به صورت رایگان و در دو نسخه اندروید و ios موجود هستند. این برنامه ها عملیات گوشی را ثبت می کنند و نشان می دهند در آن روز چند بار قفل گوشی باز و بسته شده است. البته برنامه اپ داکس فقط برای گوشی های اندروید قابل نصب است و به شما اجازه می دهد که برای هر برنامه به صورت مجزا زمان استفاده را مشخص کنید.

Flipd هم از برنامه های غیر رایگان است اما امکانات زیادی را داراست. Onword برای کاربران اپل قابل استفاده می باشد این برنامه نیز استفاده از برنامه های گوشی را محدود کرده اما می توانید پیش فرض آن را تغییر دهید و زمان استفاده از برنامه ها را افزایش دهید. اما برنامه ششم استفاده از برنامه ها را مشخص می کند و بعد از اتمام مهلت استفاده از آن ها، گوشی را قفل کرده و تنها گوشی را با پرداخت هزینه باز می کند. این برنامه ها در درمان اعتیاد به گوشی از بهترین راه حل ها هستند.

اعتیاد به فضای مجازی

10. نور صفحه گوشی برای زنگ،پیام های هشدار و … را قطع کنید

قابلیت روشن شدن صفحه نمایش را به هنگام دریافت پیام و یا آلارم گوشی را غیرفعال کنیم زیرا این خود باعث می شود با روشن شدن صفحه نمایش آن را چک کنیم.

11. مراجعه به مشاور

همانطور که می دانید خیلی از راه های دیگر برای درمان اعتیاد به گوشی وجود دارند که ما از آن ها بی خبریم و تنها مشاوران آن ها را می دانند. مراجعه به مشاورین در این زمینه راه خوبی است زیرا می توانید با کم ترین زمان اعتیاد خود را از بین ببرید. پیشنهاد ما مراجعه به سایت روان آرام کلینیک است که مشاورانی خبره دارد و در هر زمینه بهترین هستند.

12. خلوت کردن گوشی

آهنگ ها و فیلم و کلیپ های روی گوشی را حذف کرده که باعث نشود هر بار برای آهنگ گوش دادن به گوشی مراجعه کنید. هم چنین وجود یک مرورگر برای تلفن همراه کافی است.

نتیجه گیری

همانطور که در مقاله بالا بحث شد، اعتیاد به گوشی عوارض خاص خود را دارد و باید برای درمان اعتیاد به گوشی راه حل هایی را پیدا کرد. ما در این جا راه حل های زیادی به شما معرفی کردیم که حتی اگر دوتا از آن ها را به طور هم زمان انجام دهید استفاده از گوشی به حداقل ممکن می رسد. اعتیاد به گوشی علاوه بر مشکلات جسمی و عقب ماندن از برنامه ها، روی روح و روان ما نیز تاثیر منفی می گذارد و اختیارمان را از بین  می برد تا جایی که متوجه می شویم در روز حداقل 15 ساعت در فضای مجازی بوده ایم. اگر موارد بالا تاثیری در ترک گوشی نداشت می توانید از راه حل های مشاوران سایت روان آرام کلینیک نیز بهره بگیرید تا مشکل شما به راحتی حل شود.
4.6/5 - (360 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

37 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
معو
1 ماه قبل

فقط یه یاد آوری کوچیک که سلامتیت و زندگی و زمانت با ارزش تر از اونیه که فقط با بیهوده گشتن توی گوشی هدرش بدی و زیاده روی توش فقط تو رو ناامید تر و خسته تر و از زندگی زده تر میکنه و باعث میشه خلاقیتت رو از دست بدی و رویا هاتو فراموش کنی
و اینم بدون که هنوز دیر نیست پس چند تا نفس عمیق بکش و پاشو و برو ببین الان دقیقا چطور باید زندگیت رو جمع کنی . موفق باشی!

عرفان عالی سنگری
1 ماه قبل
پاسخ به  معو

احسنت

محمّد
4 ماه قبل

راه های برای ترک اعتیاد به گوشی از زبان chat AI۱_تعیین محدودیت زمانی:می توانید زمان خاصّی از روز را صرف استفاده از گوشی کنید.
۲_ محدود کردن نرم افزار های اعتیاد آور:بررسی کنید کدام نرم‌افزارها باعث اعتیاد شما به گوشی شده‌اند و آنها را حذف یا محدود کنید. به طور مثال،اگر از رسانه‌های اجتماعی بیش از حد استفاده می‌کنید، آنها را حذف کنید یا زمان استفاده از آنها را محدود کنید.
۳_ایجاد فضای بدون گوشی:در مناطق خاصّی از خانه یا محلّ کار،فضایی بدون گوشی ایجاد کنید. مثلاً در زمان خوردن صبحانه یا شام،به جای استفاده از گوشی،با خانواده یا همکارانتان تعامل داشته باشید.
۴_پیدا کردن سرگرمی های جایگزین: به دنبال سرگرمی های دیگری بگردید که علاقه مند به آنها هستید و بتوانید در زمانی که عادت استفاده از گوشی دارید.آنها را انجام دهید.مثلاً ورزش کنید، کتاب بخوانید، هنر ترسیم کنید یا با دوستانتان دیدار کنید.
۵_مدیریت استراحت: مطمئن شوید که در طول روز استراحت کافی دارید. خواب کافی،تغذیه ی مناسب و فعالیت های استراحتی می تواند به شما کمک کند تا از استفاده ی بیش از حدّ گوشی جلوگیری کنید.
دسترسی آسان به تماس ها: در صورتی که گوشی به عنوان ابزار اصلی برای ارتباط با دیگران استفاده می‌کنید،مطمئن شوید که دسترسی سریع و آسان به شماره‌های ضروری مثلاً «خانواده و دوستان نزدیک»دارید تا نیاز به استفاده ی مداوم از گوشی نباشد.
مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی: به جای سپری کردن وقت بیشتر در ۷_فضای مجازی،در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل گروه‌های عملیاتی،دوره‌های آموزشی رفتن به کلاس ها و همچنین دیدار با خانواده و دوستان باشند.
۸_خود اظهاری مثبت: به خودتان بگویید که قادرید مدیریت استفاده از گوشی خود و کنترل اعتیادتان باشید. قدرت اراده و تمرکز بر هدف خود می‌تواند به شما در کاهش اعتیاد به گوشی کمک کند.

mahdi
4 ماه قبل

میتونی رو گوشیت رمز بلند بزای که ندونی چیه یا بدی یکی دیگه برات رمز بزاره و تو ندونی

بندههه یه........
6 ماه قبل

بببید بچه ها منم مثل شما اصلا از موبایلم دور نمیشم حتی بعضی وقتا وقت نمیکنم با خواهرم بازی کنم اونم برای نیم ساعت بچه ها اینو بهتون بگم که گوشی خیلی بده باید براش برنامه داشته باشید از نظر من گوشی هیچ چیز خاصی نداره جز اسیب دیدن خیلی گوشی بده حالا بیا تا بهت یه راه حل بدم خب میدونی هم برای مدرسه هم برای الانت گوشیتو قایم کن یه جا بزار که دوروبرت نباشه که بهش ببینی و بعدش هم خاموشش کن و اصلا سوراغش نرو بعد میتوتی یه گوشی قدیمیه مامانت یا بابات برداری و باهاش درس بخونی و اینجور چیزا چون گوشی قدیمی مامان یا باباتون اصلا توش چیز خاصی نیس و زیاد گم نمیشید

مریم
6 ماه قبل

تاوقتی خودت نخواهی تغییری نمیکنی وقتی بخواهی ترک کنی ترک میکنی وقتی میفهمی من فقط یبار زندگی میکنم واگه این فرصت از دست بدم فرصتی نیست به خودت بستگی داره چی کار کنی

والا خودمم نفهمیدم چی نوشتم ولی حرفاتو خیلی کمکم کرد ممنون
همین که دیدم درکم می کنید واینکه میفهمم چی می کشید

خب دیگه زیادی حرف زدم ولی دیگه تلاش می کنم

سخنی از زئیس سازمان ملل اینده هاهاها ها ها ه اه ها ها ها ها

ابوالفضل
6 ماه قبل

وای خدا منم همین تورم ۴سال با بازی اکشنی به اسم فری فایر اشنا شدم دو سال فول دارم بازی میکنم روزانه ۵ ۴ ساعت بازی میکنم بعضی موقه ها بیشتر ،خودم خسته میشم
چند بار هم به معد یکی دو ماه این بازی حذف کردم اما میخوام بخوابم هر کاری میکنم این بازی تو فکرمه دارم با دست خودم خودمو به فنا میدم بابام همیشه نسیهتم میکنه خدا میدونه همه حرفاشو قبول دارم ولی موندم بعضی موقع حتا رابطم با پدرم به هم میریزه درسم خوبه خودارو شکر معلممون این قدر تکلیف میده که تا عصر یاشب در حال نوشتنم ولی موندم از طرف عضو های نزدیک خانواده سرزنش میشم پدر ،مادر،خواهر،عمو ، دایی،خاله،عمه، پدروننه بزرگم
تصمیم گرتم ترکش کنم ولی کاش یکی بود خوردش میکرد

سینا
6 ماه قبل

گوشی آدم رو به هیچ جایی نمیرسونه ولی وقتی همینو میدونیم ولی بازم سراغ گوشی میریم و میگم ولش کن گوشی عالیه بزار حالا یکم نگاه کنم واقعا استفاده بیش از حد گوشی زیان های بیشتری به انسان میزند

رحیم
9 ماه قبل

رکورد من تو استفاده از گوشی تو یک روز 13 ساعت بدون استراحت هست دیگه خودتون فکرشو بکنید ولی طبق معمول روزی ۷ ، ۸ ساعت استفاده می کنم کلی مشکلات واسم پیش اومده بزرگترینش اینه که چشام انقدر ضعیفه که احساس میکنم کورم خصوصا شب ها . ببین دوست خوبم استفاده بی مورد نکن تهش هیچی جز ضرر نیس بعدا پشیمون میشی?

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره