به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
ترس از دست دادن

چگونه می توان بر ترس از دست دادن عزیزان غلبه کرد ؟

ترس از دست دادن عزیزان قابل کنترل است؟

از دست دادن یک دوست عزیز یا کسی که او را بسیار دوست داریم ، مهم نیست که چه شرایطی داشته باشد ، یک تجربه بسیار شخصی و دردناک است.  تکنیک های مبتنی بر تحقیق وجود دارد که می تواند مانند تفکر واقع بینانه در مورد مرگ ، مقابله با ترس از دست دادن عزیزان و دریافت پشتیبانی اجتماعی به شما کمک کند .

در ادامه به راه های مقابله با ترس از دست دادن و سایر مسائل مربوطه اشاره می کنیم.

ترس از دست دادن

ترس چیست ؟

گاهی اوقات ما از ترس از دست دادن عزیزان ، برای مخفی کردن سایر ترس هایی که از آن ها شرمنده هستیم،  استفاده می کنیم ، مانند ترس از:

  • تنها بودن
  • اجبار برای داشتن استقلال یا ترس از مستقل شدن
  • ندانستن مهارت های مقابله ای
  • نداشتن هویت شخصی

ترس سالم یا ناسالم ؟

ترس سالم 

ترس از دست دادن عزیزان ، به صورت طبیعی شامل نگرانی و غم و اندوه است ، زمانی که در مورد عزیزان خود فکر می کنیم ، به سراغمان می آید و به دنبال درک آن ، یک واقعیت غیرقابل اجتناب از زندگی را درک می کنیم . این می تواند به معنای لحظه ای باشد که به مرگ و میر خودمان فکر می کنیم ، اما به طور کلی و به صورت مدام به سراغ ما نمی آید .

ترس ناسالم 

ترس ناسالم از دست دادن عزیزان ، بیشتر شبیه اضطراب رو به افزایش است و با تفکر شدید همراه است . ما احساس می کنیم زندگی بدون شخص دیگر تمام می شود.  هرچه بیشتر درباره از دست دادن فرد مورد علاقه مان فکر کنیم ، احساس ترس از دست دادن عزیزان  در ما بدتر می شود . علائم اضطراب شروع می شود ، که می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افکار غیر منطقی
  • احساس ترس در حال رشد و فراگیر 
  • علائم جسمی مانند عرق ، ضربان قلب ، ناراحتی معده ، فشار عضلانی
  • تغییر در الگوهای خواب و خوردن
  • حملات هراس

علل ترس از دست دادن چیست؟

در این بخش به برخی از علل موثر بر ترس و فوبیا از دست دادن عزیزان اشاره می کنیم:

  • کمبود عزت نفس ( وابستگی به دیگران و ارزشمندی خود را به سبب وجود دیگران دانستن )
  • کمبود احساس امنیت خصوصا در دوران کودکی
  • تجربیات تلخ گذشته خصوصا تجربیات دوران کودکی
  • دلبستگی نا ایمن که ریشه در دوران کودکی دارد
  • و..

لذا می توانیم جهت درمان فوبیای از دست دادن عزیزان از روانشناس درمان فوبیا به صورت حضوری یا آنلاین کمک بگیریم تا میزان ترس از دست دادن به مراتب کاهش یابد.

ترس از دست دادن

مقابله با ترس از دست دادن عزیزان

در این جا برخی از راه های مقابله با ترس از دست دادن عزیزان را برای شما ذکر کرده ایم:

  • تشخیص دهید که ترس های مربوط به مرگ طبیعی است.

بیشتر افراد از مرگ یک دوست عزیز در مقطعی از زندگی خود می ترسند . علاوه بر این ، بیشتر افراد در طول زندگی خود ، فقدان عزیزان را تجربه می کنند . براساس تئوری مدیریت ترور ، فکر کردن در مورد مرگ یا دوست داشتن یک فرد در حال مرگ می تواند ترس فلج کننده ایجاد کند.  فکر کردن درباره یک فرد دیگر که در حال مرگ است ، مرگ و میر خودمان را نیز برجسته می کند .

بدانید که تنها شما تنها نیستید.  افراد دیگر نیز می توانند با وضعیت شما همدلی کنند ، زیرا آن ها نیز با ترس از دست دادن عزیزان برخورد کرده اند.  اگر احساس راحتی می کنید ، می توانید احساسات خود را با کسانی به اشتراک بگذارید که با آن دست و پنجه نرم کرده اند و این می تواند به شما کمک کند که این حس را داشته باشید که از احساسات شما حمایت می شود .

ترس از دست دادن عزیزان و احساس خود را تأیید کنید .  به خودتان بگویید خوب است که ترسیده اید و ناراحت هستید..این ها پاسخ های عادی به وضعیت است.

  • روی آنچه می توانید کنترل کنید متمرکز شوید.

در صورتی که با سوال چگونه با ترس از دست دادن مقابله کنیم؟ مواجه شدید باید بیان داریم اگر مراقب یک دوست بیمار هستید و به همین سبب پریشانی هایی در ذهن دارید، این می تواند اضطراب ، پریشانی ، و ترس از دست دادن عزیزان را به وجود آورد.

در حالی که شما قطعاً می توانید تمام تلاش خود را برای کمک به دوست یا خانواده خود کنید ، ممکن است نتوانید کنترل کنید که دوست شما یا یکی از اعضای خانواده تان ، چه مدت می تواند به زندگی ادامه دهد. در عوض، روی آنچه که امروز می توانید انجام دهید، متمرکز شوید، مانند گذراندن اوقات با آن ها یا مقابله سالم با ترس و غم و اندوه خود.

به همه چیزهایی که می توانید در مورد اوضاع کنترل کنید ، فکر کنید. به عنوان مثال ، شما می توانید رفتارهای خود را کنترل کنید – کاری که شما تصمیم گرفتید در مورد اوضاع انجام دهید.  شما می توانید بر روی هر چه بیشتر تلاش خود را برای راحتی و مراقبت از شخص مورد علاقه خود متمرکز کنید.  همچنین می توانید بر روی تسکین بخشیدن به خود و بیان احساسات خود با عزیزان تمرکز کنید تا اندوه خود را پردازش کنید .

آنچه را که نمی توانید کنترل کنید، کنار بگذارید. 

تجسم و تصویر سازی می تواند در استفاده از چشم انداز به آنچه ما می توانیم و نمی توانیم کنترل کنیم، کمک کنند.  تصور کنید که ترس از دست دادن عزیزان خود را روی برگ هایی که در یک رودخانه شناور هستند ، قرار داده اید.  و آن ها را در حالی که دور می شوند ، تماشا کنید .

  • محدودیت های خود را تنظیم کنید.

اگر از شخصی که مریض است ، مراقبت می کنید و ترس از دست دادن عزیزان شما را آزار می دهد ، این می تواند انواع چالش های اضافی از جمله محدودیت های اضطراب و روحیه افسرده را ایجاد کند.  فقط کاری را که می توانید انجام دهید ، انجام دهید و زمان لازم را برای مراقبت از خود اختصاص دهید.  برای این که بتوانید این زمان را تنها حفظ کنید ، ممکن است لازم باشد با دیگران مرزهایی تعیین کنید.

برای توجه به لحظه فعلی ، از ذهن آگاهی استفاده کنید.  ما ترس از دادن عزیزان را داریم ، زیرا به فکر آینده هستیم و این که چه اتفاقی می افتد به جای تمرکز در این جا و اکنون و آن چه می توانید با این لحظه انجام دهید، به زمانی که آن ها را از دست داده اید ، فکر می کنید .  مسئولیت آن چه در حال حاضر اتفاق می افتد را بر عهده بگیرید .

  • مرگ و ترس از دست دادن عزیزان را بپذیرید .

مطالعات نشان می دهد که وقتی افراد به طور کلی بیشتر پذیرای مرگ و میر هستند ، زمان آسان تری برای مقابله با ضرر دارند و در کل مقاومت بیشتری نشان می دهند.

می توان با تهیه لیستی از همه احساسات و افکار دشوار که همزمان با ترس از دست دادن شخص مورد علاقه ممکن است به سراغ آدمی بیاید ، شروع به پذیرش نمود.

صمیمی ترین افکار و ترس های خود را یادداشت کرده و هرکدام را پذیرفت. می توان با خود گفت، من ترس و درد خود را می پذیرم . می پذیرم که ممکن است روزی این شخص را از دست بدهم .  این کار سخت خواهد بود ، اما می پذیرم که از دست دادن بخشی از زندگی است..به خود یادآوری کنید که مرگ بخشی از زندگی است.  متأسفانه ، اندوه آن نیز چیزی است که تقریباً همه در طول زندگی با آن سر و کار دارند .

  • به دنیا مثبت فکر کنید.

وقتی افراد معتقدند که جهان عادلانه و منصف است، انعطاف پذیرتر هستند و زمان کمتری برای مقابله با از دست دادن عزیزان دارند.

یکی از راه های مثبت اندیشیدن در مورد جهان که به غلبه بر ترس از دادن عزیزان ، کمک می کند ، شناختن حلقه زندگی و اینکه زندگی و مرگ طبیعی است.  برای این که زندگی وجود داشته باشد ، باید مرگ وجود داشته باشد.  سعی کنید زیبایی را در زندگی و در مرگ ببینید.  چرخه زندگی یک چیز شگفت انگیز است که می توانیم از آن قدردانی و تشکر کنیم . یاد بگیریم ،  وقتی یک نفر می میرد ، دیگری می تواند زندگی کند .

قدردانی کنید.  چیزی را به خودتان بگویید مانند ، “من ممکن است عزیزم را از دست دهم ، اما حداقل در حال حاضر وقت خود را برای گذراندن با آن ها دارم. من روی این موضوع تمرکز می کنم و از این مدتی که دارم سپاسگزارم. برای هر لحظه بسیار سپاسگزارم که باید با آن ها سپری کنم.  

«ما همچنین می توانیم انتخاب کنیم که سپاسگزار باشیم که همه ما ، از جمله عزیزانمان ، شانس تجربه زندگی را داریم.»

اگر دوست شما درد دارد، می توانید روی این ایده تمرکز کنید که پس از گذشت این دوران ، دیگر رنج نخواهد داشت.  شما می توانید بر این واقعیت متمرکز شوید که فارغ از  اعتقادات ، آن ها در آرامش خواهند بود .

  • از منابع مقابله ای خود استفاده کنید.

داشتن منابع مقابله ناکافی پیش از ضرر ، با مشکلات بالاتر و اندوه مزمن پس از از دست دادن یک عزیز همراه است.  بنابراین ، در هنگام ترس از دست دادن یک عزیز ، استفاده از مکانیسم های مقابله بسیار مهم است.

افراد به طور معمول روش هایی برای کنار آمدن با احساسات خاص مانند ترس ، از دست دادن ، اندوه و روحیه افسرده دارند.  برخی از نمونه های راه های مثبت مقابله با ترس از دست دادن عزیزان شامل ورزش ، نوشتن ، هنر ، فعالیت های طبیعت ، رفتارهای معنوی / مذهبی (مانند نماز) و موسیقی است.

  • با احساسات خود مناسب رفتار کنید.

به خودتان اجازه دهید در صورت لزوم آن ها را احساس کنید و به آن ها اجازه دهید تا خود را نشان دهند .  سطح افسردگی بالاتر (قبل از مرگ یک دوست عزیز) ممکن است نشان دهنده تعدیل بهتر در صورت اتفاق باشد.  گریه کردن می تواند یک رهایی سالم و طبیعی از غم و اندوه  باشد .یک ژورنال ترس نگه دارید.  افکار و احساسات خود را در مورد ترس از دست دادن عزیزان خود بنویسید .

ترس از دست دادن

  • نفس عمیق بکشید .

در راستای اینکه چگونه ترس از دست دادن نداشته باشیم و فوبیا از دست دادن عزیزان را کاهش دهیم باید بیان داریم؛ اگر خود را دچار هراس و اضطراب شدید در مورد فکر از دست دادن یک دوست عزیز می بینید ، تمرینات تنفس عمیق می تواند به کاهش واکنش های فیزیولوژیکی (تنفس سنگین ، ضربان قلب سریع و غیره ) کمک کند و به شما در احساس آرامش کمک کند .

در یک مکان و موقعیت راحت بنشینید یا دراز بکشید.  نفس های عمیق و آهسته را از طریق بینی خود تنفس کرده و از دهان خود بیرون بیاورید. فقط روی الگوی تنفس خود تمرکز کنید.  به محض تنفس در داخل و خارج به معده / دیافراگم توجه کنید .

  • عزت نفس و استقلال خود را تقویت کنید.

عزت نفس بالا عاملی محافظت کننده در برابر مشکلات درمورد مسائل مربوط به مرگ و ترس از دادن عزیزان است.  با این حال ، مسائل مربوط به روابط مانند تعارض و وابستگی بیش از حد به دیگران ممکن است منجر به آسیب پذیری افراد در غم و اندوه مزمن پس از درگذشت یک دوست عزیز شود.

استقلال بیشتری داشته باشید و برای زندگی مستقلال برنامه ریزی کنید. اعتماد کنید که این شرایط راحت تر خواهد شد و قادر خواهید بود با آن کنار بیایید.

  • معنا و هدف داشته باشید 

اعتقاد داشتن به معنا دار بودن جهان ، کمک می کند تا مردم با واقعیت مرگ مقابله کنند و می توانند در کاهش ترس از دست دادن عزیزان کمک کند. هدف در زندگی به معنای زندگی به دلایل خاص (مانند خانواده ، شغل ، کمک به جهان ، بازگشت به اجتماع و غیره) است نه صرفاً موجود یا زنده ماندن.

اگر در زندگی هدف و یا اهداف متعددی دارید می توانید در مورد درگذشت شخص محبوب خود روی آن چه انجام می دهید و ادامه می دهید متمرکز شوید تا ادامه دهنده معنایی باشید که آن ها به آن دلیل زندگی کرده اند .  این اطمینان را به شما می دهد که اگر عزیزی دیگر با شما نباشد ، زندگی خود را برای رسیدن او به آرزوها و معنای زندگی اش ادامه می دهید .

به یاد داشته باشید که شما یک عضو ارزشمند جامعه هستید.  بر آن چه انجام می دهید ، متمرکز شوید و به جهان کمک کنید  . آیا به دیگران کمک می کنید؟ با غریبه ها مهربان هستید ؟ آیا کمک خود را به یک خیریه اهدا می کنید یا داوطلب می شوید ؟ 

اذعان به این ویژگی ها می تواند به شما کمک کند درک کنید که یک هدف دارید و می توانید با وجود از دست دادن محبوب خود ، این هدف را ادامه دهید. حتی می توانید در آینده فعالیت ها یا پروژه های خاصی را به دوست خود اختصاص دهید .

برای کم کردن ترس از دست دادن عزیزان ، سعی کنید در مرگ معنی ایجاد کنید.  نمونه ای از ایجاد معنا از در گذشتن ، این است که مرگ برای زندگی ضروری است ، یا اینکه مرگ صرفاً دروازه ای برای بعد یا واقعیت دیگر (مانند اعتقاد به زندگی پس از مرگ) است.  مرگ برای شما چه معنی دارد؟ آیا عزیز شما در زندگی آخرت زندگی خواهد کرد؟ یا سهم آن ها در جامعه زنده خواهد ماند ؟

  • با قدرت بالاتر در تماس باشید.

قدرت بالاتر می تواند هر چیزی باشد که بیشتر و قدرتمندتر از خودتان باشد.  داشتن ارتباط یا تفکر در مورد اعتقادات مذهبی ، معنوی یا جهان بینی های به شما کمک می کند تا با موضوعات مرتبط با ترس از دست دادن عزیزان کنار بیایند.

اگر دیندار نیستید و به یک خالق الهی اعتقاد ندارید ، می توانید روی یک قدرت بالاتر مانند طبیعت تمرکز کنید (ماه و اقیانوس بسیار قدرتمند هستند). قدرت بالاتر همچنین می تواند یک گروه از افراد باشد (از آنجا که گروه ها می توانند از یک نفر قدرتمندتر باشند ).

نامه ای به قدرت بالاتر خود بنویسید و بخواهید که در ترس از دست دادن عزیزان به شما کند در مورد احساسات و افکار خود نزد قدرت بالاتر خود دعا کنید.  نتیجه ای را که می خواهید ببینید ، بخواهید .

  • وقت خود را با دوست داشتن خود گرامی داشته باشید.

اگر فرد موردعلاقه شما هنوز زنده است ، حتماً در روزهای پایانی ، وقت با کیفیت را با آن ها سپری کنید.  در مورد خاطرات مشترک و همچنین آن چه در مورد آن ها قدردانی می کنید با دوست خود صحبت کنید.

مطمئن شوید که بر احساس شما نسبت به دوست خود تأکید می کنید.  به آن ها بگویید که آن ها را دوست دارید. این مکالمات در پایان عمر بسیار دشوار است ، اما می خواهید مطمئن شوید که آن چه را که می خواهید انتقال دهید ، انتقال داده اید تا پشیمان نشوید.  گفتن حرف هایی که می خواهید بگویید ، کمک می کند تا راحت تر با ترس از دادن عزیزان ، کنار بیایید .

  • با یکی از اعضای خانواده صحبت کنید.

خانواده هایی که در مواقع از دست دادن در تداوم و حمایت قرار می گیرند ، در تحمل احساسات دشوار همراه با از دست دادن بهتر هستند .  اگر احساس نیاز به صحبت با یکی از اعضای خانواده یا یک دوست دارید ، از آن ها بخواهید. ممکن است  شما تنها فردی نیستید که نیاز به آسایش داشته باشد .

با اعضای خانواده خود زمان بگذرانید و از طریق گفتگو در مورد خاطرات مشترک یا مشارکت در فعالیت ها ، وحدت ایجاد کنید .

  • به افراد مورد اعتماد ، اعتماد کنید .

نه تنها تعامل های خانوادگی در کاهش ترس از دست دادن عزیزان کمک می کنند ، بلکه روابط خارج از خانواده نیز در افزایش توانایی های افراد در مقابله مثبت با پیش بینی مرگ، مفید است.  بحث در مورد احساسات و افکار خود با دیگران به منظور کاهش ترس و اضطراب مفید است .

اگر مذهبی یا معتقد هستید ، سعی کنید با افراد دیندار خود صحبت کنید تا به شما آرامش بخشیده و به یافتن برخی دعاهای مناسب کمک کنند .

  • از دیگران حمایت کنید 

نه تنها به حمایت اجتماعی احتیاج داریم ، وقتی که نگران کسی هستیم که کسی فوت کند ، بلکه حمایت اجتماعی از دیگران راهی عالی برای بهتر شدن و کاهش ترس از دادن عزیزان است.

در مورد مرگ با فرزندان خود صحبت کنید . اگر فرزندان دارید ، حتماً وقت خاص خود را صرف صحبت کردن در مورد موضوع مرگ کنید و متناسب با سن و درک کودک از جهان ، به او توضیح دهید که عزیزی که رفته است ، دیگر بازنمی گردد و در جایی بهتر ، زندگی آرام تری داشته و خوشحال است . اگر کودک شما به طور مستقیم در ارتباط با مرگ یکی از عزیزان خود بوده است..

بهتر است حتما از یک مشاور کودک برای رویایی با مرگ و ترس از دست دادن عزیزان دیگر، کمک بگیرید.

بیشتر کتابخانه های عمومی کتاب های کودکانه دارند تا به شما و فرزندانتان در این زمینه با شیوه ای دلنشین کمک کنند اما بهترین راه کاهش ترس در کودکان بهره مندی از جلسات مشاوره کودک و نوجوان می باشد. می توان جهت بهره مندی از جلسات تخصصی روانشناس و مشاوره کودک تماس حاصل نمود.

  • رابطه را زنده نگه دارید 

یکی از بزرگترین ترس هایی که مردم هنگام در نظر گرفتن مرگ یک دوست عزیز دارند پایان دادن به این رابطه است . اما ، رابطه با شخصی که درگذشته ، در خاطرات ، دعاهای شما ، احساسات و افکار شما درباره شخص زندگی می کند.

بر این واقعیت تمرکز کنید که رابطه و ارتباط شما با این شخص هرگز نمی تواند بمیرد .

ترس از دست دادن

  • به همان اندازه که دوست دارید قادر به کنترل همه چیز باشید ، نمی توانید

رها کردن این آرزو در مقابله با ترس شما بسیار مهم است.  ما موجودات آسیب پذیر هستیم ، اما این بدان معنا نیست که ما باید با ترس زندگی کنیم .  این بدان معنی است که ما همانطور که برای آرامش داشتن، دعا می کنیم، باید به زندگی ادامه دهیم. ما این خرد را کسب می کنیم که می دانیم چه چیزهایی را می توانیم و نمی توانیم کنترل کنیم.

ما بر بسیاری از شرایط زندگی هیچ کنترلی نداریم ، اما همیشه کنترل چگونگی کنار آمدن را کنترل می کنیم .

  • درک کنید که مرگ بخشی از زندگی است

ما عزیزان بسیاری را در طول زندگی خود از دست خواهیم داد ، زیرا این امر اجتناب ناپذیر است.  اما با تمرکز زیاد روی ضرر و زیان بالقوه ، خود زندگی را از دست می دهیم. اگر دائماً نگران هستید یا ترس از دادن عزیزان را دارید ، آن فرصت های شگفت انگیز را برای برقراری ارتباط با دیگران و احساس شادی از این ارتباط از دست خواهید داد .

  • به مقابله با بحران های زندگی اعتماد کنید 

درست است که هر یک از ما ، شرایطی در زندگی را تحمل می کنیم که ممکن است ما را به زانو درآورد.  اما بدانید که می توانید دوباره از بلند شوید و همچنین قدرت و شجاعت برای زنده ماندن را پیدا کنید .

برخی ممکن است بگویند که زندگی ما با ارزش نیست، زیرا ما می میریم..

این درست نیست، همین زمان زنده بودن ما ، باارزش است . وقت خود را در کنار عزیزان خود بگذرانید .  با شهامت نشان دادن و ابراز عشق ، واقعی زندگی کنید . با گذراندن وقت با کسانی که بیشتر به آن ها اهمیت می دهید ، خاطرات ماندگاری ایجاد کنید تا ترس از دست دادن عزیزان برای شما ، کمتر شود .

  • ترس های خود را در بنویسید 

هنگامی که ترس از دست دادن عزیزان در درون شما ، شروع می شود ، رشد می کند تا همه موارد دیگر را مسدود کند.  آن را به صورت مکتوب بیان کنید و به احساسات خود یک منبع امن بدهید.  بعضی اوقات دیدن ترس های شما و فکر کردن به آن ها ، باعث کمتر شدن آن می شوند .

  • اگر احساس می کنید که ترس از دست دادن عزیزان یا اضطراب شما ، ناتوان کننده شده است ، پس وقت آن است که به دنبال یک درمانگر خوب باشید 

کسی را پیدا کنید که در PTSD یا مشاوره غم و اندوه تخصص دارد.  شما لازم نیست این کار را به تنهایی انجام دهید.  همیشه پشتیبانی و کمک در دسترس است.

درست است که مرگ و میر بخش مهمی از زندگی است.  بدون شک ما در طول زندگی با ضررهای متعددی روبرو خواهیم شد. اما این بدان معنا نیست که ما باید به خاطر ترس از دست دادن عزیزان ، تسلیم زندگی شویم .

روش هایی برای مقابله و کاهش ترس و اضطراب وجود دارد تا بتوانید روی چیزهای خوب زندگی مانند توسعه روابط معنی دار متمرکز شوید. از تمام آن چه زندگی ارائه می دهد، لذت ببرید و آن را دوست داشته باشید. عزیزان و دوستان خود را در آغوش بگیرید و از تمام آن چه که هست، قدردانی کنید .

ترس از دست دادن

ترس از دست دادن عزیزان در کودکان

در شرایطی که کودکی والدین خود را زود از دست می دهد ، می تواند تأثیر اضطراب در طول زندگی و ترس از دست دادن عزیزان دیگری را داشته باشد.  همچنین می تواند ترس از ترك شدن را تشدید كند. برخی از کودکان ممکن است دچار اختلال استرس پس از سانحه شوند، جایی که ممکن است خاطرات از دست دادن را در ذهنشان دوباره مرور کنند و منجر به پریشانی و اضطراب زیادی شود.

یکی از افکار فعلی در حال حاضر این است که درمان PTSD نگرانی اصلی در مورد مشاوره اندوه فردی و ترس از دست دادن عزیزان است.  بهتر است حتما کودکی که در مواجهه با مرگ از دست دادن عزیزی قرار گرفته است ، به مشاوره درمانی برود ، زیرا اگر اندوه او همانطور رها شود ، تا بزرگسالی ادامه پیدا خواهد کرد .

روشی که ممکن است علائم اضطراب و ترس از دادن عزیزان در بزرگسالی آشکار می شود ، این است که وقتی کسی در خانواده بیمار باشد، بیش از حد نگرانی برای از دست دادن ، به وجود بیاید. چنین اضطرابی می تواند بسیار خسته کننده و پرانرژی باشد .  اگر از ترس از دست دادن عزیزان رنج می برید  مشاوره درمانی می تواند کاملاً کمک کند .

ترس از دست دادن

فومو فوبیا چیست؟

از تاتاتوفوبیا معمولاً به عنوان ترس از مرگ یاد می شود . به طور خاص تر ، می تواند ترس از دست دادن عزیزان یا ترس از روند مرگ باشد . طبیعی است که کسی در سن بالا نگران سلامتی خود باشد . همچنین معمول است که کسی ترس از دست دادن عزیزان خود را داشته باشد. با این حال، در برخی افراد، این نگرانی ها می توانند به نگرانی ها و ترس های مشکل ساز تر تبدیل شوند .

انجمن روانپزشکی آمریكا به طور رسمی ترس از دست دادن عزیزان را به عنوان یك اختلال تشخیص نمی دهد . درعوض ، اضطرابی که فرد ممکن است به دلیل این ترس با آن روبرو شود ، اغلب به اضطراب عمومی نسبت داده می شود .

علائم و نشانه های thanatophobia :

  • اضطراب
  • وحشت
  • پریشانی
  • و..

لذا فومو و یا ترس از دست دادن عزیزان با رضایت داشتن کم از زندگی رابطه دارد بنابراین در صورت افزایش میزان نارضایتی فرد از زندگی، نیاز به درمان بیشتر می گردد به همین سبب مهم است که در صورت ترس و فوبیای از دست دادن عزیزان حتما از روانشناس متخصص کمک گرفت.

آیا ترس از دست دادن عزیزان طبیعی است ؟

بله ، طبیعی است که نمی خواهیم افرادی که دوستشان داریم ، بمیرند. ما از بودن آن ها لذت می بریم و می دانیم زندگی بدون آن ها بسیار متفاوت خواهد بود. ما همچنین به اندازه کافی در مورد مرگ در فرهنگ مدرن صحبت نمی کنیم .

فروید ترس از مرگ و درگذشت ” تاتاتوفوبیا ” را به وجود آورد و احساس کرد همه ما از آن رنج می بریم ، زیرا از پذیرش مرگ و میر خودداری می كنیم .  روانشناسان مدرن این ترس رایج را ” اضطراب مرگ ” می نامند که در واقع همان ترس از دست دادن عزیزان است.

 چرا پذیرش “ترس های زیر ترس” بسیار مهم است ؟ زیرا در واقعیت برخورد با آن ها آسان تر است.

ما نمی توانیم برای مقابله با ترس از دست دادن عزیزان ، آن ها را از مرگ متوقف کنیم. اما ما می توانیم پشتیبانی کنیم تا روش های جدیدی از وجود را بیاموزیم و قدم های به جلو برداریم تا دیگر به خاطر ترس هایی که در وجودمان به دلایل دیگر هستند ، یا همان ترس های زیر ترس ، آزار نبینیم و شخصیت خود را قوی تر کنیم تا با ترس از دست دادن عزیزان ، راحت تر کنار بیاییم .

می توان جهت کاهش ترس و درمان فوبیای از دست دادن به روانشناس متخصص مراجعه نمود.

ترس از دست دادن عزیزان و وابستگی متقابل !

  • ترس از دست دادن  می تواند به دلیل وابستگی و همبستگی پنهان باشد . وابستگی متقابل مستلزم به دست آوردن احساس شخصی و ارزش شما  در مورد شخص دیگر است ، اما وابستگی به هر شخص یا هر چیزی در زندگی باید کنترل شده باشد تا جایی که شما بدون آن نیز ، بتوانید به زندگی خود ادامه دهید .

اگر در یک رابطه وابسته به همبستگی شدید هستید ، احساس خواهید کرد که وظیفه شما این است که مرتباً شخص دیگر را خوشحال کنید ، و این که نمی دانید بدون آن ها ، چه کسی هستید.

علیرغم اینکه به خودتان می گویید که شما شخص دیگری را “واقعا دوست دارید، وابستگی به همبستگی یک روش سالم برای ارتباط نیست. این باعث می شود که شما نتوانید تمام منابع درونی و قدرت شخصی خود را ببینید و ترس از دست دادن عزیزان در شما شدت پیدا می کند .

اجازه دادن به خود برای حرکت به بیرون و استقلال ، می تواند یک تغییر واقعی ایجاد کند.  اما وابستگی متقابل نیز می تواند الگویی بسیار قدرتمند باشد و ممکن است شما نیاز به کمک های حرفه ای داشته باشید تا احساسات خود را درک کنید و یاد بگیرید که اعتماد به نفس خود را بالا ببرد .

تمرکز درمان بر روی چیست ؟

  • یادگیری تمرکز مجدد ترس ها
  • صحبت در مورد احساسات و نگرانی های شخص
  • تمرکز بر داشته ها
  • تمرکز بر قدردانی بیشتر از خود به جای تمرکز بر انتظار تمجید از دیگران
  • و..

علائم اختلال اضطراب ناشی از ترس از دست دادن عزیزان چیست ؟

علائم تاتاتوفوبیا ممکن است همیشه وجود نداشته باشد . در حقیقت ، فقط ممکن است زمانی متوجه علائم و نشانه های این ترس شوید که شروع به فکر کردن در مورد مرگ خود یا مرگ یک دوست عزیز کردید .

شایع ترین علائم این وضعیت روانی عبارتند از :

  • حملات مکرر هراس
  • افزایش اضطراب
  • سرگیجه
  • تعریق
  • تپش قلب یا ضربان قلب نامنظم است .
  • حالت تهوع
  • دل درد
  • حساسیت به دمای گرم یا سرد
  • اجتناب از دوستان و خانواده برای مدت طولانی
  • خشم
  • غمگینی
  • تحریک
  • احساس گناه
  • نگرانی مداوم

عوامل خطر چیست ؟

برخی از افراد به احتمال زیاد ترس از دست دادن عزیزان را تجربه می کنند یا از فکر مرگ می ترسند . این عادت ها ، رفتارها یا عوامل شخصیتی می توانند خطر ابتلا شما را نسبت به بیماری اتاتوفوبیا افزایش دهند :

  • سن

اضطراب مرگ و ترس از دست دادن عزیزان ،  در 20 سالگی به اوج خود می رسد. با پیر شدن ، ترس ها کمتر می شوند .

  • جنسیت

زنان و مردان هر دو در دهه 20 زندگی خود ، هورمون اتفاوفیوبیا را تجربه می کنند . با این حال ، بسیاری از زنان در دهه 50 خود دارای سنگرفتگی ثانویه از افاتوفوبیا بودند .

  • والدین نزدیک به پایان عمر

افراد مسن ممکن است از روند مردن یا عدم سلامتی ترس داشته باشند . با این حال فرزندان آن ها بیشتر از مرگ می ترسند .

  • فروتنی

افرادی که کمتر فروتن هستند ، بیشتر از مرگ خود نگران هستند . افرادی که دارای تواضع بالاتری هستند ، ترس از دست دادن عزیزان را کمتر احساس می کنند . این بدان معنی است که آن ها کمتر احتمال اضطراب مرگ را دارند .

  • مسائل مربوط به سلامت

افرادی که مشکلات سلامت جسمی بیشتری دارند ، هنگام در نظر گرفتن آینده خود ترس و اضطراب بیشتری را تجربه می کنند .

چگونه تاتاتوفوبیا تشخیص داده می شود ؟

تاناتوفوبیا یک بیماری بالینی شناخته شده نیست . هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند به پزشکان در تشخیص این هراس کمک کند..

اما لیستی از علائم شما درک بیشتری از آن چه را که تجربه می کنید ، به پزشکان می دهد .تشخیص رسمی احتمالاً اضطراب خواهد بود . اما پزشک خاطرنشان خواهد کرد که اضطراب شما ناشی از ترس از مرگ یا ترس از دست دادن عزیزان است .

برخی از افراد علائم اضطراب را بیش از 6 ماه تجربه می کنند . آن ها همچنین ممکن است از ترس یا نگرانی در مورد سایر مسائل نیز برخوردار باشند . تشخیص این وضعیت اضطراب گسترده تر ممکن است اختلال اضطراب عمومی باشد .

اگر پزشک شما از تشخیص مطمئن نیست ، ممکن است شما را به یک ارائه دهنده سلامت روان ارجاع دهد . این می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • یک درمانگر
  • روانشناس
  • روانپزشک

ترس از دست دادن

چگونه تاتاتوفوبیا یا ترس از دست دادن عزیزان درمان می شود ؟

درمان اضطراب و هراس مانند افاتوفوبیا مربوط به تسکین ترس و نگرانی ناشی از این موضوع است . برای این کار ، پزشک شما ممکن است از یک یا چند مورد از این گزینه ها استفاده کند :

  • گفتگوی درمانی

به اشتراک گذاشتن آن چه شما با یک درمانگر تجربه می کنید ، ممکن است به شما در مقابله بهتر احساسات کمک کند . درمانگر شما همچنین به شما در یادگیری راه هایی برای مقابله با بروز این احساس کمک می کند .

  • درمان شناختی رفتاری

این نوع درمان بر ایجاد راه حل های عملی برای مشکلات متمرکز است . هدف این است که در نهایت الگوی تفکر خود را تغییر دهید و وقتی به سمت ترس از دست دادن عزیزان ، ذهن خود را راحت کنید.

  • تکنیک های آرامش

مراقبه ، تصویر سازی و تکنیک های تنفس ممکن است به کاهش علائم جسمی اضطراب هنگام بروز کمک کند . با گذشت زمان ، این تکنیک ها ممکن است به شما در کاهش ترس خاص شما در مورد ترس از دست دادن عزیزان به طور کلی کمک کند .

  • دارو

پزشک شما ممکن است داروهایی را برای کاهش اضطراب و احساس هراس ناشی از فوبیا تجویز کند . با این حال ، دارو به ندرت یک راه حل طولانی مدت است . این ممکن است برای مدت زمان کوتاه استفاده شود ، در حالی که شما در مواجهه با ترس از دست دادن عزیزان ، در روند درمان هستید .

بهترین مرکز مشاوره درمان ترس

نگرانی از آینده و ترس از دست دادن عزیزان طبیعی است . در حالی که ما می توانیم در لحظه زندگی کنیم و از یکدیگر لذت ببریم ، ترس از مرگ یا مردن هنوز هم می تواند نگران کننده باشد . اگر نگرانی به هراس تبدیل شده یا احساس مسئولیت بیش از حد کرده اید ، به دنبال کمک باشید .  اگر نگرانی های شما از ترس از دست دادن عزیزان  ،مربوط به تشخیص اخیر یا بیماری یک دوست یا اعضای خانواده است ، صحبت کردن با کسی درباره آن چه که تجربه می کنید ، می تواند مفید باشد .

درخواست کمک و یادگیری نحوه برخورد با این احساسات و ترس ها به صورت سالم ، می تواند به شما در مدیریت شرایط کمک کند و از احساس غرق شدن جلوگیری می کند .

می توان جهت دریافت نوبت مشاوره برای بهره مندی از خدمات درمان با کلینک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمود.

ترس از دست دادن عزیز معمولا به چه دلیلی پیش می آید؟

ما ترس از دادن عزیزان را داریم ، زیرا به فکر آینده هستیم و این که چه اتفاقی می افتد . به جای تمرکز در این جا و اکنون و آن چه می توانید با این لحظه انجام دهید، به زمانی که آن ها را از دست داده اید ، فکر می کنید .  

چه چیزی باعث می شود آسان تر با مرگ عزیزان کنار بیاییم؟

مطالعات نشان می دهد که وقتی افراد به طور کلی بیشتر پذیرای مرگ و میر هستند ، زمان آسان تری برای مقابله با ضرر دارند و در کل مقاومت بیشتری نشان می دهند.

تاتاتوفوبیا چیست ؟

از تاناتوفوبیا معمولاً به عنوان ترس از مرگ یاد می شود . به طور خاص تر ، می تواند ترس از دست دادن عزیزان یا ترس از روند مرگ باشد .

4.5/5 - (429 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

31 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
Amir
1 سال قبل

سلام من مدتی هست که یه رفیق صمیمی پیدا کردم اما هر دفعه میترسم که یه روزی از دستش بدم و دلیل این که این ترس خیلی برام مشکل ساز شده اینه که غیر از اون کسی نیست که کنارم باشه و منو درک کنه. چکار میتونم انجام بدم برای این که این ترس تموم بشه خیلی دارم اذیت میشم بابتش

حانیه
1 سال قبل

اولین باری که این حسو داشتم ۹سالم اینا بود وقتی فکر از دست دادن مامانم تو ذهنم میومد یه حس بدی بهم دست میداد و میزدم زیر گریه این حس وقتی که هیفده سالم شد دوباره برگشت و حتی شدید ترم شد مثلا وقتی مامانم تنها میره بیرون یه حسی میگه الان اخرین دیدارتونه یه تپش قلب شدیدی بهم دست میده انگار که اون لحظه سر قراره برای مامانم اتفاق بدی بیوفته بعضی وقتام اصلا احساس میکنم مامان بابام مامان بابای واقعیم نیستن و دارم باتوهمات خودم زندگی میکنم و انگار این دنیایی که توشم توهمه یادمم نیس چطور اینجام حتی همین الانم مامانم رفت نونوایی که نون بخره یه اشفتگی بی جهتی بهم دست میده که نگو
خب راستش احساس میکنم این فکرا یکمم تقصیر مامانم هس که خیلی ازاینکه بمیره وفلان حرف میزنه وباکوچیک ترین درد هاشم ناله میکنه از بچگی این حرفاش روم تاثیر گذاشته نکنه الان بی مامان شی بااینکه ۴۹سال بیشترم نداره اینقدر احمقانه احساس به این چیزا فکر میکنم حالمو بدتر میکنه

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  حانیه

سلام دوست عزیز؛ این افکار معمولا برای کسی که در دوران کودکیش دلبستگی ایمنی شکل نگرفته پیش میاد. اگه بحدی حالتون رو بد میکنه که عملکرد روزانه و تحصیلیتون رو مختل میکنه به روانشناس فردی مراجعه کنید.

خودباخته
1 سال قبل

من خودمو از دست دادم هیچی بدتر از این نیست که خودتو از دست بدی

مهدی
1 سال قبل

سلام من ۳۵ سالمه با مادرم زندگی میکنم پدرم رو کودکی از دست دادم چند سال پیش به اسکیزوفرنی مبتلا شدم و الان هم با داروهای اعصاب سرپام شغل و پس اندازی هم ندارم و کاملا به مادرم وابسته هستم به خاطر همین چندین برابر به خاطر از دست دادنش اضطراب دارم که بعد از اون چه بلایی سرم میاد دوست دارم مستقل بشم ولی تو این سن و سال دیگه نمیدونم چطوری لطفا با توجه به شرایطم راهنمایی کنید تروخدا به دادم برسین

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  مهدی

سلام دوست عزیز؛ برای بررسی بیشتر به روانشناس فردی مراجعه کنید. روانشناس به شما کمک میکنه دلیل این حالتون رو ریشه یابی کنید و با آموزش تکنیک ها و راهکارهای مناسب با توجه به شرایطتون از این بحران عبور کنید.

شقایق
2 سال قبل

تک فرزندم ۲۷سالمه پدرمو شش سال پیش ازدست دادم تموم دارایی من مادرم هست ۶۱سالشه وابستگی شدید بهم داریم یک شب بدون هم حای نخوابیدین چندماهه مریض شده من هرشب تاصبح گریه میکنم خیلی ترس ازدست دادنشو دارم چون فکر اون روز ک نباشه منو میکشه

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
2 سال قبل
پاسخ به  شقایق

سلام دوست عزیز؛ شما میتونید به کمک روانشناس فردی به بررسی ترس ها و دلایل اون بطور ریشه ای بپردازید و با یادگیری تکنیک ها و مهارت هایی میتونید بر ترسهاتون غلبه کنید و یا از رنج ان بکاهید.

شیرین
2 سال قبل

عالی بود استفاده کردم از مطالب خوبتون

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  شیرین

ممنون از توجهتون

امید
2 سال قبل

من نمی دونم چم شده هی یک فکر تو کلم افتاده مادرمو از دست بدم منم رو مادرم حساسم خدایی نکرده زبونم لال بشه بدبخت میشم داغون میشن باید دیگه برم اون موقه بمیرم امید ۱۳ ساله

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  امید

سلام دوست عزیز این افکار آزاردهنده ریشه در اضطراب و استرس داره که باید دقیق تر بررسی بشه پیشنهاد میکنیم حتما به مشاور فردی مراجعه کنید.

حجت
1 سال قبل
پاسخ به  امید

همون خدایی که مارو تا ایجا رسونده ازاین به بعد هم مارو حمایت میکنه سرانجام همه امور به دست اوست همه چیز ختم به خیر میشود

یاسین
3 سال قبل

من مادرم که اتفاقا ترس از دست دادن اونو دادم منو درک نمیکنه و نمیذاره به روان پزشک مراجعه کنم میشه بگین چکار کنم …داره خیلی عذابم میده

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره