به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
با یک پدر معتاد چه کنیم

با یک پدر معتاد چه کنیم ؟

ما همیشه تحت تاثیر خانواده ای که در آن بزرگ شده ایم، هستیم. به جز عوامل ژنتیکی شرایط رفتاری و اجتماعی خانواده نیز بر آینده ما تاثیر گذار است. رفتارهای والدین ما و اصول اخلاقی آن ها رفتار ما را نیز شکل می دهد. اعتیاد یکی از سخت ترین شرایطی است که ممکن است هر خانواده ای تجربه کند. به همین دلیل فرزندان خانواده به محض این که متوجه اعتیاد پدرشان می شوند از خودشان می پرسند با یک پدر معتاد چه کنیم .

این تاثیرات می تواند آینده یک کودک یا نوجوان را برای همیشه نابود کند. همه افراد خانواده به عنوان مهم ترین افرادی که یک پدر معتاد دارند باید سوال کنند که با یک پدر معتاد چه کنیم و به دنبال جواب مناسبی برای آن باشند. در این مقاله می خواهیم به بررسی اثرات اعتیاد والدین وروش های مواجه شدن با این مشکل بپردازیم:

 

اعتیاد پدر یا مادر چه تاثیری بر فرزندان دارد؟

همه کودکان باید بدانند که مصرف مواد مخدر یک رفتار طبیعی نیست. این رفتار ممکن است به دلایل مختلف توسط پدر و مادر شان انجام شود. آن ها باید بپرسند با یک پدر معتاد چه کنیم و به دنبال راه های جلوگیری از آسیب های این رفتار باشند. از جمله مهم ترین مشکلاتی که فرزندان والدین معتاد ممکن است تجربه کنند عبارتند از:

1- افت تحصیلی و مشکلات در مدرسه

2- اعتماد به نفس پایین و مشکلات مربوط به آن

3- مشکلات احساسی و رفتاری در مواجهه با هم سالان

4- ریسک بالای ابتلا به افسردگی و اضطراب

5- مصرف الکل و مواد مخدر

 

مواجهه با پدر معتاد

با یک پدر معتاد چه کنیم ؟

اگر شما جزو افرادی هستید که والدین معتاد داریم و شاهد مصرف مواد مخدر توسط پدرتان هستید، یکی از بزرگترین دغدغه های زندگی تان این است که با یک پدر معتاد چه کنیم . شما باید بدانید که برای پیدا کردن جواب سوال تان باید راه طولانی را پشت سر بگذارید. در چنین شرایطی راهکارهای مهمی برای این که با یک پدر معتاد چه کنیم وجود دارد:

 

1- درباره مواد مخدر اطلاعات کسب کنید.

برای دانستن این موضوع که با یک پدر معتاد چه کنیم ، باید در ابتدا با اثرات مواد مخدر آشنا شوید. شما به عنوان کسی که با مادر معتاد یا پدر معتاد مواجه هستید باید بدانید که مواد مخدر اثرهای جسمی و روانی دارد. اتفاقاتی مانند عصبی شدن، پرخاشگری، کم تحمل شدن از جمله آسیب های روحی مصرف مواد مخدر است. شما برای پاسخ دادن به این سوال که با یک پدر معتاد چه کنیم می توانید از روش های مختلفی اطلاعات کسب کنید.

نکته مهم این است که باید منبع اطلاعاتی تان موثق باشد. سایت هایی مانند مراکز مشاوره معتبر، سایت های اینترنتی دانشگاه های علوم پزشکی و منابع اطلاعاتی دولتی و رسمی مکان مناسبی برای بدست آوردن اطلاعات است. مراجعه کردن به سایت های نامعتبر ممکن است به جای این که به شما کمک کند، راه حل های نامناسبی در برابرتان قرار دهد. (When Daddy is an addict – how your addiction affects the children)

 

 

2- روش های مختلف درمان را بشناسید.

امروزه به اعتیاد به عنوان یک بیماری نگاه می شود. به همین دلیل روش های مختلفی برای این که با یک پدر معتاد چه کنیم وجود دارد. گروه های درمانی، دارو درمانی، کمپ های ترک اعتیاد و درمان های ترکیبی روش های مختلف درمان است که وجود دارد.

شما وقتی می پرسید با یک پدر معتاد چه کنیم باید روش های درمان را بشناسید و مناسب ترین روش درمانی را برای والدین معتاد خود در پیش بگیرید.

 

3- به مشاور مراجعه کنید.

بدون هیچ ترسی مشکل تان را با مشاور در میان بگذارید. مشاور به ما کمک می کند تا بدانیک که با یک پدر معتاد چه کنیم . او بر اساس اصول روانشناسی و تجربه بالینی که دارد به شما برای حل مشکل تان کمک می کند. مشاور راهکارهای منطقی و اصولی به شما پیشنهاد می کند و به شما در گرفتن بهترین تصمیم کمک می کند.

باید توجه داشته باشید که در چنین شرایطی نمی توانید با افراد دیگری در این باره صحبت کنید. تجربه های شخصی افراد ممکن است در شرایط خاصی اتفاق افتاده باشد. در مواجهه با والدین معتاد، مراجعه یک مشاور باتجربه و قابل اعتماد به شما کمک زیادی می کند.

 

مراجعه به مشاور

4- با والدین تان صحبت کنید.

با پدر یا مادرتان که درگیر اعتیاد است صحبت کنید. صحبت کردن یکی از بهترین راهکارهایی که می توانید در پیش بگیرد. پرسیدن مدوام این که با یک پدر معتاد چه کنیم به شما کمکی نخواهد کرد. صحبت کردن بهترین مسیری است که می توانید با آن اقدام کنید.

در مورد جنبه های مختلف اعتیاد با عضوی از خانواده تان که مواد مخدر مصرف می کند صحبت کنید. به او درباره نگرانی هایتان بگویید و راهکارهایی که شناخته اید را با او در میان بگذارید. یکی از عوامل مهمی که افراد را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می دهد نداشتن پشتیبان عاطفی است. شخصی که مواد مخدر مصرف می کند اگر متوجه شود که شما پیگیر او هستید از خودش واکنش نشان می دهد و برای درمان اقدام می کند.

یکی از عوارض اعتیاد بی حوصلگی است. پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله درمان بی حوصلگی و بی حالی را مطالعه کنید.

 

5- پدرتان را تشویق کنید که برای درمان اقدام کند.

در برخورد با پدر معتاد و سوال با یک پدر معتاد چه کار کنیم پس از این که با پدر معتاد خود یا مادر معتاد خود صحبت کردید آن ها را تشویق کنید تا کمک بگیرند. شما می توانید به آن ها مشاورهای خوبی که می شناسید را معرفی کنید. در واقع مسئله اصلی این است که در پدر یا مادرتان که با اعتیاد درگیر است این احساس را ایجاد کنید که خودش به دنبال درمان برود.

اکثر کسانی که به زور اطرافیان شان سعی کرده اندن مواد مخدر را ترک کنند موفق نبوده اند. در واقع خود شخص باید نسبت به مشکلاتی که برای خودش و کسانی که دوست شان دارد ایجاد کرده آگاه شود. سپس به این فکر بیفتد که برای پایان دادن به این مشکلات باید چکار کند. فرد باید خودش بخواهد تا بتواند اعتیاد را کنار بگذارد.

 

6- با او در مورد عوارض اعتیاد صحبت کنید.

بسیاری از افرادی که درگیر مصرف مواد مخدر هستند از عوارض شدیدی که ممکن است برای شان ایجاد شود بی خبر اند. شما به عنوان کسی که با سوال با یک پدر معتاد چه کنیم درگیر شده و پاسخ های تقریبا مناسبی برای آن پیدا کرده است وظیفه دارید با پدرتان صحبت کنید.

او باید بداند که شما و سایر اعضای خانواده بر اثر اعتیاد او در چه شرایطی قرار دارید و با چه خطراتی رو به رو هستید. هم چنین اگر بداند که وجهه اجتماعی اش با اعتیاد خراب شده احتمالا به دنبال درمان برود. نکته مهمی که باید رعایت کنید این است که نباید دید از بالا به پایین داشته باشید.

اعتیاد نوعی اختلال رفتاری است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. شخصی که درگیر مصرف مواد مخدر است خود به تنهایی استرس های زیادی را تجربه می کند. این که شما مدام او را تحقیر کنید یا با لحن بدی با والدین معتاد خود صحبت کنید باعث می شود که نتوانید به آن ها کمک کنید.

یکی از مشکلاتی که به دنبال اعتیاد اتفاق می افتد، اعتیاد فرد است. برای آشنا شدن بیشتر توصیه می کنم حتما مقاله با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم را مطالعه کنید.

 

7- خانه را ترک کنید.

این راهکار تنها در صورتی می تواند مناسب باشد که ببینید ماندن در خانه ممکن است به شما آسیب جدی برساند. این مورد بیشتر در خانواده هایی دیده می شود که فرزند با پدر یا مادر خود تنها زندگی می کند. اگر شما از جمله افرادی هستید که قبلا آزار روحی یا جسمی دیده اید نباید خودتان را به خطر بیندازید.

احتملا در ضمن روندی که برای فهمیدن این که با یک پدر معتاد چه کنیم، طی کرده اید به این نتیجه رسیده اید که افرادی که مواد مخدر به خصوص مواد روانگردان مصرف می کنند، در بعضی اوقات کنترلی روی رفتارهایشان ندارند. بنابریان ممکن است به شما آسیب برسانند. بعضی از تحقیقات نشان می دهد والدینی که فرزندان آن ها به دلیل اعتیاد آن ها را ترک کرده اند به دنبال راهی برای ترک کردن اعتیاد رفته اند.

در واقع اگر شما آن ها را ترک کنید احتمالا باعث می شود که تلنگر محکمی به آن ها بخورد و به دنبال درمان مشکل خود بروند. البته باید توجه کنید که هنگامی که دارید پدرتان را ترک می کنید باید از فردی یا سازمان هایی که در این رابطه فعالیت می کنند برای درمان و پیگیری وضعیت او کمک بگیرید. ممکن است فردی که دچار اعتیاد است به خود آسیب جدی برساند.

 

نتیجه گیری:

کنار آمدن با این موضوع که پدر شما مواد مخدر مصرف می کند موضوع بسیار سختی است. در چنین مراحلی شما باید بدانید که ابتدا باید از خودتان بپرسید با یک پدر معتاد چه کنیم . این سوال به شما کمک می کند تا شرایط را بهتر درک کنید.

کنار آمدن با اعتیاد، در هر خانواده ای شکل متفاوتی دارد و به رفتار شما و نوع تربیت شما بستگی دارد. در مواجهه با این مشکل اصلا نباید حس کنید که تنها هستید. باید تمام تمرکزتان را به جای مسائل حاشیه ای بر روی مشکل بگذارید تا بتوانید راه حل مناسبی پیدا کنید.

منابع:

www.taborgroup.ie

www.verywellmind.com

4.6/5 - (463 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

96 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
دختر تنها
1 ماه قبل

منم ۳۸ سالمه از وقتی نوجوون بودم پدرم‌تفریحی میکشید ولی رفتم دانشگاه بدتر ‌و بدتر شد هیچ وقت قبول نمیکرد تا اینکه ده سال قبل مهاجرت کردم و زندگیمون کلن پاشید و‌مادرم بعد ۲۶ سال زندگی طلاق گرفت ولی بازم سراغ مادرم میره و اونم زنگ میزنه پلیس و داد و بیداد و جنگ و دعوا مادر و برادرم رو نابود کرده من ۷ سال قطع رابطه کردم باهاش هر وقت خبری میدن ازش تن و بدنم میلرزه بیشتر لحظاتم به فکرشونم و کاری از دستم برنمیاد نه خوب میشه نه میمیره بخدا خسته شدیم از این زندگی نکبت هیچ راهی نداره انگار فقط باید بپذیریم

شهاب
2 ماه قبل

نمیتونم کاری بکنم ای خدا انشاالله بابام بمیره واقعا خستم شد مادرم گناه داره آخه چرا این کارو میکنن با خودشون وحشی

Saaaaghar
5 ماه قبل

کاش پدر و مادر منم میمردن واقعا من پدرم از وقتی ک ب دنیا اومدم یعنی ۱۹ سال پیش شیشه و هروئین میکشید و همیشه فحاشیو داد و بیداد و زدن تو کارش بود ۱۰ سالم بود ک بردنش زندان ب خاطر مواد ی ماه اون تو بود و هعی زنگ میزد به همه فامیل و آبرو ریزی میکرد ک یکی براش سند بزاره پدربزرگم یعنی بابای خودش براش سند گذاشت و اومد بیرون دیگه از اون به بعد هر یکسال دوسال میوفته زندان و بعد ی هفته با کلی ابرو ریزی یکی میاد براش ب زور ی چیزی میزاره ک بیاد بیرون مادرمم به خاطر تموم سختی هایی ک کشیده از قبل ب دنیا اومدن من تا الان چند سالی هست که مشکل عصاب و روان پیدا کرده و اونم همش داد میکشه فحاشی های خیلی بد میکنه و منو به عنوان زن های بدکاره خطاب میکنه و برادرمو همیشه میزنه من را هم ک کوچیکتر بودم میزد ۳ سالی میشه که ایشونم اعتیاد ب شیشه پیدا کردن و با بابام میشینن تو سالن و شیشه میکشن و هرسال ب خاطر اعتیاد و کتکاری و داد بیداشون صاحب خانه بیرونمون میکنه و دوسالی هست ک منو بردار ۹ سالم به خاطر تشنج فضای بد خانواده دارای تیک های مختلف عصبی شدیم و من چند وقت یکبار غش میکنم به خاطر کتکاری پدرم ک چندماه پیش انجام داد و درا قفل کرد و رفت و بعد فحش های مادرم و ازار های روحیش تشنج کردم و همسایه ها با اورژانس و نیرو انتظامی تماس گرفتن اما بازهم هیچ اتفاقی رخ نداد و وضع ما هر روز بدتر از دیروز میشه جلوی تحصیل من گرفته شده و نمیزارن درس بخونم و حتی نونی برا خوردن نیس و با فروختن وسایل منزل فقط پول موادشون را میدن و من یک خواستگار خیلی خوب دارم از خانواده فرهنگ بالا و متمدن و با کمالات اما از وجود خانوادم خجالت میکشم از وضع زندگیم خجالت میکشم و اون اقا خیلی هوامون را داره یواشکی اما خانوادم اجازه نمیدن باهاشون ازدواج کنم و غیر از اون خودم هم خجالت میکشم از زندگیم اما عاشق اون اقا هستم چند وقتی میشه ک این اوضاع ها خیلی وخیم شده و من تصمیم ب خودکشی دارم چون تنها راهی ک میتونم خودما نجات بدم حتی اجازه نمیدن ک برم سرکار تا بتونم زندگیه خودما درست کنم و مثل برده تث خثنه ازم کار میکشن و اگ کار نکنم با کتک و خراب کردن عصاب عربده ازم پذیرایی میکنند مخصوصا مادرم ک وسواس تمیزی داره

شهلا
9 ماه قبل

من خیلی حالم بده پدرم از وقتی یادمه معتاد بود اما به جز اینکه از ما دایم پول میخواست ضرر دیگه ای به من نزده بود چند بار من و مادرم واسه ترکش اقدام کردیم و بستری شد اما بی فایده بود تا اینکه مادرم از پدرم خیانت دید و دیگه نتونست تحمل کنه و جدا شد و منم که اون موقع ۲۱ سالم بود ترجیح دادم با مادرم زندگی کنم و با پدرم قطع ارتباط کنم چون امیدی بهش نداشتم و از اینکه دایم پول میخواست خسته شده بودم و تصمیم به مهاجرت گرفتم و کلا از پدرم بی خبر بودم الان ۱۰ سال از اون زمان میگذره و من امروز بهم مادربزرگم خبر داد که پدرم دو سال پیش فوت کرده و من عذاب وجدان خیلی بدی گرفتم که چرا کلا ازش بیخبر بودم با خانواده پدرم ارتباط داشتم اما نمیدونم چرا تا امروز قضیه فوت بابام رو بهم نگفته بودن .بنظرتون من مقصرم؟

فاطمه
8 ماه قبل
پاسخ به  شهلا

دعا کن پدر منم بمیره خسته ام ازش دلم برای مادرم میسوزه. کاش پدرم میمرد لامصب کلی عمر کرده روحیه ندارم مادرم ناراحتی اعصاب گرفته و دارو مصرف میکنه از پدرم میترسیم خدا مرگش بده. برا من دعا کن

آرمان
8 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه

خدا بهت عمر بده و پدرتو به راه راست هدایت کنه .
یک زندگی آرام و موفق را برات آرزومندم .
پیشنهاد میکنم با مادرت باش ، و پدرتو ترک کن .

فاطمه
7 ماه قبل
پاسخ به  آرمان

من متاهل هستم و همسرم نمیپذیره مادرم بیاد پیش ما. اون تنها مونده با مردی که نه خرجی میده وحشی هست و بی شعور تنها مونده فقط خدا رو داریم. داداشام نمیزارن شکایت کنیم نه خودشون دستی میرسونن بی کس تر از ما دیگه هست؟ هیچ کس رو نداریم

یه ادم خسته و تنها
7 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه

هیچ وقت همچین حرفی نزن پدر من ۹ سال زندان بود منم بچه بودم ( الان ۱۴ سالمه) بعد که اومد معتاد شده بود هر کاری کردیم خوب نشد الهی بمیرم براش که چقدر سختی کشید ۱۹ روز پیش توی بیمارستان فوت شد هممون کلی عذاب وجدان گرفتیم که چرا نتونستیم ترکش بدیم و منی که جمع سالهایی که پیشش بودم به پنج سالم نمیکشید یه دختر بابایی که وابسته بود به پدرش ببین تا هست میگی کاش بمیره و حتی شاید بخوای زنگ بزنی پلیس ببرتش اما وقتی که رفت تازه میفهمی که وای وقتی که بود به هر بدیم که بود . بود اما وقتی بره اون داغه رو دلت میمونه اون حسرتا اون شب تا صبح گریه کردنا ???

12f12
6 ماه قبل
پاسخ به  شهلا

خوش به حالت کاش بابای منم می‌میرد

زهرا
10 ماه قبل

پدر من یک معتاد است که فقط دنبال رفیق باز یه هیچ جا ما رو نمیبره
دارم از دستش روانی میشم
حالم ازش بهم میخوره هر روز آرزو ی مرگ براش و میکنم
مگه ما چه گناهی کردیم که با ید پدرمون همچین ادمای باشن

سعید
11 ماه قبل

پدری که ولش میکنی میره بیرون
ابرو نذاشته برام
حتی ازدواجم رو به خاطرش بهم زدم چون مجبور شدم خرج خونه زندگیش رو بدم.پدری که با جهیزیه و سیسمونی دختراش کاری نداشت
پدری که حتی مسئول یه زندگی نمیتونه باشه باید سرش رو بزاره زمین بمیره و یا یه تکه طناب بخره و خودش رو اویزون کنه
الانم گورش رو مثل همیشه گم کرده رفته معلوم نیست کجا
بخدا اگر جرم نبود تا الان میکشتمش
در این حد خشم دارم ازش
باعث نابودیه من شده این ادم

سعید ملکی
11 ماه قبل

من حاضرم بدم پدرم رو تکه تکه کنن تا راحت بشم و بگن مرد و گور به گور شد
پدری که از وقتی یادمه معتاد بود و من مجبور بودم از زندگی و اینده و پیشرفتم بزنم تا مسیولیتش رو گردن بگیرم

بی نام
1 سال قبل

سلام من 19 سالمه و بابام 38 سالشه که سالی که من به دنیا اومدم مواد میکشه من که الان دانشگاه میرم کلی سعی واسه درسام کردم الان بخاطر بابام که محتاده برام اتفاق پیش اومده و تو کنکور قبول شدم اما باز برای تحقیق قبول نشدم خواستم بگم من دختر خوبی ام این همه سعی کردم اما بخاطر اعتیاد بابام قبول نشدم
پدرهای گرامی از جانتان که بیزارید حداقل آینده فرزندانتان را خراب نکنید اونا هنوز جوانن کلی آرزو دارن

حمید آل کثیر
2 ماه قبل
پاسخ به  بی نام

چه رشته ای مگه تو چه گناهی داری آخه

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره