به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان اعتیاد به اینترنت

درمان اعتیاد به اینترنت

درمان اعتیاد به اینترنت

همانطور که می دانیم اینترنت و بسیار در به روزشدن علم ما تاثیر دارد و بسیار سریع و بدون هزینه آنچنانی می توانیم در همه ی زمینه ها که نیاز  به اطلاعات داریم با استفاده از اینترنت و رسانه ها به این اطلاعات دست بیابیم به شرط اینکه این استفاده درست و به جا باشد.امروزه یکی از مواردی که افراد در موتورهای جستجو به دنبال آن هستند درمان اعتیاد به اینترنت است. اما اینترنت می تواند اعتیادآور باشد و استفاده های نادرست از آن وقت مفید ما را هدر دهد و افراد به درمان اعتیاد به اینترنت نیاز پیدا می کنند. این اعتیاد می تواند ضربه های روحی و جسمی را به فرد استفاده کننده نیز وارد کند.

اما معتادان اینترنت چه کساانی هستند؟ برخی از افراد آنقدر مشغول به فضای مجازی و رسانه ها هستند که از انجام کارهای روزمره و ضروری خود جا می مانند در واقع اینان همان معتادان به اینترنت هستند. در واقع معتادان به اینترنت افرادی هستند که بیش از نیاز روزانه خود از اینترنت استفاد می کنند. این افراد به دلیل وابستگی به فضای مجازی دچار اختلالات روحی فراوانی می شوند و هنگام دوری از آن دچار عصبانیت و سرگردانی می شوند و این رفتار آن ها را از زندگی اجتماعیشان دور می کند و باید هرچه زودتر تحت درمان اعتیاد به اینترنت قرار بگیرند.

اما باید بدانیم که در بیشتر مواقع این اعتیاد، اعتیادی رفتاری است که  فرد برای فرار از مشکلات فکری و استرس زندگی، به آن پناه می برد. اعتیاد به اینترنت عبارتند از: استفاده بی اندازه از بازی های ویدیویی، وبگردی غیر ضروری، استفاده بی اندازه از اینستاگرام و… که در کارهای روزمره ما اختلال ایجاد می کنند. در این مقاله می خواهیم این اعتیادها و علت آن ها را بررسی کنیم و راهکارهایی برای درمان اعتیاد به اینترنت به شما عزیزان ارائه دهیم.

از طرفی برخی از افراد این اعتیاد به اینترنت را اختلال رسمی نمی دانند و به دنبال درمان اعتیاد به اینترنت نیز نیستند اما در اروپا و آمریکا و کره ی جنوبی بسیار شایع است. استفاده بی رویه از اینترنت طبق تحقیقات نزدیک به 40% از مردم را تحت تاثیر قرار داده است که کارایی آن ها را بسیار کاهش می دهد. بنابراین این موضوعی کم اهمیت نیست و باید برای درمان آن راه حلی اساسی پیدا کرد که در ادامه این مقاله آن ها را بیان خواهیم کرد.

 

اعتیاد کودکان به اینترنت و درمان آن

همانطورک می دانیم امروزه همه ی کارها اینترنتی شده است و فرزندانمان برای استفاده از اخبار و ارتباط با دوستان خود از رسانه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده می کنند. اما این استفاده گاهی بی اندازه می شود و می دانیم که چون کودکان دانش کافی در مدیریت استفاده از موبایل یا رایانه خود را ندارد، باید این استفاده را برای فرزندانمان محدود کنیم که به آن ها آسیب وارد نشود و نیاز به درمان اعتیاد به اینترنت نداشته باشند. باید بدانیم که اعمال این محدودیت ها نباید بی اندازه شود زیرا باعث تنش میان شما و فرزندانتان می شود.

درمان اعتیاد به اینترنت

 

در واقع برای درمان اعتیاد به اینترنت کودکانمان باید محبت و دلسوزی خود را به آن ها نشان دهیم نه اینکه فکر کنند ما داریم آن ها را محدود می کنیم. باید به آن ها یاد دهیم که موبایل برای برقراری ارتباط در مواقع ضروری و استفاده از اینترنت آن، برای استفاده های مفید است. به آن ها اجازه دهیم از بازی های آنلاین استفاده کنند ولی زمان استفاده روزانه از آن را نیز برای آن ها مشخص کنیم و بیشتر آن ها را به بازی فکری و مفید تشویق کنیم. مدت زمان تخمینی تعیین شده که در روند درمان اعتیاد به اینترنت برای استفاده کودکان از بازی های آنلاین 2 ساعت در روز است.

 

علت اعتیاد به اینترنت

– ساختار مغز

تحقیقات نشان داده است که اختلالات ناشی از اعتیاد به اینترنت چندین عامل موثر دارد. بعضی افراد از این اختلالات رنج می برند و بعضی ها متوجه آن نمی شوند. بعضی محققان و روانشناسان این اختلالات را به ساختار فیزیکی مغز نسبت می دهند.

دو نوع ماده سفید و خاکستری در مناطقی از مغز وجود دارند که یادآوری و برنامه ریزی و اولویت بندی کارها را را برعهده دارند که اعتیاد به اینترنت بر این دو ماده تاثیرگذار هستند. با تغییر ساختار این قسمت از مغز ، باعث می شود مغز استفاده از اینترنت را جزو اولین اولویت ها قرار دهد. هم چنین اعتیاد به اینترنت روی قسمت دیگری از مغز به نام مرکز لذت مغز نیز تاثیر می گذارد.

 

– تقویت متغیر

از دیگر دلایل اعتیاد به اینترنت، اثرات تقویت متغیر است. این نظریه بیان می کند که دلیل اعتیاد به اینترنت به لایه های پاداش مربوط می باشد. یعنی استفاده بی رویه از اینترنت منجر به پاداش های متعدد غیرقابل پیش بینی می شوند. برای درمان اعتیاد به اینترنت باید ابتدا این علت ها را بررسی کنیم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

– عوامل بیولوژیکی

عومل بیولوژیکی از علت های اعتیاد به اینترنت است. عوامل بیولوژیکی عبارتند از دوپامین و سروتونین است که اگر سطح دوپامین و سروتونین شما کمتر از بقیه افراد باشد از اختلالات ناشی از اعتیاد به اینترنت رنج می برید و نیاز به درمان اعتیاد به اینترنت دارید. کمبود شیمیایی سطح این دو ماده دوپامین و سروتونین شما را درگیر رفتارهای لذت بخش بیشتری می کند و همین امر موجب اعتیاد به اینترنت می شود که برای درمان اعتیاد به اینترنت و رفع این مشکل باید به مشاوران خبره مربوطه مراجعه کنید تا راه حل های لازم را به شما دهند. در سایت روان آرام کلینیک مشاوران خبره ای وجود دارد که علت این اختلالات را به راحتی پیدا کرده و راه حل هایی کاربردی برای درمان اعتیاد به اینترنت به شما عزیزان ارائه می دهند.

 

– اضطراب و افسردگی

از دیگر علت های اعتیاد به اینترنت اضطراب و افسردگی است زیرا افراد افسرده برای دوری از افسردگی به استفاده از اینترنت روی می آورند. بعضی از افراد که در برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران مشکل دارند به اینترنت متوسل می شوند زیرا آن ها را در اتباط فیزیکی با دیگران بی نیاز می کند. افرادی که افسردگی دارند می توانند با راه حل هایی که مشاور به آن ها می دهد این مشکل را حل کنند که با استفاده بی رویه از اینترنت که خود آسیب های بعدی را به دنبال دارد، از ایجاد این اختلالات جلوگیری نمایند.

 

آسیب های ناشی از اعتیاد به اینترنت

در پاراگراف قبل علت های اعتیاد به اینترنت را بررسی کردیم و در اینجا می خواهیم آسیب های ناشی از اینترنت را بیان کنیم.

  1. همانطور که گفتیم اعتیاد به اینترنت، در روابط شخصی، شغلی، مالی و روابط اجتماعی تأثیرگذار است و باعث دوری شما از افراد می شود و روابط اجتماعی شما را تضعیف می کند و یا حتی شما را از کارتان دور می کند.
  2. از دیگر عوارض اعتیاد به اینترنت ، بی اعتمادی و عدم صداقت می باشد. برای مثال افرادی که زیاد از اینترنت استفاده می کنند، آن را مخفی نگه می دارند و تظاهر می کنند مصرف آن ها فقط در مواقع ضروری است.
  3. همانطور که می دانید امروزه بازی های آنلاین، میز انفجار و یا حتی شرط بندی های اینترنتی بسیار زیاد شده است و بعضی از افراد در این راه ها ممکن است کل دارایی خود را از دست دهند و این امر خود مشکلات روحی بسیاری را به دنبال دارد.
  4. افت تحصیلی از دیگر آسیب های اعتیاد به اینترنت است. ما برای درمان اعتیاد به اینترنت پیشنهاد هایی را در ادامه به شما خواهیم داد که برای شما بسیار کارامد است.

 

علائم اعتیاد به اینترنت

همانطور که می دانیم اختلالات ناشی از اعتیاد به اینترنت به دو دسته جسمانی و روحی دسته بندی می شود که از عوامل روحی آن افسردگی می باشد. اما علائم اختلالات روحی که پدیدار می شوند و نشان می دهند که به درمان اعتیاد به اینترنت نیاز دارید عبارتند از:

  • افسردگی و عصبانیت
  • احساس گناه
  • استرس در هر لحظه
  • احساس وجد و بی خیالی به هنگام استفاده از رایانه
  • معمولا به هنگام اولویت بندی برنامه های روزمره استفاده از برنامه های اینترنتی را در اولویت قرار می دهد.
  • انزوای اجتماعی و دوری از هم سن و سالان
  • جلوگیری از انجام کارهای روزمره
  • تحریک شما برای ادامه دادن به بودن در فضای مجازی
  • ترس از حضور بین جمع
  • کاهش اعتماد به نفس صحبت کردن در اجتماع

این ها همه از علائم روحی افراد ناشی از اعتیاد به اینترنت بود.

درمان اعتیاد به اینترنت

علائم جسمی اختلال اعتیاد به اینترنت:

  • كمر درد
  • سردرد
  • بدخوابی
  • تغذیه نامناسب
  • عدم رعایت بهداشت فردی؛ زیرا مایلند به جای رسیدگی به نظافت خود بیشتر آنلاین بمانند.
  • گردن درد
  • مشکلات بینایی
  • چاقی بیش از حد
  • زمان از دستمان برود و متوجه آن نشویم.
  • فعالیت بیش از در فضای مجازی مانند پست و استوری و لایو
  • به جای بودن با دوستان و خانواده آنلاین بودن را ترجیح دادن
  • کاهش فعالیت های فکری و جسمی که قبلا برای انجام آن ها مشتاق بودید.

اما هیچ جای نگرانی وجود ندارد و شما می توانید به راحتی با راهکاریی که در درمان اعتیاد به اینترنت ارائه می شود به راحتی این اختلال را کنترل کرده زیرا این یک بیماری نیست بلکه اختلال است.

 

راهکار برای درمان

ما در این جا برای شما راهکارهایی را برای درمان اعتیاد به اینترنت بیان می کنیم که بتوانید به طور کامل به حالت نرمال برگردید:

 

1- پذیرفتن اعتیاد به اینترنت

اولین راهکار برای درمان اعتیاد به اینترنت این است که قبول کنیم دچار این اختلالات شده ایم؛ زیرا با اینکار یک قدم را برای بهبود اوضاع خود برداشته ایم و در ادامه راه بهتر این مشکل را حل می کنیم. باید توجه داشته باشیم تا کسی به اشتباه خود پی نبرد هیچوقت برای جبران آن اقدام نخواهد کرد.

 

2- پیدا کردن عامل اعتیاد به اینترنت

قدم بعدی پیدا کردن علت این اعتیاد است که  باید ریشه اصلی آن را پیدا کنیم و این امر برای درمان اعتیاد به اینترنت بسیار به ما کمک می کند.

 

3- محدود کردن زمان استفاده از اینترنت

بعد از پیدا کردن ریشه این اختلال باید برای درمان اعتیاد به اینترنت اقدام کنیم که تعیین کردن زمان مشخص برای استفاده از فضای مجازی در طول روز، راه حلی عالی است. باید بدانیم نباید آن را به طور کامل از زندگیمان حذف کنیم؛ زیرا این امر نه تنها کارامد نیست، بلکه اوضاع را بدتر می کند. پس باید آن را کمتر کنیم مثلا 3 ساعت در روز و به مرور آن را کاهش دهیم.

 

4- سرگرم شدن به کارهای دیگر

برای دوری از فضای مجازی و طی کردن روند درمان اعتیاد به اینترنت می توانید خود را با کارهای دیگر مانند آشپزی و یا نظافت خانه مشغول کنید و شما را تا حدودی از اینترنت و رسانه ها دور نگه دارد و فقط در مواقع ضروری شما را به سمت آن بکشاند.

 

5- زمان بیشتری را با خانواده و دوستان باشیم

یکی دیگر از راهکارهای درمان اعتیاد به اینترنت، حضور در بین افراد خانواده و صحبت در مورد چیزهای مختلف با آن ها است که باعث می شود شما در فضای واقعی زندگی کنید و مجازی را فقط برای چک کردن اخبار استفاده کنید.

 

6- تفریحات فیزیکی را بیشتر کنیم

تفریحات فیزیکی مانند مطالعه از بهترین راهکارها برای دوری از دنیای مجازی است و بسیار در درمان اعتیاد به اینترنت موثر است.

 

7- ورزش

پیاده روی و ورزش های پرتحرک برای درمان اعتیاد به اینترنت بسیار کارا هستند و شما را از دنیای مجازی به سمت دنیای واقعی سوق می دهد.

 

8- کلاس های آموزشی

شرکت در کلاس های موردعلاقه تان مانند طراحی و موسیقی و یا حتی هر کلاسی که شما به آن علاقه دارید در درمان اعتیاد به اینترنت بسیار عالی است.

 

9- مراجعه به مشاور

مراجعه به مشاور از بهترین و سریعترین راه حل ها برای درمان اعتیاد به اینترنت است زیرا گاهی فرد نیاز دارد که یکی با او هم صحبت شود و راه حل های کاربردی پیش چای او بگذارد. از این رو ما در سایت روان آرام کلینیک برای آسایش شما عزیزان خدمات بسیار عالی از جمله مراجعه حضوری و غیرحضوری با مشاوران و روانشناسان خود را در هر زمینه ای در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم که در بخش تماس با ما می توانید با ما تماس گرفته و مشکل خود را با ما در میان بگذارید و با کم ترین هزینه در جهت حل آن اقدام نمایید.

 

چگونه اعتیاد به اینترنت را از بین ببریم؟

بهتر است به جای اینکه بگذاریم کار به ایجاد اختلالات جسمی و روحی برسد از بروز آن جلوگیری کنیم و در ابتدا استفاده از اینترنت و فضای مجازی را کنترل کنیم. یکی از راه های درمان اعتیاد به اینترنت این است که محدودیت را در روز برای استفاده از فضای مجازی برای خود و فرزندانمان ایجاد کنیم.

 

نتیجه گیری

در مقاله بالا هر آنچه که در مورد اعتیاد به اینترنت و اختلالات ناشی از آن وجود دارد را بیان کردیم، علائم آن را بیان کردیم که شما بتوانید این اختلال را به سادگی تشخیص دهید و  درمان اعتیاد به اینترنت را جدی بگیرید و به موقع اقدام نماییم. راه حل های متفاوتی را به شما پیشنهاد دادیم که یکی از این  راه حل ها مراجعه به مشاورین سایت ما است که به راحتی می توانند مشکل شما را با کمترین زمان و هزینه حل نمایند زیرا حل مشکلات روحی بسیار مهم است و در سلامت جسمانی بسیار موثر است.

چگونه اعتیاد به اینترنت را از بین ببریم؟

بهتر است به جای اینکه بگذاریم کار به ایجاد اختلالات جسمی و روحی برسد از بروز آن جلوگیری کنیم و در ابتدا استفاده از اینترنت و فضای مجازی را کنترل کنیم. یکی از راه های درمان اعتیاد به اینترنت این است که محدودیت را در روز برای استفاده از فضای مجازی برای خود و فرزندانمان ایجاد کنیم.

ورزش چگونه به ترک اعتیاد به اینترنت کمک می کند؟

پیاده روی و ورزش های پرتحرک برای درمان اعتیاد به اینترنت بسیار کارا هستند و شما را از دنیای مجازی به سمت دنیای واقعی سوق می دهد.

بهترین و سریع ترین راه درمان اعتیاد به اینترنت چیست؟

مراجعه به مشاور از بهترین و سریعترین راه حل ها برای درمان اعتیاد به اینترنت است.

4.6/5 - (431 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

4 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
مریم شیرازی
8 ماه قبل

سلام
پسر ۱۳ ساله من اعتیاد به بازیهای اینترنتی داره از صبح تا ۱۱ شب یکسره گوشی دستشه
هرچه قانون گذاشتم و صحبت کردم فایده ای نداشت
دچار اختلالات روحی شده اعتراض من باعث تنش و ناراحتی بین من و او شده
با خشونت و حمله کلامی مواجه میشم
هر کلاسی که دوست داشت فرستادم اما نصفه رها میکنه
لطفا راهنماییم کنید چیکار کنم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
8 ماه قبل
پاسخ به  مریم شیرازی

سلام دوست عزیز؛ مسائلتون رو با روانشناس بررسی کنید.

رایان
10 ماه قبل

سلام.من در روز اصلا از گوشی استفاده نمیکنم.اما در شب از ساعت 9 شب تا 4 صبح کلا با گوشی ام.این میتونه ی جوراعتیاد باشه؟و اینکه یک فرد معتاد چند ساعت از گوشی و…استفاده میکنه؟

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
10 ماه قبل
پاسخ به  رایان

سلام دوست عزیز؛ فارغ از برچسب اعتیاد، هر عادت و یا رفتاری که تکرارش زندگی معمول و عادی شما رو مختل کنه و به سلامت خودتون و یا زندگی اطرافیانتون آسیب وارد کنه، لازمه که مدیربت و کنترل بشه.

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره