به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
نحوه برخورد با افراد معتاد

نحوه برخورد با افراد معتاد

اعتیاد برای هر کسی ممکن است رخ دهد. هنگامی که فردی معتاد می شود، اعضای خانواده و دوستان نیز غالباً تحت تأثیر اعتیاد قرار می گیرند. به همین دلیل، علاوه بر اقداماتی درمانی برای کمک به شخصی که دچار اعتیاد شده است، برای اعضای خانواده و دوستان مهم است که درک خوبی از اعتیاد و نحوه برخورد با افراد معتاد داشته باشند. این درک به شما کمک می کند تا عشق و پشتیبانی از نیازهای معتاد را برای بهبودی افزایش دهید. در این مقاله به روش های برخورد با افراد معتاد اشاره شده است:

نحوه برخورد با افراد معتاد

در نحوه برخورد با افراد معتاد ، به نکات زیر توجه کنید:

1. تا حد امکان درباره اعتیاد بیاموزید.

آموزش می تواند به خانواده ها کمک کند تا از سرزنش کردن، جلوگیری کنند. به جای این که ایمان داشته باشیم که اعتیاد فرد از ضعف، اراده یا سرسختی ناشی می شود، می توان فهمید که چطور در واقع ناشی از تغییرات درون مغز است. درک اینکه اعتیاد یک انتخاب نیست ممکن است به شما  در نحوه برخورد با افراد معتاد کمک کند و همچنبن کمک کند تا عصبانیت و نارضایتی را که ممکن است نسبت به اعتیاد داشته باشید، رها کنید.

منابع آنلاین زیادی وجود دارد که به خانواده ها می تواند در مورد اعتیاد کمک کند. اکثر کتابفروشی ها همچنین مجموعه گسترده ای از کتابها راجع به شیمی اعتیاد و علم درمان اعتیاد ارائه می دهند.

نحوه برخورد با افراد معتاد

2. با افرادی که شرایط مشابه دارند، ارتباط برقرار کنید.

نحوه برخورد با افراد معتاد همیشه آسان نیست. همانطور که تحقیقات نشان می دهد، اعتیاد در بستگان نزدیک می تواند به عنوان یک وضعیت زندگی استرس زا که سالها ادامه دارد، عمل کند و این اختلال در طولانی مدت می تواند ارتباطات شفاف را برای خانواده ها دشوار کند. بین اعضای هر خانواده که شخص معتاد وجود دارد، می تواند یک عدم اعتماد به وجود داشته باشد.

ارتباط با افراد مشابه می تواند کمک کند. هدف این برنامه ها کمک به خانواده های معتادان است. آن ها همچنین فضایی ایمن را در اختیار شما قرار می دهند که اعضای خانواده بتوانند با اعتیاد روبرو شوند.

3. به جلسات خانواده درمانی بروید.

اگر نمی دانیم که چگونه با افراد معتاد رفتار کنیم، خانواده درمانی می تواند به ما کمک کند. همسران، خواهران و برادران و والدین معتادان اغلب بسیاری از پیامدهای مصرف مواد شخص درگیر اعتیاد را جذب می کنند.آن ها ممکن است خود را مقصر بدانند یا فرد معتاد را به خاطر نارضایتی سرزنش کنند. برنامه های خانواده درمانی می تواند به اعضای خانواده در نحوه برخورد با افراد معتاد کمک کند.

4. انتظارات را مدیریت کنید.

در نحوه برخورد با افراد معتاد، صبور باشید و انتظارات خود را مدیریت کنید. وقتی فرد معتاد وارد معالجه شود و خانواده در سفر به بهبودی مشغول شوند، این امیدواری که همه احساس می کنند می تواند هیجان انگیز باشد. متأسفانه، خیلی طول می کشد تا رفتارها و الگوهای مرتبط با اعتیاد واقعاً تغییر کند. فرد ممکن است به عادت های قدیمی خود ادامه دهد یا از روند بهبودی ناامید شود. بعضی اوقات، آن تغییر کند باعث ناامیدی می شود.

مدیریت انتظارات از خود و سایر اعضای خانواده مهم است. برای بهبودی زمان و تلاش کافی است. خانواده ها در بهبودی زودرس ممکن است اشتباه کنند.

5. لحظات شاد بسازید.

انتقال شادی در نحوه برخورد با افراد معتاد ، بسیار اهمیت دارد. این بدان معناست که هر یک از اعضای خانواده در مسیر بهبودی باید کاری انجام دهند که آرامش بخش باشد. این لحظات شاد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ساز زدن
  • عکس گرفتن از طبیعت
  • بازی با حیوانات
  • بازی با کودکان
  • باغبانی
  • آشپزی
  • کاردستی

این فعالیت ها و سایر موارد مانند آن ها می توانند کمک کند تا فرد معتاد احساس خوشبختی کند، حس اثربخشی و ارزش داشته باشد و به تقویت سلامت روانی کمک کنند. همچنین نحوه برخورد با افراد معتاد را برای اطرافیان راحت تر کند.

6. اعتماد ایجاد کنید.

اگر فرد معتاد قبلاً به اعتماد شما خیانت کرده باشد، بازیابی و حفظ آن می تواند سخت باشد. با این حال در نحوه برخورد با افراد معتاد، برقراری اعتماد اولین گام مهم برای کمک به شخصی است که معتاد است.

اعتماد به راحتی تضعیف می شود، حتی وقتی می خواهید کمک کنید. چندین نکته وجود دارد که باید در خاطر داشته باشید:

  • چشم انداز های متفاوت: در حالی که شما فقط ممکن است بخواهید به دوست خود کمک کنید، ممکن است فکر کنند شما سعی در کنترل آن ها دارید. این احساسات می تواند باعث شود فرد مبتلا به اعتیاد بیشتر درگیر اعتیاد خود شود و نحوه برخورد با افراد معتاد برای شما نیز سخت تر باشد.
  • استرس می تواند اوضاع را بدتر کند: فرد معتاد احتمالاً از رفتار اعتیاد آور خود (حداقل تا حدی) به عنوان راهی برای كنترل استرس استفاده می كند. اگر نمی دانیم که چگونه با افراد معتاد رفتار کنیم، فضای بین ما و او پر استرس تر خواهد شد و آن ها می خواهند رفتار اعتیاد آور را بیشتر انجام دهند، نه کمتر.

 

7. ابتدا برای خودتان راهنما باشید.

در ارتباط بودن با شخصی که اعتیاد دارد، اغلب استرس زا است. مهم است که بپذیرید که آن چه را که طی می کنید دشوار است و برای نحوه برخورد با افراد معتاد، به دنبال پشتیبانی باشید. شما همچنین باید استراتژی های مدیریت استرس را بیاموزید.

8. مهربان باشید.

در نحوه برخورد با افراد معتاد مراقب رفتار خود باشید. همیشه با مهربانی و دلسوزی رفتار کنید. این ماده مخفی برای تعامل موفق با شخصی است که اعتیاد دارد. اعتیاد در جامعه ما آنقدر پیچیده است که افرادی که اعتیاد دارند انتظار دارند دیگران از آن ها انتقاد کنند و مورد توهین و تحقیر قرار گیرند و دوستان و خانواده آن ها را رد کنند.

اگر می خواهیم بدانیم که چگونه با افراد معتاد رفتار کنیم، با پذیرش یک معتاد به عنوان یک فرد، حتی اگر رفتار آن ها را قبول ندارید، می توانید شروع به ساختن پل هایی برای بهبودی باشد.

9. بیشتر از آن چه صحبت می کنید،گوش دهید

در نحوه برخورد با افراد معتاد با خواندن مطالب مربوط به اعتیاد آن ها، اطلاعات کسب کرده و سعی کنید دیدگاه آن ها را درک کنید. اجازه دهید آن ها در مورد اتفاقاتی که برایشان می افتد و احساساتی که تجربه می کنند، با شما صبحت کنند و تلاش کنید شنونده ای معتمد برای آن ها باشید.

مشاوره ترک اعتیاد

10. مقاوم باشید.

در نحوده برخورد با افراد معتاد ثابت قدم بمانید تا آن ها آن چه را که می خواهید یا از آن ها انتظار دارید، متوجه شوند.

11.  سعی کنید قابل پیش بینی باشید.

معتادان می توانند در کلمات و رفتار خود بسیار غیرقابل پیش بینی باشند، اما شما الگوی خوبی برای آن ها باشید. در کلمات و اعمال خود در نحوه برخورد با افراد معتاد، ثابت قدم، محکم و قابل پیش بینی باشید.

12.  عشق و نگرانی بی قید و شرط دهید.

در نحوه برخورد با افراد معتاد به آن ها بگویید که شما فارغ از اعتیاد آن ها هنوز هم به آن ها عشق و علاقه دارید. نشان دهید که شما بهترین اتفاقات را برای آن ها می خواهید، خواه کمک کننده باشد یا نه. عشق ورزیدن به این معنی نیست که شما با هر چیزی کنار بیایید.

13.  مرزها را تنظیم کنید.

در نحوه برخورد با افراد معتاد نترسید که او چه چیزی را انتخاب می کند، شما باید محدودیت هایی را تعیین می کنید تا از این طریق پیگیری کنید. اگر به نظر می رسد فرد تمایلی به تغییر ندارد و احساس می کنید نمی توانید در حالی که درگیر اعتیاد است با او زندگی کنید، به آرامی به آن ها اطلاع دهید. مشاوره می تواند مکان خوبی برای انجام این کار باشد.

تا زمانی که شخصی که دارای اعتیاد است، نمی داند که رفتار او چقدر شما را اذیت می کند، دلیلی برای تغییر ندارند.

14.   در روند بهبودی، او را پشتیبانی کنید.

اگرچه انگیزه شما برای تغییر ممکن است بیشتر از انگیزه معتاد برای تغییر باشد، اما با شروع مشاوره و آموختن نحوه برخورد با افراد معتاد ، این انگیزه برای فرد معتاد می تواند بیشتر شود. در نحوه برخورد با فرد معتاد به او نشان دهید که شما تمایل دارید تا در تمام مراحل درمان و بهبود، مانند مشاوره های خانواده یا زوجین و … در کنار او باشید و از او حمایت کنید.

 

4.6/5 - (358 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

7 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
حمیده
4 ماه قبل

سلام شوهرمن فکرمیکنه ازاعتیادش خبرندارم یکبارپارسال به روش اوردم انکارکردورفتارخیلی بدی بامن داشت خواهش میکنم راهنمایی کنید

بانی
1 سال قبل

سلام وعرض ادب بتازگی با خبر شدم پسر۲۵ساله ام که مجرد هست دچار اعتیاد شده واینکه وقتی موضوع رو با ایشان در میان گذاشتن پدرشون ،اول امتناع کردن از اینکه بپذیرن ولی بعدش قبول کردن یعنی اقرار کردن به این موضوع حال با این اوصاف من وپدرشون چگونه رفتارکنیم ایشان توزمینه کار موبایل خبره ونخبه هستش وآیا اینکه سرمایه ای در اختیارش بگذاریم برای کار درسته تو این وضییتشون یا نه ؟باید چکار کنیم راهکار چیست باتشکر

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  بانی

سلام دوست عزیز؛ توصیه میکنم برای بررسی بیشتر و اتخاذ تصمیمات مناسب حتما با روانشناسی که در زمینه اعتیاد تخصص دارند مشورت کنید.

قادری
2 سال قبل

با عرض سلام و وقت بخیر اینجانب اخیر متوجه شدم فرزند پسرم درگیر اعتیاد به مواد مخدر شده او متاهل در سن ۳۱ سالگی دارای سه فرزند است . خانواده خودش و خانمش مذهبی هستند. هیچ کس از وضع اوخبر ندارد بفرمائید چگونه باید با او صحبت کنم و چگون کمکش کنم . من پدر هستم

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  قادری

سلام دوست عزیز بهتره با همدلی وحمایت جلوبرید.و سعی کنید تنش ایجاد نکنید.

خانم جمالیان
1 سال قبل
پاسخ به  قادری

با سلام وخسته نباشی پسر ۳۰ ساله ای دارم متاهل چی مدتته هز طریق ی اشنا متوجه شدم ک معتاد شده خیلی نگرانم چن باز هم بهش گوش زد کردم ولی توجه نمیکنه خیلی هم عصبی شده خواهش مینکم راهنمایی کنید با تشکر

حمید
2 ماه قبل
پاسخ به  قادری

سلام تمایلی برای ترک نداره خودش؟

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره