به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
چگونه با پدر و مادر بد اخلاق رفتار کنیم

با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم؟

دعوا و بحث و جدل با پدر و مادر در هر سنی که باشید، اجتناب ناپذیر است. اما این موضوع نباید باعث شود که به این نتیجه برسید که هیچ راهی وجود ندارد. هر کدام از ما ویژگی های اخلاقی مخصوص به خودمان را داریم. برای این که بدانیم با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم ، ابتدا باید دلیل بد اخلاقی آن ها را بشناسیم و سپس سعی کنیم با این مشکل کنار بیاییم.

 

چرا پدر و مادر من بد اخلاق اند؟

برای دانستن این که با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم ، در ابتدا باید به عواملی که باعث بداخلاقی آن ها می شود بپردازیم. در زیر به چند مورد از عواملی که باعث بد اخلاق شدن والدین می شود می پردازیم:

1- نداشتن تحرک کافی

پدر و مادر شما به دلیل مشغله های کاری یا بالا رفتن سن کمتر از گذشته فعالیت می کنند. فعالیت بدنی رابطه مستقیمی با خلق و خوی هر فرد دارد. افرادی که ورزش می کنند بهتر می توانند در شرایط ضروری خودشان را کنترل کنند. زمانی که والدین تان می بینند که نمی توانند به اندازه گذشته فعالیت کنند، با مسائل روحی درگیر می شوند. هم چنین اگر دارید دائم از خودتان سوال می پرسید که با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم به سن و سال والدین تان نگاه کنید.

بالا رفتن سن و فعالیت ناکافی باعث می شود که دردهای عضلانی به سراغ پدر و مادر شما بیاید. حالا تصور کنید که همیشه با یک درد عضلانی در پشت ران پای راست تان درگیر هستید. طبیعی است که خلق و خوی شما هم بهم می ریزد و دیگر مثل گذشته تحمل مسائل را ندارید.

 

2- کم شدن روابط اجتماعی

یکی از اتفاقاتی که در ماه های اخیر و با اوج گرفتن ویروس کرونا افتاده، کم شدن رفت و آمدها و بازدیدها است. اگر چه برای خبر گرفتن از یکدیگر، شبکه های اجتماعی وجود دارند اما باید قبول کنید که تماس تلفنی و پیام نمی تواند جایگزین مناسبی برای دیدار دوست یا آشنا باشد.

زمانی که می خواهیم متوجه شویم با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم ، باید به این نکته توجه داشته باشید که این کم شدن روابط و رفت و آمد ها باعث شده والدین ما نتوانند احساسات درونی شان را با دوستان یا اعضای خانواده شان در میان بگذارند. این ناتوانی در ابراز احساسات باعث می شود که والدین ما بد اخلاق شوند و ما را به این فکر می اندازد که با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم .

در همین رابطه پیشنهاد می کنم مقاله افسردگی در دوران کرونا را حتما مطالعه کنید.

 

3- مشکلات تغذیه

یکی از مشکلاتی که نه تنها بزرگسالان بلکه همه جامعه با آن درگیر است، تغدیه نمناسب است. مصرف زیاد غذاهای شور و چرب بر خلق و خوی شما تاثیر می گذارد. نکته دیگری که ممکن است وجود داشته باشد این است که به دلیل مشکلات اقتصادی، تعدادی از خانواده ها نمی توانند مثل گذشته برای تغذیه شان هزینه کنند.

البته اگر در خانواده شما، به جای مصرف میوه و ویتامین، غذاهای آماده مصرف می شود، پدر و مادر و یا حتی خود شما یک دلیل محکم برای رفتار نامناسب دارید. پس بهتر است قبل از پرسیدن با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم ، نگاهی به سبد غذایی خانواده تان بیندازید و ببینید که چقدر مواد غذایی حاوی از آنتی اکسیدان ها و مواد مقوی مصرف می کنید.

مادر بد اخلاق

 

4- کمبود استراحت

با بالا رفتن های هزینه های زندگی، اتفاق می افتد که پدر و مادر ممکن است بیشتر از قبل کار کنند. این در حالی است که هر چه سن افراد بالاتر می رود، ساعت فعالیت کاری آن ها باید کاهش یابد. نداشتن استراحت کامل باعث می شود، تحریک پذیری هر شخص و استرس او بالا برود.

این موضوع باعث می شود که کوچک ترین مسئله ها برای پدر و مادرتان آزاردهنده به نظر برسد و با شما رفتار خوبی نداشته باشند. در همین حال برای شما سوال می شود که با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم و آن ها هم که استراحت و خواب مناسبی ندارند، ناخودآگاه بد اخلاق می شوند.

 

با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم؟

پس از این که تعدادی از عواملی که باعث می شود اخلاق والدین ما تحت تاثیر قرار بگیرد را شناختیم، نوبت به این موضوع می رسد که بدانیم با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم . باید به این موضوع توجه داشته باشید که با توجه به شرایطی که شما و پدر و مادر شما دارند باید راهکارهای مختلف را امتحان کنید. (things experts suggest you must do when your ageing parents get too cranky to handle)

هر کدام از روش ها برای پیدا کردن راه مناسب و مطمئن برای این که با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم، ممکن است پاسخگوی خانواده شما باشد یا نباشد. در ادامه با هم روش هایی کاربردی برای رسیدن به جواب سوال با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم را با هم مرور می کنیم:

1- آرامش‌تان را حفظ کنید.

قبل از این که بحث با والدین تان را شروع کنید، آرام باشید. آرام بودن به شما کمک می کند تا بتوانید حرف های پدر و مادرتان را گوش کنید. باید در مواجهه با بد اخلاقی پدر و مادر بدانید که زمانی که شروع می کنند و با شما بحث می کنند، بهتر است ساکت باشید. صحبت های شما ممکن است احساسی باشد و به جای این که نتیجه خوبی داشته باشد، نتیجه عکس خواهد داد و پدر و مادرتان با بد اخلاقی بیشتری با شما برخورد خواهند کرد.

در همین رابطه پیشنهاد می کنم حتما مقاله درمان افراد عصبی را مطالعه کنید.

2- موقعیت را کامل درک کنید.

چندین بار از خودتان بپرسید با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم . این پرسش به شما کمک می کند که دقیقا عمق مشکل تان را متوجه شوید. درک کامل موقعیت باعث می شود که بتوانید سوتفاهم هایی که قبلا ایجاد شده را برطرف کنید و از سوتفاهم هایی که ممکن است در آینده ایجاد شود جلوگیری کنید.

 

3- دقیق گوش کنید.

زمانی که پدر و مادرتان شروع به گله و شکایت می کنند، بی این که حرف شان را قطع کنید به تمام حرف هایشان گوش کنید.  این کار باعث می شود تا آن ها به صورت کامل بیان کنند که به خاطر چه مسائلی ناراحت هستند و چه مسائلی باعث شده اخلاق شان نسبت به گذشته تندتر شود. البته باید بدانید این توصیه به این معنا نیست که نباید اصلا با والدین تان صحبت کنید.

توصیه یاد شده به این معنی است که از حرف زدن بیهوده پرهیز کنید. پدر و مادر شما اگر متوجه شوند که به توصیه آن ها درست گوش نمی دهید، بد اخلاق تر از گذشته خواهند شد. برای این کار راه های مختلفی وجود دارد تا بتوانید سکوت کنید. یک راهکار مناسب این است که زیر لب و بی آن که پدر و مادرتان متوجه شوند، از خودتان بپرسید با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم . این کار باعث می شود مشکل تان را به خوبی درک کنید و هم چنین سکوت تان را حفظ کنید.

 

4- با مشاور مشورت کنید.

مراجعه به روانشناس برای مشکلی که شما با آن دست و پجه نرم می کنید، بسیار مناسب است و شاید حتی ضروری به نظر برسد. روانشناس به شما کمک می کند به پاسخ سوال با پدر و مادر بد اخلاق چونه رفتار کنیم برسید. هم چنین می تواند شما را راهنمایی کند تا پدر و مادرتان را برای مراجعه به روانشناس متقاعد کنید.

یکی از مشکلاتی که در مورد پدر و مادر ها با خلق و خوی تند وجود دارد این است که بد اخلاق بودن خودشان را نمی پذیرند. روانشناس یا مشاور به شما کمک می کند که در ابتدا با موضوع مواجه شوید و سپس راهکارهایی به شما می دهد که والدین تان را برای جلسات مشاوره راضی کنید.

پدر و مادر شما ممکن است حرف های شما را گوش ندهند و در مقابل حرف هایتان مقاومت کنند اما در جلسات مشاوره چون به صورت تخصصی تر و جامع تر با آن ها بحث می شوند، مقاومت کمتری از خودشان نشان می دهند و معمولا به توصیه های روانشناس گوش می دهند.

شما می توانید با یک مشاور مجرب و باتجربه در مورد برخوردتان با پدر و مادر سوال کنید و سپس اقدام کنید.

مراجعه به روانشناس

 

5- خودتان را به جای آن ها بگذارید.

زمانی که دارید می پرسید با پدر و مادر بد اخلاق چگونه رفتار کنیم، از خودتان بپرسید اگر شما هم در چنین شرایطی بودید، ممکن نبود همین طور رفتار کنید؟ شما هم اگر دغدغه های پدر یا مادرتان را داشتید ممکن نبود همین طور رفتار کنید؟

 

نتیجه گیری:

دین اسلام و سایر ادیان الهی به برخورد صحیح با پدر و مادر اشاره کرده اند. اگر پدر و مادر شما در برخورد با شما اخلاق مناسبی ندارد، نباید سریع در مقابل آن ها جبهه بگیرید. قبل از این که از خودتان بپرسید چگونه با پدر و مادر بد اخلاق رفتار کنیم، از خودتان بپرسید آیا این مشکل از طرف خود شما نیست؟ آیا پدر و مادرتان همیشه بد اخلاق هستند؟

پدر و مادر شما به دلیل این که بیشتر از شما تجربه دارند ممکن است به سادگی حرف های شما را گوش نکنند یا به آن ها عمل نکنند اما ناامید نشوید. بیش از هر چیز تلاش کنید خوب گوش کنید و سپس تلاش تان را بیشتر کنید.

 

منابع:

www.smartclassroommanagement.com

www.healthshots.com

 

4.6/5 - (451 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

40 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
LOST
1 ماه قبل

سلام
من یک پدر دارم که خیلی رو مخم هست و نمیذاره هیچ کاری که میخوام رو بکنم نه میذاره چیزی که میخوام رو بخورم نه میذاره چیزی که میخوام رو بپوشم نه میذاره برم پای گوشی یکم استراحت کنم 🙁
میگه درس بخون والی اگه درس هم بخونم ولم نمیکنه
بار ها بخاطرش گریه کردم منو از همه چی محدود کرده و چیزی که بقیه دارن مث گوشی و PS5 و… من هیچکدومشو ندارم
چیکار کنم

ساغر
2 ماه قبل

سلام من 19 سالمه ب این حال شغلم برنامه نویسیه لپتاپ ندارم و مجبورم کل وقتم رو توی اتاقه بشینم و نمیتونم زیاد با مادرم وقت بگذرونم براش وقت میزارم ولی اون بازم میگه چرا همش تو اتاقی هر چی براش توضیح میدم که برای اینکه پول در بیارم باید کار کنم تا از این وضع در بیاییم به خرجش نمیره ساکت میشه ولی با گذاشتن اهنگای غمگین پشت سرهم اه کشیدن زیر لب یه چیزایی گفتن اعصاب برام نمیزاره نه میتونم کار کنم نه میتونم برم پیشش بشینم میترسم یه چیز بگم دلش بشکنه ترو خدا بگید من چ غلطی بکنم نه راه پس دارم نه راه پیش

Last edited 2 ماه قبل by ساغر
درسا
8 ماه قبل

من با این که ۱۱ سالمه واقا دارم دیوانه میشم اما
وقتی مطالب شمارا خواندم خیلی بهتر شدم ممنونم.

معصوم
8 ماه قبل

سلام من یه دختر ۱۶ ساله هستم هدفم درس خوندن بود اما نگذاشتن درس بخونم توی سن کم عروسم کردم اما این یکی رو شانس اودم نامزدم مهربونع درکم میکنه پدر و مادرم میبینن با نامزدم خوشحالم همش بهانه ها الکی میگن چرا همیشه بیرون از خونه ای و هزار بهانه الکی بازم تهمل کردم ولی چند روز پیش پدرم بهم یه فوش بد داد دیگه نمیتونم تهمل کنم هنوز جهزیشونم کامل نیس که برم سره خونه زندگیم الان باهام کاری کردن که افسردگی گرفتم با نامزدم که کاری به کارم نداره همش دعوا میکنم لطفا راهنمایی کنین این اشغالی به اسم پدر رو چطور تهمل کنم

ساغر
2 ماه قبل
پاسخ به  معصوم

عزیزم منم یه همچین پدری داشتم تحملش نکردم نادیدش گرفتم تو نوک دماغتو داری میبینی با اذیت ازار های اون داری زمینه نابودی ایندتو فراهم میکنی بزار از خوشیه تو حرص بخورن اونقدر با نامزدت خوش باش که نونن تحمل کنن خار میشی تو چشمشون فوش میده اذیت میکنه ولی اینده داری با یه مرد مهربون که از گل نازک تر بهت نمیگه به قول معروف یه گوشت در باشه یه گوشت دروازه بابام به من میگفت برای تخم حرومت باید سیسمونی بگیرم منم یه وز مادرمو برداشتمو گذاشتم هر غلطی که میخواد بکن هبی نامو نشون خودمونو گمو گور کردم تو این نیا الان 9 ساله اسایش دارم کوچیک بودم ولی گرگ بودم گرگ باش دختر نزار هیچ کسی اهلیت کنه

EkuY
9 ماه قبل

وقتی که مدرسم مامانم گوشیمو یبار چک کرد تمام پیاما مو خوند همه چیز به حدی دعوامون شد که فقط میگم خوب شد گذشت چرا نباید حریم خصوصی داشته باشم؟؟ از اینکه انقد من با بقیه مقایسه میکنن حالم بده دیگه تحمل ندارم اینو اونو میکنن تو مغز من مثل فلانی باش خاک تو سرت بی لیاقت روانی میشم
حتی نمیزارن چیزی که دوست دارم بپشوم اونا چیزی که من هستم نمیخوان تا میام یه کلمه حر ف دلمو بزنن مث چی بم فوش میدن خستم

مهدی
8 ماه قبل
پاسخ به  EkuY

سلام ، ببین من یک پسر هستم و سی و پنج سالمه ،کلی جر و بحث داشتم با پدرم ، که خیلی هاش با گذر زمان برطرف شده ، من رو هم با دیگران خیییییییلی مقایسه میکردن ،اشکال نداره ،شما کوتاه بیا ،پدر و مادر هر چیزی که میگن به خاطر صلاح بچه شونه ،حتی اگر تو ناراحتی چیزی میگن که نباید بگن ،ولی جاش برسه جونشون رو هم فدای فرزندشون میکنن ،به هیییییییچ عنوان با پدر و مادرت جر و بحث نکن و صدات رو بالا نبر ،خیلی محترمانه باهاشون صحبت کن و آرام و حرفشون رو قطع نکن ،تمام جوونی و سلامتیشون و پولشون رو فدای بچه هاشون کردن . حالا یا حرف منطقی میزنن یا غیر منطقی . اگر غیر منطقی حرف زدن ،توجیه شون کن ولی باز هم میگم ،مودبانه . از حرفام ناراحت نشی ،خدای نکرده قصد جسارت یا نصیحت ندارم (فقط دارم راهکار ارائه میدم بهت).
با توجه به شرایط اقتصادی و تورم و گرانی شدید ،پدر و مادر ها خیلی تحت فشار جسمی و روحی هستن . گاهی اگر عصبانی میشن بهشون حق بده .وقتی در حالت عصبانی ببینن شما مهربانانه و دوستانه باهاشون برخورد میکنی ،خودشون خجالت میکشن و عذرخواهی میکنن ازت و جبران میکنن واست.
و اما در مورد چک کردن گوشیت:
در اینکه کار مادر شما درست نبوده ،شکی نیست ،اما از طرفی بهشون حق میدم .خودت رو بزار جای مادر و پدرت ،یک فرزند داری که از تمام دنیا بیشتر دوستش داری ،از طرفی در این جامعه که گرگ و آدم فاسد و رذل بسییییییار زیاده که میتونن آدم رو به فساد و گناه و اعتیاد و تباهی و … بکشونن . کار مادر شما از روی نگرانی و دوست داشتن شماست .
چون سرد و گرم روزگار چشیدن و تجربه های زیادی دارن ،اما من و شمایی که سنمون کمتره ممکنه راحت تر اعتماد کنیم و ضرر کنیم یا صدمه روحی و مالی و جسمی ببینیم.واسه همین گوشی شما رو چک کردن .

زیاد سخت نگیر ،هیچ کسی در تمام جهان از پدر و مادر صادق تر ،دلسوز تر و مهربان تر برای فرزند نیست .

من خیلی با پدرم دعوای لفظی کردم تو زندگیم و الان که ۳۵ سالم شده به شددددددددددددت شرمنده و پشیمون هستم . و چوب لجاجت و بی ادبیم رو خوردم و از زندگیم نسبت به هم سن و سال هام بسیییییار عقب افتادم و برکت از زندگیم رفته.
خیلی صحبت کردم شرمنده ،امیدوارم پیامم رو ببینی و با پدر و مادرت با نهااااااااااایت احترام و عشق رفتار کنی و بهترین زندگی رو همراه با شادی و برکت و عشق و سلامتی برات از خدا میخوام .

در پناه حق باشی دوست عزیز❤️❤️?

پریناز
5 ماه قبل
پاسخ به  مهدی

چرت نگو از یک جایی به بعد روانی میشی روانی با ۲۹ سال سن یک غلطی می‌خوام بکنم عین بچه کوچیکا تو زندگیم دخل و تصرف دارن توهیناشون کنار خیانت پدرم کنار خشم مادره کنار یک برادر ماست و خرفت کنار به عنوان یک انسان چقدر تحمل باید کرد چقدر …..و

گیسو
10 ماه قبل

یه روانپزشک میگفت مریضای واقعی اونایی نیستن که میان پیش ما، مریضای واقعی اونایین که باعث چنین مشکلاتی توی افراد شدن که باعث میشه اونا به ما مراجعه میکنن
واقعا خانواده سمی جوونیتو میگیره و آرزوهاتو به فاک میده:/

Last edited 10 ماه قبل by گیسو
فرزانه
11 ماه قبل

من ۲۷ سالمه و پدر و مادرم هر دو اخلاق تندی دارن و دوستشون ندارم اونا از اینکه با نامزدم خوشحالم عصبانی میشن و از شدت عصبانیت بهانه الکی میگیرن و میگن ما تو رو نفرین میکنیم

S.m
11 ماه قبل

کاملا دارم روانی میشم ازدست پدرو مادرم۱۶سالمه درسم عالیه همیشه نمراتم خوب بوده و تو آزموناییم که میدم ترازم عالیه ولی همیشه از طرف پدر و مادرم تحت فشار قرار میگیرم باور کنید اگه فقط یک صدم نمره کم بگیرم جوری باهام رفتار میکنن انگار صفر گرفتم و منو از هر تفریحی که بگید محروم کردن…
تا میخوام بهشون اعتراض کنم فوری میگن چیه نمیخوای درس بخونی خو نه وقت مارو بگیر نه خودتو شوهر کن برو سر زندگیت!!!واقعا بی منطق مثل اینا هیچ جای دنیا پیدا نمیشه
واقعا نمیفهمم یعنی روزی پنج دیقه بیای اخباریو که دوست داری چک کنی،پنج دیقه کتاب غیر درسی که دوست داریو بخونی ، یه ربع با دوستات حرف بزنی،،، همش نیم ساعتم نشد واقعا این به این معنیه که داری وقت تلف میکنی؟؟
من که هیچی دیگه نمیفهمم

ماهان
11 ماه قبل
پاسخ به  S.m

عزیزم عیب نداره اونا خوبتو میخوان ولی راست هم میگن ذهنتو نزار چیزای بدرد نخور بره توش

S.m
10 ماه قبل
پاسخ به  ماهان

میدونم خوبمو میخوان،،ولی اکثر پدر و مادرای ایرانی نمیدونن چطوری منظورشون رو برسونن و از یه طرفی وارد میشن که بچشون برنجه…
در حالی که بارها بهشون نشون دادم که درسمو دوس دارم و واسش تلاش میکنم بازم با کوچکترین تفریح از لین رو به اون رو میشن…آدم تفریح هن لازم داره ،،وقتی سرتو بکنی تو کتابو کار دیگه ایم نکنی آخرش یه روز ازش زده میشی…در حدی محدودم کردن که نمیتونم کتابی غیر از کتابای درسی بخونم…درحالی که خیلی به کتاب خوندن علاقه دارم …

گیسو
10 ماه قبل
پاسخ به  ماهان

خوبشو میخوان؟؟؟؟
واقعا تعجب میکنم از حرفتون
هر انسانی نیاز به استراحت و تفریح داره تا مغزش کارایی داشته باشه وقتی یه پدر مادر از چنین چیز طبیعی که نیاز و حق یه فرد هست بچشونو محروم کنن یه مریض تماااااااام عیارن
خیلی مسخرس واقعا اگه با این جمله اونا خوبتو میخوان کارشونو توجیح کنین
درضمن اصلا مهم نیس اونا از روی چه چیزی این رفتارو دارن یا مشکلشون چیه چون وقتی صلاحیت بزرگ کردن یه بچه رو ندارن نباید ره خودشون اجازه میدادن برای بچه دار شدن اقدام کنن و یک انسان افسرده تحویل جامعه بدن که هم تو زندگی خود بچه هم افرادی که در اینده وارد زندگی اون بچه میشن تاثیر بزاره
هیچ بچه ای مسئول مشکلات روانی والدینش نیست

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره