به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
اعتیاد به رابطه جنسی

اعتیاد به رابطه جنسی و زناشویی (تعریف و راهنمایی)

اعتیاد به رابطه جنسی و زناشویی

بسم الله الرحمن الرحیم. نیاز جنسی و رابطه زناشویی یکی از نیاز های اساسی زندگی هر بشر در تمامی ادوار تاریخ بشر است. بی شک همانطور که تمامی افراد آگاه هستند این نیاز نیز مانند نیاز به آب و غذا و اکسیژن برای بقای فرد و در نتیجه ی آن برای بقای نسل وی نیاز است. بدیهی است که اگر در هر امری افراط و یا تفریطی گردد آن امر به مسئله ای بیمارگونه تبدیل شده، فرد و اطرافیان وی را آزرده خاطر خواهد کرد. به عبارتی، در این موضوع باید دانست که تبدیل رابطه جنسی به اعتیاد به رابطه جنسی نوعی حالت روانی بیمارگونه بوده و فرد معتاد به این نوع از اعتیاد (که تعداد افراد مبتلا و فراگیری آن کم هم نیست) نیازمند پیگیری و درمان می باشد.

اعتیاد در مجموع و به صورت کلی به نوعی وابستگی بیش از حد روانی اطلاق می شود که در نتیجه این وابستگی زندگی عادی و معمول افراد را در صورت بروز مختل می نماید. ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که اعتیاد تنها به مواد مخدر است و به استعمال نوعی ماده بر می گردد ! اما همانطور که تا به اینجای مقاله متوجه شدید چنین نبوده و برخی به دلیل اعتیاد به رابطه جنسی نیز معتاد محسوب می شوند.(البته که اعتیاد به تلفن همراه، اعتیاد به نوعی شی و … نیز از انواع اعتیاد بدون استعمال خارجی است.)

لازم به ذکر است که :

فرد معتادی که اعتیاد به رابطه جنسی دارد نیز باید مانند دیگر معتادان دست بر ترک اعتیاد خود زند و به آن اقدام نماید.

همچنین جالب است بدانید که در برخی موارد حاد، این افراد را در کمپ های ترک اعتیاد بستری نموده و برای درمان آن ها مدت زمانی طولانی سپری می کنند. البته که تمامی اعتیاد های به رابطه منجر به نیاز به بستری شدن نمی شود و تشخیص اینکه فردی نیازمند بستری است یا خیر بر عهده متخصصان است.

اعتیاد به رابطه جنسی

 

 

علل اعتیاد به روابط جنسی و زناشویی

بروز هر مسئله ای تابع عللی است و با دانستن آن ها می توان به جای نیاز به درمان از بروز آن مسئله جلوگیری نمود. در اینجا ابتدا به صورت تیتروار در مورد هر یک از موارد و علل اعتیاد به رابطه توضیح داده می شود و سپس هر کدام از موارد توضیح کامل داده خواهد شد.

  • تنوع طلبی و سیری ناپذیری
  • احتیاج بدن و لذت بخش بودن ترشح دوپامین
  • مشاهده فیلم های پورن
  • خود ارضایی های افراطی
  • تعدد شرکای جنسی
  • و…

حال فرصت آن است که به بررسی کامل هر یک از این موارد پرداخته و آن را به صورت مفصل توضیح داد.

 

تنوع طلبی و سیری ناپذیری

تنوع طلبی و سیری ناپذیری حالتی روانی است که به مرور به فعالیت های جسمانی افراد نیز سرایت می کند. این نوع حالت روانی ممکن است در صورت ادامه پیدا کردن و مستمر شدن به اختلال منجر شده و به روان، روح، جسم و زندگی فرد آسیب رساند. ممکن است این سیری ناپذیری به اعتیاد به رابطه جنسی تبدیل شده و یا منجر به خیانت به پارتنر فرد گردد (گرچه وی به این مسئله علاقه ای نداشته باشد). در نتیجه افراد در صورت وجود هر یک از این دو مورد ذکر شده باید با مراجعه به مشاور اقدام به درمان خود نمایند.

 

احتیاج بدن و لذت بخش بودن ترشح دوپامین

هورمون دوپامین با نام هورمون لذت نیز یاد شده و بدن افراد به هنگام دریافت محرک، این هورمون را آزاد کرده و به فرد و روان وی لذت ذکر شده را القا می نماید. (این هورمون در مواد مخدر بیشتر آزاد می شود و افراد را به اعتیاد می کشاند در نتیجه تنها برای رابطه جنسی آزاد نمی گردد.) در نتیجه فرد برای دریافت احساس لذت دست بر هر کاری خواهد زد و ممکن است شخصی برای دریافت این هورمون به رابطه جنسی مکرر و متعدد دست زند.

 

مشاهده فیلم های پورن

فیلم های پورن، پورنوگرافی و چنین مواردی می تواند در به وجود آمدن اعتیاد به رابطه جنسی کمک نماید چرا که در بسیاری از موارد حتی ممکن است که فرد معتاد همین فیلم های پورن نیز شود و در نتیجه ی آن در صورت بودن شرایط تبدیل به اعتیاد به رابطه جنسی بیمار گونه گردد.(البته که مشکلاتی که از این گونه فیلم ها در انسان به وجود می آید تنها به اینجا ختم نمی شود اما توضیح در مورد آن در این مجال نمی گنجد)

 

خود ارضایی های افراطی

خود ارضایی یکی از تبعات دیدن فیلم های پورن می باشد. البته که هر آنکس که به خود ارضایی مبتلا است فیلم های پورن مشاهده نمی کند. اما به هر حال طبق مشاهدات و تحقیقات انجام شده در این حوزه، خود ارضایی افراطی می تواند به دو صورت ادامه پیدا کند

1. بی میلی جنسی

2. اعتیاد به رابطه و سکس

در بیشتر مواقع به هنگامی که قصد دارند از عیوب خود ارضایی صحبت نمایند اشاره ای به بی میلی به شریک جنسی خود می کنند اما باید این مسئله را در نظر داشت که سیری نا پذیری و اعتیاد به سکس نیز می تواند باعث به وجود آمدن این عمل شود.

 

تعدد شرکای جنسی

همانطور که در کمی پیش تر اشاره شد اعتیاد به رابطه در بعضی مواقع و موارد منجر به خیانت و تعدد شرکا نیز می گردد که در این صورت دارای تبعات منفی دیگری نیز می گردد از جمله مشکلات خانوادگی، طلاق، بیماری هایی نظیر ایدز و دیگر بیماری هایی که با تعدد شرکای جنسی به افراد انتقال پیدا می کند.

 

در بیشتر موارد خود افراد مبتلا به اعتیاد (چه در این حوزه و چه در دیگر موارد) نیز از وضع موجود در عذابند.

لازم به ذکر است که هر تعداد بالای رابطه ای لزوما به معنای اعتیاد به رابطه نمی باشد. اعتیاد به رابطه هنگامی به به افراد اطلاق می شود که همه روزه در چند وعده خود را نیازمند به رابطه و دیده و فرض را بر آن دارند که بدون رفع آن قادر به انجام هیچ کاری نمی باشد. همانطور که مشخص است چنین اعتیادی دست بر به هم زدن و مختل کردن زندگی فرد زده و وی را از محیط اجتماعی سالم، خانواده ای پایدار و … دور می کند چرا که اساس هر مسئله بنیادینی، تعادل می باشد که در هیچ اعتیاد و فرد معتادی یافت نمی شود.

درمان این نوع اعتیاد مرتبط با علم پزشکی نبوده و به دلیل روانی بودن این مسئله باید توسط روانشناس، مشاور و روان درمانگر و روان پزشک صورت پذیرد. افراد باید برای درمان خود به دنبال اشخاصی گردند که با تجربه بودن و توان درمان آنان را داشته باشند چرا که ممکن است این پروسه اندکی سخت و تحمل نا پذیر باشد.

 

چرا روان آرام؟

روان آرام با وجود کادر مجرب، با تجربه و کارکشته خود می تواند در تمامی حوزه های موجود در بخش روان به افراد کمک کرده و با راهنمایی آنان شخص مراجع می تواند خود را تحت نظر قرار داده و به درمان اقدام نماید. آوازه روان آرام به گوش هر آن کس که در حوزه اعصاب و روان مشغول است پیچیده است. رزومه قوی این مجموعه می تواند قوت قلبی برای افرادی باشد که قصد مراجعه به مشاور و روانشناس دارند. راه های ارتباطی با مجموعه روان آرام را می توانید در دیگر بخش های سایت پیدا کرده و از خدمات این مجموعه استفاده نمایید.

امید است که این مقاله آنچه مورد نیاز شما در ارتباط با اعتیاد به رابطه جنسی بود در اختیارتان قرار داده باشد. موفق و روان آرام باشید.

اعتیاد به رابطه جنسی نیز ممکن است ؟

بله.
علاوه بر مواردی که به استعمال خارجی مرتبط هستند نوعی اعتیاد وجود دارد که به اعتیاد به رابطه جنسی اطلاق می شود.

چه مسائلی ممکن است به اعتیاد به رابطه جنسی منجر شود؟

مشاهده فیلم های پورن
خود ارضایی های مکرر
دامن زدن به هوس و احساس نیاز بیش از حد معمول
و...

درمان اعتیاد به رابطه جنسی ممکن است ؟

بله.
کلینیک های روانشناسی/روان پزشکی توان درمان این نوع اعتیاد را نیز دارا هستند.افراد می توانند در صورت بروز با مراجعه به روان آرام خود را تحت درمان قرار دهند.

4.6/5 - (447 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره