اختلال دو شخصیتی چیست

مشاور اختلال دو شخصیتی چیست؟ مشاور ازدواج علل اختلال دو شخصیتی مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره درمانی ما سرویس ها سوالات متداول

یکی از اختلالات روانشناختی نیز اختلال دو شخصیتی می باشد که نیاز است جهت درمان حتما از روانشناس متخصص و درمانگر کمک گرفت در ادامه به سوالاتی اعم از: اختلال دو شخصیتی یعنی چه؟ ویژگی افراد دو شخصیتی؟ اینکه بیماری دو شخصیتی چگونه است؟ درمان دو شخصیتی بودن؟ و..اشاره  می کنیم بنابراین همراه ما باشید.

اختلال دو شخصیتی

اختلال دو شخصیتی بودن یعنی چه؟

به اختلال یا بیماری دو شخصیتی نیز اختلال دو قطبی یا بایپولار (Bipolar disordre) هم می گویند. بیماری دو شخصیتی دو قطبی از نوع اختلال شیدایی – افسردگی بوده و از جمله بیماری های اعصاب و روان محسوب می گردد.

آدم های دو شخصیتی نیز در موقعیت های مختلف، شخصیت متفاوتی دارند و به همین سبب رفتارهای متفاوت و متعددی هم نشان می دهند به همین سبب سایرین با دیدن آدم دو شخصیتی ممکن است به مرور میزان شناخت سخت تری از فرد داشته باشند.

با استناد بر مقاله ای انگلیسی در این خصوص، اختلال دو شخصیتی دو قطبی نیز باعث می شود در میزان سطح انرژی، خلق و خو و فعالیت ها و..افراد تغییراتی ایجاد گردد که به مرور این تغییرات سبب می گردند آدم های دو شخصیتی نتوانند به خوبی وظایف و امورات خود را در طول روز پیش ببرند. همچنین اختلال دو شخصیتی بودن نیز در سه حالت رخ می دهد که عبارتند از:

1. شیدایی که رفتارهای هیجان انگیز و پر انرژی زیاد است
  2. افسردگی که همراه با غمگینی و بی تفاوتی است
  3. هیپومانیک که دوره های شیدایی کمتر شدید می باشد

در ادامه نیز به برخی از علائم اختلال دو شخصیتی بودن اشاره می کنیم.

اختلال دو شخصیتی

علائم دو شخصیتی بودن چیست؟

بسیار مهم است که با علائم بیماری دو شخصیتی آشنا بود تا بتوان با شناخت و آگاهی بر وجود آن ها از روانشناس متخصص جهت درمان بیماری دو شخصیتی کمک گرفت.

علائم انسانهای دو شخصیتی در دوران سرخوشی و شیدایی از دوران افسردگی متفاوت است به همین سبب به صورت جداگانه به این علائم اشاره می پردازیم.

نشانه های افراد دو شخصیتی در دوران شیدایی و مانیا

لازم به ذکر است که نشانه های بیماری دو شخصیتی در دوران مانیا و شیدایی حداقل 2 و حداکثر 3 ماه وجود دارند که اهمیت مراجعه به روانشناس را چندین برابر می سازد.

علائم فرد دو شخصیتی در دوران افسردگی

نشانه های ادم دو شخصیتی در دوران افسردگی حداقل 2 هفته وجود دارند و فرد ممکن است روزها و ساعت ها ( بیشتر اوقات روز ) دچار خلق افسرده باشد.

از دیگر ویژگی افراد دو شخصیتی عبارتند از:

مراجعه به درمانگر متخصص برای تشخیص اینکه علائم اختلال دو شخصیتی چیست؟ بسیار مهم می باشد، درمانگر با استفاده از تست دو شخصیتی بودن یا تست دو قطبی بودن، مشاوره و برگزاری جلسات روانشناسی و روانپزشکی و..به تشخیص دو شخصیتی بودن افراد می پردازد.

می توان جهت مراجعه به درمانگر حرفه ای و روانپزشک اختلال دو قطبی با روان آرام کلینیک تماس حاصل نمود.

منبع

Bipolar Disorder

علائم دو قطبی بودن قابل تشخیص هستند؟

نشانه های اختلال دو شخصیتی در رفتار انسان های دو شخصیتی نمایان هستند و به مدت چندین هفته تا چند ماه ادامه می یابند اما لازم است که درمانگر متخصص وجود اختلال را در افراد تشخیص داده و تایید نماید بنابراین مهم است که حتما از جلسات روانشناسی و روانپزشکی بهره مند گشت.

آیا در درمان بایپولار باید قرص مصرف کرد؟

در صورتی که درمانگر تشخیص دهد جهت کنترل بهتر علائم دو قطبی بودن بهتر است قرص اختلال دو قطبی مصرف شود این امر الزامی می گردد بنابراین مصرف یا عدم مصرف داروی اختلال دو قطبی وابسته به میزان شدت و نوع علائم و تشخیص درمانگر دارد.

طول جلسات درمان اختلال دو قطبی چقدر است؟

نمی توان مدت زمان معینی را برای درمان اختلال دو قطبی در نظر داشت زیرا طول درمان بستگی به تداوم حضور مراجع در جلسات، تاثیرپذیری از روش های درمان که به برخی از آن ها در مطالب اشاره نمودیم، صلاحدید درمانگر برای در نظر داشتن تعداد جلسات درمانی و..دارد بنابراین خوب است با کلینیک روان آرام برای کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل نمایید.

اولین نفری باشید که امتیاز می دهید

علت دو شخصیتی بودن افراد چیست؟

در این بخش قصد داریم به علت ایجاد اختلال دو شخصیتی بپردازیم.

1.مشکلات دوران کودکی

به طور کل نمی توان علت به وجود امدن اختلال دو قطبی یا اختلال دو شخصیتی را دلیل خاصی دانست، اما دوران کودکی خصوصا تنش هایی که کودک در آن دوران سپری کرده است نیز در بروز اختلال دو قطبی دو شخصیتی تاثیرگذار است.

2.خانواده

از دیگر علل بیماری روانی دو شخصیتی بودن نیز، رشد و پرورش در خانواده ای است که عصبی بوده و رفتارهای پرتنشی از خود نشان می داده اند که سبب گشته اند کودک از آن ها تاثیر گرفته و در بزرگسالی علت ابتلا اختلال دو قطبی یا دو شخصیتی باشد.

از دیگر عوامل موثر در اختلال دو قطبی نیز، می توان به استرس های زیاد با شدت بالا، سوء مصرف مواد مخدر، شکست عشقی با شدت غم زیاد، تجربه از دست دادن عزیزان و..هستند که می توانند بر بروز شخصیت دو شخصیتی تاثیرگذار باشند و آن را شدیدتر سازد که در ادامه به توضیح بیشتری می پردازیم..

اما به مراتب میزان درصد تاثیرگذاری عوامل ژنتیکی بیش از عوامل زیست شناختی می باشد اما هر دو در ایجاد اختلال دو شخصیتی موثر هستند.

عوامل تشدید کننده اختلال دو قطبی ( دو شخصیتی ) چیست؟

1.عوامل فیزیولوژیکی

بروز بیماری های جسمی، تغییرات در محیط زندگی، تغییرات هورمونی و..

2.سوء مصرف مواد مخدر

در صورتی که آدم دو شخصیتی به مصرف مواد مخدر بپردازد میزان شدت اختلال دو شخصیتی خصوصا در تجربه دوره های افسردگی افزایش می یابد.

3.استرس شدید

بروز استرس های مرتب و حتی با شدت بالا در هر یک از بخش های زندگی می تواند از جمله عوامل موثر و علت بروز اختلال دو قطبی یا اختلال دو شخصیتی باشند.

4.درمان مستمر نداشتن

بسیار مهم است که به درمان اختلال دو قطبی اهمیت داد و با کمک روانشناس متخصص به درمان دو شخصیتی بودن پرداخت. درمان شخصیت دو قطبی بسیار اهمیت داشته و لازم است که برای تشخیص اینکه راه های درمان بیماری دو شخصیتی چگونه است؟ نیز روند درمانی را با شروع نزد درمانگر پیش برده و از قطع داروها و حضور در جلسات درمانی اجتناب ورزید.

عوارض دو قطبی بودن چیست؟

شاید این سوال پبش آید که در صورت عدم درمان بیماری دو شخصیتی چه اتفاقاتی پیش خواهد آمد؟

طبیعتا تا به اینجا با اینکه بیماری دو شخصیتی چیست؟ آشنا شده و از علائم فرد دو شخصیتی هم آگاهی پیدا کردیم، لازم است بدانیم که در صورت عدم درمان اختلال دو شخصیتی، میزان علائم و نشانه های افراد دو شخصیتی بیشتر شده و شدت می گیرد..

و به همین سبب همانطور که پیشتر اشاره نمودیم تاثیرات منفی زیادی بر تمام فعالیت ها و سطح انرژی و..آدم های دو شخصیتی می گذارد و این نیز سبب کاهش کیفیت و بروز تاثیرات منفی بر زندگی این افراد می گردد.

با شدت گرفتن علائم، عوارض بیماری دو قطبی بیشتر به چشم می آید زیرا ممکن است سبب بروز آسیب زنی به خود و خودکشی، تصادفات رانندگی، صدمه زدن به سایر افراد، روابط جنسی متعدد بدون پیشگیری و بروز بیماری های جنسی و واگیردار، سوء مصرف مواد مخدر و..می شود.

بنابراین لازم است به طور مرتب به مصرف داروهای درمان اختلال دو قطبی و حضور مستمر در جلسات درمانی و پیشبرد روش های درمان اختلال دو شخصیتی پرداخت.

از دیگر عوارض بیماری دو قطبی یا به نوعی تاثیراتی که اختلال شخصیت دو شخصیتی بر افراد می گذارد نیز عبارتند از:

دو شخصیتی بودن سبب می گردد فرد نتواند به معرفی خود بپردازد به همین سبب با مشکلاتی در بیان احساسات، عقاید و..شخصی خود مواجه می گردد.

از تاثیرات اختلال دو شخصیتی، بروز احساس جدایی از بدن و زوال شخصیت می باشد.

مسخ واقعیت در اختلال دو شخصیتی بودن یعنی چه؟ یعنی فرد ممکن است که دنیای بیرون نیز واقعی نیست.

و..که پیشتر در بخش علائم دو شخصیتی بودن اشاره شد.

درمان دو قطبی بودن

در این بخش به روش های درمان اختلال دو قطبی یا اختلال دو شخصیتی و پاسخ به این سوال که آیا اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد یا خیر اشاره می کنیم..

بسیار مهم است که بدانیم درمان بیماری دو شخصیتی دو قطبی طولانی بوده و درمانگر تلاش می کند به کنترل کردن علائم و نشانه های افراد دو شخصیتی بپردازند چرا که ممکن است پس از گذشت زمان با وجود درمان نیز علائم اختلال دو شخصیتی مجددا بروز یابند. همچنین در پاسخ به سوال آیا اختلال دو قطبی قابل درمان است و درمان قطعی است؟ باید بگوییم این اختلال درمان قطعی ندارد و تنها می توان به کنترل علائم فرد دو شخصیتی پرداخت.

1.روان درمانی

2.دارو درمانی

مهم است که اشاره کنیم شروع و قطع قرص اختلال دو قطبی باید توسط درمانگر متخصص تایید و تشخیص داده شود. لذا برخی داروی اختلال دو قطبی عبارتند از:

3.بهبود سبک زندگی

4.هیپنوتیزم درمانی

بستری در بیمارستان با تایید و تشخیص درمانگر در صورت بروز رفتارهای خطرناک

5.درمان اختلال دو قطبی در طب سنتی

همانطور که بیان شد درمان اختلال دو شخصیتی قطعی نیست ولیکن می توان با برخی روش ها میزان شدت علائم دو شخصیتی بودن را کاهش داد از جمله برخی از این علائم با روش های درمان دو قطبی در طب اسلامی و سنتی عبارتند از:

این موارد می توانند در کاهش شدت علائم اختلال دو شخصیتی موثر باشند اما همانطور که بیان شد درمان اصلی یعنی کنترل بیماری دو قطبی از جانب درمانگر متخصص انجام می گیرد.

مرکز کلینیک درمان اختلال دو شخصیتی

می توان جهت بهره مندی از جلسات درمانی و فراگیری روش های درمان دو قطبی بودن، با کلینیک روان آرام تماس حاصل نمود. متاسفانه برخی با سرچ اختلال دو شخصیتی نی نی سایت و..به جای بهره مندی از درمان اصولی و مراجعه به درمانگر جهت تشخیص این اختلال،  به مشورت و پرسش های متداول می پردازند..

در حالی که تشخیص اختلال دو شخصیتی در نوجوانان، مردان و زنان و..توسط روانپزشک متخصص و حرفه ای انجام می گیرد.