درمان اختلال دو قطبی

مشاور آیا درمان اختلال دو قطبی وجود دارد؟ مشاور ازدواج علائم بیماری اختلال دو قطبی چیست؟ مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره سرویس ها سوالات متداول

آیا درمان اختلال دو قطبی وجود دارد؟

دکتر Kay Redfield Jamison (روانشناس و متخصص برجسته در زمینه اختلال دو قطبی) اختلال دو قطبی Bipolar disorder را به عنوان “یک بیماری خلقی شدید و نوسانی” توصیف کرده است. این اختلال با نوسانات شدید خلقی مشخص می‌ شود و شامل دوره‌ های افسردگی شدید، شیدایی (حالت غیرطبیعی از خوشحالی و پر انرژی بودن) و هیپومانیا (حالت خفیف‌ تر از شیدایی) می باشد و در دسته اختلالات روانی قرار می گیرد.

دکتر Jamison این اختلال را به عنوان بیماری ژنتیکی و مغزی دانسته و معتقد است با درمان مناسب، افراد مبتلا می‌ توانند زندگی‌ های پربار و معناداری داشته باشند. نقل قول‌ هایی از دکتر Jamison خواهیم آورد که در کتاب های خود به آن ها اشاره کرده و نشان دهنده بینش او نسبت به این بیماری و درمان اختلال دو قطبی است:

در کتاب‌ های دکتر Jamison مانند “An Unquiet Mind” و “Touched with Fire”، تجربیات شخصی خود در زمینه اختلال دو قطبی و تجربیات دیگران را به اشتراک گذاشته و به افزایش آگاهی و درک از این اختلال کمک کرده‌ است.

درمان قطعی اختلال دوقطبی

درمان اختلال دو قطبی معمولاً شامل رویکردهای مختلف از طرف روان پزشک اختلال دو قطبی است، از جمله درمان اختلال دو قطبی بدون دارو که به عنوان کمک‌ های درمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

راه های درمان اختلال دو قطبی

انواع درمان بیماری دو قطبی با دارو

با این حال در درمان اختلال دو قطبی تاکید به دارو درمانی است. داروها با تغییرات شیمیایی در مغز تعادل را برقرار می‌ کنند و علائم اختلال دوقطبی را کنترل می‌ کنند. به دلیل دو قطب بودن این اختلال، درمان نیز در دو فاز مختلف افسردگی و مانیا تغییر می‌ کند. هدف از درمان اختلال دو قطبی در هر فاز افسردگی یا مانیا، بازگرداندن بیمار به حالت سلامت روانی است. در فاز افسردگی، داروهای تنظیم کننده خلق به کار می‌ روند که فرد را به خط سلامت روانی می‌ رسانند. در فاز مانیا، علاوه بر این داروها، داروهای کمکی نیز ممکن است تجویز شوند.

درمان افسردگی اختلال دوقطبی شامل داروهای تنظیم کننده خلق و ضد افسردگی می‌ شود. از جمله داروهای معمول در این مرحله می‌ توان به فلوکستین، سیتالوپرام و سرترالین اشاره کرد. درمقابل، درمان فاز مانیا شامل داروهای تنظیم کننده خلق و داروهای کمکی مانند ریسپریدون، الانزاپین، هالوپریدول، پرفنازین و تری‌ فلوپرازین می‌ شود. به علاوه اقداماتی که افراد مبتلا به اختلال دو قطبی می‌ توانند برای مدیریت و بهبود کیفیت زندگی خود انجام دهند، عبارتند از:

در نهایت باید گفت که درمان اختلال دو قطبی به یک فرایند طولانی‌ مدت نیاز دارد. در درمان پیروی دقیق از برنامه درمانی توسط پزشک امری حیاتی است. در صورت بروز هرگونه عوارض جانبی، اطلاع‌ دادن به روان پزشک ضروری است. افراد مبتلا به اختلال دو قطبی باید به طور منظم با پزشک خود ملاقات کنند تا درمان به صورت مناسب و درست پیش برود.

آیا اختلال دو قطبی دارای درمان قطعی است؟

خیر، راه درمان برای هر فرد متفاوت است و به طور کلی نمی توان راه قطعی معرفی کرد چرا که علت اصلی این اختلال مشخص نیست.

آیا با اسکن مغز اختلال دو قطبی قابل تشخیص است؟

خیر. گرچه این آزمایشات توانایی نشان دادن تغییرات مغز را دارند، اما با این تغییرات نمی توان به طور قطعی به بیماری پی برد.

در صورت پیگیری نکردن درمان احتمال آسیب به مغز هست؟

دانشمندان در تحقیقات فعلی خود به این نتیجه رسیده اند که این بیماری به مرور زمان روی مغز تاثیراتی خواهد گذاشت.

4.6/5 - (70 امتیاز)

علائم بیماری اختلال دو قطبی

در راستای درمان اختلال دو قطبی تشخیص در زمان درست علائم بسیار کمک کننده است. اختلال دوقطبی یک وضعیت روانی پیچیده است که با شدت و نوع متغیری از علائم در افراد مختلف ظاهر می‌ شود و نمی توان گفت که چه درمانی درمان قطعی افسردگی دوقطبی است. این اختلال ممکن است با دوره‌ های شیدایی یا افسردگی مشخص شود، اما در برخی افراد ممکن است سال‌ ها طول بکشد تا هر گونه علامتی نشان دهد.

افراد مبتلا به اختلال دو قطبی که دچار دوره‌ های شیدایی یا افسردگی می شوند، ممکن است علائم روان‌ پریشانه‌ ای نظیر توهم یا هذیان را تجربه کنند که با تغییرات شدید خلقی همراه است. این مسئله می‌ تواند حتی به اشتباه منجر به تشخیص اسکیزوفرنی شود. برای تشخیص اختلال دو قطبی، حداقل یک دوره شیدایی یا هیپومانیا لازم است.

هیپومانیا نوعی خفیف‌ تر از شیدایی است که با عدم وجود علائم روان‌ پریشانه همراه است. افراد مبتلا به هیپومانیا ممکن است در محیط‌ های اجتماعی یا حتی محیط کار به خوبی عملکرد کنند. این دوره‌ های شیدایی یا هیپومانیا برای بعضی افراد تکراری است، در حالی که برای برخی دیگر کمتر اتفاق می‌ افتد. در دوره‌ های شیدایی، افراد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است از حالت شادی افراطی خود لذت ببرند.

علائم و درمان اختلال دو قطبی

اما این حالت به طور مداوم قابل کنترل نیست و می‌ تواند به سرعت به تحریک‌ پذیری بیشتر، رفتار غیرقابل پیش‌ بینی و قضاوت نادرست منجر شود و یافتن راه درمان اختلال دو قطبی را سخت تر کند. در طی این دوره افراد رفتارهای تکانشی نشان می‌ دهند، تصمیمات بی‌ ملاحظه می‌گیرند و ریسک‌ های غیرمعمولی را می‌ پذیرند. در حالت شیدایی برخی افراد ممکن است از عواقب منفی اعمال خود آگاه نباشند و این مسئله می‌ تواند در مواردی حتی به خودکشی منجر شود.

در دوره‌ های افسردگی شدید، افراد دچار ناتوانی‌ های زیادی می‌ شوند که حتی امکان دارد از رختخواب بلند نشوند. مشکلات در خواب و تغییرات در اشتها نیز ممکن است بروز کند. این احساس ناتوانی و افسردگی ممکن است تمایل به خودکشی کردن را در افراد بیشتر کند. افراد مبتلا به اختلال دو قطبی ممکن است با مشکلات در تصمیم‌گیری، احساسات منفی مانند فقدان و شکست شخصی و حتی با افکار افسردگی دست و پنجه نرم کنند.

با توجه به ماهیت پیچیده این اختلال، درمان اختلال دو قطبی نیازمند برنامه‌ های شخصی‌ سازی شده و متنوع و همچنین یک روان پزشک خوب است. تشخیص زودهنگام و مدیریت موثر علائم از جمله افزایش اطلاعات درباره دوره‌ های گذشته و ایجاد برنامه‌ های درمانی مناسب، می‌ تواند به افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کند تا زندگی سالم‌ تری داشته باشند. به طور موردی علائم و نشانه های اختلال دو قطبی شامل موارد زیر است:

علائم اختلال دو قطبی دوره شیدایی

علائم اختلال دو قطبی در دوره افسردگی

درمان اختلال دو قطبی

آیا اختلال دو قطبی نکات مثبتی دارد؟

شاید احساس کنید افراد مبتلا به اختلال دو قطبی وجوه مثبتی در زندگی خود ندارند و درمان اختلال دو قطبی غیر ممکن است. گرچه درمان قطعی اختلال دوقطبی وجود ندارد و برای هر فرد متغیر است، اما خوب است بدانید که تاریخ نشان داده است برخی از افراد مشهور با اختلال دو قطبی مواجه بوده و با این حال به رشد و موفقیت در زمینه‌ های مختلف دست یافته‌ اند.

این افراد نه تنها با اختلال روانی مواجه شده‌ اند بلکه توانسته‌ اند با انگیزه و استفاده از این وضعیت، به دستاورد های چشمگیری دست یابند. از جمله شخصیت‌ های مشهوری که این اختلال را تجربه کرده‌ اند می‌ توان به وینستون چرچیل، باز آلدرن (فضانورد معروف)، تئودور روزولت (فردی که رئیس‌ جمهو ایالات متحده بود) و تد ترنر (موسس شبکه CNN) اشاره کرد.

در کل اختلال دوقطبی با وجود چالش‌ ها و مشکلاتی که به همراه دارد، می‌ تواند به مزایای قابل توجهی نیز منجر شود. یکی از نکات مثبت این اختلال، وجود خلاقیت و ابتکار عمل بالا در افراد مبتلا به آن است. در دوره‌ های شیدایی، این افراد اغلب توانایی خلاقیت بالایی از خود نشان می‌ دهند که می‌ تواند به تولید ایده‌ ها و طراحی آثار هنری یا پروژه‌ های موفق کمک کند.

نکات مثبت و درمان اختلال دو قطبی

همچنین افراد مبتلا به اختلال دوقطبی در دوره‌ های شیدایی از انرژی و انگیزه بالایی برخوردار هستند. این انرژی می‌ تواند آن ها را به سمت دستیابی به اهداف بزرگ تر و موفقیت هدایت کند. قدرت همدلی نیز می‌ تواند یک مزیت اجتماعی باشد؛ زیرا تجربه نوسانات شدید خلقی می‌ تواند به این افراد کمک کند تا بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنند، به خصوص افرادی که با مشکلات مشابه روبه‌رو هستند.

آگاهی بیشتر از سلامت روان، خود یک نکته مثبت در انواع درمان بیماری دو قطبی است. افراد مبتلا به اختلال دوقطبی اغلب آگاهی بیشتری از وضعیت روان خود و دیگران دارند و به دنبال راه‌ هایی برای ارتقای سلامت روان خود هستند. (مانند Carrie Fisher که بازیگر و نویسنده است و از تجربه خود با اختلال دو قطبی برای افزایش آگاهی در مورد سلامت روان و کمک به دیگران استفاده کرده است.)

انعطاف‌ پذیری نیز یک ویژگی مثبت است که در این افراد تقویت می‌ شود؛ آن‌ ها یاد می‌ گیرند که با نوسانات خلقی و چالش‌ های زندگی به بهترین شکل ممکن کنار بیایند. در انتها حمایت از افراد مبتلا به اختلال دو قطبی یک عامل مهم است. بسیاری از این افراد از حمایت قوی خانواده، دوستان و گروه‌ های حمایتی بهره‌ مند می‌ شوند.

برخورداری از این حمایت‌ ها می‌ تواند در مدیریت اثرات این اختلال، درمان اختلال دو قطبی و داشتن یک زندگی معنادار کمک کند. باید توجه داشت که تجربه هر فرد از اختلال دوقطبی منحصر به فرد است و همه افراد شرایط یکسانی را تجربه نمی‌ کنند. همچنین درمان مناسب این اختلال ضروری است تا عوارض منفی کاهش یابد و افراد بتوانند زندگی‌ های پربارتری داشته باشند.

علت بیماری اختلال دو قطبی چیست؟

یکی از مواردی که شاید در روند درمان اختلال دو قطبی موثر باشد، یافتن علت این بیماری است. علت اختلال دو قطبی هنوز مبهم بوده و برای دانشمندان یک راز محسوب می‌ شود. با این حال تحقیقات نشان می‌ دهد که چندین عامل ممکن است در بروز این اختلال نقش داشته باشند و همین امر کمی درمان اتتلال دو قطبی را دشوار می‌ کند و باعث می شود درمان قطعی اختلال دو قطبی وجود نداشته باشد. این عوامل عبارتند از:

به یاد داشته باشید که این عوامل به تنهایی علت اختلال دو قطبی نیستند و احتمالاً ترکیبی از این عوامل به همراه شرایط محیطی و سبک زندگی در بروز این اختلال دخیل هستند. در صورت مواجهه با علائم احتمالی اختلال دو قطبی، مراجعه به یک متخصص جهات درمان اختلال دو قطبی امر مهمی است.

جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Samim rahimi
10 روز قبل

ممنون از محتوای‌ کاملتون واقعا درباره این اختلال هیچی نمیدونستم ولی الان میتونم بگم حداقل اینکه باید چکار کرد و چی هست و با خییلیی چیزای دیگه اشنا شدم.