به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد

اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد؟

آیا اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد؟ نشانه های اختلال قطبی در افراد مختلف چیست؟ آیا درمان اختلال قطبی طولانی مدت است؟ آیا اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد یا باید نشانه های آن را کنترل نمود؟ برا دریافت پاسخ سوالات بالا و سایر سوالات مربوط به درمان اختلال دو قطبی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

اختلال دو قطبی Bipolar disorder چیست؟

قبل از بررسی اینکه آیا اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد یا خیر بهتر است در مورد اختلال دوقطبی بیشتر بدانید تا پاسخ این سوال را به درستی درک نمایید.

به بیماری اختلال دو قطبی افسردگی شیدایی نیز می‌گویند که شامل یک سری از اختلالات همراه با انرژی بالا می‌باشد؛ به دوره هایی بیمار آن را در اختلال دوقطبی تجربه می‌کند دوره های شیدایی می‌گویند.

در حالت عادی برخی افراد را به صفت مودی خطاب می‌کنیم که شاید در اطرافیان شما نیز وجود داشته باشند. این افراد بدون دلیل منطقی و قابل پیش بینی حالتشان تغییر می‌کند (در اکثر مواقع خودشان هم از علت تغییر حالتشان مطلع نیستند) برای مثال امروز در مورد سفری هیجان انگیز با شما صحبت می‌کنند و سپس با هم برای آن برنامه ریزی می‌کند اما فردا که با  او تماس می‌گیرید حس می‌کنید او شخص دیروزی نیست و نظر و اشتیاقش نسبت به سفر کاملا تغییر کرده.

اختلال دو قطبی چیست؟

اشتباه نکنید افراد مودی دچار اختلال دوقطبی نیستند❗

اختلال دوقطبی درواقع بسیار شدیدتر از حالت مودی بودن خود را نشان می‌دهد؛ در واقع تغییر حالات غیر عادی در انرژی و روحیه فرد به شکل فعالیت  بیش از اندازه و نا توانی اش در انجام یک سری امور خود را نشان می‌دهد که موضوع به روابط اجتماعی، جایگاه شغلی، عملکرد روزمره فرد و .. آسیب جدی وارد میکند. در راستای همین آسیب ها است که فرد به دنبال پاسخ این سوال می‌رود که آیا اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد یا خیر؟

علائم و تشخیص اختلال دوقطبی

ابتدا باید علائم اختلال دوقطبی را در فرد بررسی نمود و سپس به دنبال این بود که آیا اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد یا خیر. بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی(DSM-5) دوره‌‌ی شیدایی را در  افراد با سرمستی بیش‌ازاندازه، کج‌خلقی در اکثر روزهای هفته یا حتی هر روز به مدت دست کم یک هفته خواهید دید که این حالات با افزایش غیرعادی فعالیت و انرژی نیز همراه می‌باشد.

سایر علائم اختلال دوقطبی در افراد:

  • داشتن باورهای دور از منطق نسبت به توانمندی ها و قدرت خود
  • اعتماد بنفس بسیار بالا و بزرگنمایی و غلو در مورد خود
  • به خواب نیاز کمی دارند
  • پرحرفی بیش از حد و نیاز به صحبت کردن
  • افکار و ایده های بسیاری به ذهنشان هجوم می‌آورند
  • پرش فکری و پرت شدن حواسشان به کرات
  • هدف گذاری های بدون برنامه ریزی منطقی در مورد درس و شغل و … (بی‌قراری روانی-حرکتی)
  • قرار دادن خود در معرض پیامدهای منفی مانند ولخرجی و مصرف گرایی، سکس بی‌پروا، سرمایه‌گذاری بدون فکر و آینده نگری

افراد با مشاهده این علائم در خود یا اطرافیانشان به دنبال این موضوع می‌روند که آیا اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد یا خیر؟ آیا اختلال دوقطبی قابل کنترل و یا قابل پیشگیری است یا خیر.

علت اختلال دوقطبی چیست؟

علت اختلال دوقطبی چیست؟

در پاسخ به این سوال نمی‌توان یک علت مشخص را ذکر نمود زیرا دلایل متعددی میتواند در پس بروز اختلال دو قطبی در افراد باشد که این علت ها نیز در اینکه اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد یا خیر هم موثر است. علت‌های بروز اختلال دوقطبی شامل موارد زیر می‌شند:

  • ژنتیک

تحقیقات دانشمندان در زمینه ژنتیک نشان داده است که ژنتیک در بروز اختلال دو قطبی نقش دارد در واقع اگر در بستگان نزدیک افرادی وجود دارند که مبتلا به اختلال دو قطبی نوع یک یا دو باشند، احتمال بروز اختلال دو قطبی در فرد 10 برابر خواهد شد.

لازم بذکر است که هیچ ژن خاصی مرتبط با این اختلال شناسایی نشده است بلکه این بیماری تعدادی از ژن ها را درگیر کرده و که به آنها چند ژنی نیز می‌گویند

  • رویدادهای پرتنش

می‌توان گفت ترکیب تعدادی ژن با عوامل محیطی مانند تنش و اضطراب و استرس در بروز اختلال دوقطبی موثری دارد. افرادی که در خانواده هایی با استرس و تنش فراوان زندگی کرده اند بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به اختلال دو قطبی هستند.

  • ضخامت قشر مغزی

بعد از بررسی تصاویر مغزی  افراد مبتلا به اختلال دو قطبی، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مغز این افراد با سایر افراد متفاوت است. یکی از این تفاوت ها این است که ضخامت قشر قسمت هایی از مغز افراد مبتلا به اختلال دو قطبی نازک تر افراد عادی است، همچنین پردازش محرک حسی در دوره‌های افسردگی و شیدایی ضعیف شده و منجر به بروز مشکل در ادراک فرد می‌شود.

آیا اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد؟

آیا اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد؟

خبر خوب برای کسانی که به دنبال پاسخ سوال آیا اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد یا هیر هستند این است که اختلال دوقطبی در شدیدترین حالت هم قابل درمان است.

نکته مهم: هر قدر پیگیری و پروسه درمان زودتر شروع شود احتمال کاهش یافتن شدت و بسامد دوره‌های افسردگی و شیدایی بیمار بیشتر خواهد شد.

اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد و بهترین روش درمانی که برای آن انتخاب می‌نمایند ترکیبی از دارودرمانی و رواندرمانی است. برای پیشبرد بهتر دوره درمانی از بیماران خواسته می‌شود تا جدولی از علائم روحی خود در روز، روش‌های درمان، الگوی خواب و اتفاقات زندگی تهیه نموده و آن را با درمانگر خود در میان بگذارند.

علاوه بر این که با این کار درمانگر میزان پیشرفت و کیفیت عملکرد بیمار با خبر خواهد شد، شخص بیمار نیز درک و مدیریت بهتری نسبت به عملکرد خود خواهد داشت و می‌تواند به موقع متوجه تغییرات خلقی و هیجانی خود شود و به پزشک مراجعه نماید و اینکه اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد را پیگیری نماید.

ارتباط با افراد دوقطبی

ارتباط با افراد مبتلا به اختلال دو قطبی شامل حوزه های ارتباطی متفاوتی می‌شود که مهم ترین آنها ازدواج است. برخی معتقدند چون اختلال دو قطبی درمان قطعی دارد پس می‌توان با این افراد ازدواج نمود برخی هم معتقدند زندگی با افراد مبتلا به اختلال دو قطبی چالش برانگیز و پرتنش خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع و رسیدن به پاسخ درست این سوال بهتر است مقاله زیر را مطالعه نمایید:

ازدواج با فرد دوقطبی

 

 

4.7/5 - (83 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره