ایا افسردگی دوقطبی درمان دارد

آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد؟

آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد؟ علائم افسردگی دوقطبی چیست؟ راه های پیشگیری از افسردگی دو قطبی چیست؟ آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد یا فقط می‌توان علائم آن را کنترل نمود؟ برای دریافت پاسخ سوالات بالا و سایر سوالات مربوط به درمان افسردگی دو قطبی مقاله زیر را مطالعه نمایید.

افسردگی دوقطبی Bipolar disorder چیست؟

در مورد اینکه آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد؟ یا خیر لازم است ابتدا به این پرداخته شود که اصلا افسردگی دوقطب چیست و از کجا نشات می‌گیرد، آنوقت کم‌کم به این پی خواهید برد که آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد؟ یا خیر.

افسردگی دو قطبی: اختلال دوقطبی را قبلا با نام  افسردگی یا شیدایی manic depression می‌نامیدند. اختلال دو قطبی در واقع نوعی اختلال روانی می‌باشد که با دوره‌های افسردگی، شیدایی و خُلق غیرطبیعی بروز پیدا می‌کند

اختلال دو قطبی نوع اول

در اختلال دو قطبی نوع اول علائم شیدایی حداقل 7 روز طول می‌کشد و در این هفت روز فرد دچار علائمی مانند؛ انرژی استثنایی، بی قراری، مشکل در تمرکز، احساس سرخوشی (شادی شدید)، رفتارهای پرخطر، اختلالات خواب می‌شود. این دوره های شیدایی یا افسردگی می‌توانند تا دو هفته نیز به طول بینجامند و گاهی آنقدر شدید خواهند بود که فرد به مراقبت های ویژه بیمارستانی احتیاج پیدا می‌کند.

اختلال دو قطبی نوع دوم

در اختلال دو قطبی نوع 2 باز دوره ی افسردگی دوهفته‌ای رو به رو خواهید بود. این نوع افسردگی مدت طولانی تری دارد اما با شدت کمتر که فرد احتیاجی به بستری شدن در بیمارستان و مراقبت نخواهد داشت. متاسفانه گاهی افسردگی دو قطبی با افسردگی به اشتباه تشخیص داده می‌شود زیرا علائم مشابهی دارند اما لازم به ذکر است که افسردگی دو قطبی متفاوت است و در مورد اینکه آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد؟ منظور شیدایی و اختلال دو قطبی است.

اختلال سیکلوتایمیک Cyclothymia

در اختلال سیکلوتایمیک با افسردگی طولانی مدت رو به رو هستید که در بزرگسالان به مدت  حداقل دو سال و در کودکان و نوجوانان حداقل یکسال به طول می‌انجامد.

علائم افسردگی دو قطبی چیست؟

آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد یا خیر؟

حال که به چیستی و علائم افسردگی دو قطبی پی بدید راحت تر می‌توانید پاسخ سوال آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد؟ را درک نمایید. برای افسردگی دوقطبی راهکار درمانی وجود دارد و جای نگرانی نیست. در ادامه به انواع درمان افسردگی دو قطبی پرداخته خواهد شد:

روان درمانی افسردگی دوقطبی

بعد از پی بردن به پاسخ سوال اینکه آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد؟ حالا نوبت درمان است. اولین روش درمان اختلال دوقطبی، روان درمانی است که در این شیوه با استفاده از روش‌های شناختی درمانی و طرح واره‌ درمانی می‌توان دوره درمان افسردگی دوقطبی را پیش برد. اما به خاطر شدت پیامدهای منفی که افسردگی دو قطبی برای افراد مبتلا در پی دراد، روان درمانی نمی‌تواند به تنهای باعث درمان قطعی افسردگی دوقطبی شود.

دارو درمانی افسردی دو قطبی

بهره گیری از دارو درمانی بخش مهمی از پروسه درمان اختلال دو قطبی یا افسردگی دو قطبی است. افرادی که به دنبال پاسخ سوال آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد؟ هستند باید بدانند که پیگیری دارو درمانی در درمان قطعی افسردگی دو قطبی نقش مهی دارد. داروهایی که معمولا روانپزشکان برای درمان افسردگی دوقطبی تجویز می‌کنند شامل؛ داروهای تثبیت کننده خلقی و ضد پریشانی و برخی از داروهای ضد افسردگی می‌باشد.

علائم افسردگی دو قطبی چیست؟

علائم اختلال دو قطبی در افراد مختلف به شکل های مختلفی خود را نشان می‌دهد اما قبل از پیگیری اینکه آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد؟ یا خیر باید نشانه های آن را تشخیص داد. برخی افراد نشانه های افسردگی دوقطبی را به شکلی آشکارا تجربه میکنند اما برخی خیر همچنین برخی علائم را به صورت کوتاه مدت و بریخ را به صورت بلند مدت تجربه کنند.

علائم شاخص اختلال دو قطبی شیدایی:

• هجوم افکار و ایده
  • تحرکات بالا در انتخاب و گزینش
  • احساس سرخوشی غیر معقول
  • شنیدن صداهای ناواضح که افراد دیگر قادر به شنیدنشان نیستند
  • تحریک پذیری بالا و واکنش سریع
  • عجله در انعقاد کلمات و میل به صحبت کردن زیاد
  • پرش فکری
  • احساس خودبزرگ بینی و اعتماد بنفس به شدت بالا
  • غلو کردن در مورد عملکرد و توانمندی ها
  • قرار دادن خود در معرض خطرات
  • تصمیمات عجولانه و دور از عقل

قبل از اقدام به پیگیری اینکه آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد؟ از وجود بیشتر این علائم در خود اطمینان حاصل فرمایید یا از روانپزشک برای اینکار کمک بگیرید.

ایا افسردگی دوقطبی درمان دارد یا خیر؟

علائم افسردگی دو قطبی چیست؟

علائم شاخص اختلال دو قطبی شیدایی:

• هجوم افکار و ایده
  • تحرکات بالا در انتخاب و گزینش
  • احساس سرخوشی غیر معقول
  • شنیدن صداهای ناواضح که افراد دیگر قادر به شنیدنشان نیستند
  • تحریک پذیری بالا و واکنش سریع
  • عجله در انعقاد کلمات و میل به صحبت کردن زیاد
  • پرش فکری
  • احساس خودبزرگ بینی و اعتماد بنفس به شدت بالا
  • غلو کردن در مورد عملکرد و توانمندی ها
  • قرار دادن خود در معرض خطرات
  • تصمیمات عجولانه و دور از عقل

پایبندی به برنامه منظمی برای زندگی

این بخش برای افرادی که به دنبال پاسخ سوال آیا افسردگی دوقطبی درمان دارد؟ هستند به احتمال زیاد جذاب خواهد بود. از جمله مواردی که معمولا در دوره های روان درمانی از بیمار خواسته میشود که انجام دهد تهیه جدولی است که در آن کارهای انجام شده ی خود و همچنین احساساتی که تجربه نموده است را از نظر کیفی به صورت روزانه بررسی می‌نماید.به عنوان مثال؛ برنامه غذایی، ورزش، الگوی خواب، میزان یادگیری، افکار شاخص و…

اما این جدول چه کمکی خواهد کرد؟

این جدول باعث میشود تا پزشک شما اطلاعات بیشتری در مورد پیشروی بیماری تان و همچنین وضعیت زندگی تان داشته باشد از همه مهم تر اینکه فرد بیمار نیز کنترل و مدیریت بیشتری روی زندگی خود خواهد داشت و در صورت تشدید علائم افسردگی دو قطبی میتواند به پزشک مراجعه نماید تا از وخیم تر شدن اوضاع جلوگیری نماید یا اینکه خودش آنها را با مهارت هایی که آموخته است کنترل نماید.

4.6/5 - (90 امتیاز)