به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
کنترل خشم در زنان

کنترل خشم در زنان

بهترین راه های کنترل خشم در زنان چیست؟

یکی از احساساتی که اکثر افراد در طول زندگی شان تجربه می کنند خشم می باشد که به واسطه آن تمامی یا حداکثر بخش های زندگی شان تحت تاثیر قرار می گیرد.

خشم و عصبانیت می تواند سبب گردد اغلب فعالیت های افراد مختل شده و روابط شان دچار مشکل گردد به همین سبب مهم است که بتوانند به خوبی میزان خشم و عصبانیت خود را کنترل سازند.

در ادامه نیز قصد داریم به توضیحاتی درباره خشم و عصبانیت و راه های موثر بر کنترل خشم در زنان بپردازیم.

منظور از خشم چیست؟

از جمله احساساتی که می تواند به هنگام مواجه شدن با شرایطی متضاد با خواسته ها و نیازهای درونی ایجاد گردد خشم می باشد چنانچه در اغلب اوقات برخی افراد به هنگامی که نیاز به داشتن انگیزه ای برای شروع و پیشبرد اهداف خود دارند نیز دچار خشم و عصبانیت می شوند که این نیز احساسی مثبت تلقی می گردد.

چنانچه اکثر بانوان زمانی که قصد دارند احساسات منفی خود اعم از ناراحتی شان را به سایرین ابراز دارند نیز از خشم استفاده می کنند البته خشمگین شدن ایشان اغلب، غیر ارادی بوده و به دنبال این هستند که راه های کنترل خشم در زنان چیست؟

کنترل خشم در زنان

چرا زنان خشمگین می شوند؟

علل متعددی می تواند سبب بروز خشم در افراد چه بانوان چه مردان گردد که به واسطه آن ها ممکن است فعالیت های زندگی ایشان مختل شده و با مشکلاتی مواجه شوند..

این علل می توانند درونی یا بیرونی باشند فرضا زمانی که فرد از لحاظ روحی و عاطفی آسیب دیده باشد ممکن است نتواند به خوبی احساسات خود را کنترل کرده و با پدیده ای به نام خشم مواجه می گردد.

از جمله برخی دلایلی که می توانند سبب بروز خشم در افراد گردند عبارتند از:

  • مشکل مالی
  • شکست عاطفی
  • مشکلات خانوادگی
  • از دست دادن شغل
  • از دست دادن عزیزان
  • اشکال در ارتباطات اجتماعی
  • شکست در رسیدن به اهداف
  • افسردگی
  • اضطراب
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • و..

به طور کل علل متعددی وجود دارند که می توانند سبب بروز خشم و عصبانیت در افراد گردد که نیاز است جهت

آیا توجه به خشم زنان مهم است؟

به طور کل این مساله مهم است که بدانیم عصبانیت محدود به جنسیت خاصی نمی شود و هر زن و مردی ممکن است دچار خشم شده و نیاز به آگاهی از راه های کنترل خشم داشته باشد.

اما از انجا که اغلب بانوان روحیه حساس تری داشته و ممکن است به واسطه عمیق بودن احساساتشان سریعا دچار خشم شوند نیز در این مطالب به راه های کنترل خشم در زنان خواهیم پرداخت..این نکته حائز اهمیت است که در بین افراد حتی بانوان، افرادی هستند که می توانند به خوبی میزان خشم خود را کنترل کرده و برخی هم در این امر نیاز به تلاش بیشتری دارند.

از آنجا که این تصور وجود دارد که مردان بیشتر و شدیدتر از زنان دچار خشم می شوند در اغلب اوقات توجه کمتری به خشم و عصبانیت بانوان می شود و این نیز سبب می گردد بانوان نسبت به کنترل خشم خود بی اهمیت بوده و با شدت بیشتری دچار عصبانیت شوند و این امر را طبیعی تلقی کنند در حالی که هر چه میزان خشم در زنان و حتی مردان شدیدتر باشد ممکن است ایشان از لحاظ روانی و جسمی دچار آسیب شوند.

بنابراین مهم است که راه های کنترل خشم در زنان و مردان توجه نموده و از این مساله به  راحتی عبور نکرد.

کنترل خشم در زنان

موثرترین راه های کنترل خشم در زنان

همانطور که بیان نمودیم بسیار مهم است که به راه های کنترل خشم در زنان توجه داشت زیرا آگاهی از این راه ها می تواند سبب گردد بانوان بتوانند در مواجهه با شرایط و موقعیت های گوناگون به خوبی واکنش نشان داده و خشم و عصبانیت خود را به صورت ارادی کنترل کنند.

در ادامه قصد داریم به برخی راه های کنترل خشم در بانوان اشاره کنیم که عبارتند از:

1.تنفس عمیق

یکی از راه های کنترل خشم در زنان تنفس عمیق است که به دم و بازدم می پردازید، از طریق بینی دم و از طریق دهان بازدم را انجام دهید. این فرایند را چند لحظه پیش برده و با نفس عمیق کشیدن میزان شدت و سرعت خشم را کنترل کنید.

2.انجام فعالیت های آرام بخش

به هنگام خشم و عصبانیت می توان به جهت جلوگیری از ابراز غیر قابل کنترل خشم نیز به فعالیت های مورد علاقه و آرام بخشی مثل نقاشی کشیدن، مدیتیشن کردن، نوشتن ناراحتی ها و پاره کردن آن ها، گوش دادن به موسیقی ترجیحا موسیقی شاد و..اشاره نمود.

با این روش ها می توان به خوبی به کنترل خشم پرداخت و احساس آرامش را در وجود خود زنده ساخت همچنین می توان ورزش کرده و از تنش به وجود آمده نیز دور شد.

می توانید در اتاق چشمان خود را بسته و ذهن خود را آرام سازید و یا به موسیقی بی کلام یا صدا و آوای طبیعت گوش فرا دهید.

3.هنر گوش دادن

به هنگام خشم و عصبانیت سعی کنید قبل از اینکه چیزی بگویید به حرف های طرف مقابل که سبب خشم و عصبانیت شما گشته است گوش بدهید..

از آنجایی که اکثر افراد به هنگام عصبانیت بدون فکر کردن صحبت کرده و شروع به دعوا می کنند نیز توصیه می کنیم حتما مهارت گوش دادن را تقویت نمایید زیرا زمانی که با عصبانیت شروع به حرف زدن می کنید ممکن است از کلمات نامناسبی استفاده کنید و به همین سبب میزان خشم و ناراحتی تان از واکنش هیجانی ای که داشته اید بیشتر آزرده خاطرتان می نماید.

در حالی که اگر به خوبی به حرف های طرف مقابل گوش دهید و سکوت کنید می توانید مدت زمان بیشتری را صرف فکر کردن درباره نحوه پاسخ دهی و نوع واکنش خود در موقعیت داشته باشید.

کنترل خشم در زنان

4.دور شدن از محل

یکی دیگر از راه های کنترل خشم در زنان و مردان نیز دور شدن از محل می باشد، دوری موقتی از محل و فردی که سبب خشم و عصبانیت در شما شده می تواند راهکاری باشد که از دعواها و آسیب های بیشتر جلوگیری کند.

5.کنار گذاشتن منفی بافی

یکی از علت هایی که سبب می گردد بانوان دچار خشم شوند، عدم اهمیت به مسائل مثبت و تمرکز بر انرژی منفی و رویدادهای نامطلوب می باشد.

یکی از راه های کنترل خشم در زنان نیز توجه به مسائل و اتفاقات مثبت می باشد..سعی کنید با توجه به این مساله از هرگونه تنش دوری کنید زیرا بدین سبب احساس آرامش خاطر خواهید داشت.

6.ابراز ناراحتی

احتمالا یکی از دلایلی که سبب می گردد دچار خشم و عصبانیت شوید نیز این است که احساسات و هیجانات خود را در زمانی که باید به درستی ابراز نمی کنید و با سرکوب کردن آن ها دچار خشم می شوید.

گاهی میزان سرکوبی احساسات به حدی می رسد که افراد به طور ناخودآگاه در یک لحظه دچار خشم و عصبانیت می شوند.

خوب است که تمرین کنید ناراحتی های خود را در زمان درست به شیوه ای درست تر بیان دارید تا میزان احتمال بروز خشم در شما کاهش یابد.

7.زمان دادن به خود

این نکته را به یاد داشته باشید که قرار نیست همیشه با بروز اتفاقی نامطلوب، در هر لحظه واکنش نشان دهید زیرا میزان شدت عصبانیت با این روش به مرور در شما افزایش می یابد که کنترل کردن ان را برایتان طولانی تر خواهد نمود.

سعی کنید در ابتدا آرامش خود را با نفس عمیق حفظ کرده و به خود اجازه دهید که مساله را یکبار دیگر به صورت منطقی در ذهن خود مرور کنید.

احساسات خود را به هیچ عنوان سرکوب نکنید بلکه پس از تفکر درباره موضوع با آرامش و دقت بیشتری واکنش نشان می دهید.

8.پیاده روی

می توانید با قدم زدن احساس بهتری پیدا کنید، البته توصیه می کنیم به جای تفکر درباره منبع ناراحتی از آب و هوا و زمانی که برای قدم زدن صرف می کنید، لذت ببرید.

بدین نحو با قدم زدن یا انجام سایر فعالیت ها مثل دوچرخه سواری و..می توانید به آرام شدن ذهن خود کمک کنید.

9.مهارت کنترل خشم

خوب است با کمک مشاور روانشناس از روش هایی موثر برای کنترل و مدیریت خشم خود کمک بگیرید.

این نیز کمک می کند به مرور همدلی با دیگران را به خوبی آموخته و به هنگام ناراحتی و عصبانیت به جای پرخاشگری، با لحن و شیوه ای مناسب ناراحتی خود را ابراز دارید.

مهارت کنترل خشم در زنان می تواند نقشی اساسی در بهتر شدن حال روحی و آرامش ذهنی شان داشته باشد به همین سبب توصیه می گردد جهت بهره مندی از جلسات مشاوره فردی در خصوص کاهش و کنترل خشم در زنان با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود و از روانشناسان کلینیک روانشناسی روان آرام جهت کنترل و مدیریت احساس خشم نیز کمک گرفت.

افرادی که تجربه خشم زیادی دارند

برخی افراد در مقایسه با سایرین میزان خشم و تحریک پذیری کمتری دارند، این افراد عموما دچار استرس و اضطراب هستند و این اضطراب سبب می گردد دچار تحریک پذیری و خشم شوند.

البته علت و نحوه بروز خشم در زنان بزرگسال و کوچک تر متفاوت می باشد که نیاز است جهت کسب اطلاعات تخصصی تر با مشاورین متخصص صحبت نمود.

می توان جهت بهره مندی از جلسات مشاوره کنترل خشم و عصبانیت تماس حاصل نمود.

آیا می توان از جلسات مشاوره غیر حضوری بهره مند گشت؟

بله علاوه بر جلسات حضوری می توان از جلسات مشاوره روانشناسی روان آرام به صورت غیر حضوری بهره مند گردید.

چرا کنترل خشم مهم است؟

در صورتی که افراد نتوانند خشم خود را مدیریت کنند به مرور سبب مختل شدن روابطشان شده و مهم تر از همه میزان عزت نفس ایشان تحت تاثیر برون ریزی خشم نادرست بدون حرف زدن منطقی و صحیح به مرور کمتر می گردد زیرا ابراز خشم به طور اشتباه سبب می گردد افراد ابتدا از درون خود را سرزنش کرده و احساس منفی بسیاری را به دوش بکشند.

هزینه جلسات مشاوره روانشناسی چقدر است؟

هزینه جلسات وابسته به تعداد جلسات تعیین می گردد زیرا ممکن است مراجع به تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشد و یا درمانگر حداقل چندین جلسه کوتاه را با توجه به دغدغه مراجع مناسب ببیند و..

4.5/5 - (78 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره