به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان افراد عصبی

درمان افراد عصبی

درمان افراد عصبی

همانطور که می دانید چیزهای مختلفی باعث عصبانیت هر فرد می شود. معمولا افراد عصبی نمی توانند احساسات خود را به خوبی مدیریت کنند برای درمان افراد عصبی باید اعصاب آن ها تقویت شود. تقویت اعصاب نیز خود راه حل های زیادی دارد، از جمله: تغذیه، ورزش مناسب، مدیتیشن و … . بیشتر عصبانیت ها به خاطر مشغله ذهنی و استرس است و باید با راهکارهای درست آن را کنترل کنیم تا دارای شخصیتی متعادل با آرامش روانی باشیم.

ابتدا باید ریشه علت عصبانیت و استرس خود را پیدا کنیم تا بتوانیم برای آن راه حل مناسب را به کار ببریم. مثلا مصرف ویتامین و مواد معدنی برای رفع عصبانیت و کنترل استرس بسیار مناسب اند. ورزش هایی مثل یوگا بسیار مناسب هستند و خوردن بعضی دمنوش ها مثل به لیمو و زعفران بسیار اعصاب را راحت می کند و به ما آرامش می دهد.

 

انواع اختلالات خشم و عصبانیت

معمولا دو نوع خشم وجود دارد: 1- خشم خودآگاه 2- خشم ناخودآگاه

 

خشم مزمن

خشم مزمن یک واکنش هیجانی است که معمولا ریشه در کودکی دارد. به صورت مثبت و منفی بر روی فرد تاثیر می گذارد. تاثیر منفی آن باعث تخریب شخصیتی، فحاشی، شکست، تحقیر و … می شود. این خشم همراه با برخورد کلامی و فیزیکی است که باعث بالا رفتن ضربان قلب، افزایش تنفس و … می شود. باید بگوییم که این خشم به مرور زمان خود به خود از بین می رود.

 

خشم مجهول

این نوع خشم ناخودآگاه است و ما متوجه آن نمی شویم، فقط احساس ناراحتی به ما دست می دهد. از علائم آن بی حوصلگی است.

 

خشم فراگیر

این نوع خشم بیشتر به خاطر مشکلات روزمره است و در طول روز ممکن است چند بار برایمان اتفاق بیفتد که راه مقابله با این نوع خشم، برای شخص سخت است و به سختی و در طولانی مدت با آن کنار می آید.

درمان افراد عصبی

خشم خودمحور

در این نوع خشم معمولا فرد بعد از آن احساس ناراحتی و پشیمانی می کند، اما پشیمانی خود را به طرف مقابلش بیان نمی کند. در درمان افراد عصبی به این نوع خشم راه های زیادی وجود دارد و کنترل آن به مراتب آسان تر است زیرا فرد از عصبانیت خود آگاه است، مدیتیشن تمرینی بسیار تاثیرگذار برای کنترل آن است.

 

خشم بی ثبات

این نوع خشم بیشتر بی دلیل رخ می دهد در حدی که شخص سر مسائل کوچک بی اندازه خشمگین می شود و ممکن است کار و یا صحبت های بدی از دهانش بیرون بیاید؛ اما در کوتاه مدت خشمش از بین رفته و فروکش می کند. و از کرده خود پشیمان می شود. پس بهتر است تا می توانیم خشم خود را از بین ببریم.

 

خشم تهاجمی

خشم تهاجمی اکثر اوقات موقع انتقام جویی رخ می دهد و گاهی باعث آسیب به خود یا شخص مقابل می شود. در درمان افراد عصبی به خشم تهاجمی، چون شخص ریشه مشکل را نمی داند پس درمان آن مقداری زمان می برد؛ زیرا ابتدا باید ریشه خشم خود را یافته بعد برای رفع آن راه حل پیدا کند. این خشم، خشمی خودآگاه است.

 

تاثیر عصبانیت در جسم و روح

  1. سلامت قلب افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد

استرس بیشترین آسیب را به قلب وارد می کند و هنگام اضطراب زیاد ضربان قلب افزایش می شود که باعث سکته قلبی می شود.

 

  1. خطر سکته مغزی

استرس به رگ های مغز فشار آورده و باعث پاره شدن رگ های مغز و نرسیدن خون به آن می شود که این امر موجب سکته مغزی می شود.

 

  1. تضعیف سیستم ایمنی بدن

استرس معمولا فرد را در حالت به قراری و ناتوانی قرار می دهد و به مرور سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و باعث اختلال در جسم و روح انسان می شود.

 

  1. ارتباط عصبانیت با افسردگی

عصبانیت به مرور ما را به فردی تنها تبدیل می کند و تنهایی افسردگی را به همراه دارد.

 

  1. کاهش عمر انسان

مشکلات روحی باعث کوتاه تر شدن عمر می شود. استرس و افسردگی از بدترین مشکلات روحی است.

 

 

راه های درمان افراد عصبی

  1. قبل از حرف زدن، به آنچه می خواهیم بیان کنیم فکر کنیم

  معمولا در زمان عصبانیت دو طرف کلماتی را بیان می کنند که بعد از فروکش شدن عصبانیت آن ها از زدن آن حرف ها پشیمان می شوند. به همین خاطر می گویند در زمان عصبانیت تا جایی که می توانید به اعصاب خود مسلط باشید، چند لحظه صبر کنید که دعوا تمام شود و سعی کنید هر حرفی را به زبان نیاورید که خدایی ناکرده بعدا از گفتن آن ها شرمنده شوید.

درمان افراد عصبی

  1. بروز ناراحتی بعد از آرام شدن

وقتی دعوا فروکش شد و توانستید به درستی فکر کنید، می توانید ناراحتی هایتان را با لحنی آرام به طرف مقابلتان بگویید و از او بخواهید که دلیل کار خود را توضیح دهد. با این روش دو طرف آسیبی نمی بینند و خیلی راحت مشکل حل می شود.

 

  1. ورزش به آدم آرامش می دهد

همانطور که می دانیم ورزش از بهترین تفریحات و رفع خستگی و استراحت جسم و روح است. ورزش برای درمان افراد عصبی یکی از بهترین راه حل ها است. ورزشی مانند پیاده روی به آدم آرامش روح می دهد و خشم او را تا حدودی از بین می برد.

 

  1. کنار گذاشتن کینه

کینه ورزی بدترین سم برای جسم و روح انسان است؛ زیرا موجب می شود احساسات مثبت شما به مرور از بین بروند و احساس و افکار منفی جایگزین آن شود. نگذارید این اتفاق بیفتد و همیشه بخشنده باشید تا روح تان در آرامش باشد.

 

  1. نفس عمیق

بهترین درمان افراد عصبی نفس عمیق است. معمولا نفس عمیق استرس را از فرد دور می کند. نفس عمیق موجب کاهش تنفس شما می شود و فشار خون را نیز منظم می کند. روش درست نفس عمیق این است که نفس را از راه بینی به داخل و از راه دهان به بیرون دهید و به مدت یک دقیقه این عمل را تکرار کنید تاثیر آن را خواهید دید.

 

  1. مدیتیشن

برای انجام این تمرین ابتدا باید بدن خود را در حالت راحتی و به صورت نشسته قرار دهید و روی حرکات بدن و نحوه تنفس خود تمرکز کنید که روح و جسم شما آرامش را حس کند. مدیشن برای درمان افراد عصبی بسیار کاربرد دارد و خشم آن ها را تا حدودی کنترل می کند و در طولانی مدت خشم را کاملا از بین می برد.

 

  1. گوش دادن به آهنگ موردعلاقه خود

معمولا گوش دادن به موسیقی های آرام به آدم آرامش می دهد و او را در رویاهایش غرق می کند و خشم و ناراحتی را برای دقایقی از او دور می کند. به همین خاطر اکثر مشاوران گوش دادن به موسیقی های آرام را برای درمان افراد عصبی پیشنهاد می کنند.

 

  1. شمارش معکوس

ترفند شمارش معکوس هم برای تقویت تمرکز و هم برای کنترل استرس و خشم مفید است. مثلا از 1 تا 10 بشمارید و دوباره از 10 تا 1 به صورت دو عدد در میان شمارش کنید و تاثیر مثبت آن را ببینید.

 

  1. وضو گرفتن

از لحاظ علمی ثابت شده است که وضو گرفتن انرژی منفی را از بدن فرد خارج کرده و به آدم آرامش را هدیه می دهد.

 

خوراکی های مفید برای افراد عصبی

معمولا انواع سبزیجات و دمنوش ها برای کنترل اعصاب و آرامش بسیار مناسب هستند و سیستم عصبی را تقویت می کنند. سبزیجات دارای ویتامین و مواد معدنی است که این ها برای بدن ضروری هستند.

استفاده از سبزیجات در سالاد مثل کاهو و شاهی و کلم و جعفری در غذا به صورت خام و یا بخارپز شده راه حلی است که برای درمان افراد عصبی به شما پیشنهاد می کنیم و یا بعضی گیاهان را به صورت دمنوش روزانه می نوشند که برای کنترل خشم و عصبانیت بسیار مفید هستند.

  1. مخمر آبجو

این مخمر بسیار مغذی است و سرشار از ویتامین B و کلسیم و مواد معدنی است که سیستم عصبی را تقویت می کند و استرس را از بین می برد و باید روزانه در وعده های غذایی و نوشیدنی ما استفاده شود.

 

  1. ریحان

بسیاری از ما می دانیم که مصرف گیاه ریحان در مواقع اضطراب بسیار جواب می دهد و هم چنین برای معده بسیار مفید است و باکتری ها و التهاب آن را از بین می برد. پزشکان مصرف آن را برای افراد سالم نیز توصیه می کنند.

 

  1. شکلات

شکلات تلخ 70 درصد برای کنترل استرس بسیار مناسب است. شکلات تلخ حاوی تئوبرومین و فلانوئید است که تحریک کننده مغز و محافظت کننده رگ های خونی است.

 

  1. گردو

گردو نیز خاصیت ضد استرس و افسردگی را دارد و به دلیل ماده ای که در آن وجود دارد به فرد احساس شادابی و آرامش می دهد و مصرف حداقل یک قاشق غذاخوری روزانه برای درمان افراد عصبی توصیه می شود.

 

  1. کلم قرمز و اسفناج

کلم قرمز و اسفناج از سبزیجات های مفید برای درمان خشم و اضطراب است و می دانیم که کلم قرمز حاوی آنتوسیانین ها است که این ماده محافظ قلب و تقویت کننده حافظه است.

اسفناج نیز از سبزیجات بسیار مفید می باشد که بیشتر به صورت بخارپز و یا خورشت اسفناج استفاده می شود. این نوع سبزی فوق العاده است و علاوه بر سلامت بدن، روح را نیز آرام می کند؛ زیرا خاصیت های زیادی دارد.

 

  1. به لیمو و زعفران

دمنوش به لیمو و زعفران به کم خوابی کمک می کند و برای سیستم گوارش نیز مفید است. این دو ماده در هنگام عصبانیت برای درمان افراد عصبی استفاده می شوند.

 

  1. جینسینگ

ریشه گیاه جنسینگ از دیگر تسکین دهنده هایی است که استرس را از فرد دور می کند. این ماده معمولا به جای چای استفاده می شود.

 

نتیجه گیری

ما در این مقاله راه های درمان افراد عصبی را به شما عزیزان یاد دادیم. یکی از راه های دیگر آن مراجعه به مشاوره است که راه های صحیح برای کنترل استرس و عصبانیت را به شما آموزش دهد. حتی انجام دادن نحوه صحیح مدیتیشن بسیار مهم است. در این مواقع ما به شما مراجعه به سایت روان آرام کلینیک را پیشنهاد می دهیم که تیم مشاوران آن به خوبی به شما کمک کنند و به صورت حضوری و غیرحضوری و با کم ترین هزینه نیز به شما خدمات رسانی می کنند. برای ارتباط به مشاوران به بخش تماس با ما روید.

اولین قدم برای درمان عصبانیت چیست؟

ابتدا باید ریشه علت عصبانیت و استرس خود را پیدا کنیم تا بتوانیم برای آن راه حل مناسب را به کار ببریم.

ورزش کردن چه کمکی به درمان عصبانیت می کند؟

همانطور که می دانیم ورزش از بهترین تفریحات و رفع خستگی و استراحت جسم و روح است. ورزش برای درمان افراد عصبی یکی از بهترین راه حل ها است. ورزشی مانند پیاده روی به آدم آرامش روح می دهد و خشم او را تا حدودی از بین می برد.

خشم خود محور چیست؟

در این نوع خشم معمولا فرد بعد از آن احساس ناراحتی و پشیمانی می کند، اما پشیمانی خود را به طرف مقابلش بیان نمی کند. در درمان افراد عصبی به این نوع خشم راه های زیادی وجود دارد و کنترل آن به مراتب آسان تر است زیرا فرد از عصبانیت خود آگاه است، مدیتیشن تمرینی بسیار تاثیرگذار برای کنترل آن است.

4.5/5 - (458 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

12 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
یلدا
2 ماه قبل

سلام من همیشه خدا زود اعصبانی میشم و داخل اعصبانیت به خیلی چیزا فکر میکنم از همه زود خسته میشم هرکاری هم برای دیگران میکنم یه چیزی هم طلب کار میشم موقعی اعصبانیت سردرد و دل‌درد شدیدی میگیرم

زهره بازدار
8 ماه قبل

سلام من همیشه عصبی هستم کسی باهام حرف میزنه با عصانیت باهاش حرف میزنم وقتی عصبی میشم گریع میکنم خودم احساس میکنم اعصبانیتم بخاطر اینکه همه درد ام ریختم تو خودم هیچ کسی درکم نمیکنه از وقتی اینجوری شدم کع خواهرم فوت کرد

مینا
9 ماه قبل

من خیلی زود عصبی میشم وخانوادم خیلی آدمهای عصبی هستن وقتی من میخوام اعصاب خودمو کنترل کنم ولی اونا با عصبانیتاشون نمیزارن سالم زندگی کنی و باهاشون زندگی میکنی باید چکار کنم؟؟؟

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
9 ماه قبل
پاسخ به  مینا

سلام دوست عزیز؛ شما میتونید با مراجعه به روانشناس و کمک های ایشون، مهارتها و تکنیکهایی یاد بگیرید که هم هیجانات خودتون رو مدیریت کنید و هم رفتارها و واکنش هاتون رو در برابر شرایط بیرونی و افراد دیگه، بطور صحیح تر و موثر تر مدیریت کنید و روابط سازنده تری با اطرافیانتون ایجاد کنید.

زهرازارعی
1 سال قبل

سلام ببخشید ایا برای ازبین بردن عصبانیت تزریق خون ازفرددیگر برای کاهش اختلال عصبانیت کاربرددارد؟

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  زهرازارعی

سلام دوست عزیز؛ دراین خصوص که برای عصبانیت لزوما چنین درمانی کاربرد داشته باشه، منبع علمی مشاهده نکردیم اما اگر عصبانیت یکی از علایم و عوارض ناشی از انواع بیماری های خونی که نیاز به تزریق خون داشته باشه و در بهبود سلامت شخص موثر باشه، احتمالا در بهبود وضعیت روان و همچنین کاهش عصبانیت نیز موثر خواهد بود.

سارا
1 سال قبل

چطور یه‌ادم عصبی بد دهن و روانی سادکت کنیم ؟؟؟؟

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  سارا

سلام دوست عزیز؛ میشه دلایلش رو بررسی کرد، عامل اصلی بوجود آمدن موقعیت رو شناسایی کرد و بایستی اون عامل محرک رو حذف یا کاهش بدیم.

سیما
2 سال قبل

قشنگ شرو ور نوشتین اخه وضو چه ربطی به عصبانیت داره مثلا یکی که مسلمون نیست پس چطوری میتونه اروم باشه ؟

رضا
1 سال قبل
پاسخ به  سیما

نظر لطف شماست رجوع کنید به کتاب علوم نوین در اسلام (بررسی احکام اسلام از دید علوم پزشکی بیولوژی و روانشناسی) اونجا توضیح میده علاوه بر اون یه تحقیق در مورد پروژه ی (معنویت درمانی و نماز درمانی تو دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری دانشگاه کمبریج انگلیس) داشته باشید

خزان
1 سال قبل
پاسخ به  رضا

لطفا همه چیز رو به اسلام ربط ندید!

پریسا بشیری
20 روز قبل
پاسخ به  سیما

خوب متخصصان اونا براشون شستن صورت ودست وپا رو تاکید میکنه که با انجام دادن این کار چند بار در روز ارامش میاره که در دین ما همون گرفتن وضو

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره