به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
روانشناس خوب برای افسردگی

روانشناس خوب برای افسردگی

برای یافتن روانشناس خوب برای افسردگی، ابتدا باید با آن آشنا شویم. افسردگی را مثل پیش بینی آب و هوا برای خلق و خوی خود تصور کنید. افسردگی یا اختلال افسردگی اساسی (MDD) که اصطلاحی برای افسردگی بالینی است، یکی از شایع ترین شرایط سلامت روان است که حدود 350 میلیون نفر در جهان را در تمام گروه های سنی تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله به بررسی افسردگی، انواع آن و انتخاب روانشناس خوب برای افسردگی اشاره شده است.

روانشناس خوب برای افسردگی

افسردگی (اختلال افسردگی اساسی) یک بیماری شایع و جدی پزشکی است که بر احساس شما، طرز تفکر و نحوه عمل شما تأثیر منفی می گذارد. خوشبختانه این بیماری به کمک یک روانشناس خوب برای افسردگی قابل درمان نیز هست. افسردگی باعث احساس غم و اندوه یا از دست دادن علاقه به فعالیت هایی می شود که زمانی از آن لذت می بردید. افسردگی می تواند منجر به انواع مشکلات عاطفی و جسمی شود و می تواند توانایی شما را برای عملکرد در محل کار و خانه کاهش دهد.

افسردگی

افسردگی، غمگین بودن نیست. طبیعی است که همه ما در زندگی گاهی اوقات احساس ناراحتی یا بی انگیزگی داشته باشیم، اما افسردگی ثابت تر است و پایه بیولوژیکی نیز دارد. افسردگی یک اختلال خلقی جدی است که می تواند بر سلامت و کیفیت زندگی شما و همچنین نزدیک ترین افراد به شما تأثیر منفی بگذارد.

روانشناس خوب برای افسردگی، این اختلال را دوره‌ای حداقل دو هفته‌ای تعریف می کند که در آن فرد خلق و خوی افسرده یا از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت‌های روزانه را تجربه می‌کند و دارای اکثر علائم مشخص شده افسردگی مانند مشکلات خواب، خوردن، انرژی، تمرکز، یا عزت نفس است.

دلایل افسردگی چیست؟

هیچ دلیل واحدی برای شروع افسردگی وجود ندارد؛ زیرا در افسردگی ترکیبی از عوامل ژنتیکی، بیولوژیکی، محیطی و روانی نقش دارند. یک روانشناس خوب برای افسردگی مهمترین دلایل این اختلال را موارد زیر می‌داند:

  • ساختار فیزیکی یا شیمی مغز

 در برخی از افراد مبتلا به افسردگی، اسکن مغز نشان دهنده یک هیپوکامپ کوچکتر است که در حافظه بلندمدت نقش دارد. تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن مداوم در معرض استرس می تواند رشد سلول های عصبی در این قسمت از مغز را مختل کند.

  • سطح سروتونین نامتعادل

در مشاهدات روانشناس خوب برای افسردگی، گیرنده های سروتونین در افرادی که مبتلا به افسردگی هستند، متفاوت از افراد بدون افسردگی عمل می کنند.

  • سابقه افسردگی در خانواده

 خطر ابتلا به افسردگی در افرادی که والدین یا خواهر و برادرشان مبتلا به MDD هستند، دو یا سه برابر بیشتر از افراد عادی است (یا احتمال 20-30٪ در مقابل 10٪).

  • تفاوت در کد ژنتیکی

به گفته یک روانشناس خوب برای افسردگی، هنگامی که به دنیا می آیید، از هر یک از والدین یک ژن کوتاه یا بلند دریافت می کنید. به نظر می رسد داشتن یک یا چند مورد ژن کوتاه به احتمال ابتلا به افسردگی مرتبط است.

  • سابقه اختلالات یا شرایط سلامت روانی
  • استرس پس از سانحه، اختلالات مصرف مواد و ناتوانی های یادگیری معمولاً با افسردگی مرتبط هستند یا می توانند باعث تداوم افسردگی شوند.

روانشناس خوب برای افسردگی

  • رویدادهای استرس زا یا مهم زندگی

به گفته روانشناس خوب برای افسردگی، سوء استفاده، مسائل مالی، مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل و… همه می توانند باعث افسردگی شوند. حتی رویدادهای مثبت مانند یک تغییر بزرگ، ازدواج، فارغ التحصیلی یا بازنشستگی نیز می توانند باعث ایجاد احساس افسردگی در شما شوند.

  • تغییرات هورمونی 

چرخه های قاعدگی، بارداری و زایمان می توانند باعث حملات افسردگی شوند.

  • شرایط فیزیکی

برخی از شرایط فیزیکی درد مزمن یا سردرد، با افسردگی مرتبط هستند یا ممکن است باعث ایجاد آن شوند.

  • برخی از داروها

برخی داروها مانند داروهای خواب آور و داروهای فشار خون نیز ممکن است باعث علائم افسردگی شوند.

انواع افسردگی

به بیان روانشناس خوب برای افسردگی، افسردگی اساسی نوع کلاسیک افسردگی است و چیزی که به عنوان MDD تشخیص داده می شود. افراد مبتلا به افسردگی اساسی که به کمک یک روانشناس خوب برای افسردگی نیز نیاز دارند، در اکثر اوقات روز، تقریبا هر روز، علائم افسردگی را برای دوره های حداقل دو هفته ای تجربه می کنند. در زیرگروه افسردگی اساسی، می توان افسردگی را به چندین زیرگروه خاص تقسیم کنید:

۱. اختلال عاطفی فصلی

افسردگی فصلی در فصول خاصی از سال – معمولاً زمستان – به دلیل کاهش نور طبیعی خورشید ظاهر می شود.

۲. اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی در گذشته افسردگی شیدایی نامیده می شد و شامل تناوب بین دوره های افسردگی و انرژی بسیار بالا است. این نوع افسردگی برای مدیریت و درمان نیاز به کمک یک روانشناس خوب برای افسردگی دارد.

۳. افسردگی روان‌پریشی

افسردگی روان پریشی که نیاز به کمک روانشناس خوب برای افسردگی و روانپزشک دارد، زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دوره‌های افسردگی شدیدی را همراه با هذیان و توهم تجربه می‌کند.

۴. افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان در مادرانی اتفاق می افتد که احساس می کنند از به دنیا آمدن نوزاد خود خوشحال نیستند یا نسبت به خود احساس خوبی ندارد.

۵. اختلال نارسایی پیش از قاعدگی

اختلال نارسایی پیش از قاعدگی، نوعی افسردگی شدید است که در نیمه دوم چرخه قاعدگی ظاهر می شود.

۶. افسردگی موقعیتی

افسردگی موقعیتی یا اختلال سازگاری به افسردگی اطلاق می شود که توسط یک رویداد مهم تغییر دهنده زندگی ایجاد می شود.

۷. اختلال افسردگی مداوم

این اختلال یک شکل مزمن افسردگی است که در آن یک دوره افسردگی برای مدت طولانی، گاهی دو سال یا بیشتر، باقی می ماند. اختلال افسردگی مداوم حتما به کمک یک روانشناس خوب برای افسردگی نیاز دارد.

علائم افسردگی

یک روانشناس خوب برای افسردگی، به مدیریت و درمان علائم افسردگی در افراد کمک می کند. نشانه‌های افسردگی ممکن است در همه افراد مشابه نباشد. با این حال ترکیبی از علائم همراه با خلق و خوی ضعیف یا از دست دادن لذت برای حداقل دو هفته می تواند نشان دهنده یک دوره افسردگی باشد.

مهمترین علائم افسردگی عبارتند از:

  • احساس مداوم غم، ناامیدی، بی ارزشی یا پوچی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت های روزمره
  • مشکل در خواب یا پرخوابی
  • تغییر اشتها یا وزن
  • خستگی یا کاهش انرژی
  • مشکل در تفکر واضح یا سریع، به خاطر سپردن جزئیات یا تصمیم گیری
  • تحریک پذیری، ناامیدی یا بدبینی
  • دردهای جسمی
  • افکار مکرر مرگ یا خودکشی

روانشناس خوب برای افسردگی

درمان های افسردگی چیست؟

افسردگی یکی از قابل درمان ترین اختلالات روانی است. بین 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به افسردگی در نهایت به خوبی به درمان پاسخ می دهند. یک روانشناس خوب برای افسردگی، از راه‌های در حال تکاملی متفاوتی برای درمان افسردگی استفاده می کند. ترکیب روش‌های درمان افسردگی به علائم شما و شدت آنها بستگی دارد.

قبل از تشخیص یا درمان، یک روانشناس خوب برای افسردگی، باید یک ارزیابی تشخیصی کامل، از جمله مصاحبه و معاینه فیزیکی انجام دهد. در برخی موارد، آزمایش خون ممکن است انجام شود تا مطمئن شود افسردگی به دلیل یک وضعیت پزشکی مانند مشکل تیروئید یا کمبود ویتامین نیست. این ارزیابی علائم خاص را شناسایی می‌کند و تاریخچه پزشکی و خانوادگی و همچنین عوامل فرهنگی و محیطی را با هدف رسیدن به تشخیص و برنامه‌ریزی یک دوره عمل بررسی می‌کند.

  • درمان افسردگی با دارو

شیمی مغز ممکن است منجر به افسردگی شده و ممکن است در درمان آن نیز موثر باشد. به همین دلیل، یک روانشناس خوب برای افسردگی ممکن است از داروهای ضد افسردگی برای کمک به اصلاح ساختار شیمیایی مغز استفاده کند.

  • درمان افسردگی با روان درمانی

گاهی یک روانشناس خوب برای افسردگی، تنها از روان درمانی یا «گفتگودرمانی» برای درمان افسردگی خفیف استفاده می کند. برای افسردگی متوسط ​​تا شدید، روان درمانی اغلب همراه با داروهای ضد افسردگی استفاده می شود.

درمان شناختی رفتاری (CBT) در درمان افسردگی موثر است. درمان شناختی-رفتاری شکلی از درمان است که بر حل مشکل در زمان حال متمرکز است و به فرد کمک می کند تا افکار منفی را با هدف تغییر تشخیص دهد و به چالش ها به شیوه ای مثبت تر پاسخ دهد.

بسته به شدت افسردگی، درمان ممکن است چند هفته یا بیشتر طول بکشد. در بسیاری از موارد، بهبود قابل توجهی در 10 تا 15 جلسه ایجاد می شود.

  • درمان افسردگی با تشنج الکتریکی (ECT)

ECT  یک درمان پزشکی است که معمولاً برای بیماران مبتلا به افسردگی شدید که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده‌اند، اختصاص داده شده است. این روش درمان شامل یک تحریک الکتریکی مختصر مغز است.

  • خودیاری و مقابله

یک روانشناس خوب برای افسردگی توصیه‌هایی دارد که افراد می توانند برای کاهش علائم افسردگی انجام دهند. برای بسیاری از افراد، ورزش منظم به ایجاد احساس مثبت و بهبود خلق و خو کمک می کند. داشتن خواب با کیفیت کافی و به طور منظم، خوردن یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از الکل نیز می توانند به کاهش علائم افسردگی کمک کنند.

روانشناس خوب برای افسردگی

نتیجه گیری

بسیاری از افراد تمایز میان غم و اندوه و افسردگی را نمی‌دانند. غم و اندوه و افسردگی می توانند با هم وجود داشته باشند اما مساوی هم نیستند. برای برخی افراد، مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا قربانی یک فاجعه شدن می تواند علاوه بر احساس غم، منجر به افسردگی شود.

هنگامی که غم و افسردگی همزمان اتفاق می افتند، اندوه شدیدتر است و بیشتر از غم بدون افسردگی طول می کشد. تمایز بین غم و اندوه و افسردگی مهم است و می تواند به افراد در دریافت کمک، حمایت یا درمان مورد نیاز کمک کند.

باید بدانید که افسردگی یک بیماری واقعی است که به کمک یک روانشناس خوب برای افسردگی، قابل درمان است. با تشخیص و درمان مناسب، اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به افسردگی بر آن غلبه خواهند کرد.

اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید، اولین قدم این است که به یک روانشناس مراجعه کنید و در مورد نگرانی های خود صحبت کنید و درخواست ارزیابی کامل داشته باشید. مراجعه به روانشناس اولین قدم برای رسیدگی به نیازهای سلامت روان شماست.

علل افسردگی چیست؟

هیچ دلیل واحدی برای افسردگی وجود ندارد، اما عواملی وجود دارند که ممکن است احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهند. این عوامل شامل مرگ یا از دست دادن، سوء استفاده، سایر حوادث آسیب زا، داروهای خاص، ژنتیک، سوء مصرف مواد و ... است.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند؟

افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند عبارتند از زنان، افراد مسن، کسانی که دارای سابقه شخصی یا خانوادگی افسردگی، عوامل استرس زا مزمن، افرادی با سایر شرایط سلامت روانی و جسمی همزمان، وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین، و کسانی که داروهایی مصرف می کنند که ممکن است باعث افسردگی شوند؛ مانند کنترل بارداری یا برخی داروهای ضد اضطراب.

افسردگی چقدر شایع است؟

افسردگی سالانه از هر 15 بزرگسال (7/6 درصد) یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و از هر شش نفر یک نفر (16.6%) در دوره ای از زندگی خود افسردگی را تجربه می کند. افسردگی می تواند در هر زمانی رخ دهد، اما به طور متوسط، ابتدا در اواخر نوجوانی تا اواسط دهه 20 سالگی ظاهر می شود. همچنین زنان بیشتر از مردان به افسردگی مبتلا می شوند.

4.6/5 - (154 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره