به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مراجعه به روانشناس

مراجعه به روانشناس

سلامت روان باید به همان اندازه اهمیت داشته باشد که سلامت جسم مهم است. زیرا بدون روح و روان سالم، سلامت و کارایی جسمی ما نیز کاهش پیدا خواهد کرد. مراجعه به روانشناس می تواند به سلامت روان ما کمک کند. همه ما انسان ها در زندگی خود بحران ها و احساساتی را تجربه می کنیم که به تنهایی قادر به حل کردن آن ها نیستیم. حضور یک مشاور روانشناس در زندگی ما، به بهبود احساس و عملکردمان در تمامی زمینه ها کمک خواهد کرد. در مقاله زیر به فواید و لزوم مراجعه به روانشناس به صورت فردی، خانوادگی، برای افسردگی و …. اشاره شده است:

 مراجعه به روانشناس

مراجعه به روانشناس، اغلب اولین و معمولاً یکی از بهترین سلاح هایی است که ما در برابر طیف وسیعی از مسائل روانشناختی مانند افسردگی، اندوه و اضطراب داریم.  شما می توانید همه کارها را به درستی انجام دهید، زندگی عادی داشته باشید، تمام مواد مغذی موردنیاز خود را در رژیم غذایی خود استفاده کنید، اما هیچ چیز کاملاً نمی تواند مزایای حاصل از تعامل واقعی انسان را جایگزین کند. مراجعه به روانشناس، یک منبع واقعی پشتیبانی بی نظیر است.

سلامت روان غالباً موضوعی تابو بوده است، اما اکنون مردم شروع به صحبت کردن در مورد سلامت روان می کنند. اما مشاوره فقط برای مشکلات سلامت روان نیست، بلکه برای مواردی مانند مشکلات رابطه، وقایع دشوار زندگی و مشکلات رفتاری نیز مفید است.

فواید و لزوم مشاوره

  • افکار خود را از منظری متفاوت می بینید

صحبت با صدای بلند، به شما اجازه می دهد تا افکار و احساسات خود را از یک چشم انداز جدید ببینید. همچنین مراجعه به روانشناس باعث می شود كه شما بدانید نظر حرفه ای روانشناس چیست، به این معنی كه می توانید راه های جدیدی در مورد مشكلات خود بیابید. در یک روش مشابه، نگه داشتن دفترچه خاطرات یا ژورنال برای بسیاری از افراد کمک بزرگی است. دیدن مشکلات شما بر روی کاغذ نوشته شده به شما اجازه می دهد تا آن ها را از دور بررسی کنید.

 

  • زمانی برای کنار آمدن با احساسات پیدا می کنید

امروزه ما از گذشته شلوغ تر هستیم، زیرا توجه ما از لحظه بیدار شدن از خواب تا لحظه خوابیدن كمتر به خودمان جلب مي شود. این بدان معنی است که ما به ندرت می توانیم زمان نشستن و پردازش احساس گناه، پشیمانی، اندوه یا غم را داشته باشیم. مراجعه به روانشناس، به معنای این است که شما زمانی را برای مواجهه با مسائل خود اختصاص دهید.

  • زوجین می توانند داور و کمک کننده ای منصف داشته باشند

یکی از دلایل مهم مراجعه به روانشناس برای زوجین می باشد. افراد در روابط اغلب از مراجعه به روانشناس، مزایای بسیار مثبتی را می بینند. اگر زوج نتوانند آشکارا درمورد مسائل و گذر از آن ها صحبت کنند، مشکلات در روابط عمیق تر می شود. وقت گذاشتن برای صحبت کردن در مورد چنین موضوعاتی با شخص ثالث خنثی بدان معنی است که هر دو طرف می توانند نظر خود را منتقل کنند در حالی که شخصی در آن جاست تا میان آن ها میانجیگری کند و به هر دو کمک کند تا استدلال ها را از دیدگاه شخص دیگری ببینند.

  • با مشکلات خود احساس تنهایی نمی کنید

غالباً مردم نمي توانند احساسات و مسائل خود را با افراد زندگی خود به اشتراک بگذارند. يكي از مهمترين دلايل مراجعه به روانشناس، داشتن کسی است که یک غریبه است، شما را نمی شناسد و در مورد شما قضاوت نمی کند، می تواند به شما این آزادی را بدهد که درمورد چیزهایی صحبت کنی که معمولاً به دوستان و خانواده خود نخواهيد گفت. این بسیار کمک می کند تا افراد احساس تنهایی و انزوا در رنج های خود  را كمتر احساس کنند، به خصوص  اگر چیزی را در ذهن خود داشته باشید که در صحبت كردن در مورد آن خجالت می کشید ، مراجعه به روانشناس می تواند بسیار کمک کننده باشد.

  • پیدا کردن راه آسانتر برای مقابله در زندگی روزمره پیدا می کنید 

به اشتراک گذاشتن و تخلیه احساسات خود از طریق مراجعه به روانشناس و صحبت کردن به این معنی است که می توانید  مقابله با مشکلات را آسانتر کنید. صحبت با روانشناس یک چرخه مفید ایجاد می کند که می تواند تمرکز شما را افزایش دهد. امکان تمرکز بر زندگی روزمره به این معنی است که افراد تغییراتی مثبت در زندگی خود ایجاد می کنند که به نوبه خود روحیه شان را بالا می برد. برخی حتی به مسیر تحقق رویاهای خود برمی گردند.

  • بهزیستی جسمی خود را بهبود می بخشید

غالباً در این زمینه، تمام تمرکز بر روی ذهن است، اما به عنوان موجودات جسمی، فیزیولوژی و سلامت کلی ما نیز در این معادله نقش دارد. برخی از چنین مزایایی که افراد در نتیجه مراجعه به روانشناس دریافت می کنند، اطلاع می دهند. آن ها می توانند انرژی بیشتر، خواب سالم و اشتهای بهتری داشته باشند. از فواید مراجعه به روانشناس این است که افراد را فعال تر می کند، و احساس مثبت بودن را بالا می برد.

  • به درجه بزرگتری از خودآگاهی می رسید

سرانجام، بررسی احساسات خود با مراجعه به روانشناس، به شما این امکان را می دهد تا خود را از بیرون مشاهده کنید، در نتیجه احساس افزایش هوشیاری به وجود می آید. و پس از پردازش، می تواند اثرات بسیار مفیدی در ایجاد احساس آرامش بیشتر مردم با خود داشته باشد.

مراجعه به روانشناس

 دلایل مراجعه به روانشناس

سالم بودن ذهنی فواید زیادی دارد و دلایل بسیاری نیز برای اهمیت دادن به آن وجود دارد. چگونگی تحقق این مزایای سلامت روان می تواند از طریق روند مشاوره در مورد سلامت روان حاصل شود. اثربخشی روان درمانی و سایر اشکال مشاوره سالها است که مورد بحث قرار گرفته است. دلایل نیاز به مراجعه به روانشناس عبارتند از:

  1. تمرکز روی تأثیر و بیان احساسات. ( روانکاوی به جای عوامل شناختی، بر احساسات تمرکز دارد.)
  2. کاوش در تلاش برای جلوگیری از پریشانی افکار و احساسات.
  3. شناسایی الگوهای مكرر مضامین در احساسات.
  4. بحث در مورد تجربه گذشته.
  5. تمرکز بر روابط بین فردی.
  6. تمرکز بر رابطه درمانی.

در چه مواردی به روانشناس مراجعه کنیم؟

  1. افزایش مهارت در ارتباطات بین فردی
  2. بهبود روابط بین فردی
  3. افسردگی
  4. اضطراب
  5. کاهش مداخلات دارویی
  6. بهبودکیفیت زندگی با مراجعه به روانشناس
  7. وضوح سهم رفتاری در بهزیستی
  8. کاهش ایده خودکشی
  9. بهبود درخود تنظیمی عاطفی
  10. کاهش سوء مصرف مواد
  11. وسواس فکری و رفتاری
  12. مسائل مربوط به خانواده
  13. آشنایی پیش از ازدواج
  14. مشاوره زوجین پس از ازدواج و در رابطه
  15. انواع اختلالات مانند دوقطبی، اختلالات اشتها، اختلالات خواب و ….
  16. مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان
  17. اندوه پس از مرگ و از دست دادن عزیزان
  18. مشاوره پیش و پس از طلاق
  19. پیشرفت در ارتباطات
  20. پشتیبانی عاطفی در مراجعه به روانشناس
  21. مواجهه با تغییرات بزرگ در زندگی
  22. پیشرفت در کار و پیشرفت تحصیلی
  23. کاهش خشم و طغیان های رفتاری

و ….

لزوم به مراجعه به روانشناس در هر موردی ضروری ست.

 لزوم مشاوره زوجین و ازدواج

با افزایش فزاینده طلاق و بروز حوادث خشونت خانگی در جامعه، هر روز لزوم مراجعه به روانشناس روشن تر می شود. زندگی مشترک می تواند استرس زا باشد و اگر یک زوج به خوبی در کنار هم استرس را کنترل نکنند، ازدواج می تواند دچار مشکلات فراوانی شود.

 

فواید مراجعه به روانشناس زوجین

  • تغییر چشم انداز در مشاوره ازدواج یک مزیت اساسی است. با مراجعه به روانشناس، فردی ماهر سعی در تغییر دیدگاه از سرزنش کردن به یک دیدگاه مشترک تر دارد. الگوهای واکنش پذیری ناکارآمد در زوج ها باعث ایجاد احساس ناسازگاری می شوند و از ایجاد صمیمیت جلوگیری می کند.

 

  • رفتار و انتخاب چگونگی تعامل زن و شوهر یک تغییر است که می تواند در مراجعه به روانشناس بسیار مفید باشد. تعامل ناکارآمد گاهی اوقات می تواند منجر به خشونت و سایر رفتارهای بالقوه خطرناک شود. مشاوران می توانند با کاهش بروز این رفتارها به بهبود روابط کمک کنند.

 

  • یکی دیگر از مزایای مشاوره ازدواج در زمینه اجتناب عاطفی است. از طریق مراجعه به یک روانشناس ، ازدواج با کاهش این اجتناب می تواند بهبود یابد. زوج هایی که می توانند درمورد احساسات خود با یکدیگر صحبت کنند، اجازه می دهند صمیمیت شکوفا شود.

 

  • ارتباطات در روابط بسیار مهم است. بدون داشتن توانایی مناسب برای مکالمه با یکدیگر، زوجین می توانند در ارتباطات عادات ضعیفی ایجاد کنند که درگیری بیشتر ایجاد می کند و این باعث وخیم تر شدن پیوند ازدواج است. مشاوره به زوجین چارچوبی برای “چگونگی” ارتباطات می دهد.

مراجعه به روانشناس برای افسردگی

مطالعات نشان داده اند که کاهش علائم افسردگی و اضطراب در مراجعه به روانشناس مشهود است. کاهش چشمگیر علائم، اصلی ترین دلیل مراجعه به روانشناس برای افسردگی است. همبستگی بین کاهش علائم و بهبود در مناطق دیگر قابل توجه است.

مراجعه به روانشناس

فواید مشاوره برای افسردگی و اضطراب

  • مشاوره می تواند ارتباطات احساسات منفی را بهبود بخشد، و می تواند به افزایش روحیه کمک کند.

 

  • مهارت های مقابله یک مزیت طولانی مدت از مراجعه به روانشناس برای افسردگی و اضطراب است. تدوین برنامه ای برای مقابله با احساسات منفی قاطع که همراه با این اختلالات است، به بسیاری از بیماران راهی برای ادامه علائم ارائه می دهد. برخی از بیماران گزارش کرده اند که با بهبود مهارت های مقابله می توانند دارو را کاهش دهند.

 

  • بهبود در روابط بین فردی با کاهش علائم افسردگی و اضطراب از طریق مشاوره ارتباط دارد. مشاوران مؤثر می توانند به مشتریان خود در بهبود تنظیم مرزها و سایر اشکال بیان خود کمک کنند. این پیشرفت ها منجر به رشد بیشتر در سایر زمینه های رشد شخصی می شود.

 

  • در صورت مداخله در روانشناسی مثبت، بهبود بهزیستی نیز می تواند از مزایای مراجعه به روانشناس برای افسردگی و اضطراب باشد. با افزودن قدردانی و تجلیل از آنچه که به خوبی انجام می شود، مشتریان می توانند سطح طبیعی دوپامین و سروتونین را افزایش دهند. مداخلات شامل افراد دیگر می تواند سطح اکسی توسین را نیز افزایش دهد.

 

  • روش های درمانی متفاوتی در مشاوره برای افسردگی و اضطراب وجود دارد. از آنجا که درمان برای هر فرد متفاوت خواهد بود، برخی از آن ها با کاهش علائم به اندازه کافی بهبود یافته اند تا دیگر نیازی به مشاوره نداشته باشند. بعضی اوقات حتی از بین بردن علائم نیز ممکن است.

مزایای مراجعه به جلسات روانشناسی گروهی

تاکنون بیش از 50 مطالعه بالینی وجود داشته است که اثربخشی مشاوره گروهی را تعیین کرده است. شرکت کنندگان مزایایی را پیدا می کنند که به نوعی، از مزایای مشاوره فردی فراتر می رود. براساس ژورنال بین المللی روان درمانی گروهی، گروه درمانی به مراتب فراتر از معیارهای اثربخشی برای بسیاری از اختلالات روانشناختی است.

در اینجا مزایای دیگری که طبق گزارش گروه درمانی به دست آمده است:

  1. مهارت های ارتباطی و اجتماعی بهبود یافته است.
  2. حمایت از شبکه و تشویق اجتماعی در مراجعه به روانشناس و جلسات گروهی
  3. نسبیتو بهبود در رفتارهای سالم
  4. افزایش چشم انداز به دلیل تنوع در پویایی گروه
  5. امکان دسترسی به مراقبت
  6. فضای امن برای توسعه شخصیتی و مرزهای مناسب از طریق بینش خود

روانشناسی خانواده

خانواده ها واحدهای منحصر به فردی از احساسات هستند. خانواده زمانی که همه چیز به خوبی پیش می رود و در هنگام بروز اختلافات ناگزیر می شوند، از یکدیگر حمایت می کنند. این واحدهای گرانبها بزرگترین محرک روانشناسی مثبت هستند که در جهان وجود دارد.

فواید مراجعه به جلسات روانشناسی خانواده

  • وقتی هر یک از اعضای خانواده تلاش می کند، کل واحد تلاش می کند. ارتباط مناسب منجر به بهبود در تعاملات خانوادگی می شو . ایجاد تاب آوری خانواده می تواند در یک روش مشاوره تسهیل و پرورش یابد.

 

  • احساسات در خانواده هایی که نیاز به مشاوره دارند، غالباً خام است. مراجعه به روانشناس خانواده می تواند خانواده ها را در پردازش احساسات بیمار در تلاش برای ایجاد مسیرهای جدید برای ارتباط خانواده یاری دهد. مشاوره خانوادگی فضاهای ایمن را برای همه اعضای خانواده فراهم می آورد تا احساساتشان شنیده شود و نیازهای آن ها برآورده شود.

 

  • با افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی، چشم اندازهای جدیدی در مورد کارآیی درمان برای سلامت روان ارائه شده است. در یک تجزیه و تحلیل ، خانواده درمانی روشی بسیار مؤثر و کارآمد برای درمان مشکلات روحی است.

 

  • مراجعه به روانشناس در یک گروه گروهی معمولاً مقرون به صرفه تر است و دانستن اینکه باعث افزایش انسجام خانواده نیز می شود، آن را به یک رویکرد پشتوانه تجربی برای معالجه برای بسیاری از مشکلات بهداشت روان تبدیل می کند.

 

  • افزایش همدلی به شکوفایی کامل روابط در خانواده کمک می کند. توانایی هر یک از اعضای خانواده در پذیرش ارائه احساسی سایر اعضای خانواده ، امکان درک و ارتباط عمیق تر را فراهم می کند. در طول سال های نوجوانی، همدلی همیشه به آسانی رخ نمی دهد. تأکید بر این در مشاوره خانواده مفید است.

 

  • کاهش درگیری و مدیریت بهتر عصبانیت می تواند از مزایای مراجعه به روانشناس خانواده باشد. از مشاوره خانواده در مبارزه با طیف گسترده ای از اختلال روانی استفاده می شود. با راهنمایی، خانواده ها می توانند به طور مؤثر در تشخیص محیط ها حرکت کنند و رویکردهای مبتنی بر شواهد را نسبت به یکدیگر در یک محیط امن دریافت کنند.

 

لزوم مراجعه زوجین به مشاوره در چیست؟

با افزایش فزاینده طلاق و بروز حوادث خشونت خانگی در جامعه، هر روز لزوم مراجعه به روانشناس روشن تر می شود. زندگی مشترک می تواند استرس زا باشد و اگر یک زوج به خوبی در کنار هم استرس را کنترل نکنند، ازدواج می تواند دچار مشکلات فراوانی شود.

آیا مشاوره به درمان افسردگی کمک می کند؟

مطالعات نشان داده اند که کاهش علائم افسردگی و اضطراب در مراجعه به روانشناس مشهود است. کاهش چشمگیر علائم، اصلی ترین دلیل مراجعه به روانشناس برای افسردگی است. همبستگی بین کاهش علائم و بهبود در مناطق دیگر قابل توجه است.

آیا مراجعه به مشاوره فقط برای سلامت روان است؟

سلامت روان غالباً موضوعی تابو بوده است، اما اکنون مردم شروع به صحبت کردن در مورد سلامت روان می کنند. اما مشاوره فقط برای مشکلات سلامت روان نیست، بلکه برای مواردی مانند مشکلات رابطه، وقایع دشوار زندگی و مشکلات رفتاری نیز مفید است.

4.6/5 - (501 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره