به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
دلتنگی بعد از جدایی

دلتنگی بعد از جدایی

انسان‌ها ذاتاً موجوداتی اجتماعی هستند. در طرف دیگر ارتباط، تنهایی نهفته است. زمانی که رابطه‌ای به‌ویژه یک رابطهٔ عاشقانه به پایان می‌رسد و نمی‌توانید شخصی را که برایتان مهم است، ببینید یا با او صحبت کنید، درد عدم حضور او و خاطرات طولانی مدت از زندگی مشترک با وی، موجب دلتنگی شدید می‌شود. معمولاً پس از چند روز دلتنگی بعد از جدایی به سراغ افراد می‌رود؛ اما رفع دلتنگی ممکن است موجب تکرار همان اشتباه قبلی شود یا کاری غیرممکن باشد. به‌همین دلیل فرد می‌بایست تلاش کند تا از مرحلهٔ دلتنگی بعد از جدایی عبور کرده و به زندگی عادی خود بازگردد. در این مقاله به روش‌های کنار‌آمدن با دلتنگی پس از پایان یک رابطه یا از دست دادن یک فرد پرداخته شده است.

۱۳ راه رفع دلتنگی بعد از جدایی

غم و دلتنگی بعد از جدایی طبیعی است. به خودتان حق دهید که ناراحت باشید و دلتنگ شوید. اما برای رفع دلتنگی پس از جدایی تلاش کنید و گام‌های سازنده بردارید تا در دام وسواس‌های فکری نیفتید. برخی از راه‌های موثر برای کاهش دلتنگی یک رابطه عبارتند از:

 

۱. دورهٔ ناراحتی پس از جدایی را بگذرانید.

جدایی ناراحت‌کننده است. احساس غم و اندوه داشته باشید، گریه کنید، اما به یاد داشته باشید که به زودی احساس بهتری خواهید داشت. فقط به یاد داشته باشید که غم و اندوه دائمی نخواهد بود.
برای خود یک دفتر بخرید و احساسات خود را هر روز بنویسید. برای رفع دلتنگی بعد از جدایی، حرف‌هایی که می‌خواهید به شخصی که دلتنگ او هستید، بزنید را در دفتر بنویسید تا احساسات شما بیرون بریزد.

 

۲. به دلایل جدایی خود پایبند باشید.

از خود بپرسید چرا رابطه را ترک کرده‌اید یا ترک شده‌اید؟ سعی کنید موارد مربوط به فردی که از او جدا شده‌اید یا رابطه ای که برای شما مناسب نبوده است را شناسایی کنید. این موارد را به خود یادآوری کنید و سعی کنید این رابطه را به عنوان یک تجربه یادگیری ببینید که به شما در مورد چیزهایی که می خواهید در یک فرد یا رابطه داشته باشید، آموزش می دهد.
همه روابط تجربه های یادگیری است که به ما می آموزد چگونه یک رابطه موفق داشته باشیم. به یاد داشته باشید که رها کردن رابطه‌ای که برای شما مناسب نبود به این معنی است که شما بیشتر به یافتن فردی که مناسب شما باشد، نزدیک شده اید.

۳. تمام ارتباطات را پس از جدایی قطع کنید.

اگر می‌خواهید از دلتنگی بعد از جدایی رها شوید، مهم است که تمام ارتباط خود را با او شخصی که دلتنگ او هستید، متوقف کنید. به فرد زنگ نزنید و به او پیام ندهید، از خانواده و دوستان در مورد شخصی که دلتنگ او هستید، نپرسید و به هیچ یک از صفحات وی در رسانه های اجتماعی نگاه نکنید.
اگر اطلاعاتی را از آن شخص می شنوید یا می بینید، پیشرفت شما برای رفع دلتنگی بعد از جدایی کمتر خواهد شد.

دلتنگی بعد از جدایی

۴. مراقب خودتان باشید.

التیام زخم‌های عاطفی به اندازهٔ درمان زخم‌های جسمی مهم است. اهمیت دادن و دلسوزی برای خود می تواند کمک زیادی به بهبود درد شما کند. شما یک جدایی را تجربه کرده اید، و احتمالاً قبل از اینکه دوباره به زندگی عادی برگردید، به زمان نیاز دارید تا خود را تعدیل کنید. رفتار مهربانانه با خود مراقبتی می تواند به شما کمک کند تا این دوره سازگاری را راحت‌تر طی کنید. دلتنگی مردان بعد از جدایی با زنان متفاوت است، بنابراین هر یک باید به روشی که با آن احساس بهتری دارند، به خود عشق بورزند.
مراقبت از خود برای رفع دلتنگی بعد از جدایی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
• خواب آرام
• تغذیه مناسب و سالم
• انجام برخی از ورزش ها – پیاده‌روی طولانی برای پردازش احساسات پیچیده عالی است.
• ارتباط اجتماعی با عزیزان

 

۵. هنگام دلتنگی بعد از جدایی، خاطرات تلخ را مرور کنید.

وقتی چیزی را از دست می دهیم و احساس دلتنگی به سراغمان می‌آید، مغز ما می تواند ما را فریب دهد که خاطره تلخی از آن فرد نداریم. به خاطر سپردن «فقط خاطرات خوب» ، خطرناک است؛ زیرا شما در مرحله دوم دلایل جداییتان را فراموش می‌کنید و خود را برای بازگشت دوباره به آن فرد برای رفع دلتنگی متقاعد می‌کنید.

 

۶. خودتان را مشغول نگه دارید.

راهی پیدا کنید که خودتان را از فکر کردن در مورد فردی که دلتنگ او هستید، منحرف کنید. بیشتر کار کنید یا فعالیت‌های متفاوت و سرگرم‌کننده انجام دهید. این کار ممکن است به شما کمک کند چند دقیقه بدون فکر کردن به دلتنگی بعد از جدایی، سپس چند ساعت، چند روز و قبل از این‌که متوجه شوید، یک هفته را پشت سر بگذارید؛ بدون این‌که به او فکر کنید!

 

۷. برای کاهش دلتنگی بعد از جدایی ، به خودتان وقت بدهید.

زمان، بیشتر زخم‌ها را التیام می بخشد. به خودتان وقت کافی بدهید تا دلتنگی کاهش پیدا کند. وقتی به خود محدودیت زمانی بدهیم، در صورت موفقیت نشدن، خود را سرزنش می‌کنیم و علاوه بر دلتنگی بعد از جدایی، سرخورده نیز می‌شویم.
در عوض ، به زمان لازم فکر نکنید. چه کسی می داند چقدر طول می‌کشد تا دیگر دلتنگ نبود؟ ممکن است چند ماه، یک سال، 2 سال یا بیشتر طول بکشد.

 

۸. برای کاهش دلتنگی بعد از جدایی ، با دیگران ارتباط براقرار کنید.

«از دست دادن»، نوعی تنهایی قابل توضیحی ایجاد مي‌کنید که ممکن است احساس کنیم هیچ‌کس فضای خالی ایجاد شده در قلب ما و دلتنگی بعد از جدایی را درک نمی‌کند. با این حال دوستان می توانند به یکدیگر محبت کنند و حمایت عاطفی داشته باشند. گذراندن وقت با دیگران علاوه بر مشغول نگه‌داشتن ذهن شما از دلتنگی بعد از جدایی، به شما یادآوری می کند که افرادی را در زندگی خود دارید که دوستتان دارند و دوستشان دارید. مشارکت در فعالیت های اجتماعی و گروه‌های اجتماعی نیز می تواند به تسکین تنهایی و رفع دلتنگی کمک کرده و ارتباطات جدیدی ایجاد کند. نوع دلتنگی زنان بعد از جدایی با مردان متفاوت است؛ به همین دلیل هر کدام باید به روشی که راحت هستند با اطرافیان خود ارتباط برقرار کنند.

 

۹. کاری انجام دهید که از آن لذت می‌برید.

سرگرمی ها و سایر فعالیت های لذت بخش می توانند حواس پرتی مثبتی را ایجاد کنند که به شما کمک می کند تا با درد از دست دادن شخصی کنار بیایید تا زمان دلتنگی را کمرنگ کند. انجام کار‌هایی که همیشه دوست داشته‌اید، به شما کمک می‌کند تا در لحظه زندگی کنید و به منافع شخصی خود بیشتر اهمیت دهید.

 

۱۰. خودتان را پیدا کنید.

یکی از جنبه های چالش برانگیز جدایی ، پیدا کردن دوباره خود است. ممکن است بسیاری از ما خودمان را در روابط از دست بدهیم و سعی کنیم کسی شویم که طرف مقابل می‌خواهد. و بعد از جدایی، ما هویت مستقل خود را گم کنیم. به همین دلیل دلتنگی بعد از جدایی بیشتر خواهد بود. زیرا ما به شخصی که از او جدا شده‌ایم نیاز داریم تا ما را تعریف کند. چند راه‌حلی که می‌تواند به پیدا کردن خودمان به ما کمک کند، عبارتند از:
• با یک مشاور یا درمانگر صحبت کنید:

داشتن یک مشاور ازدواج یا زوج درمانگر نه تنها در پایان رابطه، بلکه در آغاز آن نیز بسیار اهمیت دارد. داشتن یک زوج‌ درمانگر به شما کمک می‌کند تا اتفاقات یک رابطه برای هر دو طرف واضح تر بوده و جدایی نیز درست‌تر اتفاق بیفتد.
• به گروه ها و فعالیت هایی بپیوندید که علاقه و هدف شماست.
• در کارگاه آموزشی برنامه ریزی زندگی شرکت کنید:

خیلی اوقات ما برای جلوگیری از به عهده گرفتن مسئولیت های زندگی خود با هم رابطه برقرار می کنیم. از خود بپرسید که آیا می خواهید از چیزی نجات پیدا کنید؟ آیا دلتنگی بعد از جدایی در شما ناشی از فرار شما از قبول کردن مسئولیت‌های زندگی خودتان به صورت مستقل است؟ اگر جواب مثبت بود، وقت آن است که مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید!
مهمترین چیز این است که خود را منزوی نکنید. هر کاری از دستتان برمی آید انجام دهید تا درک کنید که هیچ تضمینی درمورد طول یک رابطه وجود ندارد و ما باید قدردان هر لحظه ای باشیم که فرصت داریم عشق را با دیگری تقسیم کنیم.

 

۱۱. لیستی از تمام مواردی که در یک رابطه جدید می خواهید، بنویسید.

نسبت به لیستی که نوشته‌اید، دقیق باشید و به داشتن آن متعهد بمانید. آینده را ببینید و تصور کنید. این یکی از روش‌های رفع دلتنگی بعد از جدایی در پسران و خانم‌هاست. لیست جدید به شما کمک می‌کند تا در برنامهٔ جدیدی قرار بگیرید و از گذشته دورتر شوید. وقتی غمگین شدید، دوباره به آن مراجعه کنید، تا بتوانید دلیل این جدایی را بفهمید و به خود یادآوری کنید که با یک عشق جدید و زیبا جای خود را در آیندهٔ شما باز می‌کند.

 

۱۲. تصور کنید فردی که از او جدا شده‌اید، کنار شماست. حرف‌هایتان را به او بگویید.

هرچه لازم است بگویید و همهٔ احساسات و حرف‌هایتان را بیرون بریزید. صادق باشید و بگذارید همه ترس ها، احساسات و درد دل شما فوران کند. آن‌چه را که هرگز نگفته اید، بگویید. این روش به رفع دلتنگی بعد از جدایی کمک‌ می‌کند.

 

۱۳. برای رفع دلتنگی بعد از جدایی ، چیزهای جدید را به تنهایی امتحان کنید.

پیاده‌روی کنید، با دوستان جدید ملاقات کنید، تنهایی بیرون بروید. لحظه ای که یاد بگیرید بیشتر خودتان را دوست داشته باشید و از بودن در کنار خود لذت ببرید، دلتنگی به سمت یک خاطره و تجربه می‌رود و شما وارد زندگی عادی خود شده‌اید.

نتیجه‌گیری:
دلتنگ بودن برای شخصی که از دست داده‌ایم، درد بزرگی است. این درد و رنج نشان از توانایی ما برای «دوست داشتن» است. از لحظاتی که با هم می گذرانید، حتی از لحظاتی که اتفاق خاصی نمی افتد، لذت ببرید. وقتی جدا می‌شوید، با دانستن این‌که باکیفیت‌ترین وقت خود را در کنار هم صرف کرده اید، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت. به یاد داشته باشید که از دیدگاه عصب شناسی، هرچه بیشتر در مورد یک فرد یا چیز فکر کنیم، مسیرهای عصبی بیشتری ایجاد می کنیم که بیشتر همان افکار را ایجاد می کنند. پس از فکر کردن مداوم به شخصی که از او جدا شده‌ایم، دست برداریم تا دلتنگی پس از جدایی را بیشتر نکنیم. با گذر زمان ، اگر مراقب پردازش افکار و احساسات خود نباشیم ، ممکن است دچار وسواس شویم. قدم‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد را بردارید و برای ماجراجویی‌های آینده آماده شوید.

 

منابع:

upjourney.com

www.healthline.com

دانستن علت جدایی چه کمکی به ما می کند؟

سعی کنید موارد مربوط به فردی که از او جدا شده‌اید یا رابطه ای که برای شما مناسب نبوده است را شناسایی کنید. این موارد را به خود یادآوری کنید و سعی کنید این رابطه را به عنوان یک تجربه یادگیری ببینید که به شما در مورد چیزهایی که می خواهید در یک فرد یا رابطه داشته باشید، آموزش می دهد.

پس از جدایی برای مراقبت از خود چه کارهایی لازم است که انجام بدهیم؟

خواب آرام
تغذیه مناسب و سالم
انجام برخی از ورزش ها - پیاده‌روی طولانی برای پردازش احساسات پیچیده عالی است.
ارتباط اجتماعی با عزیزان

مهم ترین نکته ای که پس از جدایی باید رعایت کنیم چیست؟

مهمترین چیز این است که خود را منزوی نکنید. هر کاری از دستتان برمی آید انجام دهید تا درک کنید که هیچ تضمینی درمورد طول یک رابطه وجود ندارد و ما باید قدردان هر لحظه ای باشیم که فرصت داریم عشق را با دیگری تقسیم کنیم.

4.7/5 - (434 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

39 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
راحیل
26 روز قبل

سلام خدمت شما. یکی هست که من خیلی دوستش دارم اونم منو خیلی دوست داره ولی ی مدت میشه که خیلی باهام سرد شده نمیشه بهش حرفی زد خیلی باهام بد رفتاری می‌کند ولی میدونم دوستم داره تقریبآ دو روز پیش بهم گفت اگه طبق میل من رفتار نکنی یا حرفی بزنی که من عصبانی بشم بخدا قسم همون لحظه رابطه مون رو برای همیشه تموم میکنم شمارا بخدا کمکم کنین من بیدون اون نمیتونم اگه جدا بشیم بخدا من میمیرم چه کار کنم

Last edited 26 روز قبل by راحیل
erFan
1 ماه قبل

سه سال میگذره ، طبق تجربم نه میشه با زمان فردی که دوسش داریو فراموش کنی نه با ورزش نه با پر کردن تایم و نه با هیچ راهی واقعا گیج شدم دیگه راهی نیست که امتحان نکرده باشم اخه دلیلی نمیبینم از ادمی که دوسش دارم متنفر باشم

Sha
1 ماه قبل

الان ۶ ماه و ۴ روزه که هر روز همو میبینیم باهم حرف میزنیم ولی نمیتونم فراموشش کنم یادم به خاطره هامون به گذشته که میفته دلم میگیره نمی‌دونم اونم دلش باهامه یا نه ولی یه حرفی بهم میزد می‌گفت وابسته نشو ولی من بهش وابسته شدم الآنم همه برایش مهم هستن ولی من نه بعضی وقتها به سرم میزنه برم بهش بگم ولی غرورم نمی‌زاره چون مقصر خودش بوده فقط باید کنار بیام باهاش

محمد حسین
1 ماه قبل

نمیشه فراموش کرد جلو چشم نسیت دل رو چیکار کنیم سخته خیلی سخت من همه جا رفتم باهاش الان هر جا میرم هست اهنگ گوش میدم میرم دور دور هست یکی میخنده هست میخابم بیدار میشم غذا میخورم ابمیوه میخورم فقط کافی یکم حرف بزنم یا یکی یه چیزی بپرسه اشکم امون نمیده عصبی شدم به همه سر هر چیز کوچیک گیر میدم هیچکسی از دل هیچکی خبر نداره
خدا یا خوت نشونم دادیش درستش کن

ک.د
1 ماه قبل
پاسخ به  محمد حسین

منم مثل شمام. ولی هیچ وقت اولین اولویتش نبودم به نظرم بیشتر بخاطر حماقت خودم ناراحتم تا از دست اون. چون هر کسی هر خصلتی داشته باشه هرگز کنار نمی زاره. بهترین کار اینکه که خودتو ازش بگیری. بزار شمام گرون باشی

Rty
5 ماه قبل

من الان دلتنگ مادرم هستم من خیلی ناراحتم کاش زود بتونم ببینمش

عسل
6 ماه قبل

دخترم 20سالمه حالم بده یه هفته میشه رابط یک صبح رو تموم کردم امروز واقعا حالم بد بود بهش پیام دادم ولی بلاکم کرده دوس دارم برا خودم یه زندگی جدید درست کنم لطفا کمکم کنید ?

naser
1 ماه قبل
پاسخ به  عسل

باید دنبال کسی باشی که برای دیدنت لحظه شماری کنه. نه اینکه به خواسته اش برشه و ترکتان کنه.اینطور آدما رو باید با لگد از زندگیتان بیرون کنید. برای خودتان ارزش قائل شوید.

:')
6 ماه قبل

یکماه و ۱۹ روزه هیچ خبری ندارم ازش تو این مدت به نظرم خوب از پسش بر اومدم اما امروز ۱‌۷ مهر ۱۴۰۲ حالم خیلی بده و کسیو ندارم باهاش حرف بزنم از صبح فقط گریه کردم بی دلیل و دارم جلوی خودمو میگیرم که ارتباط باهاش برقرار نکنم ، نمیدونم فقط خسته ام از خودم …میشه تموم شه

افسانه
6 ماه قبل
پاسخ به  :')

دقیقا منم همین حال رو دارم

خاطره
5 ماه قبل
پاسخ به  :')

وقتی این همه مدت تونستی تحمل کنی یعنی اون برات تموم شده پس به خودت افتخار کن که آنقدر قوی هستی میدونم سخت و هیچ کس جای تو نیست

محمد حسین
1 ماه قبل
پاسخ به  :')

سلام نمیشه یعنی من نتونسم نمیدونم فعلا سپردم به خدا منتظرم ببینم چیکار میکنه واسه بنده شرمسار گناه کار اما امیدوار نه خواب دارم نه خوراک لعنتی شد394 روز

امیر
7 ماه قبل

سلام من یه پسر 23 ساله ام و با امروز6 ماه و 15 روز هست که یه رابطه رو تموم کردیم ولی همچنان خیلی زیاد دلتنگشم بابت شغلمم تو اجتماع هستم هر روز با چند مرد و زن و دختر سروکله میزنم ولی همچنان حس میکنم کسی نمیتونه جای اون رو برام بگیره

محمدعلی پارسا
6 ماه قبل
پاسخ به  امیر

سلام امیر منم همینطور منم همینطور

خاطره
5 ماه قبل

دمتون گرم که دخترهای زیادی و می‌بینید اما هنوز هم اون و دوسش دارید

شمیم
3 ماه قبل
پاسخ به  امیر

منم بعد چهار سال الان یک ماهو بیست و پنج روزه ندارمش و واقعا احساسی که داریو با تموم سلولای قلبم حس کردم، خیلی درد داره خیلی

محمد حسین
1 ماه قبل
پاسخ به  امیر

میدونی نمیشه من نتونستم، هر کاری کردم دعا راز و نیاز اما نشد خیلی حالم بده شد یک سال و چند روز دقیق394 روز همه جا باهمدیگه رفتیم هر جا میرم جلو چشممه

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره