درمان اضطراب جدایی

مشاور اضطراب جدایی در کودکان چیست؟ مشاور ازدواج علل بروز اضطراب جدایی در کودکان مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول از اضطراب جدایی

گذری بر درمان اضطراب جدایی در کودکان

اضطراب جدایی SAD در کودکان یکی از اختلالات شایع است که سبب مختل شدن زندگی کودک و والدین بخصوص مادر می گردد.در این اختلال کودک به هنگام جدایی از والدین دچار ترس و بدخلقی می گردد و به والد اجازه جدایی از او را نمی دهد.

اضطراب جدایی می تواند از سنین کم در کودکان مشهود گردد و عموما نیز زمانی که سن مدرسه رفتن کودک فرا می رسد میزان اضطراب جدایی نیز بیش از پیش مشاهده می شود.

لذا درمان اضطراب جدایی بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا در صورتی که میزان اضطراب جدایی کودکان درمان نگردد این اضطراب از جدایی از والدین در کودکان شدت می یابد و به مرور بیش از پیش از می گردد.

کودک نیز به سبب اضطراب جدایی دارای ترس و نگرانی مداومی است که از ترک والدین دارد زیرا دچار وابستگی بسیاری به آن ها بوده و از نبود ایشان آزردگی بسیاری پیدا می کند.

درمان اضطراب جدایی

اختلال اضطراب جدایی در کودکان چیست؟

اختلال اضطراب جدایی SAD نیز دارای نشانه ها و علائم متعددی است که به سبب وجود آن ها می توان پی برد که درمان اضطراب جدایی در کودک ضرورت دارد و باید هر چه سریع تر به روانشناس کودک مراجعه نمود.

لذا اضطراب جدایی سبب می گردد کودک آرام و قرار نداشته و مدام در حال گریه و نق زدن باشد و این نیز هم وضعیت را برای خود هم والدین هم اطرافیان سخت می کند.

والدین باید در نظر داشته باشند که درمان اضطراب جدایی بدون کمک و بهره مندی از راهنمایی های دکتر روانشناس کودکی که در زمینه اضطراب تخصص دارد بی ثمر بوده و حتما باید به نزد ایشان مراجعه نمود تا پس از علت یابی اضطراب جدایی در کودک نیز با توجه به شدت علائم به درمان تخصصی بر اساس اصول روانشناسی پرداخت.

درمان اضطراب جدایی کودکان نباید به تعویق بیفتد زیرا بدین سبب می تواند برای کودک در بزرگسالی به هنگام برقراری ارتباط با همسالان و دیگران نیز مشکلات متعددی ایجاد گرده و حتی دچار افسردگی وی گردد..

زیرا به سبب وابستگی و ترس از دست دادن والدین نمی تواند بر سبک زندگی خویش تمرکز کرده و اوقات خوشی را بگذراند چنانچه مدام در حال نگرانی و ترس نبودِ والدین می باشد.

علائم و نشانه های اضطراب جدایی در کودکان

همانطور که پیشتر اذعان شد اختلال اضطراب جدایی دارای علائم و نشانه هایی است که به اقتضاء آگاهی از آن ها توسط والدین، ضروری است که در اسرع وقت به روانشناس مراجعه نموده و به درمان اضطراب جدایی پرداخت.

لذا باید توجه داشت وابستگی و ترس از جدایی در سنین کم کودک امری طبیعی می باشد و به طبع کودکی که سن کمی دارد و تا به حال از والدین خود جدا نشده حق دارد که ترس نبودِ والدین را داشته باشد.

ولیکن اگر به مرور این وابستگی ها و دلبستگی ها افزایش یابد و به حدی برسد که کودک نتواند دوری والدین را به هیچ عنوان تحمل کند نشان از اضطراب جدایی می باشد.

حال برای آگاهی بیشتر با این اختلال در جهت درمان اضطراب جدایی نیاز است با برخی علائم رایج اضطراب جدایی در کودکان آشنا شد:

و بسیاری علائم دیگر که نشان از اضطراب جدایی در کودک می باشند.

لذا باید اذعان داشت، توصیه می گردد اگر والدین این علائم یا نشانه های مشابه دیگری را در کودک خود مشاهده کردند حتما به دکتر روانشناس مراجعه نموده و در صدد درمان اضطراب جدایی کودک خود باشند تا این اختلال به مرور شدت نیابد.

درمان اضطراب جدایی

آیا اضطراب جدایی دردهای فیزیکی هم به همراه دارد؟

بله برخی کودکان نیز هنگام جدایی از والدین یا زمانی که ایشان در کنارش نیستند دچار دردهای فیزیکی مثل دل درد و سر درد و..می شوند.

اضطراب جدایی عموما در چه سنی رخ می دهد؟

عموما اختلال اضطراب جدایی در کودکانی در سنین 10 الی 18 ماهه رخ داده و شدت می یابد.لذا در صورتی که این اختلال کاهش یافته و درمان شود تا سه سالگی پایان می یابد.در غیر این صورت در این سنین هم کودک همچنان دچار اضطراب جدایی شدیدتری هستند.

کودکی که دچار اضطراب جدایی است ممکن است دچار مشکلات روانشناختی دیگری هم باشد؟

بله ممکن است این کودک دچار اختلالاتی مثل فوبیا، پانیک، اضطراب اجتماعی، اختلال وسواسی جبری و افسردگی و..باشد.

4.6/5 - (124 امتیاز)

علل بروز اختلال اضطراب جدایی در کودکان چیست؟

? یکی از دلایل احتمالی که اضطراب جدایی کودکان وابسته به آن می باشد میزان نگرانی و اضطراب والدین می باشد لذا این والدین اصولا خودشان نیز به شدت مراقب فرزند خود هستند و کودک را به خود وابسته و دلبسته می کنند.

? از دیگر دلایلی که سبب می گردد درمان اضطراب جدایی در کودک ضروری تلقی گردد، احتمال وجود اضطراب اجتماعی یا فوبیا و حملات پانیک و.. در کودک است.بنابراین باید علاوه بر درمان اضطراب جدایی هم به درمان اضطراب اجتماعی و..پرداخت.

لذا به سبب این اختلالات، کودک از حضور در جمع هایی غیر از خانواده خویش هراس داشته و نمی تواند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کند یا از شیء یا حیوانی می ترسد و مدام به سبب ترس از آن ها نمی تواند از والدین خویش جدا شود و از تنهایی می ترسد.

? ممکن است کودک به واسطه از دست دادن شخصی عزیز (مرگ) و یا جدایی طولانی مدت از والدین به سبب شاغل بودن ایشان و..دچار ترس و اضطراب جدایی شده باشد.

?یکی دیگر از احتمالات، ارثی بودن اضطراب در کودک می باشد فرضا وجود اختلالات روانی مثل اضطراب و.. در یکی از والدین که سبب بروز اختلال اضطراب جدایی در کودک شده است.

و..

لذا این علل سبب می گردند درمان اضطراب جدایی پس از بروز علائم و نشانه های اختلال ضرورت یافته و از شدت پیدا کردن آن جلوگیری نمود.

باید اشاره نمود مواجه سازی کودک با این ترس و ترک کودک به جهت عادت او به جدایی از والدین، نه تنها تاثیری بر کاهش و درمان اضطراب جدایی نداشته بلکه سبب می گردد میزان اضطراب کودک بیشتر شده و مدام در حال استرس و نگرانی باشد که نکند والدین اش به یکباره او را ترک کرده و از او جدا شوند.

بهترین راه درمان اضطراب جدایی در کودکان مراجعه به دکتر روانشناس اضطراب کودک می باشد که بر اساس تجربه و تخصص در این امر میزان اضطراب کودک را کاهش داده و درمان کند.

روش های درمان اضطراب جدایی در کودکان

روش های متعددی برای درمان اضطراب جدایی به کار گرفته می شوند که هر یک به نوبه خود می توانند بر کاهش و درمان اضطراب در کودک موثر باشند.

از نکات مهمی که باید به آن اذعان داشت، مراجعه مداوم کودک به جلسات مشاوره اضطراب می باشد، بسیار مهم است که درمان اختلال اضطراب جدایی به طور مستمر صورت گیرد و وقفه طولانی بین حضور در جلسات مشاوره مگر با تایید روانشناس ایجاد نگردد تا روند درمانی به خوبی طی شود.

? بازی برای اضطراب جدایی می تواند روشی موثر برای درمان باشد لذا بازی درمانی برای کودکی که دچار اختلال اضطراب جدایی می باشد می تواند تاثیرات بسیار خوبی داشته باشد.

در این روش کودک با همسالان و یا حتی به صورت انفرادی به بازی مشغول شده و دکتر روانشناس پس از ریشه یابی اختلال اضطراب جدایی نیز با ارائه بازی های انحصاری و موثر بر اختلال به کودک کمک می کند تا میزان اضطرابش در جدایی از والدین کم گردد.

در بازی برای اضطراب جدایی، درمانگر سعی می کند به کودک نزدیک شود تا کودک در حین جلسات به همراه دکتر روانشناس مشغول بازی شده و از بدخلقی ها و ترس وی بابت جدایی از والدین کم شود.

? در درمان اضطراب جدایی نیز بهره گیری از روش درمانی CBT یا درمان شناختی رفتاری هم استفاده می گردد.در این روش درمانگر سعی می دارد به کودک راه های صحیح مقابله با استرس و اضطراب را آموزش دهد و بتواند میزان استقلال را در خود حفظ کند.

بدین سبب با آموزش این مهارت ها و تمرین های متعدد به مرور اختلال اضطراب جدایی در کودک کاهش و درمان می یابد.

? از دیگر روش های درمان اضطراب جدایی، مشاوره فردی می باشد.

در جلسات درمان و مشاوره فردی دکتر روانشناس سعی می دارد به سبب صحبت با کودک و در صورت لزوم ارائه تمرین های درمانی به وی بروز علائم اضطراب جدایی را در کودک کاهش داده و به مرور این اضطراب را درمان سازد.

و روش های درمانی روانشناختی دیگر مثل خانواده درمانی و….

? گاهی پس از به کارگیری روش های روان درمانی نیز میزان اضطراب کودک کاهش نمی یابد.در این مواقع دکتر روانشناس، کودک را به دکتر روانپزشک ارجاع می دهد تا وی با دارو درمانی میزان اضطراب جدایی در کودک را کاهش دهد.

درمان اضطراب جدایی در کلینیک روانشناسی روان آرام

اگر افراد دارای کودکی هستند که وابستگی بسیاری به آن ها داشته و علائم اضطراب جدایی را در طی روز یا به هنگام جدایی از والدین در بر دارد می توانند:

به جهت درمان اختلال اضطراب جدایی در صورت تایید روانشناسان مجرب و متخصص کلینیک روانشناسی روان آرام بابت وجود اضطراب در کودک، با شماره درج شده تماس حاصل کنند.