به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
بازگشت به رابطه پس از جدایی

بازگشت به رابطه پس از جدایی

ملاک های بازگشت به رابطه پس از جدایی

همانطور که می دانیم گاهی دعواها و اختلافات بین زوجین سبب می گردد ایشان از یکدیگر جدا شوند.

عموما جدایی هایی که بین زوجین صورت می گیرد ناشی از احساسی عمل کردن و بدون توجه به جوانب مهم روابط عاطفی شان پیش از اختلاف می باشد.

بعضا اغلب زوجین به فکر بازگشت به رابطه پس از جدایی میفتند که سبب می گردد نکاتی در اینباره مورد توجه قرار گیرد.

بسیار مهم است که زوجین پس از بازگشت به رابطه به نکاتی توجه داشته باشند که میزان اختلاف و دعواها بین ایشان کاهش یافته و یا در صورت بروز به خوبی مدیریت و حل شوند.

بنابراین جهت بازگشت به رابطه و شروع دوباره رابطه پس از جدایی نیز بسیار مهم است که به نکات ذیل توجه نمود.

بازگشت به رابطه پس از جدایی

معیارهای موثر بر روابط با بازگشت به رابطه پس از جدایی

1.دلیل بازگشت به رابطه را برای خود روشن کنید

بسیار مهم است که علاوه بر در نظر داشتن احساسات نیز، افراد پس از تفکر و تصمیم گیری منطقی جهت بازگشت به رابطه عاطفی پس از جدایی اقدام نمایند.

بازگشت مجدد به رابطه تمام شده نیز، بدون تصمیم گیری آگاهانه و منطقی می تواند منجر به بروز اختلافات شدیدتر و آسیب زاتری گردد زیرا این بار اعتماد بین زوجین با شدت بیشتری از بین می رود.

بنابراین نیاز است که زوجین با دقت و تامل بیشتری جهت بازگشت به رابطه تصمیم گیری نمایند.

2.علل جدایی از یکدیگر را بررسی کنید

هر رابطه ای بنا بر دلایل خاصی توسط زوجین به اتمام می رسد که نیاز است مورد بررسی و موشکافی قرار گیرند..
فرضا از چه زمانی رابطه بین زوجین سرد شد؟

  • چه دلایلی باعث بروز اختلافات مکرر شد؟
  • چه دلایلی باعث ادامه یافتن اختلافات شد؟
  • پس از جدایی چه دلایلی مانع از عذرخواهی و بازگشت به رابطه شد؟
  • و..

بنابراین نیاز است که زوجین علل جدایی شان را در نظر داشته و با آگاهی بر این علل، سعی بر کاهش و یا عدم بروز مجدد آن ها پس از بازگشت به رابطه نیز نمایند.

3.گوش شنوای یکدیگر باشید

اغلب زوجین به هنگام اختلافات و دعواها تنها حرف های یکدیگر را می شنوند که جواب بدهند و به قولی پارتنر یا همسر خود را سر جایش بنشانند..

در حالیکه توصیه می گردد زوجین پس از بازگشت به رابطه، به جای شنیدن جهت بلافاصله جواب دادن نیز، به حرف های یکدیگر به صورت فعال گوش داده و احساسات طرف مقابل را درک کنند.

نظرات و احساسات خود را نیز بیان کنند و به طور کل برای دغدغه ها و درد و دل های همسر و یا پارتنر خود ارزش قائل شوند.

4.خودشناسی را آغاز نمایید

طبیعتا افرادی که نسبت به خصوصیات اخلاقی و شخصیتی خود شناخت کافی را ندارند، ممکن است نتوانند به خوبی در رابطه مشترکشان با ویژگی ها و علایق همسر خود آشنا شوند.

زمانی که افراد نسبت به خود شناخت خوبی نداشته باشند در رابطه مشترک نیز احساسی عمل کرده و یا با بروز رفتارهای مکرر و ناخواسته ممکن است اختلافات را بیشتر نمایند.

در صورتی که اگر افراد دارای خودشناسی خوبی باشند با خلقیات، نیازها، اهداف و ویژگی های اخلاقی خود آشنا بوده و به رابطه ای که به نیازهای وی توجهی نمی شود باز نمی گردند.

بنابراین مهم است که افراد نسبت به خود شناخت داشته و با آگاهی کامل تصمیم به بازگشت به رابطه پس از جدایی را اتخاذ نمایند..زیرا گاهی ممکن است فرد تنها به سبب وابستگی عاطفی شدید قصد ادامه رابطه و بازگشت پس از جدایی را دارد ولیکن در اعماق قلب و ذهنش می داند که بازگشت به رابطه به صلاح وی نیست.

بازگشت به رابطه پس از جدایی

5.به نیازهای هم پس از بازگشت به رابطه توجه کنید

مهم است که زوجین پس از بازگشت دوباره به رابطه نیز بیش از قبل به نیازهای یکدیگر توجه کنند.

زمانی که زوجین به نیازهای هم توجه می کنند بهتر می توانند نسبت به خواسته ها و احساسات هم ارزش قائل شده و نیازهای هم را ارضاء کنند.

6.برای صمیمیت مجدد صبور باشید

اغلب زوجین پس از بازگشت به رابطه پس از جدایی توقع دارند در سریع ترین زمان ممکن همه چیز به حالت عادی برگردد..فارغ از اینکه احساسات زوجین به سبب جدایی لطمه دیده و نیاز است که به مرور با محبت ها و ارتباط بهتر ایشان در طی زمان و جبران اشتباهات صمیمیت بین زوجین افزایش یابد.

7.هر دو برای بازگشت به رابطه تلاش کنید

اینکه پس از جدایی، زوجین هر دو برای بازگشت به رابطه تلاش کنند بسیار مهم است.

تمایل و درخواست یک طرفه برای بازگشت دوباره نیز نه تنها نتیجه بخش نبوده بلکه ممکن است در صورت بروز اختلاف دوباره، به فردی که تقاضای رابطه مجدد داشته است آسیب بیشتری وارد کند.

8.آینه تضاد یکدیگر نباشید

پس از بازگشت به رابطه نیز بهتر است زوجین کمتر با یکدیگر لجبازی کرده و بر خلاف میل یکدیگر رفتار نکنند. به طور کل تفاهم و سلایق و علایق مشترکشان را در نظر داشته و جهت حساس نمودن یکدیگر متضاد با خواسته های هم رفتار نکنند.

توصیه می گردد:

پس از بازگشت به رابطه نیز زوجین به تفاهمات و نقاط مشترک یکدیگر توجه بیشتری نشان داده و در صورت وجود نقاط متضاد با هم، به این افکار و باورها احترام گذاشته و در صورتی که این تضادها مشکل آفرین نمی باشند و در آینده سبب کدورت و اختلاف نمی گردند، حساسیتی نسبت به این تضادها صورت نگیرد.

در صورت بروز حساسیت بهتر است با روانشناس صحبت گردد.

9.از اشتباهات گذشته تان درس بگیرید

زمانی که زوجین پس از جدایی دوباره رابطه شان را شروع می کنند بهتر است جهت کاهش بروز اختلاف نیز به بررسی اشتباهات خود در رابطه پرداخته و پس از آن میزان بروز اشتباهات به حداقل ممکن برسد.

10.برای احساسات یکدیگر ارزش قائل شوید

یکی از مهم ترین دلایلی که سبب پایداری رابطه عاطفی می گردد، اهمیت به احساسات هم می باشد.

بسیار حائز اهمیت است که زوجین پس از بازگشت به رابطه نیز اهمیت بیشتری به احساسات یکدیگر اعم از شادی، غم و ناراحتی، حسادت و..داشته و برای احساسات هم ارزش قائل شوند.

زوجین باید در نظر گیرند قلبشان پس از شروع رابطه دوباره، ممکن است بیش از قبل به هم گره خورده باشد و نیاز است جهت مراقبت از احساسات خویش به این احساسات و همچنین همسر خود توجه بیشتری کنند.

11.از فکر به تغییر یکدیگر اجتناب کنید

یکی از اشتباهات رایج بعد از بازگشت به رابطه پس از جدایی بین برخی زوجین رخ می دهد، تمایل به تغییر دادن یکدیگر می باشد.

بهتر است توجه داشت..

هیچ انسانی نمی تواند دیگری را تغییر دهد بلکه تنها می تواند خودش را تغییر دهد زیرا اراده ای که شخص بر احساسات و خلقیات، رفتارها و افکار خویش دارد بسیار زیاد بوده و می تواند به خوبی این موارد را کنترل و مدیریت نماید در صورتی که خصوصیات اخلاقی، احساسات و..افراد با دیگری حتی همسر خود متفاوت می باشد و تغییر دادم افراد کار چندان ساده و البته درستی نمی باشد.

بنابراین بهتر است زوجین بجای تغییر دادن یکدیگر، به بهتر کردن شخصیت خود پرداخته و در جهت تغییر مثبت برای ایجاد رابطه ای خوب و صمیمی تلاش کنند.

بازگشت به رابطه پس از جدایی

12.اعتماد سازی کنید

بهتر است زوجین پس از بازگشت به رابطه نیز پس از جدایی، به همسر خود نشان دهند که فرد مورد اعتمادی هستند و میزان تعهد و وفاداری وی به ایشان بسیار می باشد‌.
زمانی که زوجین به یکدیگر اعتماد نداشته باشند حتی پس از بازگشت مجدد به رابطه نیز میزان احتمال بروز اختلافات به حداکثر می رسد.

13.خودسازی و تغییر مثبت هرگز دیر نیست

پیشتر اشاره نمودیم که بهتر است زوجین پیش از شروع دوباره رابطه پس از جدایی، به خودسازی پرداخته و شخصیت خود را رشد دهند تا میزان احتمال بروز اشتباهاتشان پس از بازگشت به رابطه کاهش یابد و زوجین بتوانند به خوبی به حل مسئله بپردازند.

14.تعهد و وفاداری تان را بیشتر کنید

بسیار مهم است که زوجین به یکدیگر متعهد باشند..زمانی که تعهد و وفاداری نباشد نمی توان به رابطه اعتماد نمود و این نیز سبب دوری زوجین از یکدیگر می شود.

15.راهکار های کنترل خشم را بیاموزید

پس از بازگشت به رابطه بهتر است زوجین تلاش کنند راه های کنترل خشم را فرا گیرند تا به هنگام عصبانیت و اختلاف بتوانند خود را کنترل نموده و چرخه دعواها و قهرهای مکرر را که سبب جدایی شان گشته بود را تکرار نکنند.

16.مهارت های حل مسئله را فرا گیرید

یکی از دلایلی که سبب جدایی زوجین از یکدیگر می شود این است که نمی دانند به هنگام اختلاف چگونه با یکدیگر رفتار کنند و این نیز سبب دعواهای مکرر ایشان می شود..یکی از راه های کاهش و جلوگیری از بحث های مداوم و  بی سر و ته یادگیری مهارت های حل مسئله بهره مندی از جلسات مشاوره ازدواج یا مشاوره زوج درمانی می باشد.

17.گذشت و فداکاری پس از بازگشت به رابطه را فراموش نکنید

بهتر است زوجین به هنگام اشتباهاتشان از یکدیگر با یکدیگر حرف زده و هم را ببخشند..زمانی که زوجین از یکدیگر ناراحت می شوند ولیکن ناراحتی خود را سرکوب می کنند در آینده به هنگام بروز مشکلات دیگر تمامی احساسات سرکوب شده خود را فرو ریخته و شدت اختلاف را چندین برابر می سازند.

18.از تخصص روانشناس جهت بازگشت به رابطه پس از جدایی کمک گیرید

گاهی زوجین یکدیگر را دوست دارند..حتی پس از جدایی های مکرر و بازگشت به رابطه پس از چندین بار، همچنان نمی توانند مشکلاتشان را حل کنند..پیشنهاد می گردد در صورتی که زوجین نمی توانند به تنهایی به حل اختلافات خود بپردازند از راهنمایی های تخصصی روانشناس کمک گیرند..

بدین جهت می توان با کلینیک روانشناسی روان آرام تماس حاصل نمود.

4.5/5 - (97 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره