به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان فوبیا فضای بسته

مشاور فوبیای فضای بسته چیست؟ مشاور ازدواج علل ترس از فضای بسته مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

راهکارهای درمان فوبیا فضای بسته

فوبیا یا هراس نوعی اختلال اضطراب است که با ترس مداوم و بیش از حد از یک شی یا موقعیت تعریف می شود. فوبیا به طور معمول به ترس شدید و سریع از موضوعی اتفاق می افتد و تا چند ماه ادامه دارد. فوبیا انواع مختلفی دارد شامل فوبیا حیوانات، شرایط محیطی طبیعی، خون یا آسیب دیدگی، ترس از ارتفاع و موقعیتهای خاص ارائه می شود.

بسیاری از مواقع فوبیا از ابتدای زندگی با شخص همراه نیست و پس از تجربه ی ناگهانی و منفی از شی یا موضوع در شخص به وجود می آید. درمان فوبیا فضای بسته موضوعی است که در اینجا به طور کامل بررسی می شود.

فوبیا فضای بسته چیست؟

کلاستروفوبیا یا فوبیای فضای بسته، ترس از قرار گرفتن در یک فضای کوچک ، اتاق یا مکانی محدود است که امکان فرار وجود ندارد. این ترس می تواند در مکان هایی از جمله آسانسورهای شلوغ با ظرفیت محدود ، اتاق های بدون پنجره ، اتاق های هتل با درهای بسته و پنجره های بسته شده ، حتی اتاق های خواب با قفل در بیرون ، ماشین های کوچک و لباس های تنگ اتفاق بیفتد. به طور معمول فوبیا فضای بسته نوعی اختلال اضطراب تلقی می شود ، که اغلب منجر به حملات عصبی می شود.
یک مطالعه نشان می دهد که در هر نقطه از جمعیت جهان ۵ تا ۱۰ درصد از مردم تحت تأثیر گرفتگی شدید قرار دارند ، اما تنها درصد کمی از این افراد به نوعی درمان فوبیا فضای بسته را دریافت می کنند.

قابل ذکر است که فوبیا با ترس متفاوت است، منظور از فوبیا، ترسی شدید است که گاها غیر منطقی بوده و میزان شدت ترس تطابقی با وضعیت موجود ندارد. بنابراین زمانی که از فوبیای فضای بسته یا کلاستروفوبیا صحبت می شود، باید بدانیم که فرد از فضای بسته که شاید برای سایرین حتی ترسناک به نظر نرسد، بسیار خوف آور و وحشتناک جلوه کند.

در این زمان نیاز است که حتما به دکتر خوب برای کلاستروفوبیا مراجعه نمود تا در اسرع وقت از راهکارهای درمان فوبیا فضای بسته بهره مند گردید زیرا با ادامه یافتن و شدت پیدا کردن فوبیا، ممکن است زندگی افراد مختل گردد.

درمان فوبیا فضای بسته

آیا فوبیا فضای بسته درمان دارد؟

بله شما می توانید با کمک گرفتن از مشاور فوبیا خود را درمان کنید.

آیا برای درمان فوبیا فضای بسته از دارو درمانی استفاده می شود؟

دارو درمانی در مواردی انجام می شود که میزان فوبیای شخص بالا باشد. در این مرحله از داروهای ضد اضطراب و افسردگی استفاده می شود.

علائم ابتلا به فوبیای فضای بسته چیست؟

در واقع این فوبیا در سه شکل اساسی خود را نشان می دهد. مرحله اول تصور و تفکرات شخص درباره ی گیر کردن در محیط بسته و پیدا نکردن راه نجات است. مرحله ی بعدی ترس و اضطراب شدید و غیرقابل کنترل است و آخرین مرحله نشانه های جسمی است که با بالا رفتن ضربان قلب ، مشکلات تنفسی ، لرزش دست و پا ، عرق کردن و ... خود را نشان می دهد.

4.7/5 - (405 امتیاز)

دلیل ترس از فضای بسته از چیست؟

شاید سوال پیش آید که چرا دچار کلاستروفوبیا می شویم؟

ترس از فضای بسته به دلیل حملات هراس ناشی از عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی در مغز ممکن است رخ دهد. مرکز ترس در مغز متوقف می شود ، اگرچه هیچ چیز برای وحشت وجود ندارد. فردی که دچار ترس شده ، سرگیجه می گیرد و احساس می کند ممکن است بمیرد ، دیوانه شود یا کنترل خود را از دست بدهد.

هر چه شخص زودتر برای درمان فوبیا فضای بسته که به آن مبتلاست اقدام کند ، رنجی که ممکن است برای مدت طولانی متحمل شود ، کمتر است..هنگامی که این اتفاق می افتد ، فرد به دنبال خروج از وضعیتی است که هنگام شروع حمله برای او اتفاق افتاده است. این حمله عصبی می تواند 10 تا 15 دقیقه طول بکشد و بعد از آن از بین برود.

فوبیای فضای بسته ، معمولاً ممکن است هنگامی رخ دهد که فردی در شرایطی آسیب دیده باشد که دچار گرفتار شدن شود.

در تحقیقاتی که انجام شده است ، برای این فوبیا دلایل ژنتیکی نیز اثبات شده است. احتمال ابتلای افرادی که شخصی از خانواده درجه اول آنها دچار فوبیای فضای بسته است ، سه برابر افراد عادی است.
روش های تربیتی اشتباه در کودکی می تواند باعث ایجاد اختلال تنگاهراسی شود. والدینی که از حبس کردن کودکان در حمام یا اتاق خوابشان و یا انباری استفاده می کنند ، می توانند موجب حمله ی عصبی در فرزند شوند. که با پیشرفت آن فرزندشان دچار فوبیای فضای بسته شود. و ممکن است این ترس در تمام زندگی با کودک همراه باشد که نیاز به درمان فوبیا فضای بسته را الزامی می کند.

برای تنبیه کودک بهتر است به جای حبس کردن او ، محلی را در خانه مشخص کنیم که در آن زمان خود را سپری کند و اجازه ی بیرون آمدن از آن مرز را نداشته باشد اما این محیط فضایی در بسته نباشد.

درمان فوبیا فضای بسته

چرا کلاستروفوبیا ایجاد می شود؟

نمی توان دلیل خاص و مشخصی را به طور قطعی عامل بروز کلاستروفوبیا دانست. ولیکن علل زیر می توانند سبب گردند که افراد نیازمند درمان فوبیای فضای بسته گردند زیرا باعث می شوند که افراد دچار ترس از فضای بسته شوند..

برخی از عوامل موثر بر ایجاد کلاستروفوبیا عبارتند از:

چه موقعیت هایی باعث ترس از فضای بسته می شوند؟

درمان فوبیا فضای بسته

علائم فوبیای فضای بسته چیست؟

علائم ترس از فضای بسته در افراد مختلف متفاوت است. چرا که شدت این اختلال متفاوت است. در شدت های پایین‌تر ، فرد در مکان بسته احساس استرس و تنش عصبی می کند و می خواهد که هر چه زودتر از محیط خارج شود. در موارد شدید ، تصور بودن در مکانی بسته در شخص ایجاد تنش و اضطراب می کند و با قرار گرفتن در این محیط ها ، ممکن است باعث ایجاد گرفتگی قلبی و عدم توانایی در تنفس شود.
در واقع این فوبیا در سه شکل اساسی خود را نشان می دهد.

به طور کل برخی از علائم کلاستروفوبیا یا فوبیا فضای بسته عبارتند از:

لذا مهم است که جهت درمان فوبیای فضای بسته به دکتر خوب کلاستروفوبیا مراجعه کرده و به درمان فوبیا پرداخت تا ترس از فضای بسته شدیدتر نشده و بتوان با کمک مشاور روانشناس به درمان فوبیا فضای بسته پرداخت.

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان فوبیا فضای بسته

آیا درمان فوبیای فضای بسته امکان‌پذیر است ؟

پاسخ مثبت است. شما اگر شخصی هستید که ترس از فضای بسته دارد ، برای درمان فوبیا فضای بسته به این نکات دقت کنید.
ابتدا فردی که دچار تنگناهراسی است باید نسبت به مشکل خود و علت به وجود آمدن آن آگاهی پیدا کند. وی باید در دوره های مشاوره کنترل استرس شرکت کند تا بتواند به کمک مشاوران و به راحتی بر این اختلال غلبه کند.

دیگر راهکارهای درمان فوبیای فضای بسته عبارتند از:

ترس غیرمنطقی و غیر ارادی از فضاهای تنگ و کوچک ، باعث می شود افراد از حضور در مکانهای روزمره خودداری کنند ، حتی اگر آنها بدانند که هیچ خطر واقعی وجود ندارد ، حتی فکر کردن در مورد ترس می تواند اضطراب ایجاد کند. هنگامی که آنها با وضعیت ترس روبرو می شوند ، احساس می کنند که دچار حمله پانیک و حمله قلبی شده اند یا گویی حتی می توانند از تنفس دست بکشند.

درمان فوبیا فضای بسته کار پیچیده ای نیست و شما با کمک یک مشاور به سادگی می توانید آن را پشت سر گذاشته و حل کنید.

درمان فوبیا فضای بسته

درمان فوبیای فضای بسته

از آنجا که درمان فوبیای فضای بسته بسیار مهم است لازم می باشد که از روانشناسی متخصص و مجرب برای کاهش علائم فوبیا فضای بسته کمک گرفت به همین سبب می توان از جلسات مشاوره درمان فوبیا در کلینیک روانشناسی روان آرام بهره مند گشت.

منبع:

Claustrophobia (Fear of Enclosed Spaces)

بپیوندید
اطلاع از

56 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
علیرضا
3 ماه قبل

وقت به خیر. من ۴۳ سال دارم و در محفظه‌ی ام‌آر‌آی احساس خفگی شدید می‌کنم و ضربان قلبم زیاد میشه. در فضاهای بسته بزرگتر، مشکلی ندارم.

اصلان
4 ماه قبل

سلام .من وقتی تو یه اتاق یا اتوبوس یا هرجای تنگ قرار میگیرم اگه در باز باشه مشکلی ندارم ولی اگه بفهمم در قفل شده یا کسی اونو بسته به قدری استرس و اضطراب و احساس خفگی و ترس میاد سراغم که نمیتونم تحمل کنم و میگم الان میمیرم.حتی نمیتونم با اتوبوس جایی برم فقط با ماشین شخصی خودم میرم.توروخدا کمکم کنید?

جلال
5 ماه قبل

سلام من زیر دوش حمام احساس خفگی می کنم

ندا
5 ماه قبل

سلام من فوبیا داشتم ولی الان شدیدتر شده طوریکه حتی مراکز خرید که جمعیت زیاد باشه نمیتونم برم احساس خفگی میکنم .لطفا راهنمایی کنید

بهار
6 ماه قبل

سلام من ی دختر ۱۸ سالمه و همین که به جای تنگ فکر می کنم یا لباس تنگی می پوشم زود تپش قلب می گیرم حتی احساس می کنم ی چیزی دور گردنم گرفته چیکار کنم

مرتض
6 ماه قبل
پاسخ به  بهار

ببینید بچه ها من خودم وضعیتم از شما بدتره ولی یه راهی من خودم امتهان کردم درد نامه اما جواب میده من هر موقع می‌خوام وارد جاهای شلوغ یا اتاق کوچک تاریک بشم یه سوزن به دست یا پاک میزنم دیگه آن درد شدید هواسمو از فوبیا حداقل نیم ساعت خارج می‌کنه البته حتما سوزنشو استریل یا قبلش الکل بزنید

طاهره
9 ماه قبل

سلام . من فوبیای در بسته دارم و شدیدا میترسم و مضطرب میشم . حتی فکر اونم حالمو بد میکنه . حتی نمی تونم برا عکس ام ار ای که دکتز نوشته برم . لطفا راهنماییم کنید

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
9 ماه قبل
پاسخ به  طاهره

سلام دوست عزیز؛ به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنید.

نازنین
4 ماه قبل
پاسخ به  طاهره

عکس ام آر آی رو می تونید با داروی خواب انجام بدید منم این مشکل و داشتم .از مرکز تصویربرداری بخواید داروی بیهوشی یا خواب استفاده کنند.

احمد
4 ماه قبل
پاسخ به  طاهره

سلام من هم دقیقا همین شرایط رو دارم

آرام
1 سال قبل

سلام من موقع پوشیدن هر مدل لباس تنگ مثل لباس زیر دچار حالت خفگی و حالت تهوع میشم وقتی در میارم اون لباس بهتر میشم تازگیا هم به لباس یقه دار مثل یقه اسکی و گرد اویز و اینا این حس پیدا کردم بخاطر این نه میتونم جایی برم نه میتونم لباسی که دوست دارمو بپوشم مشکلم چیه ؟چیکار کنم؟!

حبیب علینژاد
1 سال قبل

سلام، تا حالا چند بار بخاطر موارد درمانی لازم بوده ام آر آی کنم ولی هیچ وقت نتونستم تا آخر تصویر برداری داخل دستگاه تحمل کنم خیس عرق و در شرایط خفگی و دست و پا زنون از متصدی خواستم فرایند رو متوقف کنه، چند روز پیش داخل آسانسور بودم، برق رفت و چشمت روز بد نبینه بعد از کلی احساس خفگی و… متوجه شدم قبل از حرکت آسانسور برق رفته و در رو دستی باز کردم و خارج شدم، با کمی تعقل و خونسردی میشد جلوی این حجم از ناراحتی رو گرفت ولی افسوس که مرگ رو جلوی چشمم می بینم و مغزم تعطیل میشه

طاهره
9 ماه قبل

من هم همین شرایط رو دقیقا دارم

فائزه
9 ماه قبل
پاسخ به  طاهره

اخ منم

مرتض
6 ماه قبل
پاسخ به  فائزه

سلام بچه ها بخدا منم بدتر شما از ترس سوار مترو نمیتونم بشم یه بار داشتم خفه میشدم مردم بدادم رسیدن دورورموخلوت کردن

کامران
7 ماه قبل

داداش منم دقیقن مثل خودتم ولی مال من بیشتر فوبیای دست بسته فک کنم شدت هیچکی تو دنیا اندازه من نیست خیلی اذیت میشم شب وروز تو فکرمه داغونم کرده

امیر
2 ماه قبل
پاسخ به  کامران

سلام منم خیلی میترسم ولی بنطرم اگه بتونیم به یه آهنگ گوش بدیم یا رادیو‌
رو روشن کنیم فکر کنم بهتربشه. با آرزوی سلامتی و خوشبختی برای همه شما

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره