به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان فوبیا حیوانات

درمان فوبیا حیوانات

فوبیا ، ترس بیش از حد و ناتوان کننده از یک جسم ، مکان ، موقعیت ، احساس یا حیوان است. شدت فوبیا از ترس بسیار بیشتر است. این ترس زمانی شدت می یابد که فرد احساس خطری بسیار اغراق آمیز و غیرواقعی در مورد وضعیت یا شیء داشته باشد.اگر فوبیا شدید شود ، فرد ممکن است زندگی خود را مختل کند تا از چیزی که باعث اضطراب او می شود اجتناب کند. فوبیا می تواند از واکنش های عصبی شروع شده و در مراحل شدید تر به واکنش های جسمی مانند تپش قلب ، تنگی نفس ، سست شدن بدن و … ختم شود که همین موضوع لزوم درمان فوبیا حیوانات را نشان می دهد.

تعریف فوبیا حیوانات

زو فوبیا یا هراس از حیوانات طبقه ای از هراس های خاص نسبت به حیوانات خاص است. نمونه های خاص زوفوبیا می تواند آنتوموفیوبیا ، مانند زنبورها ، ترس از عنکبوتها (آراکنوفوبیا) ، پرندگان (اورنیتوفوبیا) و مارها (افییدوفوبیا) باشد.  زیگموند فروید می گوید : هراس حیوانات یکی از شایع ترین بیماری های روانگردان در کودکان است. هراس از حیوانات می تواند باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره ، عبور و مرور به صورت پیاده و حضور در طبیعت شود.

فوبیا اختلال اضطرابی شناخته شده ایست که انسان از موضوعی ترس دارد و زوفوبیا یکی از شایع ترین هراس های خاص است. تحقیقات انجام شده در مورد این هراس نشان داده است که ژنتیک نیز بر اختلالات فوبیا از حیوانات تاثیر گذار است. اغلب حیواناتی مانند مارها ، عنکبوتها ، حشرات و غیره واکنش منزجر کننده و ترس را در ما تحریک می کنند. تا حدی این ترس برای بقای گونه های انسانی ضروری است. وجود ترس در برابر حیوانات وحشی و ترسی که باعث کنترل ارتباط بین انسان و حیوان باشد ، برای سلامت انسان مفید است.

اما اگر این ترس از حد طبیعی خود بیشتر شود ، نیاز به درمان فوبیا حیوانات در انسان است.

باید توجه داشت که فوبیا تنها مختص به ترس از حیوانات نمی باشد بلکه می توان به فوبیای فضای بسته، فوبیای دندانپزشکی، فوبیای جمع و..هم اشاره نمود.

مطالعات مرتبط با درمان فوبیا حیوانات

مطالعاتی در ارتباط با فوبیا حیوانات صورت گرفته تا راه های بهتری برای درمان فوبیا حیوانات پیدا شود.  این مطالعات  مستلزم تقسیم حیوانات در دو دسته است : حیواناتی که ترس از آن ها ضروری است  و حیواناتی که دلیلی برای ترس از آن ها وجود ندارد. حیوانات را می توان به سه دسته تقسیم کرد : بعضی از حیوانات را می توان  بی ضرر قلمداد کرد ، برخی دیگر وحشی و دسته سوم حیوانات منزجر کننده. طبق مطالعات و نظر سنجی ها ، مشاهده شده است که انسان ها  به گروه “حیوانات منزجر کننده نسبت به حیوانات در دو گروه دیگر ، از ترس بیشتری برخوردار بودند.

به طور معمول ، افراد مبتلا به زوفوبیا از حیوانات لاغر مانند مارمولک ها، قورباغه ها، مارها، عنکبوتها، سوسک، موش، پروانه ها و … ترس بیشتری دارد.

علل فوبیا حیوانات

هراس حیوانات یک اختلال رایج در سراسر دنیا است. در بسیاری از موارد ، این فوبیا بر اثر خاطره ای منفی از حیوانات و ارتباط با آن ها در دوران کودکی ناشی می شود. در بعضی موارد ، ترس به خودی خود و بدون هیچ گونه درمان خاصی برطرف می شود. در موارد شدید دیگر ، هراس در تمام طول عمر شخص ادامه دارد و نیاز به درمان فوبیا حیوانات به کمک مشاوران و دوره های درمانی است.

علائم فوبیا حیوانات

علائم ناشی از فوبیای حیوانات بسیار واقعی و ناراحت‌کننده است و واکنش های جسمی و همچنین واکنشهای روانی در افراد دارد. تماس با حیوان یا در برخی موارد فقط در فکر کردن و تصور کردن در مورد حیوان ، ممکن است علائمی مانند تعریق، لرزیدن، بیش فعالی، تپش قلب و دردهای قفسه سینه، حالت تهوع، سرگیجه، احساس وحشت، اضطراب بیش از حد و احساس عذاب به همراه داشته باشد.

هراس حیوانات متفاوت از ترس واقع بینانه از حیوان خطرناک یا نگرانی از تعامل ناخوشایند با یک نوع خاص از حیوانات است. ترس سالم یک پاسخ طبیعی به یک خطر واقعی است ، در حالی که فوبیا یک واکنش شدید یا غیر منطقی را ایجاد می کند که زندگی عادی فرد را مختل می کند. اگرچه هنوز علت فوبیا از حیوانات ناشناخته است، اما مطالعات نشان می دهد که بین فوبیای والدین و فرزندشان ارتباط وجود دارد.

ممکن است کودک با مشاهده واکنش والدین ، ​​ترس از حیوان را بیاموزد. عوامل دیگری که ممکن است باعث ایجاد هراس از حیوانات شود  ، ژنتیک و مواد شیمیایی مغز است. فوبیای حیوانات ممکن است در دوران کودکی بوجود بیاید یا ممکن است در دوران نوجوانی یا بزرگسالی ناگهان بروز کند ، گاهی اوقات با تماس فرد با حیواناتی که قبلاً  از آن ها ترس نداشته است، به طور ناگهانی حمله عصبی اتفاق می افتد.

درمان شناختی- رفتاری برای درمان فوبیا حیوانات و حشرات درمانی بسیار مؤثر است که تقریباً 90٪ از افراد بعد از تنها 10 جلسه درمانی بهبود می یابند.

CBT برای فوبیای حیوانات و حشرات شامل بررسی مجدد افکار و تصوراتی است که برای حفظ ترس  انجام می شود که باعث کاهش ترس و دوری از حیوان می شود. برخلاف سایر اختلال های فوبیا، در فوبیا حیوانات، انزجار همراه با ترس تجربه می شود. بنابراین انزجار در کنار اضطراب در طول درمان هدف قرار می گیرد.

 

مراحل درمان فوبیا حیوانات

1-آموزش آرامش

از آنجا که افراد مبتلا به فوبیا می توانند به راحتی از لحاظ عاطفی دچار اختلال  شوند ، در هنگام حضور حیوان، کمک از ابزارهایی برای تأثیر مثبت بر سطح برانگیختگی اضطراب می تواند موثر باشد.

2- تجدید ساختار شناختی

تغییر ساختار شناختی ابزاری است که به افراد کمک می کند الگوهای فکری که باعث ایجاد احساسات قوی می شوند، را شناسایی کنند و یاد بگیرند که در مورد چیزهای دیگر فکر کنند. این مورد در درمان فوبیای حیوانات به افراد در یادگیری روشهای واقع بینانه تر درباره تفکر در مورد ترس از حیوان، کمک می کند.

3- قرار گرفتن در معرض حیوانات

این قدرتمندترین روش درمان فوبیا حیوانات و حشرات است. قرار گرفتن در معرض سیستماتیک با شناسایی میزان ترس انسان از  تماس با حیوان، از جمله مشاهده تصویری از حیوان، و  لمس کردن حیوان. بیمار پس از تنظیم شناسایی درجات ترس خود نسبت به حیوانات، یاد می گیرد رفتارهایی را که باعث حفظ ترس می شود، انجام دهد و آنها را با اعتماد به نفس در مواجهه با ترس خود جایگزین کند.

این رفتار ها را نسبت به درجات ترس خود از کم به زیاد به ترتیب انجام می دهد ، تا زمانی که دیگر اضطراب و ترس نداشته باشد. شروع این درمان با مقابله به حداقل اضطراب است. ذهن آگاهی ، مهارتی است برای کمک به افراد برای از بین بردن  الگوهای فکری غیر مفید و آزار دهنده ، و برقراری ارتباط بیشتر با آنچه که در اطراف آنها اتفاق می افتد. ذهن آگاهی برای درمان فوبیا و همچنین درمان فوبیا حیوانات مفید است ، زیرا افکار در مورد حیوان  تقریباً فاجعه بارتر از خود حیوان واقعی است. این مسئله در ارتباط با تمام انواع فوبیاها وجود دارد. تصور موضوع ترسناک برای فرد مبتلا بسیار مخرب و آسیب زننده است.  ذهن آگاهی به افراد کمک می کند تا تصورات را از ذهن خود بیرون کنند.

 

علائم ناشی از فوبیا حیوانات چیست؟

علائم ناشی از فوبیای حیوانات بسیار واقعی و ناراحت‌کننده است و واکنش های جسمی و همچنین واکنشهای روانی در افراد دارد. تماس با حیوان یا در برخی موارد فقط در فکر کردن و تصور کردن در مورد حیوان ، ممکن است علائمی مانند تعریق، لرزیدن، بیش فعالی، تپش قلب و دردهای قفسه سینه، حالت تهوع، سرگیجه، احساس وحشت، اضطراب بیش از حد و احساس عذاب به همراه داشته باشد.

درمان رایج برای زوفوبیا چیست؟

درمان شناختی- رفتاری برای درمان فوبیا حیوانات و حشرات درمانی بسیار مؤثر است که تقریباً 90٪ از افراد بعد از تنها 10 جلسه درمانی بهبود می یابند.

علل ایجاد فوبیا حیوانات چیست؟

در بسیاری از موارد ، این فوبیا بر اثر خاطره ای منفی از حیوانات و ارتباط با آن ها در دوران کودکی ناشی می شود. در بعضی موارد ، ترس به خودی خود و بدون هیچ گونه درمان خاصی برطرف می شود. در موارد شدید دیگر ، هراس در تمام طول عمر شخص ادامه دارد و نیاز به درمان فوبیا حیوانات به کمک مشاوران و دوره های درمانی است.

4.7/5 - (346 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

12 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
یگانه
3 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
من قبلا از تماس با حیوانات خیلی میترسیدم تا حدی که حتی ویدیویی از سگ یا گربه توی گوشیم میدیدم میترسیدم دستم رو به تصویرش روی گوشیم بزنم اما بشدت عاشقشونم و به مرور دست زدن به تصویرشون برام عادی شد و الان با فاصله خیلی کم میتونم کنار سگ یا گربه بشینم اما هنوز میترسم لمسشون کنم آیا نیاز به روانشناس هست؟

Darya
1 سال قبل

سلام فوبیای من از همه حیواناته و حتی از فاصله ۱۰ متری که میبینم ب طور وحشتناکی عرق میکنم و حس میکنم قلبم میخواد وایسه و بدنم از شدت استرس یکم بی حس میشه و در عین حال خیلی دوسشون دارم ولی واقعا دست خودم نیست?و این موضوع منو خیلییی زجر میده

‌Beni
6 ماه قبل
پاسخ به  Darya

حالا تو دختری فک کن یکی پسره و این درد رو داره ???

سارا
1 سال قبل

تا ۱۸ سال ترسشون کمتر بود ولی از ۱۸ سال به بعد خیلی بیشتر شد

سارا
1 سال قبل

با سلام پسری ۲۴ ساله دارم که به شدت از تمام حیوانات ترس شدید داره به طوری که اگه از فاصله چند متری مثلا گربه ای در حال گذر باشه به شدت میترسه عکس العمل ناهنجاری نشون میده فریاد میزنه و فرار میکنه واقعا زندگی و درس و دانشگاهش مختل شده خیلی سخت میگذره لطفا راهنمایی کنید

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  سارا

سلام دوست عزیز؛ به یکباره با این ترس ها روبرو شدند یا از کودکی دچار هستند؟ لطفا برای بررسی بیشتر به روانشناس فردی مراجعه کنید.

فاطمه
2 سال قبل

با سلام،من فوبیای وحشتناکی نسبت به سوسک دارم به طوری که وقتی تو خونم میبینم از شدت ترس تمام بدنم میلرزه و حالت تهوع میگیرم و شروع میکنم به گریه کردن اطرافیانم میگن این رفتارت اصلا عادی نیست متاسفانه الان هوا گرم شده و دوباره سر و کلشون پیدا شده میشه کمکم کنید

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام دوست عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه این مسئله قابل حل هستش و بهتره برای این موضوع به روانشناس مراجعه کنید روانشناس با بررسی موضوعات و ارزیابی صحیح آنها به شما بهترین راهکارها را در این زمینه ارائه می دهد اگر مایل باشید می توانید با روانشناسان کلینیک روان آرام به صورت حضوری و غیر حضوری وقت بگیرید

درسا
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام عزیزم خوبی. واااای من از سوسک مثله مرگ میترسم ??

محسنی
2 سال قبل

من به شدت از همه حیوانات‌از جمله سگ و گربه میترسم‌و الان دخترم عاشق حیوانات و من دارم عذاب میکشم چون به شدت علاقه داره سگ داشته باشه یا دوستانی دارم که سگ دارن و من ارتباطم محدود کردم نمیدونم چیکار باید بکنم

تیم محتوا روان آرام
2 سال قبل
پاسخ به  محسنی

سلام دوست عزیز امیدوارم که حالتون خوب باشه این مسئله قابل درمانه و شما میتونید برای درمان این موضوع به روانشناس فردی مراجعه کنید روانشناس فردی با بررسی دقیق تر می تونه به شما راهنمایی کنه اگر مایل باشید می توانید با روانشناسان کلینیک روان آرام به صورت حضوری و غیرحضوری وقت بگیرید.

فاطمه
4 سال قبل

من ازبچگی ازمار خیلی میترسم حتی وقتی بهش فکر هم میکنم میترسم یاشب ازترس خواب میبینم این یعنی بیماری فوبیا دارم؟؟

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره