به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
بهترین مطالب روانشناسی

بهترین مطالب روانشناسی

معمولا بهترین به معنای برگزیده است و اینجا هم بهترین مطالب روانشناسی درواقع برگزیده‌ و گلچینی از مطالب روانشناسی است که می‌تواند برای شما جذاب باشد. اگر شما هم مشتاق آشنایی با بهترین مطالب روانشناسی هستید می‌توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

بهترین مطالب روانشناسی چیست؟

بهترین مطالب روانشناسی در واقع می‌تواند گزیده ای از مباحث و مطالب روانشناسی باشد یا دانستنی های روانشناسی که برای مخاطب عام نیز جذاب باشند. از آنجایی که روانشناسی در رابطه با مکانیزم ذهنی و بدنی انسان است درک آن تا حدودی برای همه ممکن است اما بهترین مطالب روانشناسی قرار نیست به مطالب تخصصی بپردازد بلکه به یک سری مطالب جذاب  مثل تناقض‌ها، نتیجه آزمایشات روی افراد و … می‌پردازد.

دانستنی‌های روانشناسی

دانستنی‌های روانشناسی

  • هر شخصی در طول زندگی به طور میانگین حداقل یک خاطره‌ی ساختگی دارد چراکه خاطرات به مرور زمان در ذهن انسان تحریف می شوند.

شاید هنگامی که دو نفر در مورد یک اتفاق دور صحبت می‌کند شما دو روایت متفاوت را ببینید و این به خاطر همین موضوع است که تجربه‌ها، بارور ها و تفکرات ما رو ی ذهنمان تاثیر گذاشته و سبب تغییر یا تحریف خاطرات می‌شوند.

  • اکثر افراد باهوش دست خط بدی داشته و به سرعت فکر می‌کنند.

شاید شما هم فکر می‌ردید این جمله توجیهی مزحک برای بد خطی است اما باید بدانید که تا حدود زیادی واقعیت دارد و تحقیقاتی که در این زمینه شکل گرفته نشان می‌دهد که سرعت بالای فکر کردن افراد باهوش باعث می‌شود تا زمان کمتری برای نوشتن داشته باشند در نتیجه بدخط باشند.

البته که همه افراد بد خط باهوش نیستند پس حواستان باشد این جمله مورد سوء استفاده واقع نشود??

هدیه دادن به دیگران احساس بهتری را در انسان ایجاد می‌کند

  • هدیه دادن به دیگران احساس بهتری را در انسان ایجاد می‌کند تا خرج کردن همان پول برای خودشان

از آنجایی که هدیه دادن به دیگران عملی نیکو است و باعث می‌شود شما حس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید در نتیجه نسبت به زمانی که برای خود چیزی می‌خرید حس بهتری را در شما برانگیخته میکند.

  • انسان هر قدر خسته تر باشد راستگو تر نیز هست

ما برای دروغ گفتن و طراحی سناریو غیر حقیقی در ذهنمان باید انرژی بگذاریم پس هنگامی که خسته هستیم احتمال دروغ گفتن در ما به شدن کاهش پیدا می‌کند.

چیزی در مورد اعترافات 12 شبی شنیده‌اید؟! آیا می‌دانستید این موضوع ریشه علمی داشته و جز بهترین مطالب روانشناسی است؟! دلیل آن نیز همین موضوع است. چون شما در طول روز فعالیت داشته اید و پیوسته در حال تصمیم گیری بوده‌ای؛ آخر شب ذهن شما است تصمیم گیری خسته است و احتمال اینکه به دوست داشتن و باقی مواردی که از فاش کردنشان امتناع می‌کرد، اعتراف کند بسیار بالاست.

  • انسان‌های شاد به خواب کمتری نسبت به دیگران احتیاج دارند

با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه اتفاق افتاده است؛ از آنجایی که افراد شاد میزان هورمون های استرس مثل کورتیزول را در بدنشان خود کاهش می دهن یه خواب کمتری نیز احتیاج دارند.

قدرت در پتانسیل فاسد شدن انسان تاثیر دارد

  • قدرت پتانسیل  و احتمال فاسد شدن افراد را بالا می‌برد

شاید شما هم عباراتی همچون “هر کی پشت اون میز بشینه همین میشه” ، “قدرت و مقام آدمارو عوض می‌کنه” و … را شنیده باشید. این عبارات کاملا درست بوده و از آنجایی که قدرت به انسان ها حس برتری  و تسلط بر شرایط و انسان‌ها را می‌دهد احتمال اینکه سبب بروز رفتارهای غیر اخلاقی در آن ها شود بسیار بالاست.

  • انسان راست مغز و چپ مغز نداریم

متاسفانه بسیار شنیده ایم که فلانی از نیم کره چپ مغزش استفاده میکند از این جهت هنر مند است و فلانی در نیمکره راست مغزش استفاده میکند به همین خاطر در درس ریاضی عملکرد خوبی دارد و …

اما لازم این بدانید که این گفته ها منبع علمی نداشته و تمام انسان ها از هر دو نیم‌کره مغزشان استفاده میکنند.

  • پول دشمن خلاقیت است

بخشی از بهترین مطالب روانشناسی در مورد خلاقیت انسان است و در این رابطه جالب است بدانید که انسان ها در کارهایی که به آن علاقه دارند خلاقیت بیشتری از خود نشان میدهند واین بدین خاطر است که آن را وظیفه خود دانسته و آزادانه در آن عل می‌کنند پس هنگامی که برای انجام کاری هزینه دریافت میکنید درصد خلاقیت شما کاهش خواهد یافت زیرا آن کار شکل و شمایل وظیفه به خود گرفته است.

گریه سبب ایجاد احساس بهتر، کاهش استرس و سلامت جسمانی می‌شود

  • گریه سبب ایجاد احساس بهتر، کاهش استرس و سلامت جسمانی می‌شود

گریه واکنشی طبیعی  در موقعیت های ناراحت کننده،استرس زا و … است و نباید از آن جلوگیری کرد اما نکته ی مهم مزایای آن است که به کاهش استرس شما در آن شرایط و همچنین کاهش احساسات منفی در شما کمک میکند و بعد از گریه حال بهتری خواهید داشت و به اصطلاح عامیانه “خالی می‌شوید”

  • بدن تفاوتی بین خنده‌ی مصنوعی و طبیعی قائل نیست و در هر دو صورت در شما احساس بهتری ایجاد خواهد کرد

خنده نیز مانند گریه واکنش طبیعی بدن انسان به شرایط است وبا توجه به تحقیقاتی که در این رابطه انجام شده شما چه به طور مصنوعی بخندید و چه به طور طبیعی، هورمون های شادی مثل دوپامین و سروتونین در بدن شما آزاد خواهند شد در نتیجه حس بهتری خواهید داشت.

  • خوش بینی به میزان احساس شادی و رضایت از زندگی در شما کمک میکند

شاید جمله ی “بابا توام دلت خوشه” یا “توام که خیلی خوش خیالی” را شنیده باشید. در اینجا منظور نگاهای خیال پردازانه و ه واقعیت زندگی نیست بلکه امیدوار بودن و خوشبین بودن نسبت به شرایط موجود است که این موضوع سبب احساس مطلوب و شادی در انسان و بالا رفتن توانایی حل مشکلات در آن ها می‌شود.

  • قدرت ذهن ناخودآگاه از خود آگاه بیشتر است

از جمله بهترین مطالب روانشناسی، مطالب مربوط به ذهن انسان است. همانطور که ار نامش پیداست، ذهن ناخودآگاه بخشی از ذهن ماست که از آن آگاه نیستیم در واقع این بخش مسئول بسیاری از عملکردهای بدنی و ذهنی انسان است. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد که ذهن ناخودآگار از ذهن خودآگاه قوی تر عمل میکند

  • ذهن ما قابلیت فریب دادن خود را دارد?

ذهن ما همیشه به دنبال داده‌ها  شواهدی است که با پیش فرض هایش مطابقت دارد از این رو میتواند خود را فریب دهد.

شخصیت انسان‌ها با هم متفاوت است و در مورد برخی به هم نزدیک، اما جالب است بدانید که این شخصیت روی روش یادگیری انسان تاثیر گذار است. منظور از روش یادگیری در اینجا تئوری خاصی نیست بلکه یادگیری از طریق حواس مختلف است برای مثال برخی از طریق شنیداری یادگیری بالایی دارند و برخی دیداری و…

روانشناسی علمی در حال توسعه و رشد است 

  • روانشناسی علمی در حال توسعه و رشد است 

شاید پیش خودتان بگویید که خب این در مورد علوم دیگری نیز صدق می‌کند و در واقع علم پایان ندارد اما در مورد روانشناسی این موضوع کمی متفاوت است زیرا انسان تحت تاثیر محیط قرار گرفته و دچار تغییراتی میشود و جهان پیرامون ما نیز پیوسته در حال تغییر است پس علم روانشناسی همیشه باید در حال توسعه رشد باشد تا با انسان های دوره خود مطابقت داشته باشد.

  • ما به سمت کسانی جذب می‌شویم که از ما تعریف و تمجید می‌کنند

از جمله ویژگی های انسان تایید طلبی است که البته باید به اندازه باشد و اگر زیاد باشد بهتر است به سراغ درمان آن بروید. میل به تایید گرفتن در انسان باعث میشود به سمت کسانی جذب شود که از او تعریف می‌کنند زیرا مورد تایید آنهاست.

  • انسان‌ها به سمت کسانی جذب می‌شوند که برایشان چالش ایجاد کنند

رشد و پیشرفت با گذراندن چالش بدست می‌آید از آنجایی که انسان میل به پیشرفت دارد به بدست آوردن نیز علاقه دارد در نتیجه به سمت کسانی که جذب می‌شود که برایشان چالش ایجاد می‌کنند.

برای اطلاع از تعداد بیشتری از بهترین مطالب روانشناسی میتوانید به بخش مقالات سایت روان آرام مراجعه کرده و پاسخ دغدغه های روانشناسی تان را در آنجا دریافت کنید.

4.6/5 - (86 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره