به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
تقویت حافظه بلند مدت

تقویت حافظه بلند مدت

آیا تقویت حافظه بلند مدت امکان پذیر است؟ آیا واقعا راهکاری برای بهتر به یاد آوردن مسائل وجود دارد؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خودش مشغول می کند. همه ما با توجه به شغل و یا حرفه ای که داریم، باید مسائلی را به خاطر بسپاریم و باید بتوانیم آن ها را در موقعیت مناسب به یاد بیاوریم.

به همین دلیل تقویت حافظه بلند مدت همیشه اهمیت دارد. برای همه ما اتفاق می افتاد که در جلسه امتحان و یا در موقعیت های مختلف چیزهایی که خوانده ایم و شنیده ایم را فراموش می کنیم. این فراموشی گاهی ممکن است مشکلاتی را برایمان ایجاد کند و موفقیت مان را تحت تاثیر قرار بدهد.

در این مقاله می خواهیم چند تکنیک برای تقویت حافظه بلند مدت را بررسی کنیم که به شما کمک می کند بتوانید مسائل را راحت تر به یاد بیاورید:

 

چه تکنیک هایی برای تقویت حافظه بلند مدت وجود دارد؟

یکی از مشکلاتی که اکثر دانش آموزان و دانشجویان دارند این است که هنگام مطالعه تمرکز ندارند و نمی توانند خوب درس بخوانند. یا نمی توانند درس هایی که خوانده اند را به راحتی به یاد بیاورند. این مسئله موجب می شود که نتوانند آن طور که می خواهند نتیجه بگیرند.

کنکور به عنوان یکی از بزرگترین آزمون ها و امتحاناتی که افراد پشت سر می گذارند مطرح است. در این امتحان چند ساعته همه باید بتوانند تمام چیزهایی که به حافظه شان سپرده اند را به یاد بیاورند تا بتوانند موفق شوند. به همین علت تقویت حافظه بلند مدت می تواند باعث موفقیت در این امتحان شود. اما چه راهکارهایی برای این افزایش تمرکز و تقویت حافظه وجود دارد؟

در ادامه چند تکنیک بسیار کاربردی برای تقویت حافظه بلند مدت را بررسی می کنیم:

 

1- حواستان را جمع کنید!

توجه کردن و تمرکز حواس یکی از مهم ترین عواملی است که بر تقویت حافظه تاثیر می گذارد. ذهن ما برای یاد گرفتن مسائل باید آن ها را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال دهد. کلید طلایی انتقال مطالب به حافظه بلند مدت توجه کردن به موضوع است.

در هنگام درس خواندن و یا زمان هایی که سر کلاس هستید، از موضوعاتی که برایتان حواس پرتی درست می کنند دوری کنید. این وظیفه بر عهده خود شماست که چیزهایی که حواستان را پرت می کند بشناسید. در مرحله بعدی باید تلاش کنید تا این عوامل را برطرف کنید و تمرکزتان را دوباره به دست آورید.

این کار شاید در ابتدا سخت باشید اما به تلاش جدی شما نیاز دارد. اگر تصویر یا شرایطی در کنارتان وجود دارد که حواستان را پرت می کند از آن دور شوید. اگر دوستان و یا همکلاسی هایتان اجازه نمی دهند تمرکز کنید، از آن ها بخواهید که به شما احترام بگذارند و حواس تان را پرت نکنند.

یکی از مشکلاتی که باعث حواس پرتی می شود اضطراب است. پیشنهاد می کنم در این رابطه حتما مقاله درمان اضطراب را مطالعه کنید.

نداشتن استرس

2- طبقه بندی کنید

یکی از کارهایی که به تقویت حافظه بلند مدت کمک می کند، طبقه بندی کردن اطلاعاتی است که می خواهید به خاطر بسپارید. طبقه بندی کردن اطلاعات باعث می شود تا بتوانید موضوعات را راحت تر به یاد بیاورید.

طبقه بندی کردن بهتر است براساس مشابه بودن اطلاعات صورت بگیرد. به عنوان مثال اگر می خواهید چند مورد از خصوصیات چند وسیله را به یاد بیاورید، باید طوری یادداشت کنید که هر موضوع برای خودش یک زیر موضوع جداگانه داشته باشد. در این صورت موقعی که می خواهید آن یادداشت را به یاد بیاورید خیلی راحت تر و بی دردسر تر می توانید این کار را انجام دهید.

 

3- به مشاور مراجعه کنید

گاهی اتفاق می افتد که همه روش هایی که برای تقویت حافظه بلند مدت و یا افزایش تمرکز انجام می دهید، موثر نیستند و شما نمی توانید چیزهایی که می خواهید را سریع به یاد بیاورید. در چنین شرایطی ممکن است مشکل شما دلایل دیگری داشته باشد که نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

بیش فعالی یکی از عوامل اصلی نداشتن تمرکز و حواس پرستی در بین افراد مختلف است. بسیاری از بزرگسالان و نوجوانان ممکن است به دلیل اختلال بیش فعالی که دارند نتوانند تمرکزشان را برای موضوعات مختلف حفظ کنند و به همین دلیل نمی توانند موفقیت های شعلی تحصیلی به دست بیاورند. مشاور می تواند با بررسی شرایط شما درمان مناسبی را برای کنترل علائم بیش فعالی در نظر بگیرد تا بتوانید بهتر درس بخوانید.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله درمان بیش فعالی بزرگسالان را مطالعه کنید تا با این موضوع آشنایی کاملی پیدا کنید.

مشاور روانشناس، مشکلات تمرکز حواس شما را ریشه یابی می کند. زمانی که این مشکلات حل شود، تکنیک های تقویت حافظه بلند مدت کمک بیشتری به شما خواهد کرد و می توانید به راحتی ظرفیت حافظه تان را افزایش دهید. در این وضعیت نقش یک مشاور قابل اعتماد و متخصص بسیار مهم است.

 

4- یادداشت کنید

« چگونه هیچ چیز را فراموش نکنیم؟» پاسخ آسان است. یادداشت کنید. شاید قدیمی ترین و پرکاربرد ترین روشی که برای جلوگیری از فراموشی به کار می رود یادداشت کردن موضوعات است. یادداشت کردن باعث می شود که حافظه دیداری یا حافظه بصری شما هم تحریک شود. این تحریک حافظه بصری، باعث تقویت حافظه بلند مدت می شود.

بسیاری از مشاوران کنکور و یا مشاوران تحصیلی به دانش آموزان توصیه می کنند که مطالب را یادداشت کنند. این تکنیک باعث می شود تا به خاطر سپردن مطالب آسان تر شود. فایده دیگری که یادداشت کردن دارد این است که هر زمان که بخواهید می توانید دوباره آن موضوع را خیلی سریع مرور کنید. این مرور کردن تقویت حافظه بلند مدت کمک می کند و باعث می شود مطالب خیلی راحت تر از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت شما راه پیدا کنند.

 

5- بلند بخوانید

یک راهکاری که می تواند به تقویت حافظه بلند مدت کمک کند، خواندن مطالب با صدای بلند است. این کار باعث می شود که مهارت های شنیداری شما هم رشد کند و بتوانید به راحتی مطالبی که فراموش می کنید را به یاد بیاورید. البته برای بلند خواندن باید دقت کنید که این عادت گاهی می تواند آسیب زا باشد.

گاهی اتفاق می افتد که افراد مختلف عادت می کنند که هنگام درس خواندن، درس را بلند برای خودشان بخوانند. این مسئله احتمالا باعث می شود که صدای محیط را کمتر بشنوید و تمرکزتان هنگام مطالعه را افزایش می دهد. اما همین کار ممکن است باعث آزار و اذیت هم اتقی های شما در خوابگاه یا برادر و خواهرتان که با هم در یک اتاق هستید می شود. بنابراین باید بدانید که این راهکار زمانی مناسب است که شرایط بلند درس خواندن را داشته باشید.

 

6- مطلب را تکرار کنید

این روش در بین طلبه هایی که در حوره های علمیه درس می خوانند و هم چنین در میان دانشجویان قدیمی، مرسوم بوده است. این کار به این ترتیب انجام می شود که یک نفر نقش استاد را دارد و یک نفر دیگر نقش شاگرد. و به همین ترتیب، کسی که استاد شده، آن درس یا مطلبی را که می خواهد به خاطر بسپارد برای دوست یا همکلاسی اش بازگو می کند.

این روش برای اکثر افراد جذاب است. همین مورد باعث تقویت حافظه بلند مدت می شود. هم چنین زمانی که یک نفر شروع به تدریس می کند مجبور است چندین مرتبه به مطلب برگردد و آن را بخواند تا بتواند درس بدهد. هم چنین کسی که نقش شاگرد را دارد، درس دوباره برایش تکرار می شود و می تواند به راحتی مطالب را به یاد بیاورد.

تکرار مطالب

7- خوب بخوابید

یک اشتباه بزرگی که بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان در شب امتحان می کنند این است که خوب نمی خوابند. اما حقیقت این است که ساعت های طولانی درس خواندن و نخوابیدن هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد که خواب نقش بسیار مهمی در تقویت حافظه بلند مدت دارد و افرادی که خوب نمی خوابند نمی توانند تمرکز خوبی داشته باشند. بنابراین باید همیشه به این نکته توجه داشته باشید که یک خواب آرام و به دور از اضطراب باعث می شود که تمرکزتان هنگام مطالعه بالا برود و بتوانید بهتر و با بازدهی بیشتر درس بخوانید و یا مطالبی را که می خواهید به یاد بیاورید. ( Scientific Ways to Improve Your Long Term Memory )

 

نتیجه گیری:

برای همه ما اتفاق می افتد که در به یاد آوردن مطالب دچار مشکل شویم. ممکن است شماره تلفن و یا آدرسی را فراموش کنیم که همیشه آن را به یاد داشته ایم. این مشکل ممکن است برای همه پیش بیاید و نباید برای شما نگران کننده باشد. فراموشی زمانی نگران کننده است که در موقعیت های مختلف و برای زمانی طولانی اتفاق بیفتد.

راه های متفاوتی که برای تقویت حافظه بلند مدت می تواند به شما کمک کند تا چیزهایی که می خواهید به خاطر بسپارید را بسیار آسان تر به خاطر بسپارید. اگر دانش آموز هستید، باید متوجه باشید که داشتن تمرکز در هنگام مطالعه باعث می شود که بتوانید حافظه بهتری داشته باشید. بنابراین همیشه و در هنگام درس خواندن سعی کنید از مواردی که تمرکزتان را بهم می ریزد دوری کنید تا بتوانید بهتر درس بخواند و به موفقیت دلخواه تان برسید.

 

منابع:

www.healthline.com

www.lifehack.org

 

 

آیا اضطراب باعث کاهش حافظه می شود؟

داشتن استرس و اضطراب باعث می شود که نتوانید تمرکز کافی داشته باشید. نداشتن تمرکز و حواس پرتی باعث می شود مطالب را سریع تر فراموش کنید و به خاطر سپردن مطالب سخت تر می شود.

یادداشت کردن به تقویت حافظه کمک می کند؟

یادداشت کردن مطالب باعث می شود که چیزی که دارید آن را می نویسید وارد حافظه دیداری شما هم بشود. به این ترتیب می توانید مطالب را آسان تر به ذهن تان بسپارید.

بلند بلند خواندن درس به تقویت حافظه کمک می کند؟

بلند درس خواندن باعث می شود که قسمت شنیداری حافظه شما هم به کار بیفتد. در هنگامی که می خواهید مطالب را به یاد بیاورید، قسمت شنیداری حافظه هم به شما کمک می کند.

برای تقویت حافظه بلندمدت چه کاری انجام دهم؟

برای تقویت حافظه بلند مدت راه های متفاوتی وجود دارد. هر کدام از این روشها بر قسمت های مختلف مغز تاثیر می گذارند و باعث می شود مطالب را بتوان به یاد آورد.

4.7/5 - (448 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره