به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
اهمال کاری و تنبلی

اهمال کاری و تنبلی

تفاوت اهمال کاری و تنبلی چیست؟

یکی از اتفاقاتی که ممکن است برای اکثر افراد رخ دهد این است که گاهی اوقات یا در اکثر مواقع کارهای خود را به تعویق می اندازند و این نیز می تواند به سبب انگیزه نداشتن برای انجام کارها باشد.

شاید این سوال پیش آید که اهمال کاری و تنبلی شبیه هم هستند یا با یکدیگر تفاوت دارند؟ در ادامه نیز قصد داریم به این مساله پرداخته و در خصوص اهمال کاری و تنبلی صحبت کنیم.

اهمال کاری و تنبلی

منظور از اهمال کاری چیست؟

آیا می دانید معنای اهمال کاری چیست؟ اهمال کاری یعنی به تعویق انداختن کارها خصوصا کارهایی که اهمیت بسیاری دارند.افرادی که دچار اهمال کاری هستند نمی توانند کارهایی که باید را در زمانی که نیاز است به انجام برسانند.

اهمال کاری و تنبلی

تنبلی چیست؟

افرادی که دچار تنبلی هستند به صورت عمدی کارهایی که باید را انجام نداده و به جای آن خود را در فضای مجازی مشغول و غرق می کنند.

این افراد می دانند که می توانند کاری که باید را در زمان مناسب به خوبی انجام دهند اما به جای انجام دادن هیچ کاری از پیش نمی برند.حال در ادامه به صورت دقیق تر به تفاوت اهمال کاری و تنبلی اشاره کرده و به متداول ترین سوالاتی که در این راستا وجود دارند می پردازیم.

اهمال کاری و تنبلی

متداول ترین سوالات اهمال کاری و تنبلی

اهمال کاری و تنبلی در اکثر مواقع توسط افراد به اشتباه یکی دانسته تلقی می شوند..در حالی که همانطور که اشاره شد این دو با یکدیگر متفاوت بوده و تنها از لحاظ مفهوم به یکدیگر شبیه هستند. به همین سبب قصد داریم به رایج ترین سوالاتی که در خصوص اهمال کاری و تنبلی وجود دارد بپردازیم.

اهمال کاری و تنبلی

1.تفاوت اهمال کاری و تنبلی چیست؟

همانطور که پیشتر بیان نمودیم، اهمال کاری که به آن procrastination هم می گویند به معنی به تعویق انداختن کارهایی که بای انجام شوند می باشد. این نیز یعنی فرد کاری که نیاز است در بازه زمانی مشخصی به انجام برساند را پشت گوش انداخته و آن را در زمانی دیگر به انجام می رساند.

در حالی که فردی که دچار تنبلی است به هیچ عنوان تمایلی به انجام دادن کارها نداشته و آن ها را انجام نمی دهد..

فرق بین اهمال کاری و تنبلی دقیقا همینجاست..اینکه فرد تنبل از روی عمد و خودخواسته کارهایی که باید را انجام نمی دهد و آن ها را بر دوش دیگران می اندازند.

ولیکن فردی که دچار اهمال کاری می باشد، نمی تواند به خوبی کارهایی که باید انجام دهد را اولویت بندی کرده که یعنی در این امر ناتوان بوده و کارهای مهم تر را در زمانی غیر از زمانی که نیاز است به انجام می رساند و به جای آن کارهایی که ضروری نیستند را انجام می دهد.

اهمال کاری و تنبلی

2.کنترل اهمال کاری و تنبلی میسر است؟

جالب توجه است که اهمال کاری را می توان کنترل نمود زیرا با برنامه ریزی ای صحیح و همچنین تغییر طرز فکر و..می توان به کارهای خود رسیدگی کرده و به خوبی به آن ها پرداخت در حالی که تنبلی را نمی توان به خودی خود کنترل نمود.

زیرا در تنبلی شخص به سبب خستگی هایی که از تلاش و کار زیاد و..داشته نیاز به استراحت داشته و به همین سبب تمایلی به انجام دادن کارها ندارد ولی شخصی که دچار اهمال کاری است پیش از آنکه کاری که باید انجام دهد به کارهای دیگری که حتی مهم نیستند و تنها حال وی را بهتر می سازند می پردازد.

یکی از ویژگی هایی که افراد تنبل دارند این است که اهمیتی به کاری که باید انجام دهند نمی دهند ولی افرادی که دچار اهمال کاری هستند شاید در زمانی که باید، کار را انجام ندهند اما در نهایت به انجام دادن آن کار می پردازند.

اهمال کاری و تنبلی

3.چرا اهمال کاری می کنیم؟

دلایل متعددی می توانند سبب گردند که افراد دچار اهمال کاری شوند ولیکن یکی از رایج ترین دلایل اهمال کاری می تواند ترسی باشد که فرد از درون با آن دست و پنجه نرم می کند.

فرضا فرد انجام کار را به تعویق انداخته یا از اینکه آن را به انجام برساند طفره می رود زیرا نگران است که توانایی هایی که در به انجام رساندن کار از خود نشان می دهد، مورد قضاوت قرار بگیرد.

اهمال کاری و تنبلی

 به طور کل این افراد به سبب عملکردی که خواهند داشت دچار ترس از شکست و اهمال کاری می شوند.

اغلب افرادی که دچار اهمال کاری می شوند، کمال گرا هستند و این کمالگرایی سبب می گردد کارهای خود را به تعویق بیندازند.فرضا این افراد قصد دارند کاری که قصد انجامش را دارند در بهترین موقعیت و به بهترین شکل ممکن به انجام برسانند.

این افراد به سبب کمال گرایی که دارند نداشتن برخی ابزارها و وسایل مورد نیاز و..را بهانه کرده و کار را به انجام نمی رسانند زیرا بر این باورند که فرضا اگر ابزار خاصی که می خواهند را داشته باشند کیفیت کارشان بسیار بالا بوده و در غیر این صورت کیفیت کارشان به شدت افت می کند.

از دیگر برخی علل اهمال کاری عبارتند از:

  • توقع زیاد از خود
  • ناتوانی در تصمیم گیری
  • شخصیت خود را پایین تر از چیزی که هست، دیدن
  • به دنبال لذت بودن

اهمال کاری و تنبلی

  • درگیر روزمرگی شدن
  • ناتوانی در برنامه ریزی کردن
  • مسئولیت پذیر نبودن
  • و..

اهمال کاری و تنبلی

4.چرا تنبلی میکنیم؟

افرادی که دچار تنبلی می شوند هیچ انگیزه ای برای به انجام رساندن کاری که باید، ندارند. تنبلی سبب می گردد فرد از ابتدای شروع هر کاری که باید انجام دهد با مشکل رو به رو شود.

  • بی هدفی

یکی از مهم ترین دلایلی که سبب می گردد افراد دچار تنبلی شوند این است که هدفی ندارند.

زمانی که افراد هدفی داشته باشند آن هدف برایشان اهمیت و ارزش بسیاری داشته و به همین سبب با تمام وجود حتی در زمان هایی که برایشان سخت است، به انجام آن می پردازند؛ زیرا انجام آن کار برای ایشان معنای خاصی دارد در حالی که وقتی فرد از روی بی هدفی کاری را انجام می دهد آن کار برایش معنایی نداشته و انجام یا عدم رسیدگی به آن هیچ اهمیتی برایش ندارد.

  • باور نداشتن به خود

افرادی که خود را دست کم گرفته و توانایی هایشان باور ندارند کاری را شروع نمی کنند زیرا این ابهام را دارند که آیا می توانند کار را به اتمام برسانند یا خیر؟

بنابراین باور به خود اهمیت زیادی دارد، وقتی فرد به توانایی های خود باور نداشته باشد کاری را شروع نکرده و دچار تنبلی می گرد بنابراین باید بر روی این ذهنیت کار کرد..می توان از جلسات مشاوره فردی بهره مند گشته و راهکارهای اعتماد به نفس و عزت نفس را به صورت تخصصی از سوی روانشناس فرا گرفت.

اهمال کاری و تنبلی

5.اهمال کاری و تنبلی چه شباهت هایی دارند؟

اهمال کاری و تنبلی به خودی خود تنها در مفهوم به یکدیگر شباهت دارند در حالی که برخی افرادی که دچار تنبلی و اهمال کاری هستند ممکن است نشانه های رفتاری ذیل را داشته باشند که نیاز باشد در اسرع وقت از جلسات مشاوره فردی بهره مند گردند تا بیش از این، زندگی شان به سبب هیچ کاری انجام ندادن یا به تعویق انداختن آن ها، مختل نگردد.

از جمله برخی نشانه های رفتاری افراد اهمال کار و تنبل عبارتند از:

  • استراحت کردن های بیش از حد

? افراد تنبل برای انجام هیچ کاری تلاش نکرده و استراحت می کنند.

? افراد اهمال کار جهت اجتناب از مسئولیت ها به کارهای غیر ضروری و استراحت می پردازند.

اهمال کاری و تنبلی

  • مضطرب بودن

? افراد تنبل نگران هستند که در نتیجه بی انگیزگی شان چه اتفاقی خواهد افتاد.

? افراد اهمال کار نگران هستند که نکند کارهایشان به اتمام نرسد.

اهمال کاری و تنبلی

  • احساس فشار

هر دو گروه به دلیل کاری انجام ندادن مدام احساس فشار و اذیت شدن دارند.

  • واگذار کردن کارها

? افراد تنبل انرژی لازم را برای کار کردن ندارند به همین سبب مسئولیت کارشان را بر عهده شخصی دیگر می اندازند.

? افراد اهمال کار در آخرین لحظات با ترس از به پایان رسیدن کارها و نرسیدن به تمام کردن آن، مسئولیت انجام کار را به فردی دیگر واگذار کرده و مسئولیت فعالیت را بر عهده نمی گیرند.

و..

اهمال کاری و تنبلی

روش های درمان اهمال کاری و تنبلی

  • برنامه ریزی صحیح بدون کمالگرایی و در نظر داشتن اتفاقات غیر منتظره و احتمالی
  • افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس
  • تجسم و تصور کردن آینده

اهمال کاری و تنبلی

  • گوش دادن به سخنرانی های انگیزشی و..
  • پیدا کردن هدف خود در زندگی
  • پاداش دادن به خود پس از اتمام کارها
  • مثبت نگر بودن
  • کمک از مشاور روانشناس
  • و.

بنابراین می توان با بهره مندی از جلسات مشاوره فردی کلینیک روانشناسی روان آرام با بهره گیری از راهنمایی ها و راهکارهای تخصصی مورد نظر به کاهش و درمان اهمال کاری و تنبلی پرداخت.

اهمال کاری و تنبلی

اهمال کاری و تنبلی

آیا می توان از جلسات مشاوره غیر حضوری بهره مند گشت؟

بله می توان جهت بهره مندی از جلسات مشاوره آنلاین با شماره درج شده تماس حاصل نمود.

مشاوره فردی در درمان اهمال کاری موثر است؟

بله می توان با بهره مندی از راهکارهای موثر روانشناسی از جانب روانشناس متخصص به درمان اهمال کاری و تنبلی پرداخت البته تلاش فرد در این مسیر و اراده وی نقش بسیار مهمی دارد.

تعداد جلسات مشاوره فردی چقدر است؟

این جلسات با توجه به نیاز مراجعین و تشخیص روانشناس تشکیل می شوند که تعداد این جلسات برای هر یک از افراد با در نظر داشتن این دو مقوله متغیر می باشد.

4.7/5 - (82 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره