به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
ازدواج با فرد دوقطبی

ازدواج با فرد دوقطبی

آیا می خواهید با فردی دوقطبی ازدواج کنید؟ آیا نگران مشکلاتی که ممکن است در آینده برایتان ایجاد شود هستید؟ اختلال دوقطبی یک نوع اختلال خُلقی است. این اختلال با نام های دیگری مثل مانیک-دپرسیو ، بیماری دوقطبی ، اختلال شیدایی ، یا بایپولار شناخته می شود . تمامی این اسامی به یک نوع اختلال رفتاری اشاره می کنند که در هیجانات و رفتار فرد بروز می کند و ممکن است مشکلات دیگری را نیز ایجاد کند.

در این مقاله می خواهیم به چالش های ازدواج با فرد دوقطبی و راهکارهای زندگی مناسب با افرادی که این اختلال را دارند بپردازیم :

 

منظور از اختلال دوقطبی چیست ؟

اختلال دوقطبی به عنوان اختلال افسردگی-شیدایی نیز شناخته می شود . افرادی که از اختلال دوقطبی رنج می برند دارای نوسانات شدید خلق و رفتار هستند . این افراد دارای دو نوع خلق کاملا متفاوت هستند که به عنوان دوقطب شناخته می شود . اولین چالش در ازدواج با فرد دوقطبی شناختن ویژگی های هر یک از این قطب هاست.

یک خلق او ، افسردگی شدید همراه با کاهش انرژی و ناامیدی مطلق است. در قطب دیگر، که همان شیدایی است، فرد خستگی ناپذیر و پرحرف است و فعالیت های خود را با انرژی زیادی انجام می دهد. معمولا اختلال دو قطبی بعد از سنین نوجوانی اتفاق می افتد.

پیش زمینه های متفاوتی وجود دارد که ممکن است باعث بروز این اختلال شود. از جمله این پیش زمینه ها می توان به وجود فرد با اختلال دوقطبی در خانواده ، محیط نامناسب ، سوء مصرف مواد مخدر ، افسردگی شدید اشاره کرد.

پیشنهاد می کنم در این مورد مقاله درمان اختلال شیدایی را حتما مطالعه کند.

 

نشانه های اختلال دوقطبی

شما اگر به دنبال ازدواج با فرد دوقطبی هستید باید نشانه های شخصیتی این افراد را بدانید. ازدواج با مرد دوقطبی یا زن دوقطبی اگر با اگاهی انجام نشود ممکن است به طلاق منجر شود. بنابراین شما به عنوان کسی که در حال ازدواج با فرد دوقطبی است ، باید با اطلاعات کافی وارد شوید .

پیشنهاد می کنم در این مورد مقاله روانشناسی قبل از ازدواج را حتما مطالعه کنید.

 

شخصی که اختلال دوقطبی دارد ، در قطب شیدایی نشانه های متفاوتی با قطب افسردگی تجربه می کند. نشانه های قطب شیدایی عبارت اند از:

1- کم شدن نیاز به خواب

2- تحریک پذیری آسان

3- حرف زدن با صدای بلند و سرعت زیاد

4- میل افراطی به فعالیت های با ریسک بالا

5- افزایش شدید میل جنسی

هم چنین نشانه های قطب افسردگی عبارت اند از:

1- احساس ناراحتی و نا امیدی و پوچی

2- بی میلی بودن به شادی و نشاط

3- تغییرات وزن

4- کم شدن میل جنسی

راهکارهایی برای ازدواج با فرد دوقطبی

تا این جا با خلق و خویی که ممکن است افرادی که اختلال دوقطبی دارند، تجربه کنند آشنا شدید. در ادامه به راهکارهایی که در ازدواج با فرد دوقطبی می تواند به شما کمک کند و یا رابطه زناشویی تان را حفظ کند اشاره می کنیم:

 

1- نفس عمیق بکشید.

ممکن است در طول زندگی شرایط مختلفی را تجربه کنید. باید بدانید که عوامل مختلفی بر اخلاق و رفتار شریک زندگی تان تاثیر می گذارد. هم چنین او ممکن است در قطب افسردگی یا قطب شیدایی باشد. بنابراین هنگامی که با یک موقعیت حساس مواجه می شوید ، نفس عمیق بکشید و با خودتان تکرار کنید:

« این تاثیرات بیماری است. این رفتار همسر من نیست. »

این تکنیک منحصر به فرد می تواند به ادامه ازدواج شما با فرد دوقطبی بسیار کمک کند. در واقع شما اگر به چنین درکی رسیده اید که اثرات بیماری را بشناسید ، بسیار بهتر از گذشته با همسرتان می توانید ارتباط برقرار کنید.

 

2- به مشاور مراجعه کنید .

یکی از بهترین راهکارهایی که می تواند به شما در ازدواج با فرد دوقطبی کمک کند ، مراجعه به روانشناس است. روانشناس با روشی کاملا علمی روش های مختلفی را به شما نشان می دهد. این روش ها می تواند شامل گروه های حمایتی و درمانی باشد .

شما در این گروه ها می توانید از تجربه های افراد دیگری که با فردی که اختلال دوقطبی داشته است زندگی کرده اند ، استفاده کنید. تجربه های افراد مختلف می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید بهتر است در زمان های مختلف چه رفتاری نشان بدهید.

نقش یک روانشناس مجرب زمانی مشخص می شود که شما به او مراجعه می کنید و به توصیه های او عمل می کنید. روانشناس با دیدگاه علمی و با صمیمیت به شما در حل مشکلات تان کمک می کند.

مراجعه به مشاور

3- از محل دور شوید.

گاهی اوقات اتفاق می افتد که اختلال فرد به حدی می رسد که قابل تحمل نیست. اگر می بینید که شریک زندگی تان به خودش آسیبی نمی رساند ، موقتا محل را ترک کنید. البته توجه داشته باشید که تعدادی از افرادی که در قطب افسردگی هستند ، افکار خودکشی نیز دارند. بنابراین باید در این موضوع احتیاط کنید.

 

4- بخندید

شما می توانید موضوعاتی خنده داری که می دانید شریک زندگی تان از آن ها خوشش می آید را مطرح کنید . این موضوع در ازدواج با فرد دوقطبی بسیار اهمیت دارد . به خصوص اگر این که شریک زندگی شما افسردگی را تجربه کند.

شوخی و خنده مناسب به شما بسیار کمک می کند. این موضوع باعث می شود که شریک مرد دوقطبی یا زن دوقطبی که با او زندگی می کنید با شما احساس راحتی کند. هم چنین خندیدن و شادی استرس را کاهش می دهد و از تشدید علائم بیماری جلوگیری می کند.

 

5- درمان او را پیگیری کنید.

در مواردی فردی که تحت درمان است ، در مقابل خوردن دارو یا جلسات مشاوره مقاومت می کند. شما به عنوان کسی که همسرتان تحت درمان است باید بدانید که قطع درمان بسیار خطرناک است. اگر تصمیم به ازدواج با فرد دوقطبی گرفته اید ، وظیفه های مهمی در قبال او دارید.

سر و کله زدن با شریک زندگی دوقطبی ، خصوصا مرد دوقطبی احتمالا مشکل است. شما وظیفه دارید که داروهایش را به یادآوری کنید و زمان های مراجعه به روانشناس را با دقت پیگیری کنید. هر کوتاهی ممکن است صدمه های جبران ناپذیری به او و به شما و یا فرزندان تان وارد کنید. بنابراین این موضوع بسیار حساس است. (  10Tips for Coping With a Bipolar Spouse )

 

6- علاقه تان را به او یادآوری کنید.

این توصیه نه تنها در مورد ازدواج با فرد دوقطبی ، بلکه در سایر مشکلاتی که ممکن است زن و شوهرها تجربه کنند نیز بسیار کاربردی است . در شرایط سخت روحی که تجربه می کند به او یادآوری کنید که تحت هر شرایطی او را دوست دارید.

در بیمارانی که اختلال دوقطبی را تجربه می کنند حمایت روحی نقش بسیار حیاتی و کلیدی دارد. ابراز علاقه یکی از بهترین راه های حمایت روحی است. شریک زندگی تان به شما به عنوان یک تکیه گاه محکم نگاه می کند و درمانش را پیگیری می کند و سعی می کند بهترین رفتار را داشته باشد.

 

7- از او سوال کنید.

یکی از موارد دیگری که می تواند در نگه داشتن ازدواج با فرد دوقطبی تعیین کننده باشد سوال پرسیدن به جا و به موقع است. در زمان هایی که شریک زندگی تان حال بهتری را تجربه می کند، از او بپرسید که چه چیزی حالش را بهتر می کند.

این سوال را حتی در زمانی که او در شرایط خوبی نیست نیز می توانید از او بپرسید. چنین سوالی به او کمک می کند تا به موارد مثبت فکر کند. همین موضوع باعث می شود که بتواند حالت روحی بهتری داشته باشد و وضعیتش رو به بهبودی برود.

صحبت با همسر

8- به صحبت ادامه دهید.

تحت هر شرایطی صحبت کردن را ادامه دهید و ارتباط تان را قطع نکنید. شما به عنوان کسی که با فرد دوقطبی ازدواج کرده است، شرایط این موضوع را پذیرفته اید. بنابراین در طول روند درمانی همسرتان رابطه تان را با او قطع نکنید.

صحبت هایتان الزاما نباید در مورد بیماری و مشکلات باشد. در مورد موضوعات مختلف مانند آب و هوا ، فیلم و سریال های تلویزیون ، فوتبالی که همسرتان شب قبل تماشا کرده است، صحبت کنید. این صحبت ها در مورد مسائل که ممکن است پیش پا افتاده به نظر برسد بسیار بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید به شما کمک می کند. همسرتان تلاش می کند تا تمرکز خودش را به صحبت با شما معطوف کند.

هم چنین صحبت کردن باعث می شود که شریک زندگی تان احساس تنهایی نکند و بتواند مشکلاتی را که تجربه می کند با شما در میان بگذارد و از این طریق مقداری از فشار روانی که تجربه می کند را کنترل کند.

 

نتیجه گیری:

شما به عنوان کسی که می خواهید ازدواج با فرد دوقطبی را تجربه کنید یا قبلا تجربه کرده اید باید بدانید که راه سختی در پیش دارید. البته این موضوع به این معنی نیست که نباید زندگی تان را با این فرد ادامه دهید.

مثال های بسیار زیادی در مورد زوج های مختلف وجود دارد که با این مشکل دست و پنجه نرم کرده اند و توانسته اند به خوبی مشکلات را مدیریت کنند. مدیریت کردن اختلال دوقطبی شرایط ویژه ای نیاز دارد که شما با کمک روانشناس می توانید قدم به قدم پیش بروید بدون این که بترسید. فقط کافی است اراده کافی در مورد این موضوع داشته باشید.

 

منابع:

www.everydayhealth.com

www.helpguide.org

 

4.5/5 - (365 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره