به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
اختلاف طبقاتی در ازدواج

اختلاف طبقاتی در ازدواج

طبقه اجتماعی یک عامل بسیار تاثیرگذار در ازدواج است. زنان و مردانی که تصمیم می گیرند با هم ازدواج کنند باید به طبقه اجتماعی به چشم یک موضوع بسیار مهم نگاه کنند. نادیده گرفتن اختلاف طبقاتی در ازدواج می تواند باعث ایجاد مشکلات فراوان در زندگی مشترک بین زن و شوهر شود.

به همین دلیل زمانی که پسر و دختری تصمیم می گیرند که با هم ازدواج کنند و به مشاور قبل از ازدواج مراجعه می کنند، مشاور به آنها توصیه می کند تا برای ازدواج شخصی را انتخاب کندکه علاوه بر ویژگی های دیگر، از نظر اختلاف طبقاتی در ازدواج نیز تفاوت چندانی با آنها نداشته باشد. تفاوت طبقه اجتماعی می تواند به راحتی پایه های زندگی مشترک را خراب کند.

در این مقاله سعی شده است به موضوع اختلاف طبقاتی در ازدواج با یک دیده تازه پرداخته شود:

 

چرا اختلاف طبقاتی در ازدواج اهمیت دارد؟

زمانی که به دختری و پسری که به همدیگر علاقه مند هستند و تصمیم دارند هر طور شده با هم ازدواج کنند، در مورد اختلاف طبقاتی هشدار داده می شود، اکثرا می گویند که علاقه از همه چیز مهم تر است و اگر زن و مردی به هم علاقه داشته باشند این مسائل خود به خود حل خواهد شد. ( ?Does Social Class Matter in Relationships )

حقیقتی که وجود دارد است این است که تعداد زیادی از افرادی که به همین شکل ازدواج کرده اند از ازدواج شان پشیمان شده اند. ازدواج با وجود اختلاف طبقاتی در ازدواج شبیه فیلم ها و سریال هایی که دیده ایم نیست. اختلاف طبقه اجتماعی بر رابطه زن و مرد تاثیر بسیار زیادی می گذارد و می تواند رابطه شان را از هم بپاشد. به همین دلیل است که این موضوع نباید نادیده گرفته شود.

در ادامه دلایل دیگری که برای توجه به اختلاف طبقاتی در ازدواج وجود دارد ذکر شده است:

 

1- مشکلات خانوادگی

یکی از اولین و مهم ترین مشکلاتی که برای دخترها و پسرهایی که می خواهند با شخصی از یک طبقه اجتماعی دیگر ازدواج کنند به وجود می آید، مخالفت خانواده هاست. همه خانواده ها دوست دارند که فرزندشان بهترین شرایط را داشته باشد و برای ازدواج مناسب ترین شخص را پیدا کند.

البته این موضوع به این معنی نیست که اگر زن و مردی با هم از نظر طبقه اجتماعی اختلاف داشته باشند نمی توانند زندگی موفقی داشته باشند اما تجربه های زیاد این موضوع باعث می شود که خانواده ها در برابر اختلاف طبقاتی در ازدواج شدیدا مخالفت کنند و به فرزندشان اجازه ندهند با زن یا مردی با اختلاف اجتماعی زیاد ازدواج کند.

گاهی اتفاق می افتد که پسر و یا دختری که می خواهند ازدواج کنند و بر ازدواج کردن بر یک نفر اصرار دارند، می گویند که می خواهند بدون رضایت قلبی خانواده شان ازدواج کنند. حقیقتی که وجود دارد این است که ازدواج یک مسئله بسیار اساسی است که به تفکر و تصمیم عاقلانه نیاز دارد. برای دوری از چنین شرایطی می شود با یک مشاور متخصص هم مشورت کرد.

 

2- مشکلات مالی

مستئل مالی یکی از مهم ترین مسائلی است که در رابطه با اختلاف طبقاتی در ازدواج وجود دارد. به طور کل وضعیت اقتصادی و مالی عامل بسیار تاثیرگذاری در روابط اجتماعی است. به همین دلیل اختلاف مالی در ازدواج به عنوان یک عامل برای از بین رفتن ازدواج و یا سخت تر کردن شرایط ازدواج شناخته می شود.

زن و مردی که از نظر مالی اختلاف دارند خواه ناخواه در مورد مسائل زیادی با هم اختلاف سلیقه دارند. تفریح های متفاوت، نوع لباس های متفاوت و سطح توقع متفاوت از جمله چیزهایی است که در مورد اختلاف مالی در این نوع از ازدواج وجود دارد. اختلاف های مالی که زن و مرد خواه ناخواه بر سر مسائل مختلف پیدا می کنند ممکن است کل زندگی را به هم بزند.

توصیه ای که در چنین شرایطی به دخترها و پسرهایی که می خواهند ازدواج کنند می شود این است که شرایط زندگی آینده شان را در نظر بگیرند. شرایط مختلفی وجود دارد که بر سطح درآمد آینده همسر شما تاثیر می گذارد. بنابراین اگر تصمیم تان برای ازدواج قطعی است باید خودتان را برای شرایط مختلف آماده کنید.

 

3- اختلاف سلیقه

اختلاف سلیقه یکی از مسائلی است که به دنبال اختلاف طبقاتی در ازدواج ممکن است وجود داشته باشد. سلیقه از مجموعه علایق و مواردی تشکیل شده است که افراد آن موضوعات را می پسندند. شرایط طبقاتی . شرایط مالی که با این موضوع مرتبط است، تاثیر بسیار زیادی بر سلیقه افراد دارد.

به طور مثال افرادی که از نظر سطح درآمدی شرایط بهتری دارند ممکن است تفریح هایی را دوست داشته باشند که طرف مقابل تا حالا آنها را انجام نداده است. یا افرادی که از نظر سطح سواد و آگاهی شرایط مناسب تری دارند ممکن است تفریح هایی داشته باشند که برای طرق مقابل کسل کننده به نظر می رسد. در چنین وضعیتی اختلاف در زندگی زناشویی ممکن است ایجاد شود.

 

4- مسائل مربوط به فرزند پروری

یکی از صحبت های جدی دیگری که در اختلاف طبقاتی در ازدواج پیش می آید مسائل مربوط به فرزندان است.ِ داشتن و یا نداشتن فرزند، تعداد فرزندان و نوع تربیت فرزندان از جمله مواردی است که ممکن است زن و شوهر بر سر آن اختلاف داشته باشند.

هر شخص با توجه به خانواده ای که در آن به دنیا آماده و محیطی که در آن رشده کرده است، تربیت شده است. همین موضوع باعث می شود تا اختلاف طبقاتی در ازدواج باعث شود که تربیت و رفتار دو طرف مقابل تفاوت داشته باشد. زمانی که رفتار زن و مرد با هم تفاوت داشته باشد، اگر بخواهند فرزندشان را تربیت کنند مشکلات زیادی اتفاق خواهد افتاد.

معمولا همه افرادی تربیت خانوادگی خودشان را صحیح می دانند و نمی خواهند بپذیرند که ممکن است پدر و مادرشان رفتار اشتباهی داشته است. همین موضوع باعث می شود که تلاش کنند فرزندان شان را شبیه خودشان تربیت کنند و رفتارهای خودشان را به آنها یاد بدهند.

در چنین شرایطی اگر اختلاف طبقاتی در ازدواج وجود داشته باشند و رفتار و تربیت خانوادگی زن و شوهری که می خواهند پدر و مادر شوند تفاوت داشته باشد، تربیت فرزندان دچار مشکل می شود. مشکل بزرگتر زمانی اتفاق می افتد که فرزندانی که در دوران کودکی پدر و مادرشان بر سر مسائل تربیتی اختلاف داشته اند دچار اختلالات روانی می شوند و نمی توانند زندگی خوبی داشته باشند.

یکی از اختلال های روانی که ممکن است کودک با آن درگیر شود، اختلال شیدایی است. پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله درمان اختلال شیدایی را مطالعه کنید.

 

بهترین راه حل برای اختلاف طبقاتی در ازدواج چیست؟

اما پس از این که مهم ترین مشکلاتی که اختلاف طبقاتی در ازدواج ایجاد می کند را بررسی کردیم باید ببینیم که چه راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد:

 

1- صحبت کردن

صحبت های قبل از ازدواج یک راهکار بسیار مهم برای حل مشکل اختلاف طبقاتی در ازدواج است. زن و مردی که می خواهند با هم ازدواج کنند باید بدانند که در حال گرفتن تصمیمی هستند که همه آینده شان را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین نیاز دارند که کاملا سنجیده عمل کنند و تصمیم های احساسی نگیرند.

صحبت کردن و بحث کردن در مورد موضوعات مختلف زندگی زناشویی به هر دو طرف کمک می کند تا کاملا متوجه شوند که همسرشان چه وضعیتی دارند و آیا ازدواج کردن به نفع شان است یا خیر. این صحبت ها و شناخت های پیش از ازدواج هر چه طولانی تر و عمیق تر باشد، شناخت بهتری شکل می گیرد و زن و مرد می توانند بهتر زندگی کنند.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله مشاوره اختلاف زن و شوهر را مطالعه کنید.

 

2- مراجعه به مشاور

مراجعه به مشاور روانشناس یک راهکار اساسی برای مواجه شدن با اختلاف طبقاتی در ازدواج است. مشاور روانشناس با پرسیدن سوال های مختلف و اجرای تست های متفاوت سعی می کند تا به دختر و پسری که می خواهند ازدواج کنند کمک کند تا شناخت بهتری از همدیگر پیدا کنند.

طبقه اجتماعی یک موضوع بسیار مهم است که در مشاوره قبل از ازدواج مورد توجه قرار می گیرد. اگر دختر و پسری که برای مراجعه پیش از ازدواج مراجعه کرده اند، از نظر طبقه اجتماعی با هم تفاوت داشته باشند، مشاور سعی می کند تا به آنها کمک کند بتوانند از همدیگر شناخت پیدا کنند. مشاور با بررسی شرایط متفاوتی که وجود دارد، به زن ومرد توصیه های کاملی می کند تا بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند.

مراجعه به مشاور روانشناس برای خدمات مشاوره قبل از ازدواج یک راه کاملا مناسب برای داشتن یک ازدواج موفق است.

 

نتیجه گیری:

اختلاف طبقاتی در ازدواج از گذشته تا امروز به عنوان یک مسئله قابل اهمیت در ازدواج وجود داشته است. اختلاف طبقاتی همیشه موضوعی بوده که تعداد زیادی از خانواده را مخالف ازدواج کرده است. طبقه اجتماعی که از سطح درآمد، سطح تحصیلات و رفتار اجتماعی افراد تشکیل شده می تواند نقش بسیار مهمی در آینده ازدواج داشته باشد.

البته نکته ای که اهمیت دارد این است  که اگر دختر و پسری از نظر طبقه اجتماعی یکسان نباشند، الزاما به این معنا نیست که اگر ازدواج کنند آینده خوبی در انتظارشان نخواهد بود بلکه این موضوع به این معناست که باید برای ازدواج دقت بیشتری داشته باشند تا مشکلات آینده پیش نیاید.

 

منابع:

www.investopedia.com

www.kiplinger.com

اختلاف طبقاتی در ازدواج چه اهمیتی دارد؟

اختلاف طبقاتی در ازدواج می تواند باعث که زن و مرد سریع با هم جر و بحث کنند. هم چنین مشکل دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که خانواده ها مخالفت کنند.

آیا ازدواج بدون اجازه خانواده کار درستی است؟

هیچ کس حق ندارد برای زندگی آینده دیگری تعیین تکلیف کند اما ازدواج اگر بدون رضایت والدین انجام گیرد می تواند باعث از بین رفتن آرامش زن و مرد شود.

برای حل مشکل اختلاف طبقاتی چه راهکاری بهتر است؟

زن و مردی که می خواهند با وجود اختلاف طبقاتی ازدواج کنند باید کاملا با هم صحبت کنند و به صورت عقلانی با ازدواج برخورد کنند.

4.6/5 - (467 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره