به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
اختلاف سنی در ازدواج

اختلاف سنی در ازدواج

اختلاف سنی در ازدواج همیشه یک مسئله مهم برای افرادی است که می خواهند ازدواج کنند. اختلاف سنی مناسب همیشه به عنوان یک سوال بزرگ مطرح است. معمولا آقایان دوست دارند با خانم هایی ازدواج کنند که و خانم ها دوست دارند که با مردانی ازدواج کنند که از خودشان سن و سال بیشتری دارند.

اما آیا این موضوع یک اثر تغییر ناپذیر است؟در فرهنگ ها و ادیان مذاهب مختلف توصیه های متفاوتی در مورد اختلاف سنی در ازدواج و اختلاف سنی مناسبی که افراد باید داشته باشند مطرح شده است اما مسئله ای که وجود دارد این است که اختلاف سنی مناسب برای ازدواج چقدر است؟ آیا ازدواج هایی که در آنها اختلاف سنی زن و مرد زیاد است، موفق نخواهد بود؟

در این مقاله سعی شده به موضوع اختلاف سنی در ازدواج با یک دیدگاه جدید پرداخته شود:

 

اختلاف سنی در ازدواج معمولی چقدر است؟

یکی از مواردی که می تواند برای تعداد زیادی از افرادی که می خواهند ازدواج کنند و زندگی مشترک تشکیل دهند، مطرح باشد اختلاف سنی در ازدواج است. درصد زیادی از زنان و مردانی که برای مشاوره قبل از ازدواج به مشاور مراجعه می کنند، می خواهند بدانند که چه اختلاف سنی برای ازدواج مناسب است.

طبق نتایج پژوهش هایی که انجام شده است، بیشترین ازدواج ها مربوط به افرادی است که هم سن هستند و یا این که اختلاف سنی زن و مرد زیر 1 سال است. این آمار حدود یک سوم آمار را شامل می شود. بعد از آن حدود بیست درصد ازدواج ها مربوط به ازدواج هایی است که در آنها مردان 3 سال بزرگتر هستند.

کمترین آمار ازدواج هم مربوط به ازدواج هایی است که در آنها زنان 20 سال بزرگتر هستند. اما به طور معمول سهم بیشتری از ازدواج ها مربوط به ازدواج هایی است که مردان بزرگتر هستند. اختلاف سنی در ازدواج گر چه امری مهم است اما فراموش نکنید که این مسئله بسیار به افراد رابطه نیز مرتبط است و نمی توان یک حکم کلی را برای تمامی افراد با ویژگی های متفاوت صادر نمود

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله اختلاف سنی معکوس را مطالعه کنید.

اختلاف سنی در ازدواج

چرا اختلاف سنی در ازدواج اهمیت دارد؟

اختلاف سنی در ازدواج از چند دیدگاه قابل بررسی است. زنان و مردانی که می خواهند ازدواج کنند و یا رابطه داشته باشند باید بدانند که تفاوت سنی در ازدواج بر عوامل زیادی تاثیر می گذارد. به همین دلیل زمانی که زن و مردی تصمیم می گیرند که ازدواج کنند باید بدانند که ممکن است بر سر راهشان چالش های متفاوتی به وجود بیاید.

مهم ترین چالش هایی که ممکن است در اختلاف سنی در ازدواج پیش بیاید عبارتند از:

 

1- اختلاف های زناشویی

اختلاف های زناشویی یکی از مهم ترین اتفاقاتی که ممکن است اختلاف سنی در ازدواج ایجاد کند. زن و مردی که اختلاف سنی داشته باشند، احتمالا در دوره های متفاوتی رشد کرده اند. به همین دلیل ممکن است در مورد موضوعات مختلف اختلاف نظر داشته باشند و نتوانند با همدیگر کنار بیایند.

در چنین شرایطی زن و مردی که تصمیم می گیرند با وجود این که اختلاف سنی دارند با هم ازدواج کنند، باید متوجه باشند که ممکن است بر اثر اتفاقات و عوامل مختلفی که اتفاق می افتد، جر و بحث و دعوا داشته باشند. اما مسئله ای که مهم است این است حل شدن اختلافات زناشویی به تلاش جدی هر دو طرف نیاز دارد.

زن و شوهری که زندگی مشترک تشکیل داده اند باید در زندگی شان صبر داشته باشند. موضوع مهمی که وجود دارد این است که باید بتوانند با اختلاف ها کنار بیایند و به صورت منطقی با آنها مواجه شوند. در این وضعیت برای حل اختلاف ها به تلاش و پیگیری هر دو طرف نیاز است.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله اختلاف سن مناسب در ازدواج را مطالعه کنید.

 

2- مشکلات جنسی

مشکلات جنسی یکی از شایع ترین دلایل دیگری است که باعث ایجاد اختلاف در زندگی می شود. اختلاف سنی در ازدواج باعث می شود تا زن و مرد از نظر جنسی در دوره های متفاوتی به سر ببرند. همین تفاوت می تواند باعث ایجاد اختلاف در زندگی زناشویی شود.

حقیقتی که وجود دارد این است که افراد در دوران جوانی از نظر میل جنسی فعال تر هستند و تمایل بیشتری برای داشتن رابطه جنسی در زندگی مشترک شان دارند. در چنین شرایطی اگر یکی از زن و مرد این دوره را رد کرده باشد و از نظر سنی، شرایط بالاتری را داشته باشد، نیازهای جنسی زن و شوهر متفاوت است و اختلاف در زندگی هایشان ایجاد می شود. (does age difference in relationships matter)

هم چنین یائسگی یک مشکل دیگری است که به خاطر اختلاف سنی در ازدواج ممکن است گریبانگیر افراد شود. معمولا خانم هایی که به سن یائسگی می رسند از نظر جنسی سرد مزاج می شوند و دیگر میل زیادی به برقراری رابطه جنسی ندارند. هم چنین آقایانی با بالا رفتن سن ممکن است مشکلاتی مثل نعوظ، زودانزالی و سرد مزاجی داشته باشند. مشکلات یاد شده ممکن است زندگی زن و شوهر را تحت تاثیر قرار دهد.

 

3- مشکلات فرزندان

داشتن فرزند یکی از عوامل مهمی است که افراد را به ازدواج ترغیب می کند. اما فرزند دار شدن با وجود اختلاف سنی در ازدواج می تواند یک چالش بسیار بزرگ باشد. فرزندانی که متوجه می شوند که پدر و مادرشان اختلاف سنی بیشتری نسبت به دیگر پدر و مادرها دارند ممکن است با دوگانگی مواجه شوند و نتوانند با این موضوع به راحتی کنار بیایند.

هم چنین اگر پدر یا مادر کودک یا نوجوان در دوره میانسالی باشد، معمولا نمی تواند ارتباط مناسبی با فرزندش ایجاد کند. به همین علت ممکن است فرزند از نظر روحی و عاطفی مشکل پیدا کند و نتواند زندگی خوبی را داشته باشد.

مشکل دیگری که در چنین ازدواج هایی پیش می آید این است که زن و مرد می خواهند فرزندشان را بر اساس تربیتی که مدنظر خودشان است تربیت کنند و بنابراین در تربیت کودک اختلاف ایجاد می شود و زن و شوهر مشکل پیدا می کنند.

 

چند سال اختلاف سنی در ازدواج مناسب است؟

حقیقتی که وجود دارد این است که هیچ دلیلی وجود ندارد که ازدواج هایی که در آنها اختلاف سنی زن و مرد زیاد است، الزاما ناموفق خواهد بود و ازدواج هایی که در آنها اختلاف سنی زن و مرد کم است حتما موفق می شود. موفق بودن یا موفق نبودن ازدواج با وجود اختلاف سنی به عوامل دیگری بستگی دارد.

در ادامه به عواملی که باعث موفق بودن ازدواج می شود می پردازیم:

 

1- مسائل فکری تاثیر گذار بر اختلاف سنی در ازدواج

رشد فکری و عقلانی زن و مردی که تصمیم دارند با هم ازدواج کنند بر موفقیت ازدواج آنها تاثیرگذار است. زن و مردی که تصمیم می گیرند با وجود اختلاف سنی ازدواج کنند، باید بدانند که ممکن است مشکلات زیادی بر سر راهشان قرار گیرد. به همین دلیل اهمیت دارد که خودشان را برای این موضوعات آماده کنند.

صحبت های اطرافیان، مخالفت خانواده و دعواهای زن و شوهری بیشتر از حد معمول، یک مضوع طبیعی است که در چنین ازدواج هایی پیش می آید. بنابراین اگر زن و مردی تصمیم گرفته اند که ازدواج کنند و به همدیگر علاقه دارند نباید از این اتفاقات بترسند و باید با آمادگی کامل وارد زندگی شوند.

صحبت هایی که دیگران در مورد زندگی شما می کنند به مرور برطرف می شود و جلب کردن نظر خانواده کار سختی نیست اما مهم ترین مسئله این است که زن و مرد می بایست ظرفیت روحی شان را آنقدر بالا ببرند که برای هر اختلاف نظری آمادگی داشته باشند اجازه ندهند که به مشکل بر بخورند.

کمک گرفتن از یک مشاور خانواده باسواد و متخصص می تواند به از بین رفتن اختلافات و درگیری ها کمک می کند.

 

2- انتظارات مالی

مشکلات مالی یکی از پرتکرار ترین موضوعاتی است که باعث اختلاف زنان و مردانی می شود که ازدواج کرده اند. زمانی که زن و مرد با هم اختلاف سنی داشته باشند، ممکن است انتظارات مالی متفاوتی از زندگی داشته باشند. همین موضوع می تواند باعث ایجاد اختلاف بین زن و شوهری شود که زندگی مشترک را شروع کرده اند.

در چنین شرایطی موضوعی که به زن و مرد کمک می کند تا بتواند به زندگی شان سر و سامان بدهند این است که انتظارات معقولی در زندگی داشته باشند. اختلاف سنی در ازدواج خودبخود اختلاف سلیقه را به وجود می آورد. این اختلاف سلیقه اگر با اختلاف در سطح زندگی همراه شود می تواند زندگی مشترک را به خطر بیندازد. به همین دلیل در مشاوره قبل از ازدواج به زن و مرد توصیه می شود در مورد مسائل مالی با هم به صورت شفاف صحبت کنند تا در آینده به مشکل برنخورند.

نتیجه گیری اختلاف سنی در ازدواج :

اختلاف سنی در ازدواج یک چالش بزرگ برای افرادی است که می خواهند ازدواج کنند. اختلاف سنی مناسب ازدواج به عوامل زیادی بستگی دارد. ممکن است زن و مردی از نظر سنی اختلاف کمی داشته باشند اما به دلیل اختلاف هایی که از نظر فرهنگی و فکری دارند نتوانند زندگی خوبی با هم داشته باشند و زندگی خوبی را تجربه نکنند.

از طرف دیگر ممکن است زوجی وجود داشته باشد که وجود اختلاف سنی اما با هم ارتباط خوب و نزدیکی داشته باشند و بتوانند به خوبی با هم صحبت کنند و در مورد موضوعات مختلفی که در زندگی شان پیش می آید بحث کنند و زندگی موفقی را در پیش داشته باشند.

چه اختلاف سنی در ازدواج مناسب است؟

اختلاف سنی در ازدواج را نمی توان یک عدد واحد در نظر گرفت اما معمولا متخصصان و عامه مردم معتقد اند که 2 الی 8 سال اختلاف سنی در ازدواج معقولی ست. اما آیا این اختلاف سنی در تمامی ازدواج ها مشترک است؟ خیر!

باید بدانید که به هیچ عنوان چنین نیست چرا که افراد با طرز فکر های مختلف بزرگ شده و میزان درک هر شخص را باید با خود شخص سنجید نه با سن و ملاک سنی وی پس در نتیجه اختلاف سنی در ازدواج با توجه به فرد مقابل شما متفاوت است و بهتر است که با در جریان قرار دادن یک مشاور تشخیص دهید که فرد مناسب شما آن کسی ست که رو به رویتان قرار گرفته یا خیر؟

به عبارتی ممکن است شما با کسی هم سن باشید  یا 10 الی 15 سال تفاوت داشته باشید اما به دلیل نزدیک بودن افکار و عقایدتان بهترین گزینه برای زندگی با هم باشید. فراموش نکنید که اختلاف سنی در ازدواج بستگی به خودتان و طرف مقابلتان دارد

اختلاف سنی معکوس در ازدواج

معمولا به اختلاف سنی ای که در آن مرد کوچک تر از زن رابطه باشد اختلاف سنی معکوس گفته می شود اما آیا این اختلاف سنی معکوس به واقعیت و در واقع نیز معکوس حقیقت است یا خیر؟

باید چنین پندارید که این موضوع نیز مانند بند قبلی بستگی به شما و طرف مقابلتان دارد. این که پذیرش یک دیگر را دارید یا خیر و این که آیا به درد یک دیگر میخورید یا نه. برای این که بدانید این اختلاف سنی در ازدواج تان از مشاور کمک و راهنمایی بگیرید

منابع اختلاف سنی در ازدواج :

www.scientificamerican.com

theconversation.com

چرا اختلاف سنی در ازدواج اهمیت دارد؟

اختلاف سنی می تواند باعث شود که افراد دیدگاه های متفاوتی داشته باشند و به همین دلیل ممکن است زندگی شان تحت تاثیر قرار بگیرد.

اختلاف سنی مناسب برای ازدواج چقدر است؟

هیچ عدد و رقمی برای بیان اختلاف سنی در ازدواج مناسب نیست. زن و مرد زمانی می توانند موفق باشند که درک متقابلی از هم داشته باشند.

اختلاف سنی معمولی در ازدواج چقدر است؟

حدود یک سوم ازدواج ها، ازدواج هایی هستند که در آنها اختلاف سنی زن و مرد، یکسال و یا کمتر است.

آیا اختلاف سنی باعث اختلاف در ازدواج می شود؟

زن و شوهر اگر درک خوبی از هم داشته باشند زندگی خوبی را سپری خواهند کرد که این موضوع ارتباطی به اختلاف سنی ندارد.

4.6/5 - (444 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره