به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
روانشناسی اختلاف زن و شوهر

مشاوره اختلاف زن و شوهر

اختلاف زن و شوهر یکی از طبیعی ترین اتفاقاتی است که ممکن است در طول یک ازدواج اتفاق بیفتد. هر قدر که شما و همسرتان با همدیگر تفاهم داشته باشید و همدیگر را دوست داشته باشید ، ممکن است با همدیگر اختلاف پیدا کنید . اما نکته ای که باید بدانید این است که اختلاف داشتن و جر و بحث حتما به این معنا نیست که ازدواج تان از اول اشتباه بوده است و دیگر نمی توانید با هم زندگی کنید. در چنین شرایطی مشاوره اختلاف زن و شوهر و مسائل مربوط به آن مطرح می شود.

نکته بسیار مهم در مشاوره اختلاف زن و شوهر این است که زن و مرد چگونه با این موضوع برخورد می کنند. حفظ آرامش و منطقی بودن مهم ترین نکته در برخورد با این موضوع است. همین اصل مهم، مهم ترین نکته ای است که در مشاوره اختلاف زن و شوهر به آن پرداخته می شود.

در این مقاله می خواهیم به عواملی که موجب اختلاف زن و شوهر می شود و هم چنین چند راهکار بسیار کاربردی در مواجهه با این موضوع می پردازیم:

 

چه عواملی باعث اختلاف زن و شوهر می شود؟

نکته اولی که در مشاوره اختلاف زن و شوهر مطرح می شود این است که مشاور روانشناس به زوج ها کمک می کند تا ریشه اختلاف شان را بشناسند. عوامل زیادی وجود دارد که می تواند باعث اختلاف بین زن و شوهر شود.

اما مسئله مهمی که زن و شوهری باید بدانند این است که داشتن اختلاف به این معنی نیست که زندگی شان از هم پاشیده است و راهی برای بهتر شدن رابطه شان وجود ندارد. داشتن اختلاف در زندگی زناشویی و جر و بحث های لفظی به این معناست که زن و مرد قدرت این موضوع را دارند که نظرشان را در زندگی بیان کنند. بنابراین این موضوع نه تنها بد نیست بلکه اگر با آن برخورد صحیحی بشود می تواند به بهتر شدن زندگی کمک کند.

مهم ترین عواملی که باعث اختلاف زن و شوهر می شود عبارتند از:

 

1- مشکلات اقتصادی

مسائل اقتصادی یکی از تکراری ترین دلایل مراجعه برای مشاوره اختلاف زن و شوهر است. مشکلات اقتصادی که در شرایط فعلی گریبان اکثر خانواده ها را گرفته است، باعث اختلاف بین زوجین می شود. از طرف دیگر مسئله ای که وجود دارد این است گاهی اختلاف زن و شوهر به دلیل انتظارت بیش از حد و بیجای یکی از طرفین است.

برای جلوگیری از این اتفاق خانمی که ازدواج می کند باید شرایط مالی همسرش را بدانید و بعد از متوجه شدن این موضوع ازدواج کند. اتفاقی که در تعداد زیادی از ازدواج ها می افتد این است که خانم متوجه می شود که شوهرش توانایی مالی برای برآورده کردن تمام خواسته های او را ندارد و بنابراین اختلاف و دلخوری و جر و بحث پیش می آید.

 

2- مسائل جنسی

مسائل جنسی یکی از عمده ترین مشکلاتی است که باعث اختلاف بین زن و شوهر ها می شود. مشکلات جنسی که زن یا مرد تجربه می کنند ممکن است باعث شود که زندگی زناشویی تحت تاثیر قرار بگیرد و زن و مرد نتوانند مانند گذشته رابطه داشته باشند.

این نارضایتی جنسی از شریک زندگی باعث بروز اختلافات زیادی می شود. نکته ای که در مشاوره اختلاف زن و شوهر در مسائل جنسی مطرح می شود این است که زن و مرد باید به صورت بی پرده و صریح با هم صحبت کنند و نباید اجازه بدهند که اختلاف شان تبدیل به یک مسئله بزرگ شود. ریشه مشکلات جنسی ممکن است روانی یا جسمی باشد. برای درمان مشکلات جسمی حتما باید زن یا مردی که مشکل پیدا کرده اند به پزشک مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرند.

هم چنین اگر مشکل در زندگی زناشویی ناشی از مشکلات روانی باشد، مراجعه به روانشناس یک راهکار اساسی و مطمئن است. مشاوره جنسی که در ضمن مشاوره اختلاف زن و شوهر ارائه می شود به زن و مرد کمک می کنند ریشه مشکل شان را پیدا کنند و برای درمان آن اقدام کنند.

مشکلات بین زن و مرد

3- مسائل عاطفی

یکی از موارد دیگری که باعث ایجاد مشکل به زن و مرد و مراجعه به مشاوره اختلاف زن و شوهر می شود، مسائل عاطفی است. هر شخصی ممکن است به دلایل مختلفی با مسائل عاطفی و اتفاق های ناگوار روبرو شود. این اتفاقات می توانند زندگی مشترک زن و مرد را تحت تاثیر قرار دهند.

فوت یکی از دوستان یا اقوام، شکست های اقتصادی و شغلی و مسائل خانواده جزو مهم ترین اتفاقاتی است که باعث مشکلات عاطفی می شود. شخصی که از نظر عاطفی آسیب دیده است ممکن است دچار افسردگی شود. این افسردگی زندگی شخص را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند باعث بی توجهی به همسر شود.

هم چنین فردی که تحت فشار روانی قرار گرفته، به دلیل استرس های بعد از حادثه، تحریک پذیر می شود و ممکن است بر سر کوچکترین مسائل با همسرش جر و بحث کند. این جر و بحث های کوچک و بزرگ باعث دوری عاطفی زن و مرد از همدیگر می شود و به مرور زمان صمیمیت ازدواج را کاهش می دهد.

مسئله ای که افرادی که مشکلات روحی دارند باید بدانند این است که همسر شما نزدیک ترین فرد به شما است. همسر شما وظیفه دارد هر کاری که در توان دارد برای بهتر شدن حال شما انجام دهد. بنابراین اگر فردی دچار مشکل شود باید مسئله را با همسرش در میان بگذارد تا با کمک همسرش بتواند از پس مشکلات بر بیاید.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله روانشناس روابط زن و شوهر را مطالعه کنید.

 

4- بیماری های روانی

بیماری های روانی نیز از جمله مهم ترین دلایل اختلاف بین زن و شوهر است. داشتن یک بیماری روانی به تنهایی نمی تواند باعث اختلاف بین زن و مرد شود اما نوع مواجه شدن با بیماری برای ادامه زندگی مشترک کاملا حیاتی به نظر می رسد.

بیماری های روانی که ممکن است برای افراد اتفاق بیفتد مختلف است. افسردگی، توهم، هذیان و مشکوک بودن از جمله بیماری های روانی است که می تواند برای زوج ها دردسرساز شود. در چنین شرایطی نکته ای که ضروری است این است که زن و مرد باید بدانند اختلال های روانی به درمان نیاز دارند و اگر درمان نشوند کاملا آسیب زا هستند.

در مشاوره اختلاف زن و شوهر ، روانشناس در صورتی که ببیند یکی از زن و مرد علائم بیماری روانی را دارد سعی می کند راه حلی برای مشکلش پیدا کند تا از آسیب دیدن بیشتر زندگی مشترک جلوگیری کند. هم چنین گاهی اوقات افراد در جریان مشکل روانی همسرشان هستند و به همین دلیل برای پیدا کردن ریشه مشکل به مشاوره اختلاف زن و شوهر مراجعه می کند.

در چنین شرایطی مشاور روانشناس با بررسی شرایط موجود و بیماری های روانی راه حل مناسبی برای هر دو طرف پیشنهاد می کند تا از بهم ریختن زندگی شان جلوگیری کند. ( STEPS TO DEAL WITH CONFLICT IN YOUR MARRIAGE )

 

5- دخالت اطرافیان

دخالت های بیجای اطرافیان زن یا مرد می تواند باعث به وجود آمدن اختلاف ها در زندگی مشترک شود. در مشاوره اختلاف زن و شوهر ، مشاور روانشناس شرایط زن و مرد را بررسی می کند و متوجه مشکل می شود. توصیه ای که به همه زوج های جوان می شود این است که همه زندگی های مشترک ممکن است با پستی و بلندی مواجه شود.

در بین این پستی و بلندی ها و بحران های زندگی مشترک زن و مرد نباید اجازه دهند که دخالت های اطرافیان این اختلاف ها را زیاد کند و زندگی را نابود کند. بلکه باید با برخورد منطقی سعی کنند مشکلات زندگی را برطرف کنند.

اگر این اختلاف ها ادامه پیدا کند و راه حل مناسبی برای آن پیدا نشود ممکن است باعث طلاق عاطفی بین زن و مرد شود. پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله مشاوره طلاق عاطفی را مطالعه کنید.

 

چگونه با اختلاف های زندگی مشترک کنار بیاییم؟

روانشناسان مختلف نظرات متفاوتی در مورد مواجهه و برخورد با اختلافاتی که بین زن و مرد ایجاد می شوند. دارد. اما همگی آن ها به این اصل اعتقاد دارند که باید با متانت و به صورتی کاملا منطقی با اختلافات و جر و بحث هایی که ایجاد می شود برخورد کرد.

در ادامه به سه نکته مهم که به شما کمک می کند اختلافات تان را بهتر حل کنید، می پردازیم:

 

1- صحبت کنید.

برای این که در مورد اختلافی که بین شما و همسرتان پیش آمده صحبت کنید، باید هردوتان کاملا آرام باشید و استرس هایتان را کنار بگذارید. بهتر است حل کردن اختلاف هایتان را به زمانی موکول کنید که هردوی شما زمان کافی و لازم را دارید.

بهترین حالت برای صحبت کردن که در مشاوره اختلاف زن و شوهر پیشنهاد می شود این است که رو به روی همدیگر بنشینید و چشم در چشم هم صحبت کنید. حالت هایی مثل این که از همدیگر دور باشید و بخواهید با صدای بلند با همدیگر صحبت کنید یا از طریق تلفن یا پیامک در ارتباط باشید، اصلا حالت های درستی نیست و پیشنهاد نمی شود.

نکته دیگری که باید رعایت کنید این است که باید کاملا آرام صحبت کنید و از بالا بردن صدایتان یا تکان دادن انگشت پرهیز کنید. هم چنیک اصل دیگر که در روانشناسی اختلاف بین زن و شوهر مطرح می شود این است که باید خوب گوش کنید. خوب گوش کردن یک مهارت مهم در زندگی است که نه فقط در زمان هایی که به مشکل برخورده اید به شما کمک می کند، بلکه در همه وضعیت های دیگر زندگی نیز به شما کمک می کند.

صحبت با همسر

2- خودخواهی را کنار بگذارید.

خودخواهی یکی از بدترین صفاتی است که می توانید در طول ازدواج داشته باشید. خودخواه بودن به شما این فرصت را می دهد که همه رفتارهایتان را توجیه کنید. خودخواه بودن به شما این فرصت را می دهد که صحبت های شریک زندگی تان را نشنوید و فقط حرف های خودتان را درست بدانید.

هر زن و مردی که با همدیگر ازدواج می کنند و تصمیم می گیرند که زندگی مشترک را شروع کنند باید بدانند که شرایط مانند گذشته نخواهد بود. باید متوجه این موضوع باشند که شرایط نسبت به زمانی که در دوران مجردی شان بوده اند، تغییر کرده است.

هر کدام از ما ممکن است دوست داشته باشیم همان طوری که قبل از ازدواج رفتار می کرده ایم، رفتار کنیم. این موضوع یکی از ریشه های اصلی اختلاف بین زن و شوهر است. در مشاوره اختلاف زن و شوهر همواره به زن و مرد توصیه می شود که باید رفتارهایشان را طوری تغییر دهند که به نفع پابرجا ماندن زندگی مشترک شان باشد.

البته این توصیه به این معنا نیست که باید به یک آدم منفعل تبدیل شوید و دیگر هیچ خلاقیت و رفتاری از خودتان نداشته باشید. بلکه به این معناست که باید سعی کنید شناخت مناسبی از همسرتان و سلایق و رفتارش پیدا کنید تا بتوانید به خوبی زندگی مشترک تان را مدیریت کنید.

 

3- به مشاور مراجعه کنید.

مراجعه به مشاور معمولا بهترین راهی است که در مشاوره اختلاف زن و شوهر به آن توصیه می شود. جلسات مشاوره ممکن است به صورت جداگانه یا با حضور هر دو طرف برگزار شود. مشاور در این جلسات سعی می کند خُلق و خوی زن و مرد را بشناسد و با صحبت های منطقی به آنان کمک کنند تا مشکلات بین شان را حل کنند.

مشاور روانشناس به شما کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت شخصیت تان را بشناسید. گاهی اتفاق می افتد که ریشه مشکلات بین زن و شوهر به تجربه های دوران کودکی یا نوجوانی شان بر می گردد. مشاور خانواده با بررسی عوامل مختلفی که باعث اختلاف نظر بین شما و همسرتان شده به شما بهترین راهکارها را پیشنهاد می دهد و کمک می کند بتوانید با موضوعات به خوبی برخورد کنید.

 

نتیجه گیری:

گاهی اتفاق می افتد که زن و مرد بعد از این که یک جر و بحث نسبتا شدید را پشت سر گذاشتند به این نتیجه می رسند که ازدواج شان از اول اشتباه بوده و نباید با همدیگر زندگی مشترکی را شروع می کرده اند.

مشاوره اختلاف زن و شوهر و اصول آن، بیان می کند که داشتن اختلاف های جزئی نه تنها بد نیست بلکه نشانه سلامت روانی زن و مرد است. چرا که زن و مرد از خودشان نظراتی داشته اند که به اختلاف نظر رسیده اند. در واقع اگر بین زن و مرد اختلافی نباشد، بیانگر این است که یکی از آنها دارد از اظهار نظر پرهیز می کند و این اتفاق خوبی برای ازدواج نیست.

 

منابع:

www.psychologicalscience.org

www.focusonthefamily.com

آیا مشاوره به حل شدن اختلاف بین زن و شوهر کمک می کند؟

مشاور روانشناس سعی می کند متوجه شود که ریشه مشکل شما با همسرتان چیست بنابراین می تواند به بهترشدن رابطه تان کمک کند.

چرا با همسرم اختلاف دارم؟

اختلاف های شما با همسرتان به این دلیل است که هردوی شما دارید نظراتتان را بیان می کنید. این اختلاف ها اگر مدیریت شوند برای ادامه زندگی لازم است.

برای حل شدن اختلاف ها با همسرم چکار کنم؟

اختلاف در زندگی مشترک همه افراد پیش می آید. برای حل اختلاف باید اول با هم صحبت کنید و برای حل مشکلاتتان وقت بگذارید.

چرا همسرم همیشه با من جر و بحث می کند؟

عوامل زیادی هستند که باعث ایجاد اختلاف بین زن و مرد می شود. برای حل این اختلاف ها باید سعی کنید به کمک روانشناس یا با صحبت کردن دلیل اختلاف تان را پیدا کنید تا بتوانید برای آن راه حل پیدا کنید.

4.6/5 - (393 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

47 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
الهام
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر من هشت سال ازدواج کردم بچه هفت ساله دارم شوهرم خیلی بهم تهمت میزد چند روز پیش هم تهمت زد کتک زد بابام دیگه اومد دنبالم اوردتم خونشون ولی. شوهرم حتی یه تک هن به من نزده فقط برام نوشت طلاق ولی من زندگیمو خیلی دوس دارم تورا خدا راهنمایم کنید

یحیی
3 روز قبل
پاسخ به  الهام

سلام وقت بخیر من 27سالمه 3سال ازدواج کردم خانومم 20سالشه اولش دوست داشتم نامزد بودیم وقتی ازدواج کردم 3مابادش دلم ازش سرده نزدیکش نمیشم ولی خانومم منوخیلی دوست دار. من دارم زندگیم خراب مکنم بخاطر دلسردیم

حسین حسین پور
5 ماه قبل

بنام خدا بنده وهمسرم حدود۳۰ سال است که ازدواج کردیم وهمیشه برسرمسائل بی چیزبگومگو داریم به طوری که الآن خانه راترک کرده ورفته و مارو تنهاگذاشته است ومی گوید حق و حقوقم رابده بروم لطفا راهنمایی کنید

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
5 ماه قبل

سلام دوست عزیز؛ زندگی مشترک 30 ساله شما قطعا ارزش این رو داره که مشکلاتتون رو در کنار درمانگری با تجربه حل و فصل کنید.

ارزو احمدی
7 ماه قبل

سلام من وهمسرم خیلی باهم دعوا میکنیم
همسرم اگ من زنگ نزنم نمیزنه اصلا حس میکنم من و. تحویل نمیگرد من نامزد هستم میخواهم مشکلمو حل کنید

سید شهاب‌الدین صدر
6 ماه قبل
پاسخ به  ارزو احمدی

جدا بشید ما هم همین مشکلات رو داشتیم بخدا بعد از هشت سال زندگی مشترک که همه اش دعوا و کوفت زهر مار بود جدا شدیم

جعفر حسینی
8 ماه قبل

سلام خسته نباشید و تشکر از سایت خودتون. من با همسرم ۱۵ سال هست زندگی میکنیم ولی چند ماهی هست خانمم وقتی من میام خونه لباس کامل می‌شه و حتی روسری هم سرش میکنه ولی حین رانندگی و یا توی خیابون و یا مهمانی که من نباشم کاملا سرشو لخت میکنه و لباس مجلسی میپوشه ولی تا من رو میبیند کاملا خودشو میپوشونه .خیلی هم دوسش دارم و اصلا هم اذیتش نمیکنم و این موضوع خیلی برام نگران کننده است .لطفا کمکم کنید. با تشکر

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
8 ماه قبل
پاسخ به  جعفر حسینی

سلام دوست عزیز؛میتونید این ابهام رو با سوال کردن و گفتگوی بدون تنش و سرزنش با خودشون برطرف کنید. هیچکسی یهتر از ایشون نمیدونه دلیل این کارشون چیه.

آیسان
9 ماه قبل

سلام من 16 سالمه و 4 ماهه نامزد کردم و نامزدم 28 سالشه مدام سر پوشش باهم بحث داریم
من تو خواستـگاری شرایط و نوع پوششم رو گفتم ولی اون الان مخالفت میکنه و همش دعوا داریم دیگه خسته شدم لباس هایی برام انتخاب میکنه که اصلا در حدم نیست و با سن من نمیخوره بعد دلوا هم میگه هرجور دوس داری لباس بپوش ولی بعد 4 روز دوباره شرو میکنه به گیر دادن
نامزدم خودش روانشناس بالینی خونده ولی دلیل رفتارشو نمی دونم لطفا کمک کنید با تشکر

محسن
1 سال قبل

سلام خانومم زیاد بامن بد رفتاری میکنه به خانواده ش بیشتر از من همیت میده از پسر خاله اش خوب تعریف میکنه همش به من گیر میده به منم شک داره فک میکنه من بهش خیانت میکنم بهش خیلی هم توجه میکنم بازم بمن شک داره

صغری
1 سال قبل

سلام من ۵سال پیش باشوهرم اختلاف داشتم ودادگاهی شدیم نفقه ومهریم ازش شکایت کردم بعد از مدتی اومد حلاختلاف وحاضر شد که دیگه رفتارش با من خوب باشد من هم به خاطر دو فرزند خردسالم اورا بخشیدم نفقم ازش نگرفتم اومدم سر زندگیم الان دوباره شبها خیلی دیر میاد احتمالآ طرفه مواد رفته با من خیلی سرد شده باید چیکار کنم

سرور فتحی
1 سال قبل

سلام من 4سال ازدواج کردم حدود 1سالی شوهرم از من دوری مکنه از نظر جنسی منم خسته شدم 10روز یک بار هتا بهش انگشت نمیزنم

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره