به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
اختلاف با همسر

اختلاف با همسر

اختلاف با همسر یکی از اتفاقاتی است که ممکن است در طول هر ازدواجی بیفتد. مسائل ختلفی وجود دارد که ممکن است باعث شود زن و مردی بر سر آن ها توافق نداشته باشند و نتوانند با نظر دیگری کنار بیایند. این مسائل گاهی بسیار پیش پا افتاده و گاهی بسیار پیچیده هستند.مسئله ای که در هنگام روبرو شدن با اختلاف با همسر و مشکلات مختلف در زندگی زناشویی وجود دارد این است که زن و مرد باید بتوانند منطقی باشند. داد و فریاد و دعوا و جر و بحث چیزی را حل نمی کند. زن و مردی که با هم دارند زندگی می کنند باید متوجه باشند که اختلاف در زندگی همه افراد به وجود می آید و باید سعی کنند با موضوع منطقی برخورد کنند.در این مقاله می خواهیم به چند مورد از مسائل که مهم ترین عوامل اختلاف با همسر بپردازیم و هم چنین برای حل مشکلات زناشویی چند راهکار پیشنهاد کنیم.

عوامل ایجاد کننده اختلاف با همسر

همانطور که گفته شد عوامل زیادی هستند که می توانند باعث ایجاد اختلاف بین زن و شوهر شوند. واقعیتی که وجود دارد این است که وجود اختلاف در زندگی زناشویی موضوعی کاملا طبیعی است. هر فرد ویژگی های شخصیتی خاص خودش را دارد و براساس گذشته و تجربیاتی که داشته است یک نوع رفتار را می پسندد.

بنابراین زمانی که افراد مختلف عقاید و افکاری که دارند را بیان می کنند یا دوست دارند براساس آن عقاید در زندگی شان رفتار کنند، اختلاف در زندگی پیش می آید. در چنین شرایطی مسئله اصلی این است که چگونه باید با این اختلاف ها مواجه شد.

مهم ترین عوامل ایجاد کننده اختلاف در زندگی مشترک عبارتند از:

 

1- مسائل اعتقادی

هر شخصی اعتقاد مخصوص به خودش را دارد. این اعتقادات ممکن است براساس میل شخصی و یا براساس تربیت خانوادگی زن یا مرد ایجاد شده باشد. تفاوت در عقاید و اعتقاداتی که زن و مرد دارند می تواند باعث به وجود آمدن اختلاف با همسر شود.

گاهی اتفاق می افتد که زن یا مردی که ازدواج کرده است، تلاش می کند تا اعتقاداتی که دارد را بر شریک زندگی اش تحمیل کند. این موضوع باعث می شود که زن و مرد از نظر عاطفی از همدیگر فاصله بگیرند. هم چنین باعث می شود اختلافات دیگری نیز در ادامه این موضوع به وجود بیاید.

حق طبیعی هر شخص این است که با فردی زندگی کند که عقایدی شبیه خودش دارد تا بتواند به آسانی با هم زندگی کنند و زندگی خوبی داشته باشند. اما این کار باید قبل از ازدواج صورت بگیرد و زن و مردی که می خواهند ازدواج کنند باید قبل از اینکه ازدواج کنند اعتقادهای همدیگر را متوجه شوند. نه این که بعد از ازدواج بخواهند این کار را انجام دهند.

 

2- مسائل مالی

مسائل مالی یک موضوع بسیار مهم و تکراری در رابطه با اختلاف با همسر و مشکل هایی است که افراد مختلف در طول زندگی زناشویی شان تجربه می کنند. در شرایط فعلی مشکلات اقتصادی ممکن است گریبانگیر همه زوج ها شوند. این مشکل بخصوص در زوج های جوان بیشتر پیش می آید.

زوج های جوانی که در ابتدای زندگی زناشویی هستند مخارج زیادی دارند و هم چنین امکان دارد که متوجه زندگی مشترک نشده باشند. حقیقتی که وجود دارد این است که در زندگی مشترکی که دو نفر تشکیل می دهند، خواسته های مالی نامعقول باعث اختلاف با همسر و از بین رفتن صمیمیت بین زن و مرد می شود. بنابراین توصیه ای که به زوج های جوان می شود این است که باید خواسته های غیر عقلانی مالی تان را کنار بگذارید تا شرایط زندگی سخت‌تر نشود.

 

3- فرزندان

فرزند یکی از بزرگترین چالش هایی است که ممکن است در زندگی هر زن و مردی ایجاد شود. این مسئله به مدیریت قوی و با همکاری هم نیاز دارد و زن و مرد نباید اجازه دهند که به دلیل مسائل مربوط به فرزندان بینشان اختلاف به وجود آید.

اختلاف نظری که میان زن و مرد در مورد فرزند ایجاد می شود ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اتفاق می افتد که زن یا مرد دوست دارد بچه دار شود و شریک زندگی اش دوست ندارد بچه دار شود. به همین دلیل بین زن و مرد اختلاف ایجاد می شود و ممکن است کل زندگی شان تحت تاثیر قرار بگیرد.

مسئله دیگری که امکان ایجاد اختلاف با همسر را در زندگی مشترک ایجاد می کند این است که زن و مرد بر سر تربیت فرزندان شان با هم توافق نداشته باشند. هر شخصی بر اساس یک ارزش های خانوادگی مشخص بزرگ شده است. پدر یا مادر کودک در خانواده خودشان نوعی از رفتار را یاد گرفته اند که در جای خودش محترم است. اما وقتی که زمان تربیت کودک می رسد قضیه کاملا متفاوت می شود.

پدر و مادر کودک باید باهم بر سر تربیت کودک توافق داشته باشند. این موضوع به این معنی است که باید بدانند از نوع پوشش، رفتار و قسمت های مختلف حرکتی کودک دوست دارند که فرزندشان چطور رفتار کند. در مشاوره اختلاف با همسر به زوج های جوان توصیه می شود که قبل از بچه دار شدن با هم صحبت های کامل انجام دهند تا وقتی که فرزندشان به دنیا آمد نخواهند بین دو نوع تربیت شک داشته باشند. (Tips for Handling Conflict In Your Relationship)

 

4- دروغگویی

دروغگویی یکی از اتفاقاتی است که باعث اختلاف با همسر می شود. اختلافاتی که به صورت معمول بین زنان و مردان بر اثر دروغگویی ایجاد می شود، به سختی قابل جبران است. به همین دلیل این مورد نیازمند دقت کامل و اساسی است.

دروغ گفتن به شریک زندگی می تواند آسیب های جدی را به رابطه بزند. مهم ترین آسیبی که دروغ گفتن ایجاد می کند، از بین رفتن اعتماد بین زن و مرد است. اعتماد اگر بین زن و مرد از بین برود می تواند آسیب های روحی جبران ناپذیری را به هر دو طرف وارد کند. این آسیب ها در آینده موجب نگرانی و مسائل و مشکلات بیشتری خواهد شد.

علت دروغگویی در ازدواج باید مشخص شود. این موضوغ نیاز به ریشه یابی دارد و باید رها شود. یکی از اتفاقات تکراری در ازدواج این است که زن یا مرد متوجه می شود که طرفش دارد دروغ می گوید اما به دلیل یک سری ملاحظه ها صحبتی نمی کند. در صورتی که اگر دروغ گفتن تکرار شود می تواند مشکلات بعدی را همراه خودش بیاورد.

 

5- اختلاف با خانواده همسر

یک مشکل دیگری که اختلاف های بین زوج ها را زیاد می کند مشکلاتی است که مرد یا زن با خانواده همسرشان پیدا می کنند. این اختلاف می تواند به زندگی مشترک زن و مرد هم کشیده شود و باعث شود که زندگی آنها نیز به هم بریزد. در چنین شرایطی زندگی مشترک وارد شرایط حساس می شود.

کاری که زن یا مردی که همسرش با خانواده به اختلاف رسیده باید انجام دهد این است که باید تلاش کند ریشه مشکل را پیدا کند. ریشه اختلاف ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. حقیقتی که وجود دارد این است که متاسفانه همه افراد دوست ندارند که شما زندگی زناشویی خوبی داشته باشید و مشکلات زندگی شما آنها را خوشحال خواهد کرد.

زن و مرد باید متوجه باشند که آیا همسرشان حق دارد ناراحت باشد یا ناراحتی هایش بی دلیل است. این کار برای جلوگیری از اختلاف با همسر بسیار لازم است چون اگر جدی نشود آینده زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد. هم چنین مسئله بسیار مهم این است که زن یا مرد باید حرف های همسر خودش را بپذیرد.

این که حرف های دیگران را کاملا بپذیرد و حرف های همسر خودش را قبول نکند باعث زیاد شدن اختلاف با همسر می شود. مهم ترین مسئله در این مواقع شریک زندگی شما است و به هیچ وجه نباید دیگران حتی اگر اعضای خانواده تان باشند را به همسرتان ترجیح دهید.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله چگونه اختلاف با خانواده همسر را حل کنم را مطالعه کنید.

 

راه حل های از بین بردن اختلاف با همسر

در مشاوره اختلاف با همسر مسائل مختلفی مطرح است که زن و مرد باید به آن توجه داشته باشند. هر زن و مردی که تصمیم می گیرند با هم ازدواج بگیرند، به همدیگر قول می دهند که در شرایط سخت و یا آسان در کنار همدیگر بمانند. این موضوع شاید در دیدگاه اول یک صحبت ساده به نظر برسد اما می تواند تبدیل به یک مسئله همیشگی شود.

زندگی مشترک همه افراد پستی و بلندی دارد. هیچکس نمی تواند ادعا کند که زندگی مشترک بدون مشکلی را سپری کرده است. مسائل اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی خواه ناخواه بر زندگی های زن و شوهر ها تاثیر می گذارد. در مشاوره اختلاف با همسر سعی می شود تا راه حل مناسبی برای هر نوع مشکلی پیدا شود:

 

1- سخت نگیرید

همیشه برای دلخوری و ناراحتی و اختلاف با همسر دلایل زیادی وجود دارد. نکته ای که به همه زوج ها به خصوص زوج های جوان توصیه می شود این است که در مورد اتفاقاتی که پیش می آید نباید سخت بگیرند و باید تلاش کنند تا به خوبی با مسائل کنار بیایند.

مطمئنا هیچ کسی دوست ندارد که همسرش بر سر او فریاد بکشد و یا با او دعوا کند. اما این اتفاق ممکن است به دلایل مختلفی بیفتد. زمانی که زوج ها متوجه می شوند که همسرشان عصبانی است باید به جای این که او را بیشتر ناراحت کنند و باعث شوند که اختلاف ها بیشتر شود باید علت عصبانیت همسرشان را جویا شوند.

البته این موضوع به این معنا نیست که به همسرشان اجازه دهند هر کاری که دوست دارد انجام دهد. بلکه به این معنی است که ممکن است رفتاری که از زن یا شوهر شما سر زده به خاطر مسائل و ناراحتی های دیگری بوده است و یک جر و بحث ساده که با شما داشته باعث شده تا بیشتر عصبانی شود. در این شرایط باید خودتان را به جای همسرتان قرار دهید و متوجه شوید که احتمالا اگر خودتان هم در این شرایط بودید همین کار را می کردید.

پیشنهاد می کنم در این مورد حتما مقاله قهر با همسر را مطالعه کنید.

 

2- به مشاور مراجعه کنید

مراجعه به یک مشاور روانشناس مجرب می تواند باعث شود که بسیاری از مشکلات زندگی مشترک حل و فصل شود. اشتباهی که تعدادی از زنان و مردان انجام می دهند این است که به موضوع مراجعه به مشاور به چشم آخرین راهکار موجود نگاه می کنند. در صورتی که چنین دیدگاهی ایراد دارد و نباید این گونه باشد.

توصیه های روانشناس می تواند نقش بسیار پررنگی در مشاوره اختلاف با همسر داشته باشد و زن و شوهرهایی که به مشاور مراجعه می کنند می توانند زندگی مشترک شان را از سر بگیرند. مشاور روانشناس با استفاده از روش های کاملا علمی و توصیه هایی که انجام می دهد به زن و مرد کمک می کند تا متوجه شوندکه ریشه مشکلی که در زندگی زناشویی دارند از کجاست و چگونه می توانند این مشکل را حل کنند.

گاهی اتفاق می افتد که افرادی که تجربه های بدی در دوران کودکی داشته اند در زندگی زناشویی شان مشکل دارند و همیشه دچار اختلاف با همسر می شوند.وظیفه روانشناس این است که این اتفاقات را بررسی می کند و راه حل مناسب و منطقی برای آن پیشنهاد می کند.

به همین دلیل مراجعه به مشاور خانواده می تواند یک راه حل اساسی برای رفع اختلاف با همسر و کدورت های زندگی باشد.

مراجعه به روانشناس

نتیجه گیری:

همه افرادی که تشکیل خانواده می دهند و با همسرشان زیر یک سقف قرار می گیرند ممکن است مسائل مختلفی را تجربه کند. سختی و دشواری برای همه ممکن است پیش بیاید. اما مهم ترین مسئله این است که کنار آمدن با این اختلاف های زندگی مشترک باید چگونه باشد.

نکته بسیار مهم در مواجه شدن با مسئله اختلاف با همسر این است که زن و مرد باید به حرف های همدیگر گوش بدهند. شاید در دیدگاه اول این اتفاق سخت به نظر برسد. اما به مرور زمان همه متوجه می شوند که برخورد منطقی و گوش دادن به صحبت های شریک زندگی می تواند تاثیر بسیار بزرگی بر زندگی بگذارد.

 

منابع:

www.focusonthefamily.com

www.joinonelove.org

چرا با همسرم اختلاف دارم؟

همه افراد عقاید و افکار مخصوص به خودشان را دارند. تفاوت هایی که بین زن و مرد وجود دارد می تواند باعث ایجاد اختلاف در زندگی مشترک شود.

آیا اختلاف من با همسرم طبیعی است؟

در همه زندگی های مشترک اختلاف بین افراد مختلف ایجاد می شود. این اختلاف ها بر اثر عوامل مختلف ایجاد می شود که همگی قابل حل شدن است.

بهترین راه حل اختلاف با همسر چیست؟

راه های مختلفی برای حل اختلاف با همسر وجود دارد اما اولین راه صحبت کردن منطقی با همسر در مورد این مشکل به وجود آمده است.

4.6/5 - (488 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره