به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
عوارض قرص اورژانسی

عوارض قرص اورژانسی

عوارض قرص اورژانسی

قرص اورژانسی قرصی است که برای پیشگیری از بارداری ناخواسته پس از رابطه جنسی محافظت نشده استفاده می شود. این قرص با بالا بردن یکباره سطح هورمون های زنانه باعث جلوگیری از بارداری می شود. قرص اورژانسی نباید برای طولانی مدت به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری استفاده سود زیرا عوارض قرص اورژانسی بسیار زیاد است و ممکن است آسیب های جدی به بدن خانم ها برساند. به همین علت بر اساس اصول صحیح رابطه مصرف این قرص ها پیشنهاد نمی شود.

بعضی از افراد تصور می کنند که قرص اورژانسی را باید صبح روز بعد از رابطه جنسی مصرف کنند. در صورتی که این فکر کاملا اشتباه است. مصرف قرص اورژانسی حتی بلافاصله بعد از رابطه جنسی هم بلامانع است. تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که باید از عوارض قرص اورژانسی اطلاع داشته باشید و سپس آن را مصرف کنید.

در این مقاله می خواهیم به عوارض قرص اورژانسی و موارد استفاده از آن بپردازیم:

بارداری چگونه اتفاق می افتد؟

اولین نکته ای که باید از آن اطلاع داشته باشید این است که بارداری چگونه اتفاق می افتد. پس از رابطه جنسی و وارد شدن اسپرم به دستگاه تناسلی خانم ها، تخمکی از رحم آزاد شده است،‌ در ناحیه ای از رحم به نام لوله فالوپ با اسپرم ترکیب می شود و اصطلاحا لقاح اتفاق می افتد.

پس از این که لقاح انجام شد، سلول تخم که شامل اسپرم مردانه و تخمک زنانه است،‌ در دیواره رحم جا می گیرد و شروع به رشد می کند. این رشد اگر ادامه پیدا کند و شرایط برای آن مهیا باشد،‌ به مرور زمان باعث می شود که جنین در دیواره رحم شوع به رشد کند و بارداری اتفاق بیفتد. افرادی که چنین شرایطی را تجربه می کنند اما قصد بارداری ندارند ، از قدص اورژانسی برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند.

عوارض قرص اورژانسی

قرص اورژانسی چگونه عمل می کند؟

همان طور که گفته شد پس از این که اسپرم وارد مجرای تناسلی خانم ها شد، با تخمک ترکیب می شود و به رحم می رود. ممکن است اسپرم چند روز در این شرایط بماند تا بتواند با تخمک لقاح پیدا کند. قرص اورژانسی بسته به روزی که آن را مصرف می کنید، از تخمک گذاری جلوگیری می کند و یا این که تخمک گذاری را به تاخیر می اندازد. در این صورت بارداری اتفاق نمی افتد.

مسئله دیگری که قرص اورژانسی با استفاده از آن از بارداری جلوگیری می کند این است که تعادل هورمون های بدن خانم ها را بهم می ریزد. اگر لقاح انجام شود، باید در بدن خانم ها تغییرات هورمونی اتفاق بیفتد تا سلول ایجاد شده زنده بماند. قرص اورژانسی با بهم ریختن این هورمون ها اجازه نمی دهد که سلول به وجود آمده رشد کند و از بارداری جلوگیری می کند. البته بیشترین عوارض قرص اورژانسی به دلیل همین تغییرات هورمونی است که اتفاق می افتد. ( Emergency Contraception )

بهترین زمان برای مصرف قرص اورژانسی چه موقعی است ؟

یکی از سوال های بسیار مهمی که برای افرادی که می خواهند قرص اورژانسی مصرف کنند پیش می آید این است که مناسب ترین زمان برای مصرف قرص اورژانسی چه موقعی است و بهتر است چه زمانی این قرص ها را مصرف کنیم.

مناسب ترین زمان مصرف قرص های اورژانسی که بهترین اثربخشی دارو را دارد، تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی است. البته اگر شما رابطه جنسی محافظت نشده ای داشته اید، در اولین فرصت بهتر است از قرص های اورژانسی استفاده کنید. استفاده سریع هم چنین باعث می شود که عوارض قرص اورژانسی نیز کاهش یابد.

البته نکته دیگری که باید بدانید این است که اگر قرص ها تا 24 ساعت بعد از رابطه جنسی مصرف شوند، به احتمال 85 درصد از بارداری جلوگیری می کنند. بنابراین توصیه ای که مشاوران ازدواج به زوج ها می کنند این است که اگر در شرایط اورژانسی قرار گفتند، هر چه سریع تر این دارو را مصرف کنند.

عوارض قرص اورژانسی چیست و آیا مصرف مداوم آن مشکل زاست؟

یکی از اشتباهات بسیار مهلکی که تعدادی از زوج ها مرتکب می شوند این است که پس از هر بار رابطه جنسی از قرص های اورژانسی برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنند. اما حقیقت این است که عوارض قرص اورژانسی به حدی است که نباید این قرص ها را بیشتر از یک یا دو بار در سال استفاده کرد.

شما به عنوان یک زوج باید بدانید که راه های پیشگیری از بارداری متفاوتی وجود دارد. وسایل فیزیکی مانند کاندوم یا قرص های LD و HD و یا قرص های شیردهی می توانند به عنوان روش های پیشگیری از بارداری طولانی مدت مورد استفاده قرار گیرند اما با توجه به عوارض قرص اورژانسی نباید این قرص ها زیاد مصرف شود.

به صورت معمول از قرص های اورژانسی در مواردی که وسایل پیگیری از بارداری مشکلی پیدا می کند باید استفاده کرد. هم چنین اگر فردی تحت تعرض و یا آزار جنسی قرار بگیرد برای پیشگیری از اتفاقات پیش رو و مشکلات آینده باید از این قرص اورژانسی استفاده کند.

در شرایط حساسی که افراد بعد از تجاوز به عنف و یا آسیب های جسمی تجربه می کنند، مشاوره با یک روانشناس مجرب می تواند به بهبود بهتر شرایط روحی کمک زیادی کند.

عوارض قرص اورژانسی

مهم ترین عوارض قرص اورژانسی چیست؟

عوارض قرص اورژانسی بسته به نوع آن و میزان که مصرف می شود متفاوت است. اما شایع ترین عوارض قرص اورژانسی که همیشه اتفاق می افتد عبارتند از:

سردرد، سرگیجه، خونریزی ماهانه شدید، اختلال در چرخه قاعدگی، حالت تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و حساس شدن سینه ها و مشکلات افسردگی.

هر کدام از عوارض گفته شده ممکن است با توجه به ویژگی های بدنی خانم ها بروز کند. شما به عنوان کسی که قرص اورژانسی مصرف کرده است باید بدانید که بدن تان با حجم بسیار زیادی از هورمون مواجه شده است. در چنین شرایطی نباید انتظار داشته باشید که اوضاع شبیه قبل خواهد بود. با توجه به افزایش سطح هورمونی و سایر تغییرات در بدن مهم ترین عوارض قرص اورژانسی به این شرح می باشد.

1-سردرد

اگر پس از این که قرص اورژانسی را مصرف کردید دچار سردرد شدید، تعجب نکنید. بسیاری از چیز هایی که به طور طبیعی در بدن شما کار می کند مانند هورمون ها با مصرف این قرص های تغییر پیدا کرده است و سر درد اولین و طبیعی ترین عوارض آن است . برای حل این دسته از عوارض قرص اورژانسی بهتر است مایعات مصرف کنید. مصرف مایعات کمک بزرگی به برطرف شدن این عارضه قرص اورژانسی می کند. هم چنین می توانید از قرص های مسکن مانند استامینوفن یا ژلوفن استفاده کنید. البته بهتر است قبل از مصرف هرگونه دارو ابتدا با پزشک مشورت کنید.

2-سرگیجه

ممکن است در نتیجه ی مصرف قرص های اورژانسی به همراه سر درد ، احساس سرگیجه نیز بکنید که در این مواقع استراحت و سکون در جایی بهترین درمان و کمکی است که می توانید در پاسخ به عوارض قرص اورژانسی به خود کنید .

3-حالت تهوع

حالت تهوع یکی از شایع ترین عارضه هایی که برای بسیاری از خانم ها اتفاق می افتد و خانم ها از آن شکایت دارند. قرص اورژانسی دستگاه گوارشی را بهم می ریزد. به همین دلیل است که حالت تهوع در بین خیلی از خانم ها به عنوان عوارض قرص اورژانسی شایع است. برای برطرف شدن حالت تهوع می توانید یک یا دو روز بعد از مصرف قرص اورژانسی، تعداد وعده های غذایی تان را افزایش دهید و به جای آن حجم هر وعده را کاهش دهید. این کار باعث می شود تا در هر بار غذا خوردن فشار کمتری به دستگاه گوارشی تان وارد شود. البته اگر پس از دو روز حالت تهوع تان برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه کنید.

4-استفراغ

فوقا ذکر کردیم که این قرص ها تاثیر مستقیم بر سیستم گوارش می گذارند و علاوه بر حالت تهوع گاهی استفراغ را نیز به همراه دارند. علت این امر علاوه بر برهم ریختگی گوارشی ، ضعف معده نیز می باشد که در اثر مصرف قرص ها به وجود می آید و از عوارض قرص اورژانسی می باشد. برای برطرف سازی این عوارض بهتر است غذاهای سبک و غیر چرب استفاده نمایید و حجم وعده های غذایی خود را کم کنید.

5-خونریزی ماهانه شدید

یکی از مهم ترین عوارض قرص اورژانسی که مکررا توسط بانوان گزارش شده است شدت در خون ریزی است. در نتیجه مصرف این قرص سطح هورمون ها در بدن تغییر چشم گیری پیدا می کند و همین موضوع باعث می شود سیستم طبیعی قاعدگی شما به شدت تغییر کند و دچار خون ریزی شدید شوید. شایان ذکر است ممکن است زمان این دوره به تعویق بی افتد و یا زود هنگام اتفاق بیوفتد. اگر این بی نظمی به طور مکرر و بیشتر از 2 تا 3 ماه به طول انجامید بهتر است با پزشک خود اطلاع دهید.

6-اختلال در چرخه قاعدگی

خواه ناخواه بدن شما  به این حجم زیاد هورمون پاسخ خواهد داد. یکی از مهم ترین عوارض قرص اورژانسی که برای خانم ها نگران کننده است، اختلال در چرخه قاعدگی است. پس از این که خانم ها این قرص ها را مصرف کردند، ممکن است یک هفته زودتر از زمان معمول پریود شوند و یا این که یک هفته دیرتر پریود شوند. اگر عادت ماهانه تان حتی پس از مصرف قرص اورژانسی به تعویق افتاد بهتر است تست بارداری را انجام دهید تا شک تان برطرف شود.

7-درد شکم

دردهای شکمی نیز یکی از عوارض قرص اورژانسی است که برای بسیاری از خانم ها اتفاق می افتد. این دردهای شکمی ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی و یا به خاطر رخدادهایی که در رحم دارد اتفاق می افتد ایجاد شود. برای برطرف شدن دردهای شکمی می توانید از کمپرس های آب گرم بر روی ناحیه رحم استفاده کنید. این کار با افزایش جریان خون باعث می شود دارو سریع تر اثر کند و هم چنین موجب می شود که رحم سریع تر به حالت طبیعی اش برگردد.

8-حساس شدن سینه ها

این دسته از عوارض قرص اورژانسی نیز در نتیجه بالا رفتن هورمون می باشد. همانطور که پیش ار دوران قاعدگی به علت های هورمونی در پستان و سینه های خود احساس درد می کنید پس از مصرف قرص های اورژانسی نیز ممکن است این اتفاق برای شما بیوفتد.

9-مشکلات افسردگی

در نهایت از مهم ترین عوارض قرص اورژانسی می توان به پدید آمدن حالات روحی بد و غمگین اشاره کرد که خود را به شکل افسردگی نشان می دهد. این احساس غم و افسردگی زود گذر می باشد و پس از مدتی از بین می رود چرا که علت آن از ابتدا بسته به تغییرات ترشحات بدنی و هورمونی می باشد و از مشکلات روحی و ریشه از نشئت نمی گیرد.

پیشنهاد می کنم برای آشنایی بیشتر با افسردگی که یکی از عوارض داروهای اورژانسی است مقاله علائم افسردگی را مطالعه کنید.

عوارض قرص اورژانسی

 

برای برطرف شدن عوارض قرص اورژانسی چه کنیم؟

تا این جای مقاله عوارضی را که قرص اورژانسی برای شما ایجاد می کند بررسی کردیم. نکته ای که ضروری است بدانید این است که عوارض قرص اورژانسی اجتناب ناپذیر است. شما به دلیل حجم بسیار بالای هورمونی که وارد بدن تان کرده اید خواه نا خواه با مشکلاتی روبرو خواهید شد. به همین دلیل می توانید برای برطرف شدن عوارض قرص ها اورژانسی اقدام کنید.

چرا استفاده مدام از قرص های اورژانسی مضر می باشد؟

قرص های اورژانسی قرص هایی هستند که برای پیگیری سریع از بارداری استفاده می شوند. این قرص ها معمولا در شرایطی مانند رابطه جنسی محافظت نشده،‌در زمان هایی که وسیله پیشگیری از بارداری با مشکل روبرو شده است و در شرایط های بحرانی مانند تجاوز استفاده می شوند.
قرص های پیشگیری از بارداری با مکانیسم های مختلف از تخمک گذاری در رحم جلوگیری می کنند و یا تخمک گذاری را به تعویق می اندازند و به این ترتیب از بارداری جلوگیری می کنند. نکته مهم در استفاده از این نوع قرص ها این است که با توجه به عوارض قرص اورژانسی نباید این قرص ها بیش از دو یا سه بار در سال استفاده شود و استفاده مداوم از قرص اورژانسی آسیب های جدی را به بدن خانم ها وارد می کند.

قرص اورژانسی چه عوارضی دارد؟

سردرد، سرگیجه، خونریزی ماهانه شدید، اختلال در چرخه قاعدگی، حالت تهوع، استفراغ، دردهای شکمی و حساس شدن سینه ها و مشکلات افسردگی.

قرص اورژانسی چگونه از بارداری جاوگیری می کند؟

قرص اورژانسی از تخمک گذاری جلوگیری می کند و یا این که تخمک گذاری را به تاخیر می اندازد. در این صورت بارداری اتفاق نمی افتد.

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی چه زمانی است؟

مناسب ترین زمان مصرف قرص های اورژانسی که بهترین اثربخشی دارو را دارد، تا 72 ساعت بعد از رابطه جنسی است.

4.7/5 - (508 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

72 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
الناز
16 روز قبل

سلام من پریودم منظم بود و سر وقت شدم بد اینک رابطه داشتم قرص و خوردم و درست ی هفته بد پریود قبلیم دوباره پریود شدم و الان نزدیک ۱۱روز ک از پریودم عقب افتاده چ کنم؟

الناز
16 روز قبل

سلام قبل خوردن قرص پریودم منظم بود و شدم ولی بد خوردن قرص دوباره ی هفته بد دوباره پریود شدم و الان ده روزه ک از پریودم عقب افتاده بی بی چک زدم منفی بود چ کنم

فاطمه
5 ماه قبل

سلام یه ماه پیش رابطه داشتم بلافاصله قرص ارژانسی خوردم الان بعد 25 روز 7 روزه هر روز لکه خون همراه عفونت اونم یه قطره میاد و قطع میشه و شکم درد و واعصابم خرابه ایا من احتمال داره حامله بشم؟

محدثه
2 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه

حامله شدی یا نه؟

Zahra
7 ماه قبل

من ۱ماه ونیم پیش رابطه داشتم بعدش قرص اورژانسی خوردم وپریود شدم .اما الان بعداز اون موقع پریود نشدم از وقتم گذشته احتمال داره حامله باشم؟؟

نقنق
7 ماه قبل
پاسخ به  Zahra

نه . فقط نظمش ریخته به هم

نامداری
8 ماه قبل

سلام
من چند وقتی هست عقد کردم و از قرص ارژانسی استفاده کردم حدود ۵ یا۶ بار پریودیم نامنظم شده احساس میکنم عفونتی هم شدم چون تا حدودی هم خارش دارم ممکنه عوارض قرص ارژانسی باشه؟؟؟

زهرا
8 ماه قبل

سلام من حدودا 7 بار طی یک سال قرص اورژانسی مصرف کردم و الان سه ماهی هست ک دیگ استفاده نمیکنم، اختلالات هورمونی و بهم ریختگی هورمونی تا چ زمانی هست و بعد چ مدتی برطرف میشه؟

لیلی
10 ماه قبل

سلام حدود برج ۱۲ برای اولین نزدیکی قرص اورژانسی مصرف کردم چند دوره هس که پریودم با قبل فرق داره مثلا ۲ بار اصلا درد نداشتم و چند بار درد پریودم بیشتر از قبل بود وگاهی درد خفیف وخیلی کم زیر و کنار شکم دارم ممکنه مال قرص اورژانسی چند ماه پیش باشه ؟ ولی پریودم منظم هست.

فاطمه
11 ماه قبل

سلام وقت بخیرایاتنگی نفس هم ازعوارص قرص های اورژانسی هست؟

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره