به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

درمان اختلالات خواب

مشاور درمان اختلالات خواب مشاور ازدواج تست تشخیص اختلالات خواب مرکز مشاوره مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

درمان اختلالات خواب

داشتن خواب با کیفیت ، اهمیت بسیار زیادی برای سلامت روحی و جسمی ما دارد . اختلالات خواب می توانند شامل انواع متفاوتی مانند اختلال بی خوابی، سندروم پای بی قرار و … باشند و هر کدام از آن ها کیفیت خواب را کاهش داده و موجب مشکلاتی نظیر خستگی در طول روز ، مشکلات تمرکز ، سردرد ، خستگی ، استرس و … می شوند . مراجعه به مشاوره برای درمان اختلالات خواب برای حل کردن مشکل و داشتن خواب با کیفیت بسیار مفید است .
در این مقاله با اختلال در خواب ، انواع آن ، علائم اختلالات خواب ، درمان ها و اهمیت مراجعه به متخصص برای درمان اختلالات خواب آشنا خواهید شد .

اختلالات خواب چیست؟

پیش از آن که به دنبال راه های درمان اختلالات خواب باشیم ، باید بدانیم اختلال خواب چیست و چه علائم و درمان هایی دارد. به طور کلی بهترین تعریفی که می توان برای اختلالات خواب معرفی کرد به این شرح است :

 اختلالات خواب شامل مشکلاتی در کیفیت ، زمان بندی و میزان خواب می باشد که باعث ایجاد مشکل در عملکرد و پریشانی در طول روز می شود . انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد که بی خوابی یا اینسامنیا (insomnia) شایع ترین آن ها است و برای تشخیص دقیق آن باید به متخصص مراجعه شود .

پس از مطالعه این مقاله ، اگر گمان می کنید اختلال خواب دارید ، فوراً برای تشخیص و معالجه اختلال خواب به متخصص مراجعه کنید . در صورت عدم درمان ، اثرات منفی اختلالات خواب می تواند منجر به عواقب سلامتی دیگری شود . آن ها همچنین می توانند بر عملکرد شما در محل کار تأثیر بگذارند ، باعث ایجاد فشار در روابط شوند و توانایی شما در انجام فعالیت های روزمره را مختل کنند .

درمان اختلالات خواب در بزرگسالان

چه زمانی باید برای درمان اختلالات خواب به مشاور مراجعه کرد ؟

بیشتر افراد گاهی اوقات به دلیل استرس ، تجربه های هولناک و سایر تأثیرات بیرونی ، مشکلات خواب را تجربه می کنند . و این موضوع طبیعی است . با این حال ، هنگامی که این مسائل به طور منظم شروع می شوند و در زندگی روزمره دخالت می کنند. اینجاست که فرد حتما باید برای درمان اقدام کند.

بسته به نوع اختلال خواب ، ممکن است افراد در هنگام خواب مشکلات سختی داشته باشند و ممکن است در طول روز احساس خستگی شدید کنند . کمبود خواب می تواند تأثیر منفی بر انرژی ، خلق و خوی ، تمرکز و سلامت عمومی بگذارد و به همین علت اهمیت دارد که درمان اختلالات خواب از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

 

اهمیت درمان اختلالات خواب 

خواب به مغز شما کمک می کند تا به درستی کار کند . نداشتن خواب کافی یا خواب کم کیفیت ، عواقب احتمالی زیادی را به همراه دارد . بارزترین نگرانی ها عبارتند از خستگی و کاهش انرژی ، تحریک پذیری و مشکلات تمرکز . اختلالات خواب بر توانایی تصمیم گیری و خلق و خوی نیز می تواند تأثیر بگذارد . مشکلات خواب اغلب با علائم افسردگی یا اضطراب همراه است .

اختلالات خواب می تواند افسردگی یا اضطراب را تشدید کند و افسردگی یا اضطراب می تواند منجر به مشکلات خواب شود .

کمبود خواب و خواب زیاد با بسیاری از مشکلات سلامتی مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت مرتبط است . اختلالات خواب همچنین می تواند یک علامت هشدار دهنده برای مشکلات پزشکی و عصبی مانند نارسایی احتقانی قلب ، استئوآرتریت و بیماری پارکینسون باشد. با توجه به این موارد اهمیت درمان اختلالات خواب کاملا حس می شود و نباید از آن غافل شد.

 

چه زمان باید برای درمان اختلالات خواب اقدام کرد ؟

بهتر است با مشاهده علائم اختلالات خواب ، به یک متخصص مراجعه کنید تا بتوانید کیفیت خواب خود را برگردانده و مشکلات ناشی از آن را حل کنید . علائم اختلالات خواب عبارتند از :

علائم بسته به شدت و نوع اختلال خواب ممکن است متفاوت باشد که تشخیص شدت علائم بر عهده دکتر می باشد . همچنین ممکن است اختلالات خواب در نتیجه وضعیت دیگری باشد که در نهایت درمان اختلالات خواب بر اساس شرایط به صورت شخصی تعیین می گردد.

 

در درمان اختلالات خواب چه مواردی مورد برسی قرار میگیرد؟

شرایط ، بیماری ها و اختلالات زیادی وجود دارد که می تواند باعث اختلال در خواب شود . در بسیاری از موارد ، اختلالات خواب در نتیجه یک مشکل اساسی بهداشتی ایجاد می شود . بهتر است برای هر نوع تشخیص ابتدا به متخصص مراجعه کنید چرا که برای درمان اختلالات خواب ابتدا باید این موارد برسی شود تا درمان به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد.

آلرژی ، سرماخوردگی و عفونت های تنفسی فوقانی می تواند تنفس شبانه را به چالش بکشد . عدم توانایی نفس کشیدن از طریق بینی شما نیز می تواند باعث مشکلات خواب شود و به همین علت بدون شک در درمان اختلالات خواب تمامی مجاری تنفسی شما و مشکلات آن باید مورد برسی قرار بگیرد.

شب ادراری یا تکرر ادرار ممکن است خواب شما را مختل کند و باعث بیدار شدن شما در طول شب شود . عدم تعادل و بیماری های دستگاه ادراری ممکن است در ایجاد این بیماری نقش داشته باشد . (در صورت تکرر ادرار مکرر همراه با خونریزی یا درد ، حتماً با پزشک تماس بگیرید .) هرچند که در برخی از موارد عوامل روحی و روانی باید برای درمان اختلالات خواب مورد برسی قرار بگیرد اما نباید از مشکلات جسمی غافل ماند.

درد مداوم می تواند خوابیدن را دشوار کند . حتی ممکن است شما را از خواب بیدار کنید . برخی از شایع ترین دلایل درد مزمن عبارتند از:

در بعضی موارد ، درد مزمن حتی ممکن است با اختلالات خواب تشدید شود . به عنوان مثال ، پزشکان معتقدند که توسعه فیبرومیالژیا ممکن است با مشکلات خواب مرتبط باشد و در این زمان درمان این بیماری ها به طور مستقیم در درمان اختلالات خواب موثر خواهند بود.

استرس و اضطراب معمولاً تأثیر منفی بر کیفیت خواب دارند . خوابیدن برای شما دشوار است . کابوس ها ، صحبت کردن در خواب یا خوابیدن نیز ممکن است خواب شما را مختل کند . در کلینیک درمان اختلالات خواب ، ارتباط استرس شما با خوابیدن ، ریشه یابی شده و در صورت نیاز دکتر برای درمان اختلالات خواب ، شما را به یک روانشناس ارجاع می دهد .

البته عوامل ایجاد اختلالات خواب می تواند گسترده تر باشد اما در نهایت برای اینکه درمان به درستی صورت بگیرد تک تک آن باید برسی شود.

درمان اختلالات خواب

علائم و مشکلات انواع اختلالات خواب :

اگر برای مشکل بی خوابی به پزشک مراجعه می کنید ، باید بدانید که بی خوابی به عدم توانایی در خواب رفتن یا خوابیدن اشاره دارد . این بیماری می تواند در اثر استرس و اضطراب ، هورمون ها یا مشکلات گوارشی ایجاد شود . همچنین ممکن است نشانه بیماری دیگری باشد . بی خوابی می تواند برای سلامتی و کیفیت کلی زندگی شما بسیار مشکل ساز باشد ، به طور بالقوه باعث :

می شود . این اختلال بیشتر در بزرگسالان و زنان مسن شیوع دارد و در این زمان پزشک باید توجه به روش های درمان اختلالات خواب در بزرگسالی به درمان این مشکل بپردازد.

تخشیص ؛ مهم ترین قدم درمان اختلالات خواب

دکتر برای درمان اختلالات خواب ، ابتدا معاینه بدنی را انجام می دهد و اطلاعاتی در مورد علائم و سابقه پزشکی شما جمع می کند . از جمله آزمایشاتی که ممکن است برای تشخیص نوع مشکل لازم باشد انجان دهید :

 توجه داشته باشید که تشخیص به اندازه درمان اختلالات خواب و روش های آن اهمیت دارد

راه های قطعی درمان اختلالات خواب

درمان اختلال بیخوابی بسته به نوع و علت اصلی و تشخیص دکتر برای درمان اختلالات خواب ، می تواند متفاوت باشد . با این حال ، به طور کلی ترکیبی از درمان های پزشکی و تغییرات سبک زندگی را شامل می شود .

درمان های پزشکی :

درمان پزشکی برای اختلالات خواب ممکن است شامل موارد زیر باشد :

تغییر سبک زندگی :

تنظیم سبک زندگی می تواند کیفیت خواب شما را بهبود بخشد ، خصوصاً وقتی که همراه با درمان های پزشکی انجام شده است . دکتر برای درمان اختلالات خواب ، ممکن است توصیه هایی انجام دهد . مانند :

مراجعه به مشاوره :

یکی از بهترین راه های مقابله و پایان داده به اختلالات خواب بدون شک مراجعه به مشاوره است. باید در نظر داشته باشید که در بسیاری از مواقع عدم خوابیدن ناشی از اختلالات رفتاری و روانی می باشد که درمان آن از طریق مراجعه به پزشک ممکن نیست. در این زمان استفاده از جلسات مشاوره برای درمان اختلالات خواب می تواند  چرخه خواب طبیعی را به شما باز گرداند.

شما می توانید جهت شرکت در جلسات مشاوره برای درمان قطعی اختلالات خواب با مرکز روان آرام تماس بگیرید و با بهترین روانشناسان کشور به مشاوره بپردازید.

همچنین جهت بهره مندی از برخی روش ها و راهکار های درمان اختلالات خواب در خانه  با ما در این مطلب همراه باشید.

چه زمانی باید برای درمان اختلالات خواب به مشاور مراجعه کرد ؟

بیشتر افراد گاهی اوقات به دلیل استرس ، تجربه های هولناک و سایر تأثیرات بیرونی ، مشکلات خواب را تجربه می کنند . و این موضوع طبیعی است . با این حال ، هنگامی که این مسائل به طور منظم شروع می شوند و در زندگی روزمره دخالت می کنند. اینجاست که فرد حتما باید برای درمان اقدام کند.

ناركولپسی چیست؟

ناركولپسی با "حملات خواب" كه در طول روز رخ می دهد ، مشخص می شود . این بدان معنی است که شما به طور ناگهانی احساس خستگی شدید خواهید کرد . این اختلال همچنین می تواند باعث فلج خواب شود ، که ممکن است باعث شود شما از نظر جسمی نتوانید درست بعد از بیدار شدن از خواب حرکت کنید . ممکن است برخی از اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس نیز با این اختلال همراه باشد .

اختلالات خواب چه پیامدهایی دارند؟

کمبود خواب و خواب زیاد با بسیاری از مشکلات سلامتی مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت مرتبط است . اختلالات خواب همچنین می تواند یک علامت هشدار دهنده برای مشکلات پزشکی و عصبی مانند نارسایی احتقانی قلب ، استئوآرتریت و بیماری پارکینسون باشد .

4.6/5 - (412 امتیاز)

تست تشخیص اختلالات خواب

برای درمان اختلالات خواب نیاز نیست از ابتدا به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید ابتدا از طریق سوالات زیر میزان احتمال ابتلا به این اختلالات را برسی کنید :

اگر به طور مرتب هر یک از علائم فوق را تجربه می کنید ، ممکن است با یک اختلال خواب روبرو شوید . هرچه بیشتر جواب “بله” به سوالات بالا داده اید ، احتمال اینکه اختلال خواب داشته باشید بیشتر است . برای تشخیص آن بهتر است ابتدا به یک متخصص مراجعه کنید و تنها به حدس و گمان های خودتان تکیه نکنید .

درمان اختلالات خواب در خانه

هرچند که در بسیار از مواقع درمان این مشکلات با مراجعه به پزشک ممکن است اما از طریق راهکار زیر می توانید کمی به بهبود این مشکلات کمک کنید.

علائم خود را ردیابی کنید :

اولین قدم برای غلبه بر اختلال خواب یا مشکل خواب ، شناسایی و رعایت دقیق علائم و الگوهای خواب شما است . در اینجا می توانید تغییر الگو هارا شناسایی و ارزیابی کنید. در چنین شرایطی الگو هایی نرمال خواب خود را با حال مقایسه کنید و فرض کنید علت این تغییر الگو را نیز شناسایی کرده و سعی در از بین بردن آن کنید. در این صورت در صورت خفیف بودن می توانید خود به درمان اختلالات خواب در خانه بپردازید.

گزارش خواب بنویسید :

یک دفتر گزارش می تواند عادت های روز و شب را که ممکن است در شب به مشکلات خواب شما کمک کند ، نشان دهد . در صورت نیاز به مراجعه به دکتر برای درمان اختلالات خواب ، ثبت سابقه و مشکلات مربوط به خواب مفید خواهد بود . همچنین در بسیاری از مواقع شما خود می توانید با یادداشت این موضوعات به بهبود وضعیت خواب کمک کنید.

دفتر گزارش خواب شامل چه مواردی است ؟

جزئیات می توانند مهم باشند ، نشان می دهد رفتارهای خاص چگونه می توانند خواب شبانه شما را خراب کنند . مثلاً بعد از ارزیایی دفتر گزارش بعد از یک هفته ، ممکن است متوجه شوید که وقتی بیش از یک لیوان شراب در شب می خورید ، در طول شب بیدار می شوید و در نهایت خود با حذف عوامل مختل کننده خواب به راحتی به درمان خواب در خانه بپردازید.

درمان اختلالات خواب در بزرگسالان

چگونه روند درمان را بهبود ببخشیم؟

توصیه اولیه و مهم این است که اگر احساس می کنید که مشکلاتی در خواب دارید که به صورت دوره ای یا طولانی مدت تکرار می شوند ، حتما برای درمان به متخصص مراجعه کنید . علاوه بر آن ، خودتان نیز می توانید بسیاری از مشکلات خواب را به تنهایی بهبود بیخشید .

 

در نهایت باید گفت اگر دچار مشکل در خواب خود هستید پیشنهاد می‌شود که هر چه زوتر یک متخصص را برای درمان اختلالات خواب  آن پیدا کنید. زیرا اختلالات خوابی می‌توانند جنبه های مختلف زندگی انسان را تحت تاثیر قرار دهند. پس دریغ نکنید و هرچه زودتر از یک کتخصص کمک بگیرید.

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

درمان اختلالات خواب

انواع بی خوابی :

خواب آپنه :‌

آپنه خواب با مکث در تنفس هنگام خواب مشخص می شود . این یک وضعیت پزشکی جدی است که باید به پزشک مراجعه شود . این اختلال باعث می شود بدن اکسیژن کمتری مصرف کند . همچنین می تواند باعث شود شما در طول شب بیدار شوید. فراموش نکنید که عدم درمان اختلالات خواب در این شرایط می تواند  منجر به مشکلات مغزی در طول خواب شود.

پارازومنیا :

پارازومنیا ، نوعی اختلالات خواب است که باعث حرکات و رفتارهای غیرطبیعی در هنگام خواب می شود . آن ها شامل موارد زیر هستند :

 برای درمان اختلالات خواب در این دسته لزوم مراجعه به یک متخصص حس می شود.

سندرم پای بی قرار :

سندرم پای بی قرار (RLS) یک نیاز مبرم برای حرکت پاها است . این تمایل گاهی با احساس سوزن سوزن شدن در پاها همراه است . در حالی که این علائم ممکن است در طول روز بروز کند ، اما بیشتر آن ها در شب مشاهده می شود و حتما باید در کنار درمان اختلالات خواب به این علائم نیز توجه شود. RLS اغلب با برخی شرایط سلامتی ، از جمله بیماری ADHD و بیماری پارکینسون همراه است ، اما علت دقیق همیشه شناخته نمی شود .

با این حال برای درمان این اختلال ، نیاز به مراجعه به دکتر می باشد .

ناركولپسی

ناركولپسی با “حملات خواب” كه در طول روز رخ می دهد ، مشخص می شود . این بدان معنی است که شما به طور ناگهانی احساس خستگی شدید خواهید کرد . این اختلال همچنین می تواند باعث فلج خواب شود ، که ممکن است باعث شود شما از نظر جسمی نتوانید درست بعد از بیدار شدن از خواب حرکت کنید . ممکن است برخی از اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس نیز با این اختلال همراه باشد .

اختلالات خواب و سلامتی :

مشکلات خواب هم با مشکلات جسمی و هم مشکلات عاطفی همراه است . مشکلات خواب هم می تواند به سلامت روان کمک کند و هم باعث تشدید مشکلات مربوط به روان شوند و نشانه ای از سایر شرایط بهداشت روان که شخص به آن ها دچار است ، باشد .

هنگامی که اختلالات خواب ناشی از بیماری دیگری نباشد ، روش دکتر برای ، معمولاً شامل ترکیبی از درمان های پزشکی و تغییر سبک زندگی است .

درمان اختلالات خواب

اهمیت میزان خواب

خواب ، یک نیاز اساسی انسان است و برای سلامت جسمی و روانی بسیار مهم است . دو نوع خواب وجود دارد که بطور کلی در یک الگوی سه تا پنج چرخه ای در هر شب اتفاق می افتد .

بدن شما به طور معمول روی چرخه 24 ساعته (ریتم شبانه روزی) کار می کند که به شما کمک می کند زمان خواب بدن خود را بدانید . اگر چرخه خواب ما غیر طبیعی باشد در این صورت است که باید درمان اختلالات خواب را مورد توجه قرار دهیم.

میزان خواب ما بسته به سن متفاوت است . همچنین خواب در افراد با یکدیگر متفاوت است . طبق گفته بنیاد ملی خواب ، بیشتر بزرگسالان هر شب حدود هفت تا نه ساعت خواب آرام دارند .

الگوی خواب نادرست در طولانی مدت می تواند باعث شود که ما به یک دکتر برای درمان اختلالات خواب ، نیاز پیدا کنیم . بسیاری از ما خواب کافی نداریم . تقریباً 30 درصد از بزرگسالان هر شب کمتر از شش ساعت خواب دارند و تنها حدود 30 درصد دانش آموزان دبیرستانی حداقل 8 ساعت خواب را در شب ​مدرسه می گذرانند .

ما در این مطلب سعی کردیم تا تمامی اطلاعات مورد نیاز شما را در ارتباط با درمان اختلالات خواب در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره