به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
دکتر اختلال خواب

دکتر اختلال خواب

دکتر اختلال خواب

دکتر اختلال خواب : وقتی که شخصی خواب راحت و با کیفیت بالا نداشته باشد و وقتی که خوب نمی خوابد و یا این که زمان بیداری سرحال نیست ، به احتمال زیاد مبتلا به اختلال خواب شده است.

وقتی که شخصی دارای اضطراب است و در زمان خوابیدن بر عکس قصد خوابیدن ، به خاطر درگیری ذهنی به شکل مرتب دارای فکر و ذهن درگیری بوده و به واقعه های مختلف فکر می کند، و در وقت خواب، برای خوابیدن دارای مشکل بوده و به شکل مرتب ذهن خود را درگیر عامل های اضطراب آور می کند. درگیر اختلال خواب شده است.

در زمانی که اختلال خواب در شخصی نشانه ها و علامت هایی مثل توهم ، بدبینی و یا پرخاشگری به همراه داشته باشد، و تا وقتی که شخص اسیر افسردگی خیلی زیاد و یأس باشد ، پیشنهاد می شود که به دکتر اختلال خواب مراجعه کند.

انواع اختلال خواب از نظر دکتر اختلال خواب

اختلال های خواب عموما به دو گروه تقسیم بندی می شوند یعنی گروه کمی و کیفی:

اختلالات كمی

شامل كم‌خوابی، پرخوابی و انقطاع در خواب است و نیازمند دکتر اختلال خواب است

اختلال های كیفی

هم یعنی در عین حال که فرد احساس خواب زیادی دارد به خواب نرفته و یا این که در خواب است دچار کابوس می شود.

این اختلال ها از نظر طبقه‌بندی هم به دو دسته تقسیم بندی می شود که شامل :اختلال های اولیه و ثانویه است.  اختلال های اولیه وقتی است كه فرد هیچ شکلی بیماری روانی نداشته و تنها درباره خواب دچار مشکل است

و اختلال های ثانویه هم که به نوعی متداول تر و شایع تر است دارای مواردی می باشند كه به دلیل های گوناگونی اتفاق می افتد مواردی مثل: بیماری‌های جسمی که با درد همراه می باشد ، بیماری‌های مزمن و یا  به خاطر استفاده مرتب از داروها و روان‌گردان‌ها . بیشتر بیماری‌های روانپزشكی و نیاز به دکتر اختلال خواب اصولا با اختلال خواب همراه می باشد ، این اختلال می‌تواند علامت هایی مثل افسردگی ، بیماری دو قطبی یا اسكیزوفرنی داشته باشد.

وقتی که فردی به اختلال خواب ابتلا دارد بهتر این است که به دکتر اختلال خواب مراجعه کرده تا در مرحله های اولیه تشخیص و پس از آن درمان شود . ولی متاسفانه بیشتر اشخاص با نا آگاهی کامل و به طور خودسرانه از داروهای خواب آور استفاده کرده و حتی گاهی آن ها را به دیگران نیز توصیه می کنند .

وقتی که شخصی دچار بیماری افسردگی همراه با اختلال خواب باشد ، می تواند با مراجعه کردن به دکتر اختلال خواب هم در درمان افسردگی خود موفق شود و هم عوارض دیگر داروها را از خود دور کرده و وابستگی به آن ها را در خود از بین ببرد.

دکتر اختلال خواب

چه زمانی می توان گفت شخص دارای اختلال خواب و نیازمند دکتر اختلال خواب است ؟ 

وقتی که شخصی دارای خواب کافی است ، می تواند به آسانی به خواب عمیقی فرو رود . شخصی که از خواب کافی برخوردار است اصولا در زمان شب و وقت خواب بدون دلیل از خواب بیدار نمی شود. شخصی که خواب راحت و کافی دارد ، در وقت صبح سرحال و شاداب از خواب بیدار می شود و مهم ترین نکته هم این است که از خواب شبانه خود راضی می باشد. دکتر اختلال خواب به داد افراد در این حالت خواهد رسید

البته باید به این موضوع اشاره کرد که هیچ مدل استانداردی در دست نمی باشد تا بگوییم فردی پرخواب است یا کم خواب است . به خاطر این که میزان خواب هر شخصی ، خاص خودش است . ولی با این حال می توان گفت که 6 تا 8 ساعت خواب در شب میزانی تقریبا استاندارد است . اما همین میزان بر طبق شخصیت افراد و فیزیولوژی بدن آن ها ممکن است تا 11 ساعت نیز متغیر باشد.

وقتی که می گوییم فردی دارای خواب کم است ، بدین معنا می باشد که نسبت به مقدار و میزان طبیعی خواب خودش ، دچار کم خوابی شده است . البته كم‌خوابی نیز دارای شکل های مختلفی می باشد . برای مثال بعضی از اشخاص در شروع خواب خود دارای مشكل می باشند.

و  بعضی از افراد دیگر نیز بدون دلیل و بدون نیاز به دستشویی و یا خوردن آب ، از خواب بیدار شده و دیگر این توانایی را ندارند که بخوابند. در این حالت بهتر است با دکتر اختلال خواب مشورت کنید.

برای اختلال خواب به چه دکتری مراجعه کنیم؟

این بخش از حوزه بالینی ست، روان ارام مشاوران خود را در اختیارتان قرار داده است تا پاسخ برای اختلال خواب به چه دکتری مراجعه کنیم را بیابید

باید این موضوع را یاد آوری کرد که از نظر حوزه بالینی ، اختلال بیشتر شامل اختلال در سیكل خواب است که به خاطر موقعیت و شروط زندگی و همچنین  تغییرات فرهنگی به وجود آمده است . برای  مثال خیلی از اشخاص به خاطر  دیر آمدن به خانه یا تماشای تلویزیون و استفاده از اینترنت ، شب‌ها  بسیار دیر می خوابند و طبیعتا در پی آن صبح نمی‌توانند به راحتی  از خواب برخیزند و حتی اگر مجبور باشند از خواب بیدار شوند، این توانایی را ندارند که صبح خوبی را شروع کنند .

لازم به ذکر است که بهداشت خواب نیز موضوعی است که بهتر است  خیلی به آن اهمیت داده شود، اشخاصی كه دچار اختلال خواب هستند ، بهتر این است که با شكم پر یا خیلی خالی به رختخواب نروند . و بهتر است که اشخاص در وقت مناسب به رختخواب بروند چون زمانی كه تایم خواب آلودگی تمام شود ،  شخص دچار بی‌خوابی شده.

البته اختلال خواب ، بیماری به حساب نمی آید و بیشتر می توان گفت که اختلال خواب نوعی از علامت های یک بیماری است. اختلال در خواب شامل شرایطی است که بر مقدار و کیفیت خواب افراد تاثیر زیادی می گذارد . گستره این مشکلات این توانایی را دارد شامل عادات بدی شود که موجب بیدار ماندن و مشکل های پزشکی شود و همین موضوع موجب اختلال در چرخه ی خواب می شود . بهداشت خواب را نیز می توان با کمک دکتر اختلال خواب ارتقا بخشید

خطر کم خوابی از نظر دکتر اختلال خواب

کم خوابی باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در همه کارها و فعالیت های روزانه  می شود. تحقیق های متنوع این موضوع را نشان می دهد که کم خوابی اثر خیلی زیادی در تصادفات با ماشین ، کم شدن قابلیت موقع کار، جراحات حین کار کردن، مشکلات حافظه و همچنین بدخلقی افراد دارد . و  می توان این موضوع را خاطر نشان کرد که کم خوابی با مشکلات قلبی، چاقی و دیابت نیز ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل است بهتر است در همان مراحل ابتدایی به دکتر اختلال خواب مراجعه کرد.

نشانه های کم خوابی چیست؟

علامت های مربوط به بی خوابی و بدخوابی با توجه کردن به نوع اختلال خواب می تواند تفاوت داشته باشد که مشمول موارد زیر می شود :

  • خواب آلودگی بیش از حد در طول روز .
  • ایجاد مشکل زیاد در مورد  خواب رفتن و یا در خواب ماندن .
  • خرخر کردن و یا وقفه کوتاه تنفسی در طول خواب .
  • نیاز به حرکت پاها در حالت استراحت و یا داشتن حسی بد در پاها در  هنگام شب .

دکتر اختلال خواب

چرخه ی خواب

ما دو نوع خواب داریم: خوابی که بسیار کوتاه بوده و سبک است و ابتدای خواب رفتن به حساب آمده و با حرکت سریع چشم همراه می باشد و خواب عمیق که شامل خواب دیدن هم می شود.  ده درصد از خواب طبیعی شامل حرکت سریع چشم است. ما بقی هم شامل مدتی است  که در خواب عمیق فرو می رویم . اگر چرخه ی خواب فردی به این صورت باشد ، این فرد خوابی راحت در طول شب دارا می باشد.

از نظر متخصص خوب برای اختلالات خواب چه مقدار خواب کافی است؟

طبق نظرات دکتر اختلال خواب احتیاج به خواب در هر فرد می تواند تفاوت داشته باشد، ولی دسته بندی اصلی  به صورت زیر می باشد :

  • 16 ساعت برای نوزادان
  • 9 ساعت برای نوجوانان
  • 7-8 ساعت برای افراد بالغ

لازم به ذکر است که تعدادی از افراد بزرگسال با 5 ساعت خواب هم احساس آرامش می کنند و بعضی افراد نیز نیاز به 10 ساعت خواب دارند.

بیخوابی از نظر دکتر اختلال خواب

بیشتر افراد ، امکان دارد که هر چند وقت یک بار با خوابیدن مشکل پیدا کنند اما اگر این اختلال  هر شب ایجاد شود ، امکان دارد که شخص دچار اختلال خواب شده باشد. افرادی که مشکل کم خوابی دارند امکان دارد ساعت ها در جای خود دراز کشیده تا خوابشان نبرد. امکان دارد خیلی سریع و مجددا از خواب بیدار شوند  و به سختی بخوابند و یا امکان دارد مرتب در طول شب از خواب بیدار بشوند . بی خوابی یکی از اختلال های شایع خواب به حساب می آید.

بیخوابی و بهداشت خواب

در بیشتر موارد بی خوابی به علت  رعایت نکردن بهداشت خواب اتفاق می افتد. بهداشت خواب شامل عادت های بدی است که خواب را تحت تاثیر خودش قرار می دهند . عادت های بدی مثل : خوردن قهوه یا چای قبل از خواب، سیگار کشیدن و خوردن غذاهای سنگین قبل از خوابیدن، هر شب در ساعات گوناگونی به رختخواب رفتن و یا  در حال تماشای تلویزیون و روشن بودن چراغ ها به خواب رفتن .

بی خوابی و بهداشت روان

مشکلات بهداشت روان نیز می تواند عاملی برای بی خوابی باشد . این مشکل ها شامل افسردگی ، اضطراب و اختلال و استرس پس از یک حادثه می باشد . متاسفانه بعضی از داروهایی که به منظور  درمان مشکلات بهداشت روانی تجویز میشوند نیز اثرات زیادی در روند خواب افراد دارند . در صورت استفاده از دارویی که سبب تاثیر گذاری  بر روند خواب می شود ، حتما با دکتر خود مشورت کنید .

بیخوابی و مشکلات پزشکی به گفته دکتر اختلال خواب

بی خوابی بعضی وقت ها هم به مشکلات پزشکی ارتباط دارد. مثل:

  • آرتروز
  • سوزش معده
  • درد مزمن
  • آسم
  • انسداد مزمن ریه
  • نارسایی قلبی که سبب تنگی نفس شود
  • مشکلات تیروئید
  • اختلالات عصبی همانند سکته ی مغزی ، آلزایمر یا پارکینسون

دلایل دیگر بی خوابی

بی خوابی امکان دارد در دوران بارداری هم رخ دهد که اتفاقی طبیعی به حساب می آید.  مخصوصا در سه ماه اول و سه ماه سوم . مشکلات کم خوابی در دوران یائسگی هم پیش می آید. یعنی وقتی که گر گرفتگی ، خواب شبانه را منجر به اختلال می کند . دکتر اختلال خواب این موارد را اصلاح می نماید

زن ها و مرد ها هم هر دو از سن 65 سالگی به بعد دچار مشکلات خواب بیشتری می شوند. اشخاصی هم که کار شیفتی دارند و بعضی اوقات مجبور می شوند در هنگام شب بیدار بمانند نیز در خطر مشکل بی خوابی و اختلال های ناشی از آن هستند، در این باره ،  ساعت درون بدن که تولید هورمون های خواب را کنترل می کند با دیگر اجرای بدن ناهماهنگ می شود .

مشکلات خواب

مشکلات خواب یکی از مسائلی است که دکتر اختلال خواب به آن اهمیت ویژه ای در طول درمان می دهد. به همین دلیل بهتر است با نشانه های آن آشنا باشید.

آپنه خواب : وقفه تنفسی در خواب

اشخاصی که دارای این مشکلات می باشند اصولا در طول خواب چند بار دچار قطع تنفس می شوند. این وقفه چند ثانیه ای در تنفس باعث این می شود که فرد از مرحله ی خواب عمیق به مرحله ی خواب سبک باز گردد. این مشکل هم باعث خواب آلودگی در طول شبانه روز می شود . بیشتر افرادی که آپنه خواب دارند از داشتن این مشکل بی خبر می باشند. خروپف و خرخر کردن در خواب یکی  از نشانه های اصلی این مشکل می باشد.

عامل های خطر آپنه خواب

قطع تنفس در خواب معمولا در مردان و افرادی که دارای اضافه وزن بوده و سن  بالای 65 سال  دارند ، صورت می گیرد. در واقع این مشکل بیشتر اوقات شامل اشخاص بالغ  بوده و گاهی وقت ها کودکانی که لوزه های بزرگی نیز  دارند نیز دچار این اختلال می شوند . دکتر اختلال خواب نیاز واجب این خطر است

سندرم پاهای بی قرار

افرادی که مشکل سندرم پاهای بی قرار را دارا می باشند حتی وقتی که در حال استراحت می باشند هم پای خودشان را تکان تکان می دهند و در این باره ، احساس ناراحتی شدیدی می کنند . این مشکلات اصولا وقت  عصرها و درهنگام شب به بدترین شکل خود میرسد . این حالت باعث این می شود که خواب رفتن بسیار دشوار شود . البته  اشخاصی هم وجود دارند که در طول خواب بدن خود را می کشند و این کار باعث  می شود که  از خواب بیدار شوند . دکتر اختلال خواب بهبود دهنده است

حمله خواب

حمله خواب موجب ایجاد احساس خواب آلودگی شدید در طول روز می شود.  این شخص ها ، با این وجود که در زمان شب دارای خواب کافی می باشند ، امکان دارد حس کنند که در طول روز نیز نیاز به چرت زدن دارند و این توانایی را ندارند کار های روزانه خود را انجام بدهند . از نشانه های دیگر خطر می توان موارد زیر را نام ببریم . دکتر اختلال خواب است که نجات دهنده است

  • این اشخاص وقتی که از خواب بیدار می شوند قادر به این نیستند حرکت کنند .
  • از دست دادن کنترل عضلات در این افراد .
  • خواب دیدن در زمان چرت کوتاه
  • توهم به خواب رفتن و یا بیدار شدن از خواب اشخاصی که مشکل حمله خواب دارند اصولا در زمان خواب مستقیم به مرحله خواب مستقیم رفته و خواب کوتاه را تجربه نمی کنند.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر این مشکلات را در خود دیدید هرچه سریع تر به دکتر اختلال خواب مراجعه کنید و از مشاوران کلینیک روان آرام کمک بگیرید.

 متخصص خوب برای اختلالات خواب

در این مقاله به پاسخ برای اختلال خواب به چه دکتری مراجعه کنیم رسیدیم و مشخص نمودیم که مشاوره اختلال خواب و دکتر خوب برای اختلال خواب به چه صورت اند. امید است که مفید واقع شده باشد

4.7/5 - (445 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

40 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
زینب
5 ماه قبل

سلام من یکی دو ماه خستگی زیاد داشتم به طوری که باوجود خوب کافی شب بازهم روزها به شدت خسته و خواب آلود بودم و وقتی به رخت خواب می رفتم سریع خوابم میبرد اما الان یه هفته هست شب ها نمیتونم بخوابم حتی با خوردن قرص آلپرازولام تا ساعت ۶ صبح بیدارم بعد ۲ساعت میخوابم از خواب بلند میشم در ضمن سردردهای شدیدی هم میگیرم

قبلا هم دچار وحشت خواب می شدم و تو خواب جیغ می‌کشیدم خودم متوجه نمی‌شدم وصبح یادم نمی اومد کابوس هم بعضی شب ها می دیدم
۳ساله داروی دو قطبی مصرف میکنم(لیتیوم و اسسیتالوپرام

سپهر
8 ماه قبل

سلام . من مشکلی در بخواب رفتن ندارم فقط صبح ها سر تایمی مشخص و ناخواسته از خواب بیدار میشم و دیگر خوابم نمی‌برد. باید چیکار کنم برای رفع آن ؟

مجتبی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید 34 سالمه موقع خواب به شدت خرو پف میکنم که اطرافیانم نمیتونن بخوابن باید چکار کنم

فاطمه
1 سال قبل

سلام،من خانمی ۳۵ ساله هستم،بیشتر از ۲۰ساله اختلال خواب دارم،من به خاطر پاهام نمیتونم بخوابم،نمیدونم چه طوری توصیفش کنم فکر کنید داره خوابتون میبره یهو یه نفر یه چیزی رو پاهاتون میکشه و یا قلقلک میده و بعد پاهام میپره یا انگار زیر پوستم یه چیزایی هست،یا انگار سوزن تو پاهام فرو میکنن،گاهی اوقاتم یه نقطه پام خارش میگیره،تو این حالت آنقدر مشت میزنم به پاهام تا درد بگیره و اون حس رو نداشته باشم
البته الان مدتیه بدتر شده و خوابم نمی‌بره و حتی در طول روز هم خوابم نمیاد
گاهی اوقاتم اگه کمبود خواب داشته باشم تو بیداری هم پاهام میپره،چند بار تو دستام این حس رو داشتم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام دوست عزیز؛ قید نکرده بودید که در این مدت آیا به روانپزشک یا روانشناس هم مراجعه کردین یا خیر. روال بر این صورته که مراجعین با این مشکلات به روانپزشک مراجعه می کنند و درمان دارویی می گیرند اما لازمه که کنار درمان دارویی به کمک روانشناس فردی هم، جوانب مربوط به علت یابی و تاثیر گذاری مشکل با دقت بیشتری بررسی بشه.

فاطمه
1 سال قبل

سلام من صبحها بعد از ۷ چشام به قدری سنگین میشن که انگار شب نخوابیدم و یک انرژی منو وادار ب خواب میکنه و تو خوابمم احساس میکنم بیدارم و تو خونم دارم ب کارا میرسم اما یک آن چشام باز میشه و میبینم هنوز خوابم و هر کاری میکنم واقعی بیدار شم نمیتونم این اتفاق چندبار می افته و در نهایت به زور خودمو بیدار میکنم انگار که روحم نمیخواد به جسمم برگرده و من به زور اینکارو میکنم و خیلی میترسم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  فاطمه

سلام دوست عزیز؛ اگه این موضوع یک عادت نیست و کار و زندگی تون رو مختل میکنه به روانپزشک مراجعه کنید.

مایا اصل
1 سال قبل

سلام من ۳۳ سالم هست و حدود ۱۰ سال هست که دچار اختلال خواب هستم و تمامومقاله رو خوندم و از ۶ موردی که به عنوان اختلال خواب گفته شد من ۵ موردش رو دارم یعنی فقط پر خوابی رو ندارم و داروهای مختلف زیادی خوردم و الان هم الپرازولام می خورم و همه نوع قرص خوابی رو امتحان کردم و این قرص رو هم مجبورم به میزان دوز سمی بخورم تا بخوابم و کلا زندگی داره نابود شده چون عوارض وحشتناکی داشته و به هر روانپزشکی مراجعه کردم خوب نشدم واقعا دیگه از قرص خوردن برای خواب و البته پانیک شدید هم دارم و چند مشکل دیگه که همه به دلیل اختلال خواب هست و تا امروز هیچ روانپزشک نتونسته کاری برام بکنه یعنی روانپزشکی که تخصصا رو اختلال خواب کار کنه و بتونه منو درمان کنه . اگر پیشنهادی دارید با توجه شرایط بنده ممنون میشم چون از کل زندگی کردن افتادم و واقعا دارم دیوانه میشم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  مایا اصل

سلام دوست عزیز؛شما در کنار درمان دارویی نیاز به جلسات درمانی با روانشناس هم داشتین. جلسات روان درمانی همراه با درمان دارویی بیشتر موثر خواهد بود. شما در این جلسات علاوه بر ریشه یابی مشکل و بررسی دقیق تر تکنیک های زیادی یاد میگیرید و موانع رو شناسایی و رفع میکنید.

مهدیه
1 سال قبل

سلام من نارکولوپسی دارم زیاد میخوابم ورفتم دکتر تا حالا دوتا داروی قوی تجویز کرد ولی هیچ اثری نداشته وتوهم هام زیاد شده وبعضی وقتا تو درسام تمرمز ندارم وهمه چی زود یادم میره نمیدونم چیکار کنم???

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
1 سال قبل
پاسخ به  مهدیه

سلام دوست عزیز؛ لطفا به روانپزشک مراجعه کنید تا شرایط فعلی و در صورت لزوم تغییر داروهاتون مجدد بررسی بشه.

ستایش
2 سال قبل

سلام من دختر ۱۵ساله ای هستم ک موقع خواب وقتی بین خواب و بیداری هستم اگع یکی صدام بزنه یا ی صدایی بیاد دیگه خوابم نمیبره حتی اگه خیلی خوابم بیادوقتی اینطوری میشم احساس میکنم یکم تپش قلبم میگیرم و دستام یکم میلرزه نمیدونم چرا اینطوری شدم ی چن ماهی هست اینطوری شدم قبلا هفته ای ی بار بود ولی الان ۴ شب پشت سر هم اینطوری شدم واقعا اذیت میشم نمیدونم چرا
میشه کمکم کنین

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره