به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
ویژگی ها و نشانه های رابطه سمی

ویژگی ها و نشانه های رابطه سمی

منظور از رابطه سمی چیست؟

رابطه‌ی سمی دارای نشانگانی ست که قصد داریم در ادامه به هر یک از این نشانه ها اشاره کنیم خوب است که در صورت مشاهده هریک از این نشانه‌ها با مشاور روانشناس صحبت نمود چرا که این نشانه ها همگی علائم روابط سمی هستند که میتوانند به روح و روان هر یک از طرفین آسیب برسانند

روابط سمی چیست؟

در روابطی که هیچ یک از طرفین از طرف مقابل حمایت نمی‌کنند و در اکثر مواقع یکی از طرفین مدام به دنبال تخریب کردن طرف مقابل می‌باشد و اختلافات و درگیری ها بین زوجین به طور مکرر اتفاق می‌افتد و نیز بی احترامی و …. از جمله روابط سمی محسوب می‌شود روابط عاشقانه و عاطفی زمانی صحیح و درست است که هردو فرد از رابطه شان رضایت خاطر داشته باشند در این رابطه دو طرف با وجود یکدیگر خوشحال می‌شوند و میتوانند به بهتر شدن حال یکدیگر کمک کنند.
بنابراین افرادی که در رابطه عاطفی‌شان مدام یکدیگر را ناراحت میکنند در روابط سمی بوده و بهتر است با مشاور روانشناس صحبت کنند چه بسا رابطه سمی بدین معنی است که طرفین احساس حقارت حمایت نشدن و حتی سوء برداشت و… می‌شوند.
افرادی که در روابط صمیمی هستند به جای اینکه در مواقع ناراحتی و اختلاف حال یکدیگر را بهتر سازند سبب بدتر شدن حال هم می‌شوند چرا که تلاشی برای خوب شدن احساسات یکدیگر نمی‌کنند.
جالب توجه است که بیان داریم رابطه سمی تنها محدود به روابط بین زوجین نمیشود و هر فردی میتواند در خانواده ای سمی و حتی با دوستان سمی در ارتباط باشند به طور کل روابطی که افراد را از لحاظ روحی روانی جسمی و عاطفی دچار آسیب میکنند نیز روابط سمی محسوب میشود.

نشانه‌های رابطه‌ی سمی چیست؟

1.حمایت نشدن

یکی از علائم روابط سمی حمایت نشدن میباشد زمانی که افراد ناراحتی ها و دغدغه هایشان را به فرد مقابل بیان میکنند این فرد به جای حمایت کردن هیچ تلاشی به تغییر شرایط و خصوصاً بهبود آن نمی‌کند.
حامی فرد نبوده و به دغدغه های وی توجه نمیکند این افراد در اکثر مواقع به جای شنیدن دغدغه ها و ناراحتی های فرد از او میخواهد که تغییر کند و به مسائل بیش از حد واکنش و حساسیت نشان ندهد.

2.بی احترامی

روابطی سمی است که طرفین یا حتی یکی از طرفین به دیگری احترام نمی‌گذارد این افراد در روابطشان حتی بی دلیل یکدیگر را مورد انتقاد قرار داده و حتی به یکدیگر توهین میکنند.
رابطه سمی

3.بی اعتمادی به یکدیگر

یکی دیگر از نشانه‌های روابط سمی بی اعتمادی می‌باشد زمانی مه طرفین به یکدیگر اعتماد نداشته باشند تمامی رفتارهای یکدیگر را زیر سوال می‌برند و به خود اجازه میدهند در تمامی مسائل کنترل را به دست گرفته و دخالت بیش از حدی بر آنها میکنند.
در صورتی که در روابط سالم افراد با وجود نظرات متضاد به یکدیگر گوش داده یکدیگر را درک میکنند و در صورت نیاز نظرات خود را بیان می‌دارند و طرف مقابل نیز به صورت منطقی به این نظرات و دیدگاه گوش داده و با یکدیگر صحبت میکنند..
اما فردی که به طرف مقابل بی اعتماد است قصد دارد تمامی نظرات و عقاید خود را بر فرد دیگر چیره کرده و در همه‌ی امورات دخالت کند به طور کل در این روابط که دو طرف به یکدیگر بی اعتماد هستند تمامی حرکت ها و رفتارهای یکدیگر زیر سوال می‌رود

4.حسادت

از حمله نشانه‌های روابط سمی حسادت ورزیدن است حسادت ورزی میتواند بین اعضای خانواده دوستان و حتی زوجین باشد اینکه طرفین از موفقیت های یکدیگر ناراحت شده و دچار حسادت میشوند در صورتی که میدانیم در روابط خصوصا روابط بین زوجین که رابطه صمیمی و سالمی با یکدیگر دارند و شکست وی شکست همسر با پارتنر محسوب میگردد

5.صداقت نداشتن

میدانیم که یکی از مهمترین مولفه ها برای بهتر شدن کیفیت رابطه عاطفی و … صداقت داشتن است فرضا زمانی مه زوجین به یکدیگر اعتماد کافی ندارند و با یکدیگر صادق نیستند در اغلب مواقع برخی مسائل را از یکدیگر مخفی کرده و به یکدیگر دروغ میگویند..
چه بسا این افراد دروغ می‌گویند تا برخی مسائل را از یکدیگر پنهان سازند دروغ و مخفی کاری میتواند به روابط افراد آسیب بزند و نمی‌تواند توجیهی برای بهتر شدن کیفیت رابطه عاطفی و … باشد..
چرا که طبیعتاً هر یک از افراد قصد دارند در روابط عاطفی شان با یکدیگر صادق باشند و زمانی که یکی از طرفین این اصل مهم را رعایت نکند طبیعتاً آزردگی های خاطری در فرد مقابل ایجاد میگردد..
بنابراین در روابط سالم افراد با وجود آسیب دیدن نیز به یکدیگر دروغ نگفته و چیزی را از هم مخفی نمی کنند چرا که به یکدیگر اعتماد دارند و می‌توانند روی هم حساب کنند در غیر این صورت اگر افراد نتوانند مسائل را با همسر یا پارتنر و… ابراز دارند و مدام به مخفی کاری بپردازند این نیز نشان دهنده رابطه‌ی سمی بوده و نیاز است که طرفین خصوصاً زوجین با مشاور روانشناس صحبت کنند.

6.تلاش برای تغییر

در روابط سمی طرفین قصد دارند یکدیگر را از لحاظ نوع پوشش عقاید باورها و … تغییر دهند و فرد مقابل را به نحوی سازند که خودشان دوست دارند ولیکن در روابط سالم طرفین تلاش میکنند اشتباهات خود را شناخته و به تغییر و اصلاح آنها بپردازند.
در صورتی که اگر نیاز به تغییر برخی خصوصیات اخلاقی و شخصیتی بود خودشان دست به کار شده و برای بهتر شدن کیفیت رابطه‌شان این اشتباهات را تغییر میدهند و اصلاح میکنند در صورتی که نیاز به تغییر و بهبود وضعیت پوشش و نوع نگاه و دیدگاه باشد به صورت منطقی به این امر نگاه کرده و به آن توجه میکنند.

7.احساس بی کفایتی

متاسفانه برخی افراد در روابطشان به جای تشویق یکدیگر هم را تحقیر میکنند و این تحقیر کردن میتواند به سلامت روح و روان افراد آسیب برساند که این نیز از مهمترین نشانه‌های رابطه سمی است که باید به آن توجه نمود زمانی که فرد در این رابطه تحقیر شود احساس بی کفایتی میکند و به مرور زمان کمتر خودش را دوست خواهد داشت و این نیز میتواند بر کیفیت رابطه تاثیر گذار باشد..
در صورتی که در روابط سالم افراد به هیچ عنوان یکدیگر را تحقیر و سرزنش نمیکنند و در صورتی که نیاز به اصلاح مسئله ای باشد با صحبت کردن به حل آن میپردازند.

8.مقایسه کردن

متاسفانه برخی افراد خصوصاً بین زوجین دیده میشود که طرفین یکدیگر را با دیگران مقایسه می‌کنند این مقایسه میتواند بسیار بر میزان اعتماد به نفس و عزت نفس طرفین تاثیر منفی داشته باشد در روابط سالم نیز افراد به هیچ عنوان به دنبال محاسبه میزان ارزش یکدیگر نیستند چرا که میدانند هردو از ارزش بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل است که یکدیگر را دوست دارند.
در این روابط افراد علاوه بر نقاط مثبت یکدیگر نقاط منفی یکدیگر را شناخته و به جای مقایسه کردن تلاش میکنند که فرد مقابل این نقاط ضعف را اصلاح کند.
سازش نکردن با یکدیگر در روابط سمی افراد یا زوجینی که خودخواهی بیش از حد دارند به هنگام بروز اختلافات یا سایر مسائل به هیچ عنوان به یکدیگر سازش نمی کنند و تنها برروی حرف‌ها و رفتارهای خودشان پافشاری میکنند به طور کل در این روابط یکی از طرفین کنترل‌گر و دیگری قربانی محسوب میشود.
ویژگی ها و نشانه های رابطه سمی

9.همدل نبودن

مسلماً در روابط سالم افراد با یکدیگر همدلی و مهربانی میکنند حرف‌های یکدیگر را شنیده و سعی به درک هم میکنند با یکدیگر درد و دل کرده و از هم مشورت میگیرند.
زمانی که طرفین نتوانند با یکدیگر همدلی داشته باشند و به حرف‌های یکدیگر گوش دهند یکدیگر را درک کنند و تمامی مسائل را تنها از دیدگاه خودشان ببینند این روابط نیز روابط سمی محسوب میشود چرا که در هر رابطه سمی خصوصا عاشقانه‌ای افراد نیاز به همدلی دارند همدلی از نوع شنیدن ، درک کردن ، سکوت و حتی در آغوش گرفتن یکدیگر و…

10.عدم حل اختلافات

در روابط سمی افراد تلاش نمی‌کنند که اختلافات و مشکلات را حل کنند چرا که هر یک از ایشان برروی نظرات خود پافشاری کرده و حاضر به پذیرش صحبت های فرد مقابل نیست در این روابط زوجین سعی میکنند به جای شنیدن دغدغه‌ها و ناراحتی های یکدیگر حرفای خودشان را ثابت کنند.
به طور کل این زوجین بر سر مسائل متعددی دعوا کرده و حل نکردن این اختلافات و درگیری ها به مرور میتواند سبب بر هم خوردن رابطه ایشان گردد ولی در روابط سالم طرفین با وجود اختلافات و ناراحتی‌ها سعی به شنیده شدن یکدیگر میکنند و تلاش می‌کنند با درک ناراحتی‌ها و دغدغه های یکدیگر برای حل اختلافات و بهتر شدن کیفیت رابطه عاطفی شان تلاش کنند..
در حالی که در روابط سمی حتی تلاشی برای شنیده شدن و حل اختلافات وجود ندارد چرا که این افراد حق به جانب بوده و حاضر به پذیرش ناراحتی ها و دغدغه های فرد مقابل نمی‌گردد چرا که تماماً حرف‌های خودش را قبول داشته و حاضر به کوتاه آمدن نیست.

11.دروغ گفتن

طبیعتاً روابطی که هر یک از طرفین به دیگری به هر دلیلی دروغ میگوید این رابطه سمی محسوب میشود چرا که فرد به هر دلیلی فرضا مخفی کردن مسئله ای یا حتی حساس نشدن طرف مقابل و … حاضر به دروغ گفتن و یا حتی پنهان کاری میشود.
همانطور که پیش تر بیان نمودیم این نیز میتواند بر کیفیت رابطه عاطفی زوجین تأثیر مخفی بگذارد و سبب گردد طرف مقابل دچار حساسیت بیشتر ، شکاکیت و مضطرب گردد..
این دروغ ها و پنهان کاری ها میتواند سلامت روان هر دو فرد را متزلزل کند چرا که به سبب دروغ هایی که یکی از طرفین بیان داشته طرف مقابل با هر حرکت وی دچار شک و تردید و اضطراب می‌شود و نمی‌تواند این اضطراب را در رفتارها و حرف های خود پنهان سازد

12.محدودیت

در روابط سمی طرفین به سبب محدودیت‌هایی که برای یکدیگر قائل شدند نمیتوانند خود واقعی‌شان باشند درحالی که در روابط سالم دو طرف با خیال راحت میتوانند احساسات و حیجانات‌شان را به صورت کاملا واقعی ابراز دارند و نگران ترد شدن و قضاوت شدن و … نباشند این افراد به یکدیگر اعتماد کامل داشته و میتوانند خود واقعی‌شان باشند درحالی که در روابط سمی افراد برای اینکه طرف مقابل وی را بپذیرد سعی میکند به نحوی عمل کند که طرف مقابل دوست دارد.

13.درخواست‌های پر توقع

در روابط سمی افراد ممکن است بیش از حد از یکدیگر طلب درخواست کرده و از همسر خود یا پارتنرشان تقاضاهای زیادی داشته باشند این افراد می‌خواهند طرف مقابل همانگونه که ایشان میخواهد عمل کرده و حتی با وجود لطف هایی که به ایشان می‌شود هرگز این لطف و محبت را جبران نمیکند
از دیگر نشانه‌های روابط سمی عبارتند از :
  • قدردانی نکردن از یکدیگر
  • نادیده گرفتن خود اعضای خانواده و دوستان 
  • افسردگی دائم
  • تلاش برای دوری از یکدیگر
  • تعهد نداشتن 
  • بدرفتاری
  • و…

راهکارهای حل رابطه سمی

همانطور که بیان نمودیم روابط سمی می‌تواند به سلامت روح و روان افراد و حتی جسم آنها تأثیر منفی بگذارد و همه چیز را برای افراد خسته کننده کند برخی تصور میکنند جدایی بهترین راه ممکن برای حل و فصل مشکلات افراد در این روابط می‌باشد در حالی که میتوان با بهره‌گیری از راه کارهای موثر به بهبود وضعیت و حل و فصل مشکلات پرداخت..
  • سرزنش نکردن یکدیگر
  • فراموش کردن گذشته و تمرکز بر زمان حال 
  • صحبت کردن با یکدیگر بدون تأکید بر موضوعی خاص
  • درک و پذیرش یکدیگر
  • درک منحصر به فرد بودن رابطه در برابر سایر روابط 
  • بهره‌گیری از کمک های مشاور روانشناس
  • و..
به طور کل برخی افراد تصمیم میگیرند که از این روابط سمی خارج شده و برخی تصمیم به اصلاح آن دارند این تصمیمی است که افراد می‌گیرند و حائز اهمیت است که بیان داریم:
زمانی که افراد خودشان را دوست داشته باشند و به خود عشق بورزند می‌توانند به دیگران هم عشق ورزی کنند زمانی که افراد در روابط سمی قرار می‌گیرند به جای اینکه خودشان را دوست داشته باشند به مرور از خودشان بدشان آمده و تلاشی برای بهتر شدن خودشان نمی کنند..
در این شرایط توصیه میگردد حتما از جلسات مشاوره فردی  یا مشاوره قبل از ازدواج و..بهره‌مند گشت این جلسات کمک بیشتری برای بهبود وضعیت و تصمیم گیری نهایی به افراد می‌کند برخی افراد به حل مشکلات و اصلاح مسائل پرداخته و برخی تصمیم به جدایی و تنهایی میگیرند.

آیا می توان از جلسات مشاوره آنلاین بهره مند شد؟

این جلسات علاوه بر اینکه به صورت حضوری برگزار می شوند به شکل آنلاین و غیر حضوری نیز تشکیل می شوند که می توان با تماس با کلینیک روانشناسی روان آرام جهت تعیین وقت اقدام نمود.

تعداد جلسات مشاوره روانشناسی چقدر است؟

تعداد این جلسات با توجه به وضعیت و دغدغه های طرفین، میزان مشکلات و..متغیر می باشد و نیاز است جهت کسب اطلاع بیشتر با شماره درج شده تماس حاصل نمایند.

4.5/5 - (87 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره