به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
رهایی از رابطه اشتباه [ راهنمایی و راهکار ]

رهایی از رابطه اشتباه [ راهنمایی و راهکار ]

رهایی از رابطه اشتباه

افراد برای چه رابطه ای را تشکیل می دهند؟ مشخص است که به هنگام تشکیل رابطه و انتخاب یار و یاور و به عبارتی پارتنر، افراد به دنبال آرامش و بهبود زندگی خود هستند. نوعی روابط بر خلاف انتظار اولیه ممکن است به رابطه ای اشتباه تبدیل شده و طرفین رابطه را آزار دهد. در اصطلاح به این روابط، روابط سمی نیز گفته می شود. در چنین مواردی رهایی از رابطه اشتباه نوعی وظیفه است. این وظیفه بر عهده ی هر دو طرف رابطه است و نمی توان آن را بر شانه یک طرف رابطه نهاد.

خروج از رابطه سمی و به عبارتی رهایی از رابطه اشتباه، گرچه سخت و دشوار است اما شدنی است. نوعی وظیفه ای است که فرد در مقابل خود دارد. بدیهی است که حقی که انسان به گردن خود دارد از مهم ترین حق های ممکن است. افراد باید چنان برای خود ارزش قائل باشند که در نتیجه آن دیگران نیز برایشان ارزش و احترام قائل شوند.

چرا باید جدایی و خروج از رابطه اشتباه را مهم دانست؟ احساس عاطفی، روابط عاطفی و بعد عاطفی بیشترین تاثیر را بر دیگر ابعاد زندگی فرد دارند. در نتیجه مثبت بودن این روابط و یا منفی بودن آن ها تاثیر بسزایی در حیات افراد دارد. افراد در رابطه ای صحیح امکان پیشرفت و شکوفایی را داشته و در صورت عدم آن، زوال را در پی دارند. در نتیجه خروج از رابطه اشتباه نه تنها شکست محسوب نمی شود، بلکه نوعی از برترین تصمیم های زندگی فرد است. افراد به طور معمول پس از رهایی از چنین رابطه هایی احساس شادمانی فراوانی می کنند. چرا که برخلاف چیزی که در نظر داشتند نه تنها اتفاق بدی برایشان ایجاد نشده بلکه به آرامش مطلق رسیده اند.

 

رهایی از رابطه اشتباه

 

راهکار های اتمام رابطه سمی

رهایی از رابطه اشتباه گرچه سخت اما شدنی است. راهکار های آن گرچه کمک کننده است اما کافی نیست. افراد باید با کمک راهنمایی و مشاور از یک فرد متخصص این کار را به اتمام رسانند گره خود شروع کرده باشند. (فرد متخصص می تواند روانشناس، روانکاو، مشاور و… باشد)

حال راهکارهایی که کمک کننده به دریافت مشاوره هستند در اینجا توضیح داده خواهند شد. لازم به ذکر است که افراد نباید بیش از اقدامی انجام داده و دست به خود درمانی زنند. موارد مطرح شده به صورت ترتیبی و با اولویت بندی می باشند.

  1. با شخص مقابل صحبت کنید.
  2. چشمان خود را به روی واقعیت باز کنید.
  3. دست از سرزنش خود بردارید.
  4. از رابطه خارج شوید.
  5. از مرور خاطرات دست بکشید.
  6. حرمت رابطه گذشته خود را حفظ کنید.
  7. در لحظه حال زندگی کنید.
  8. زندگی جدید خود را بیافرینید.

حال فرصت آن است که هر کدام از موارد ذکر شده به صورت کامل توضیح داده شوند. تا افراد بتوانند با بررسی های لازم و با آگاهی کامل و دیدی باز دست بر انتخاب زنند.

 

با شخص مقابل صحبت کنید.

پیش از هر چیزی ممکن است سمی بودن رابطه تنها در نظر شما بوده و ظن شما چنین باشد. در نتیجه بسیاری از افکار می تواند سو تفاهم بوده و حقیقت نداشته باشند. با صحبت کردن با شریک زندگی خود و پارتنرتان می توانید در صورت وجود سو تفاهم آن را رفع نمایید. به اصطلاح هرگز یک طرفه به قاضی نروید و بگذارید شخص مقابل از خود دفاع نماید و سپس هر دو تصمیم گیرید. انتخاب تک نفره و شخصی به جای دو نفر غیر اخلاقی و غیر انسانی است. صبوری کرده و صحبت کنید.

 

چشمان خود را به روی واقعیت باز کنید.

به هنگامی که هر دو متوجه مشکل در رابطه شدید باید چشم ها را باز کرده و با واقعیت بینی، حقیقت را مشاهده نمایید. از خود گذشتگی تنها تا جایی ممکن است که به هیچ یک از طرفین صدمه ای وارد ننماید. قبول واقعیت از مهم ترین گام های موجود در رهایی از رابطه اشتباه است.

 

دست از سرزنش خود بردارید.

گاهی وقت ها بهتر است که افراد تنها شخص مقابل را مقصر ندانند و خود را بی نقص جلوه ندهند. اما با توجه به بسیاری از موارد افراد به هنگام قرار گیری در رابطه اشتباه دست بر سرزنش خود می زنند. رابطه اشتباه برای هر انسانی محتمل است در نتیجه قصور از شخصی نبوده و افراد نباید خود را سرزنش کنند. در بسیاری از موارد به هنگام حضور در رابطه سمی، فرد خود را مقصر می داند. اما باید این نکته را در نظر داشت که ممکن است دو نفر به درد یک دیگر نخورند. این به معنای مشکل شخصی نیست و یا ایراد از یکی از طرفین نمی باشد. آن ها تنها به دردِ یک دیگر نخورده و نمی توانند ادامه بدهند. (ولو آنکه هر کدام برترین فرد موجود در جنسیت خود باشند)

 

از رابطه خارج شوید.

حال فرصت آن است که از رابطه خود خارج شوید. پس از آنکه با همراه و یاور خود صحبت کرده و چشم های خود را به روی واقعیت باز کرده اند باید از رابطه اشتباه خارج شوند.خروج از رابطه گرچه تنش زا می باشد اما دل پذیر است. بهتر است افراد در چنین شرایطی خود را مشغول به کارهای روزمره خود نمایند.چرا که تلاش در این دوره برای دوری از تنش های مخصوص دوره مفید می باشند.

 

از مرور خاطرات دست بکشید.

مرور کردن خاطرات می تواند ایجاد احساس گناه و یا دلتنگی در فرد نماید. دلتنگی برای فرد و برای حالِ خوش در کنار آن فرد می تواند تبعات جبران ناپذیری ایجاد نماید. به طور مثال باعث بازگشت فرد به آن رابطه سمی از این دست تبعات است. مرور خاطرات پروسه کنار آمدن با مسئله را طولانی تر کرده و باعث می شود هرروز زخم تازه تر گردد. منظور از تازه کردن و تازه شدن زخم آن است که تا فرد به خود می آید و به زندگی باز میگردد با مرور خاطرات دوباره در آن زمان غرق می شود.

 

حرمت رابطه گذشته خود را حفظ کنید.

نگاه داشتن حرمت از مهم ترین بخش های انسانیت هست. افراد باید به حرمت لحظات و خاطراتی که با یکدیگر ساخته اند پس از اتمام رابطه نیز حرمت را نگه دارند. نگه داشتن حرمت به آن معناست که راز وی را فاش نکنید. پشت سر وی سخن نگویید. بدی های رابطه را بیش از خوبی هایش جلوه ندهید و… . به عبارتی نقطه امن رابطه را حتی به هنگام به اتمام رسیدن آن نیز از هم نپاشید.

 

در لحظه حال زندگی کنید.

گذشته را فراموش کنید و هرآنچه در گذشته اتفاق افتاده است را به دست تاریخ گذشته بسپارید. افراد نباید آینده و گذشته شان را آنقدر پررنگ نمایند که اکنون و حالشان را فدای آنان کنند. لذت بردن از لحظه می تواند لذت از نفس کشیدن، پیاده‌روی، طبیعت یک درخت و … باشد. نیازی نیست که گذشته را دائما به خاطر آورده و خود را آزرده خاطر نمایید. لذت بردن از حال توانایی است که با داشتن آن می توان بر اضطراب های دیگر نیز غلبه کرد.

 

زندگی جدید خود را بیافرینید.

فرصت آن است که به اهدافتان برسید. به هر آنچه می خواستید و تا کنون نتوانسته اید برسید. تلاش کنید. خود را توسعه و ارتقا ببخشید. استراحت کنید. در زمان ابتدایی جدایی واتمام رابطه به هیچ عنوان وارد رابطه با شخص دیگری نباشید! انداختن خود از چاله به چاه می باشد… پس از هنگامی که از دوره نقاهت دوری گذشتید می توانید با شخصی دیگر دست به آفرینش زندگی جدید خود زنید.

 

مشاوره در چه مرحله ای کمک خواهد کرد؟

مشاوره از مراحل ابتدایی همراه افراد است تا جایی که نیاز باشد. این به چه معناست؟ مشاوره های پیش از ازدواج افراد را در لحظات اولیه راهنمایی کرده و در صورت عدم استفاده از این روش، افراد ممکن است به مشکلاتی برخورد کنند. مشاور با ریشه یابی سعی می کند افراد را بررسی کرده و آنان را به زندگی بهتر هدایت نماید.البته لازم به ذکر است که هیچ یک از مشاوران به تنهایی تصمیم نمی گیرند. این بدان معنا است که با دادن پیشنهاد ها و راهنمایی های موجود، سعی بر آن دارند که خود افراد را به تصمیم گیری هدایت نمایند.

پس با توجه به مورد ذکر شده، اگر مشاهده کردید که مشاوری قصد دارد به جای شما تصمیم گیری کند از آن محیط دوری نمایید.

برای مواجه نشدن با چنین شرایطی باید بهترین کلینیک را با توجه بسیار انتخاب کرد. روان آرام می تواند شما را در این امر یاری کند و به بهترین نحو شما را در انتخاب های صحیحی یاری نماید.

 

چرا روان آرام؟

کلینیک تخصصی روان آرام می تواند با کادر مجرب خود در زمینه مشکلات عاطفی و رابطه های سمی نیز به افراد یاری رساند و آنان را با راهنمایی های درست خود تا تصمیم درست همراهی نماید. روان آرام یکی از برجسته ترین کلینیک های روانشناسی بوده و افراد می توانند با مراجعه به آن خود را از مشکلات رهایی بخشند. راه های ارتباطی با روان آرام، در دیگر بخش های سایت موجود است و با مراجعه به آن می توانید به انتظارات خود رسیدگی نمایید.

 

امید است که این مقاله آنچه مورد نیاز شما در ارتباط با اتمام رابطه های اشتباه بود در اختیارتان قرار داده باشد. موفق، برقرار و روان آرام باشید.

رابطه اشتباه به دلیل مشکل در یکی از طرفین است؟

خیر!
به هیچ عنوان چنین نبوده و دو فرد در عین برترین بودن می توانند برای یک دیگر ساخته نشده باشند و نتوانند با یک دیگر کنار بیایند.

چرا برخی در رابطه اشتباه باقی می مانند؟

بسیاری از افراد ممکن است به دلیل وابستگی های عاطفی و ناتوانی در پذیرش واقعیت ناتوانند از رابطه خود خارج شوند. ولو آنکه رابطه سمی باشد.

رابطه سمی چه نوع رابطه ای است؟

رابطه ای سمی محسوب می شود که افراد در آن آرامش لازم را نداشته و توان داشتن یک رابطه با ثبات را نداشته باشند.

4.7/5 - (449 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره