به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
برخورد با نوجوان پرخاشگر

برخورد با نوجوان پرخاشگر

استدلال ها و اختلاف نظرها ممکن است بعضاً به عنوان بخشی اساسی از زندگی خانوادگی به ویژه در سال های نوجوانی احساس شود که یک اتفاق شایع است. اما در برخی خانواده ها این اختلاف نظرات، بسیار فراتر می رود و والدین خود را در معرض پرخاش کلامی یا حتی جسمی می دانند. به همین دلیل والدین به دنبال راه هایی برای برخورد با نوجوان پرخاشگر هستند. در این مقاله به روش­هایی جهت برخورد با نوجوانان پرخاشگر اشاره شده است:

نحوه برخورد با نوجوان پرخاشگر

بعضی اوقات، پرخاشگری نوجوانان می تواند به خشونت تبدیل شود که نیاز به مشاوره دارد. اگر آن ها به شما یا شخص یا چیز دیگری حمله می کنند، امنیت را در اولویت قرار دهید. به نوجوان خود اطلاع دهید که خشونت غیرقابل قبول است و تا زمانی که آرام شوند، از آن ها دور خواهید شد. اگر بیرون رفتن از اتاق یا خانه کمکی نمی کند، با پلیس تماس بگیرید. پس از همه، اگر احساس تهدید کردید یا ترسیدید، پس حق دارید از خود محافظت کنید.

 

پرخاشگری نوجوانان به طرز شگفت وری متداول است.

مطالعه ای که توسط والدین پلاس، موسسه خیریه والدین انجام شد، نشان داد که 60٪ از تماس ها به مرکز خیریه بین اکتبر 2007 و ژوئن 2008 مربوط به پرخاشگری کلامی یک نوجوان بوده است. تقریباً یک سوم، 30٪ تماس ها مربوط به پرخاشگری جسمی بود. این آمار نشان می دهند که افراد زیادی به دنبال کسب راه های برخورد با نوجوان پرخاشگر خود هستند. علاوه بر این، تلاش برای مدیریت روزانه پرخاشگری و عصبانیت بسیار استرس زا است. استرس مداوم طولانی مدت می تواند برای سلامتی شما بسیار مضر باشد، و لازم نیست که با آن مقابله کنید و بهتر است از یک کمک حرفه ای بهره‌مند شوید.

 

نحوه برخورد با نوجوان پرخاشگر

  • به آنها فضا بدهید

پس از آرام شدن، ممکن است بخواهید درباره آنچه اتفاق افتاده است با نوجوان پرخاشگر صحبت کنید و به او پیشنهاد کمک دهید.

 

  • واضح باشید

نوجوانان باید بدانند که شما در مرزهایی که تعیین کرده اید ایستاده اید. آن ها باید بدانند که هر نوع خشونت قابل قبول نیست.

 

  • خودتان را مدیریت کنید

هیچ کس نیازی به مقابله با پرخاشگری و عصبانیت مداوم ندارد. کسی هم کس اظهار نمی کند که عصبانیت یا پرخاشگری نوجوان تقصیر شما است. با این حال، روش هایی وجود دارد که رفتار شما هم می تواند در برخورد با نوجوانتان به شما کمک کند و هم شرایط را تشدید نکند. مثلا:

 

  • به یاد داشته باشید که شما الگوی نقشی برای فرزند خود هستید

اگر شما شروع به فریاد زدن کنید، به سختی می توانید انتظار داشته باشید که آن ها آرام بمانند و به روشی استدلالی بحث کنند .  درعوض، باید آرام باشید. در صورت لزوم، شاید لازم باشد خود را برای چند دقیقه از وضعیت دور کنید تا بدانید که می توانید آرام باشید.

 

  • زبان بدن شما باید آرام و غیر پرخاشگر باشد

در برخورد با نوجوان پرخاشگر، صدای خود را تحت کنترل نگه دارید و از فریاد زدن خودداری کنید. در زمینه ارتباطات غیرکلامی مطالعه کنید و در مورد زبان بدن بیاموزید.

 

  • سعی کنید هنگام برقراری ارتباط، از زبان کم چالش برانگیزتر و احساساتی کمتری استفاده کنید

به عنوان مثال، به جای گفتن “تو حق دیر آمدن به خانه را نداری” وقتی دیر می آیند، سعی کنید بگویید “تو خیلی دیرتر از آن چه انتظارش را داشتم، آمده ای. من نگرانت شده ام. همه چیز خوب است؟ ” به جای درخواست پاسخ به سؤالات مستقیم، بگویید “آیا چیزی است که شما می خواهید به من بگویید؟

 

  • اطمینان حاصل کنید که به نوجوان پرخاشگر فرصت می دهید تا دیدگاه خود را بیان کند

وسوسه نشوید تا فریاد بزنید. درعوض، به آن ها فرصت دهید تا نظر خود را بیان کنند و سپس با آرامش به آن چه گفته اند، پاسخ دهید.

 

  • تسلیم فریاد و پرخاشگری نشوید

اگر چه شما باید با حفظ آرامش و صبوری در برخورد با نوجوان پرخاشگر، عمل کنید اما این بدین معنا نخواهد بود که شما باید تسلیم فریادها شوید و اجازه دهید که این اتفاق ها تکرار شوند. در صورت نیاز، حتما از کمک یک مشاور روانشناس بهتره بگیرید.

 

احساس عصبانیت یک واکنش عادی نوجوان به دنیای بزرگسالان است

با این حال، نوجوانان، مانند هر کس دیگری، باید یاد بگیرند که عصبانیت خود را کنترل کنند و نسبت به اطرافیان پرخاشگر نشوند. به عنوان والدین آن ها، ممکن است آموزش برخی از روش های مدیریت خشم به آن ها در  برخورد با نوجوان پرخاشگر کمک کند.

برخورد با نوجوان پرخاشگر

دو روش مدیریت خشم

 

۱. روی تنفس خود تمرکز کنید

نفس عمیق بکشید و قبل از تنفس آن را برای چند ثانیه نگه دارید (مثلاً پنج شماره). این کار را پنج بار تکرار کنید. فقط روی تنفس خود تمرکز کنید. این تکنیک، هرچند ساده، در بازیابی آرامش هنگام خشم های لحظه ای بسیار موثر است.

 

۲. توقف کنید

وقتی واقعاً عصبانی هستید، توقف کردن از مشاجره، می تواند به شما کمک کند تا مدتی خود را از شرایط دور کنید، تا اینکه آرام تر شوید. وقتی از وضعیت دور هستید، روی آرامش خود تمرکز کنید، نه بر عصبانیت.

 

مقابله با خشونت و پرخاشگری نوجوانان

اگر تکنیک های قبل شکست بخورند، ممکن است نوجوان شما حتی از نظر جسمی پرخاگشر و خشن شود.

  • اگر نوجوان شما سعی در ضربه زدن به شما دارد، فوراً مکان را ترک کنید، و بیان کنید که خشونت غیرقابل قبول است.
  • هنگام برخورد با نوجوان پرخاشگر، سعی نکنید با هم مبارزه کنید.
  • در مورد مرزها روشن باشید و به آن ها متعهد بمانید. نوجوانان باید بدانند چه چیزی غیرقابل قبول است.
  • با مدرسه نوجوان صحبت کنید تا ببینید که آیا آن ها نیز در مدرسه شاهد پرخاشگری هستند یا خیر.  برخی از مدارس ممکن است به کمک هایی مانند مشاوره روانشناس جهت کمک برای برخورد با نوجوان پرخاشگر دسترسی داشته باشند.
  • مشاوره ترتیب دهید. پیش از آن که پرخاشگری تبدیل به بخشی از شخصیت ثابت فرزند شما شود ، سعی کنید برای مشاوره و یادگیری نحوه برخورد با نوجوان پرخاشگر در اسرع وقت یک مشاور مناسب پیدا کنید.
  • دریافت کمک برای خودتان: ممکن است این نوجوان شما نباشد که به کمک نیاز داشته باشد. مقابله با پرخاشگری به ویژه در یک دوره طولانی بسیار پر استرس است و ممکن است شما نیز به حمایت و توصیه نیاز داشته باشید.

برخورد با نوجوان پرخاشگر

یادآوری

  • همه حق دارند از جمله والدین احساس امنیت کنند. بعضی اوقات خشونت توسط کودکان یا نوجوانان می تواند جرم محسوب شود.
  • این مهم است که برای اطمینان از امنیت خود و سایر اعضای خانواده، اقدامات لازم را انجام دهید.
  • کودکان کوچک تر از خشونت در خانه بسیار تحت تأثیر قرار می گیرند. آن ها به شما نیاز دارند تا از آن ها محافظت کنید و احساس امنیت کنید.
  • شما نباید بارفتار غیرقابل قبول روبرو شوید.
  • وقتی اوضاع آرام است با هم همکاری کنید تا رابطه برقرار کنید.
  • در مورد خط مشی در برخورد با نوجوان پرخاشگر تصمیم گیری کنید، در مورد عواقب آن واضح باشید.
  • در صورت لزوم تماس با پلیس دشوار به نظر می رسد ، اما شما بهترین کار را برای همه انجام می دهید .
  • با این مشکل کنار بیایید. اگر به دنبال درمان نباشید، از بین نمی رود.
  • با کسی که می تواند کمک کند ، صحبت کنید.

زبان بدن ما هنگام برخورد با نوجوان پرخاشگر باید چگونه باشد؟

در برخورد با نوجوان پرخاشگر، صدای خود را تحت کنترل نگه دارید و از فریاد زدن خودداری کنید. در زمینه ارتباطات غیرکلامی مطالعه کنید و در مورد زبان بدن بیاموزید.

هنگامی که یک نوجوان پرخاشگری می کند چگونه می توانیم به او فضا بدهیم؟

پس از آرام شدن، ممکن است بخواهید درباره آنچه اتفاق افتاده است با نوجوان پرخاشگر صحبت کنید و به او پیشنهاد کمک دهید.

آیا ما باید تسلیم پرخاشگری های نوجوانان شویم؟

اگر چه شما باید با حفظ آرامش و صبوری در برخورد با نوجوان پرخاشگر، عمل کنید اما این بدین معنا نخواهد بود که شما باید تسلیم فریادها شوید و اجازه دهید که این اتفاق ها تکرار شوند. در صورت نیاز، حتما از کمک یک مشاور روانشناس بهتره بگیرید.

4.6/5 - (427 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره