به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
درمان استرس در نوجوان

درمان استرس در نوجوان به صورت قطعی

درمان استرس در نوجوان

استرس در نوجوان یکی از معضلاتی است که افراد و خانواده های آن ها با درگیر هستند و به دنبال اصلاح و درمان آن هستند. تغییرات گسترده ای که همراه با دوران نوجوانی اتفاق می افتد این افراد را با چالش هایی رو به رو می کند و استرس را را درون آن ها افزایش می دهد. به علت این تغییرات دوره ی نوجوانی را حساس ترین دوران زندگی انسان ها می نامند که اگر مدیریت و کنترل نشود ، اثرات مخربی را بر روی نوجوان و آینده ی آن می گذارد. یکی از مواردی که نوجوان دراین این دوران تجربه می کند افزایش مقدار استرس است. اگر این استرس مهار نشود ، زندگی و حتی آینده ی نوجوان تحت شعاع قرار می گیرد که به همین علت درمان استرس در نوجوان از اهمیت بسیار بالایی بر خوردار است. در این مقاله ما به علت استرس در نوجوان و توضیح راهکارهای برای درمان آن می پردازیم.

استرس ، خوب یا بد ؟

استرس واکنش طبیعی انسان به یک موقعیت سخت ، نا اشنا و جدید است. درحقیقت تمامی انسان از کوچک تا بزرک در دوران زندگی خود استرس را تجربه کرده و می کنند. وجود استرس در انسان مفید بوده و باعث هدفمند کردن اقدامات و منسجم شدن رفتار می شود و انسان را تشویق به حرکت می کند. اما این احساس می تواند از حد خود فراتر برود و به مرحله اضطراب برسد. این حد از استرس نیاز به کنترل و درمان دارد زیرا تمامی اعمال انسان را تحت شعاع قرار می دهد و اقدامات اورا مختل می کند. اضطراب درنوجوان به مراتب مخرب تر نیز می تواند باشد زیرا یک نوجوان با وجود افزایش قابلیت ها تجربه ی کافی را برای حل این مشکلات ندارد. به همین علت درمان استرس در نوجوان بیش از استرس در سایر افراد اهمیت دارد.

علل استرس در نوجوان

تغییر سطح هورمون ها : شروع این دوران با تغییر ناگهانی تولید هورمون ها همراه است و همین می تواند علت زیستی رفتار های نادرست ، پرخاشگری و اضطراب در نوجوان باشد.

تغییر فرم بدن : یکی دگیر از علت های اضطراب در نوجوان بی قواره شدن اعضا بدن است. در این دوران فرم بدن تغییر می کند و کمی از قواره خارج می شود. نوجوان به خوبی از این تغییرات اگاه است و درنتیجه کاهش اعتماد به نفس اضطراب در او ایجاد می شود. با اینکه این مشکلات ناشی از تغییرات بیولوژیکی است اما درمان استرس در نوجوان به این علت ها از طریق مشاوره و گفتگو حل می شود و تا حد بسیار زیادی مهار می شود.

ورود به مرحله و دنیایی جدید : نوجوانی مرحله ای بین کودکی و جوانی است. در این دوران نوجوان از دنیای کودکی خود خارج می شود و وارد دنیایی می شود که نه به طور کامل جزئی از بلوغ و بزرگسالی است و نه ارتباطی با کودکی خود دارد. دراین دنیا جدید در عین حال که مسائل مهم تر و جدی تر می شود اما با او به عنوان یک بزرگسال کامل برخورد نمی شود. همین عامل باعث می شود که استرس در نوجوان ایجاد شود. اگر این استرس درنوجوان کنترل نشود و او هدایت درست نپذیرد ،او برای ورود به دنیا بزرگسالی دست به رفتار های خطرناک و مخرب می زند.

انتظارات : در این دوران فرد از کودکی خارج می شود و درسطح گسترده تری وارد جامعه می شود. ورود به جامعه انتظاراتی را از او ایجاد می کند که برای نوجوان استرس زا است. موفقیت تحصیلی ، کسب مهارت ، رفتار کردن مانند یک انسان کامل از مورادی است که جامعه از یک نوجوان انتظار دارد. همچنین مشارکت اجتماعی نیز گاها برای نوجوان استرس ایجاد می کند. استرس ناشی از اجتماع، گوشه گیری و انزوا را برای نوجوان به همراه دارد به همین علت درمان استرس در نوجوان اهمیت زیادی دارد.

فشار برای موفقیت : دراین دوران نوجوان در مرحله حساس پیش از جوانی قرار دارد. تمامی اقدامات او دراین دوران بر آینده ی او تاثیرات می گذارد. به همین علت ترس از عدم موفقیت استرس را در نوجوان افزایش می دهد و نوجوان را دچار اضطراب می کند.دچار شدن نوجوان به اضطراب نه تنها اقدامت و اعمال او را تحت الشعاع قرار می دهد و موجب افت عملکرد او می شود ، بلکه ممکن است وی را به سمت سایر اقدامات خطرناک بکشاند.

مقایسه : این عمل که اکثر مواقع توسط پدر و مادر یا بزرگسالان انجام می شود ، بسیار به استرس نوجوان مربوط است. در دنیا هیچ دو نفری وجود ندارند که کاملا شبیه هم باشند و با این وجود پدر و مادر فرزند خود را با سایر اطرافیان مقایسه می کنند و انتظار دارند که نوجوان در مسیری که آن ها تعیین کرده اند موفق شود. دراینجا نوجوان احساس می کند که به اندازه سایر اطرافیان استعداد ندارد و یا ملاک ارزش خود را بر اساس دیگران می سنجد. ایجاد استرس در نتیجه رفتار اشتباه پدر و مادر امروزه متاسفانه در سطح خانواده ها رواج دارد. دراین مورد مهم ترین درمان استرس در نوجوان مربوط می شود به رفتار درست پدر و مادر با فرزندان خود !

بحران هویت : دراین سن نوجوان در مورد هویت اصلی خود دچار شک و تردید می شود. شک درباره ی شغل آینده خود ، علایق و سلایق خود ، درمورد استعداد ها و مهارت هایی که درون او وجود دارد و کارهایی که تمایل دارد انجام دهد. شک و تردید دراین موارد گاهی باعث ایجاد استرس و اضطراب در نوجوان می شود.

درمان استرس در نوجوان

علائم استرس در نوجوان

اضطراب در نوجوان علائمی دارد که برخی از آن ها به شرح زیر می باشد :

  • پرخاشگری
  • تندخویی
  • انزوا
  • افت عملکرد تحصیلی
  • افت عملکرد در سایر فعالیت ها
  • کاهش فعالیت های مثبت
  • اندوه و غم
  • عدم سازگاری با خانواده و اجتماع
  • رفتار های ضد و نقیض
  • سردرگمی

همچنین استرس در نوجوان باعث تاثیراتی در رفتارهای زیستی او نیز می شود مانند :

  • ریزش مو
  • جویدن ناخن
  • جوش زدن
  • پرخوری یا کم خوری بیش از اندازه
  • تیک های عصبی
  • ضعف معده و مشکلات گوارشی

استرس ممکن است علائم دیگری داشته باشد که شما باید با هوشیاری به وجود آن پی ببرید و به درمان استرس در نوجوان بپردازید.

6 راهکار برای درمان استرس در نوجوان

1-فرزند خود را با ترس هایش روبه رو کنید و آن هارا نادیده نگیرید : اهمیتی که به فرزندانتان می دهید موجب می شود که آن ها شمارا در حمایت خود ببینند و در کنترل اضطراب نوجوانی و حل مشکلاتشان بهتر عمل کنند.

2-از سرزنش جدا خودداری کنید : سن نوجوانی سن آزمون و خطاست و نوجوان مدام در حال محک زدن استعداد و توانمندی های خود است. در این روند ممکن است کاری را اشتباه انجام دهد و یا شکست بخورد. به جای سرزنش کردن او ، در کشف علت شکست به او کمک کنید.

3-آزمون ها و تست های روانشناسی : فوقا ذکر کردیم که یکی از علت ها اضطراب در نوجوان بحران هویت است. از طریق این تست ها و آزمون ها به شناخت نوجوان از خود کمک کنید و درمان استرس در نوجوان را تسریع بنمایید.

4-از مقاسیه فرزندان دست بکشید : انسان ها متفاوت از هم به دنیا آمده اند و هر کدام در مسیر منحصر به خود موفق می شوند. مقایسه نه تنها نتیجه ای در موفقیت فرزندان ندارد بلکه بالعکس ، باعث افت و بی انگیزه شدن نیز می شود.

5-به فعالیت های دلخواه بپردازید : انجام فعالیت هایی که نوجوان با انجام آن ها احساس راحتی و آرامش می کند در درمان استرس در نوجوان بسیار موثر است. دقت داشته باشید که این فعالیت های باید سالم و مفید باشد و تحت کنترل صورت بگیرد.

6-با مشاور صبحت کنید : صحبت با یک فرد متخصص همیشه در حل مشکلات گره گشا می باشد. انجام مشاوره در درمان استرس در نوجوان بسیار تاثیر گذار است زیرا یک فرد متخصص است که می تواند بهتر علت استرس را پیدا کرده و به حل آن بپردازد. کلینیک روانشناسی روان آرام به شما در یافتن بهترین مشاور و روانشناس یاری می رساند .

7-فرزند خود را در انتخاب مسیر آزاد بگذارید : فرزندان شما استعداد و توانایی متفاوتی دارند. به جای انتخاب مسیر برای نوجوان با هدایت درست اورا به سمت مسیری که برای آن مناسب است سوق دهید و به درمان استرس نوجوان خود کمک کنید.

8-در استفاده از فضا مجازی هوشیار باشید : توجه داشته باشید که حجم بسیار زیادی از مطالب این فضا دروغ است و نباید در مواجه با این فضا احساس کم ارزشی یا استرس کنید.

9-انتظارات را کاهش دهید : هیچ انسانی کامل نیست و روند کسب مهارت تدریجی است. انتظار نداشته باشید تا در تمامی کار مهارت و استعداد داشته باشید.

10-خود را بپذیرید : تغییرات که نوجوانی برای شما به ارمغان آورده است موقتی است پس خود را بپذیرید و صبور باشید.

اگر برای استرس در نوجوان به کمک نیاز دارید کلینیک تخصصی روان آرام در حل مشکلات به شما کمک خواهد کرد.

چرا درمان استرس در نوجوان اهمیت بسیار دارد ؟

فراموش نکنید که دوران نوجوانی حساس ترین دوران زندگی است و اگر انسان در این دوران به درستی هدایت نشود ، اثرات مخربی در زندگی آینده ی او خواهد گذاشت. استرس و اضطراب یکی از بزرگترین موانع هدایت و حرکت نوجوان درون مسیر درست است. همچنین اگر این احساس ازاردهنده به روش های درست حل نشود ، خود نوجوان به دنبال راهی برای نادیده گرفتن و کمرنگ کردن این احساس پیدا می کند و مشخص نیست راهی که نوجوان برای درمان استرس پیدا می کند چقدر مخرب و اشتباه است.

از طریق کلینیک روان آرام می توانید به درستی به درمان استرس در نوجوان کمک کنید.

تاثیر مشاوره در درمان استرس در نوجوان چیست ؟

استفاده از مشاوره ی درمان استرس می تواند بسیار سودمند باشد زیرا یک فرد متخصص است که می تواند بهتر علت استرس را پیدا کرده و به حل آن بپردازد.

رفتار والدین چه تاثیری در افزایش اضطراب و استرس نوجوان دارد؟

مقایسه نا به جا ، انتظارات بیش از حد یا سرزنشی که از جانب پدرو مادر صورت می گیرد می تواند استرس را تا مقدار بسیار زیادی افزایش دهد.

آیا استرس در نوجوان می تواند خطر آفرین باشد؟

بله - استرس در نوجوان نه تنها آینده ی اورا تحت تاثیر قرار می دهد بلکه میتواند اورا به سمت رفتار ها پرخطر بکشاند.

4.6/5 - (494 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

3 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
تهمینه
4 ماه قبل

دختر من ۱۶ سالشه استرس زیاد داره لرزش دست .پرخاشگر وتند خو هستش کوچکترین مساله باعث گریش میشه لطفا بگین چطور کنترل کنم این احساساتش رو

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
4 ماه قبل
پاسخ به  تهمینه

سلام دوست عزیز؛ به روانپزشک متخصص کودک و نوجوان مراجعه کنید و کنار دارو درمانی، ترتیبی بدین تا مهارتهای مدیریت هبجانی رو هم آموزش ببینه .

زهرا
5 ماه قبل

زهرا خانم هستم دخترم 16ساله است ودرس خوان هم هست و خیلی استرس دارد وقتی استرس دارد دستهایش می لرزد و همه درس های که خواننده است فراموش می کنند و شروع به گریه می کنند به دکتر هم بردم اصلا بهتر نشده خیلی می ترسیم

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره