به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند

مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند

در زندگی خانوادگی، والدین بسیاری نگران نوجوانشان هستند که به سایر اعضای خانواده و دوستانشان دروغ می گویند و دزدی می کنند. دزدی کردن در نوجوانان و کودکان می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد، اما مطمئنا بدذاتی از دلایل آن نیست. زیرا آن ها هنوز سن کمی دارند. کمبود توجه، نیازهای عاطفی، اضطراب و … موارد دیگر می تواند از دلایل دزدی در این گروه سنی باشد. مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، اگر به درستی صورت گیرد، این عادت را در آن ها از بین برده و به سلامت روان فرزندان نیز کمک خواهد کرد. در این مقاله به بررسی دلایل دزدی در نوجوانان و برخورد مناسب با آن ها پرداخته شده است:

 مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند:

در مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، از نوجوان بپرسید که چرا احساس می کند نیاز به سرقت دارد. ممکن است نوجوان شما به دلیل سایر مسائل یا مشکلات، انگیزه لازم برای سرقت را داشته باشد. شناسایی علت اصلی اقدامات نوجوانان به شما کمک می کند تا از سرقت نوجوان خود جلوگیری کنید. نوجوانان به دلایل مختلف تمایل به سرقت دارند، از جمله:

چرا نوجوانان دزدی می کنند؟‌

  • خجالت یا اضطراب:

مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، بیان می کند که خجالت یا اضطراب در مورد برخی موارد مانند کاندوم، تامپون، پیشگیری از بارداری اضطراری یا آزمایش بارداری می تواند نوجوان شما را به سرقت این موارد سوق دهد. ممکن است نوجوان شما برای مراجعه به کلینیک این وسایل یا درخواست از شما احساس شرم کند، بنابراین آن ها احساس می کنند که تنها راه حل  آن ها دزدی است.

  • تجربه هیجان:

هیجان اعمال بد نیز می تواند انگیزه ای برای نوجوان شما باشد. مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، بیان می کند که غالباً، نوجوانان از هیجان انجام کاری اشتباه و شرکت در رفتارهای پرخطر لذت می برند. بیشتر نوجوانان به چیزهایی که محدود هستند، علاقه مند هستند. بنابراین سرقت ممکن است یکی از راه هایی باشد که آن ها مرزها را از بین می برند و تلاش می کنند ببینند که چقدر می توانند از مرزها دور شوند.

  • کمبودها:

بعضی اوقات آن ها فقط آن چه را که شخص دیگری بدست آورده است، می خواهند.

  • احساس دوست داشته نشدن:

بسیاری از نوجوانان دزدی می کنند،‌ زیرا احساس می کنند کسی آن ها را دوست ندارد یا به چیزی تعلق ندارند. مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، دلیل دزدی را این گونه بیان می کند که آن ها فکر می کنند حق دارند دیگران را آزار دهند، زیرا در درون خود احساس صدمه می کنند. نوجوانان در تلاش اند تا دردی را که احساس می کنند، جبران کنند. مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی می کند امری حساس بوده که نیاز به تخصص و دانش روانشناسی داشته و طبق اصول مشخصی پیگیری شود.

مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند

  • حسادت:

دزدی کردن نوجوانان ممکن است به دلیل حسادت باشد.

  • نیاز به پول:

مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، بیان می کند که دزدی نوجوانان ممکن است به این دلیل باشد که  آن ها می خواهند هدیه ای برای دوستان یا خانواده خود تهیه کنند تا احساس پذیرش کنند اما پولی برای خرید آن ها ندارند. در نتیجه دزدی می کنند.

  • فشار همسالان:

نوجوانان می توانند دزدی را از روی احساس خطر یا شجاعت در مقابل همسالان انجام دهند، یا شاید توسط همسالان خود به دزدی ترغیب شوند.

  • عادت های مخرب:

تأمین بودجه ي عادت های منفی مانند قمار، بازی های آنلاین یا تأمین بودجه سیگار یا الکل می تواند از دلایل دزدی باشد که در مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، بررسی می شود.

مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند

  • ترس از وابستگی:

دزدی نوجوان می تواند از ترس وابستگی باشد. آن ها دزدی می کنند تا احساس وابستگی به کسی نکنند. به ویژه اگر نارضایتی یا احساس بد نسبت به افرادی که به  آن ها اعتماد دارند، مانند خانواده، وجود داشته باشد.

  • ضعف در اعتماد:

مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند بیان می کند که دزدی ممکن است به این دلیل باشد که آن ها نتوانند به دیگران اعتماد کنند یا روابط نزدیکی برقرار کنند.

برخورد با نوجوانی که دزدی کرده است:

برخورد با نوجوانی که دزدی کرده است طبق اصول و قواعدی مشخص باید پیگیری شود و موارد زیر می تواند تا حدی این قواعد را برایتان روشن سازد.

  1. هنگامی که شک می کنید چیزی در مورد دزدی وجود دارد، در صورت امکان، شواهد خود را جمع آوری کنید. دریابید که نوجوان بیشتر از حد معمول خرج می کند یا خیر. بهتر است اگر مکالمه ای با نوجوان در مورد دزدی انجام می شود، زمانی باشد که هیچ شکی باقی نمانده است.
  2. در صورت مواجهه با شواهد، اگر فرزند شما اصرار دارد كه پول اضافه را در جای دیگری دریافت كرده است، به او فرصتی می دهید تا در مورد آن فكر كند و سپس با او صحبت جدی کنید.
  3.  از آن ها بخواهید که چرا دزدی می کنند؟ به چه چیزی نیاز داشتند که بخاطر آن اقدام به دزدیدن کرده اند؟
  4.  به نوجوان توضیح دهید که سرقت غیرقانونی است، یک جرم است و نوجوان می تواند سابقه کیفری بدست آورد که بر شانس اشتغال در آینده و شهرت آن ها تأثیر می گذارد. از بین بردن برچسب “دزد” که یک بار گرفتار آن شوند، بسیار دشوار است.
  5. در مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، توضیح دهید که اعتماد پایه و اساس همه روابط است. برای احساس نزدیکی به به دیگران باید به آن ها اعتماد کنیم. هنگامی که اعتماد شکسته شود، برقراری مجدد آن دشوار است و دزدی اعتماد دیگران نسبت به آن ها را از بین می برد.
  6. برای نوجوان روشن كنید كه دزدی کردن، برخلاف ارزش های خانوادگی و انتظارات جامعه شما است.
  7.  از القای این که آینده آن ها در زندان است یا صحبت با نوجوان به عنوان یک دزد، جلوگیری کنید.
  8. توضیح دهید که چقدر مهم است که آن ها هرگز دوباره سرقت نکنند.

 

جبران عواقب دزدی:

  1. به  آن ها بگویید که به نوعی باید تمام پولی را که دزدیده شده، جبران کنند.
  2. بررسی کنید فرزند شما قادر است بپذیرد چه اشتباهی انجام داده است. به آن ها كمك كنيد تا راه هاي اصلاحي را پیدا کنند.
  3. مطمئن باشید که هر عواقبی که شما برای برخورد با نوجوانی که دزدی کرده است، برنامه ریزی می کنید، متناسب با جرم است.
  4. اگر نوجوان نتواند آن چه را که دزدیده شده است برگرداند، معادل پولی را به صورت اقساط از پول جیبی او کم کنید.
  5. عواقبی مانند ممنوعیت از تماشای تلویزیون، تلفن یا رایانه، یا محرومیت آن ها از جمع های خانوادگی برای مدتی مشخص، از جبران هایی است که در مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، توصیه می شود.
  6. دارایی های شخصی مانند کنسول ، تلفن همراه ، رایانه ، تلویزیون یا بازی های آن ها را برای مدت معینی حذف کنید.
  7. به فرزند خود بگویید که در صورت دروغ گفتن در مورد سرقت ، چه عواقب دیگری به همراه خواهد داشت.

مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند

هنگامی که نوجوان دزدی را تکرار می کند:‌

  1. با پلیس صحبت کنید و از آن ها مشاوره بخواهید. پلیس می تواند با فرزند شما در مورد سرقت صحبت کند.
  2. شاید بازدید یک نهاد مجرم نوجوانان در جلوگیری از دزدی نوجوانان، مفید باشد.
  3. به نوجوان کمک کنید تا با پیدا کردن کار نیمه وقت، کمک به کار خانوادگی یا کار کردن در تابستان، درامد و پس اندازی کسب کند .
  4. برای مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، به فرزند خود کمک کنید که در خانه احساس دوست داشتن، مهم بودن و پذیرش کند. این موضوع را در اولویت قرار دهید.
  5. نوجوان خود را درگیر فعالیت های سالم درسی کنید. نوجوان خود را تشویق کنید تا با پیوستن به تیم ورزشی یا باشگاه در مدرسه، انرژی خود را در بهبود مهارت ها و توانایی های خود متمرکز کند.
  6. با نوجوان خود وقت با کیفیت بگذرانید. سرقت می تواند به عنوان فریادی برای توجه نوجوان شما دیده شود. این کمبود را نادیده نگیرید. درعوض، سعی کنید وقت خود را با کیفیت و مناسب با نوجوان خود به طور مداوم سپری کنید. به نوجوان خود نشان دهید که به آن ها اهمیت می دهید و به  آن ها پیشنهاد می دهید یک فعالیت مورد علاقه را با هم انجام دهید.
  7. اگر فهمیدید که شرم دلیل دزدی آن ها است، در مدت مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، می توانید در مورد پیشگیری از بارداری، کاندوم، تامپون و غیره با نوجوان خود صحبت کنید. بگذارید نوجوان شما سؤالات خود را بپرسد. اگر این مسئله بخشی از انگیزه آن ها برای سرقت است،در مورد رابطه جنسی با نوجوان خود صحبت کنید.

مشاوره برای نوجوانی که دزدی می کند :‌

  1. اگرنوجوان شما سرقت می کند، با یک مشاور خانواده یا درمانگر صحبت کنید. برخی از نوجوانان به دلیل مسائل عمیق تری که ممکن است نیاز به درمان داشته باشد، سرقت می کنند. اجازه ندهید که دزدی نوجوانتان به یک عادت تبدیل شود، زیرا این امر می تواند منجر به عواقب جدی تر و برای نوجوان شما شود. جهت مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، از یک مشاور کمک بگیرید.  

اختلال مربوط به سلامت روان و دزدی در نوجوانان:‌

برخی از نوجوانان می توانند به بیماری کلپتومانیا مبتلا شوند، یک اختلال نادر اجباری است که فرد قبل از سرقت احساس اضطراب یا تنش می کند و پس از سرقت احساس تسکین یا احساس رضایت می کند. اگر گمان می کنید که نوجوان شما درگیر این عارضه است، برای مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، با پزشک یا یک درمانگر صحبت کنید.

دروغ و دزدی در نوجوانان‌:

نوجوانی که دزدی می کند، اغلب مجبور است برای ترس از فاش نشدن اشتباهی که کرده است، دروغ نیز بگوید . چرا نوجوانان دروغ می گویند؟ سعی کنید با رفع دلایل دروغ گفتن نوجوان ، در برخورد با نوجوانی که دزدی می کند ، او را تشویق به صداقت و پذیرش عواقب کارش کنید:

  • برای جلوگیری از سرزنش شدن:

نوجوانان میدانند که وقتی می شنوید آن ها در امتحانات خود به خوبی عمل کرده اند، خوشحال تر هستید و در صورت انجام اشتباه، آن ها را سرزنش یا تنبیه می کنید. در برخورد با نوجوان خود، شخصی که آن ها را تخریب می کند، کتک می زند یا تنبیه های مخرب در نظر می گیرد، نباشید.

سرزنش کردن نوجوان

  • برای محافظت از خود:

نوجوان زمانی دروغ می گوید که از واکنش شما می ترسد و می خواهد از خود محافظت کند. برای برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، باید به او این اطمینان را دهید که بهتر از خودش می توانید از او محافظت کنید.

  • برای جلب توجه:

دروغ گفتن از احساس بیماری، یا اغراق در دستیابی به موفقیت در مدرسه، می تواند توجه زیادی را به  آن ها جلب کند و این می تواند اعتماد به نفس آن ها را تقویت کند، حتی اگر واقعیت نداشته باشد.

  • برای جلوگیری از دردسر:‌

اگرنوجوان شما کاری را انجام داده است که می دانند اشتباه است، ممکن است برای جلوگیری از عواقب اعمالش، دروغ بگوید. در مشاوره و برخورد با نوجوانی که دزدی میکند، باید به او این اطمینان را دهید که صداقت داشتن در برابر شما او را از افتادن در دردسرهای جدی محافظت می کند.

 

4.5/5 - (439 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

26 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
فرحناز
5 ماه قبل

سلام دخترم ۱۳ ساله است تازه دست به دزدی زده از مارکیت لوازم آرایشی دزدیده برایم دروغ میگه که دوستم تحفه داده

شفاهی
7 ماه قبل

(شفاهی)سلام ودرود دارای پسری ۱۴ ساله ام که از سال پیش شروع کرد به دزدی البته او پیش فعال است دوبار پلیس گرفتتش ولی چندروز پیش ژیلت دزدیده مشاورم میره ولی نمیدونم چراا چه خاکی باید به سرکنم

رامین
7 ماه قبل

سلام. من پسری15ساله دارم،وضع مالی نرمالی داریم.بخاطرکروناترک تحصیل کردوهرکاری کردیم نرفت مدرسه،یک مغازه کوچیک پارچه فروشی در محلمون براش باز کردم.امابه کرات متوجه شدنم دزدی میکنه حتی ازدخل مغازه همسایه ها.باهاش حرفزدم،حتی به تنبه بدنی هم رسیداما درست نشدخیلی نگرانش هستم ممنون میشم راهنمایی بکنید

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
7 ماه قبل
پاسخ به  رامین

سلام دوست عزیز؛ بسته به دلیل احساس نیازی که فرزندتون بخاطرش مرتکب این کار میشه، مسیر مشاوره متفاوت هست. دلایل ترک تحصیل (نه لزوما فقط به خاطر کرونا) و میزان ارتباط و تاثیرپذیری او از دوستان و خانواده، میزان مخارج و محل و علت صرف درآمد و یا پولهایی که میفرمایید برمیداره و موارد این چنینی بایستی بطور دقیق بررسی بشه. بهتره که این کار رو به کمک روانشناسی که در حیطه نوجوانان تخصص داره انجام بدید.

فاطمه نظری
6 ماه قبل
پاسخ به  رامین

سلام پسری ۱۳ساله دارم تو۶ماه گذشته ۳بارازکارتم دزدی کرده پیامک برداشتم ازگوشیم حذف میکنه ممنون میشم راهنمایی بکنید

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
6 ماه قبل
پاسخ به  فاطمه نظری

سلام دوست عزیز؛ بررسی کنید که برای رفع چه نیازی دست به چنین کاری میزنه و چه دلیلی وجود داره که برای درخواستش مستقیم از خودتون پول نمیگیره و کجا مصرف میکنه. درنهایت میتونید از مشاور کمک بگیرید.

فاطمه
8 ماه قبل

سلام پسرم ۱۰ سالشه همش دزدی میکنه مثل خوردنی،وسایل بچه ها اسباب بازی،لوازم التحریر، تازگیا گوشی عموش هم دزدیده در کنار دزدی هم دروغ میگه که خودم باور میکنم

سهیلا
9 ماه قبل

دختر من۱۳ سالشه با اینکه پول داشته همیشه هم پول داره مثلا۴۰۰پول نقد داشته۲۰۰توکارت بازم از کیف مادربزرگش۱۰۰ تومن دزدیده رفته وسایل خرازی خریده خودمم خیلی براش از این خنزل پنزلا میخرم خواهش میکنم کمکم کنید اتاقش شده خرازی دیگه انقدر چرتو پرت میخره

لیلا
9 ماه قبل

سلام خسته نباشین دخترم ۱۳ سالشه دوبار متوجه میشم از خاله وزنداییش دزدی کرده از یکیش وسایل آرایش وار یکی هندسفری لطفت راهنماییم کنین چطور باهاش برخورد کنم.مرسی.

پریا گلزاده
9 ماه قبل

سلام من الان دوازده سال دارم خودم دزدی میکنم هرموقع که میخام ترک کنم نمیتونم و دوباره دزدی میکنم و دلیل اینکه خیلی دزدی میکنم هم اینه که من مثلا توی یه مغازه ای یک چیزی میبینم و پول کافی هم ندارم که بخرم از نظر مالی خانواده ام مشکلی نداره ولی خب پول تو جیبی زیادی به من نمیدند و به همین دلیل دزدی میکنم خیلی دوست دارم که پول هامو جمع کنم و دزدی نکنم ولی خب وسوسه میشم و پول تو جیبی ام رو خرج میکنم چیکار کنم که ترک کنم

منا بچاری
11 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من پسر بزرگم ۱۶ ساله هستن و ایشون ۳ بار از سوپر مارکت محلمون انرژی زا میدزدد ویکی دو بار از کیف خاله یاعمه پول برمیدارد تنبه هم شد ولی بازم تکرار کرد چه کنم

منصوره فرهادی (کارشناس تیم محتوای روان آرام)
10 ماه قبل
پاسخ به  منا بچاری

سلام دوست عزیز؛ دنبال علت باشید، به نظرتون چرا دست به چنین کاری میزنه؟ اگه پول به مقدار لازم در اختیارش هست و احتیاجاتش در حد معقول برآورده میشه، ولی باز تکرار میکنه به طور کلی؛ 1.نیازها و انتظاراتش رو بررسی کنید. 2.روابط و دوستانش رو بررسی کنید. 3.احتمال مصرف سیگار، مواد یا الکل رو بررسی کنید. بررسی و اثربخشی تمام این موارد که نیاز به جزییات و ظرافت و مهارتهای لازم هست، کاملا به اصالت و کیفیت روابط شما با فرزندتون بستگی داره. پیشنهاد میکنم جهت سهولت و اثربخشی خوب به روانشناس کودک و نوجوان و یا خانواده مراجعه کنید.

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره