به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
علت بی حوصلگی و بی تفاوتی

علت بی حوصلگی و بی تفاوتی

علت بی حوصلگی و بی تفاوتی چیست؟

بی حوصلگی و خستگی مداوم در افراد ، احساسی طبیعی و رایج است. بسیاری از ما به دنبال علت بی حوصلگی و بی تفاوتی خود در زندگی می باشیم ؛ چه از قبل دچار آن بودیم و چه تازه به آن مبتلا شدیم ، دیگر برایمان خسته کننده شده به دنبال راه چاره هستیم.

بی حوصلگی و بی تفاوتی زمانی رخ می دهد که ما احساس نا رضایتی از یک فعالیت روزمره یا علاقه مندی به آن را می کنیم در حالت فردی که دچار بی حوصلگی شده است دیگر به مانند گذشته به خانواده ، دوستان ، آشنایان و وسایل اطراف خود و فعالیت های روزمره ، علاقه مند نبوده و از آن ها لذت نمی برد.

بی حوصلگی مداوم می تواند سبب بروز ملالت و خستگی شود. خستگی و ملالت امکان دارد هنگامی شکل بگیرد که حس می کنید انرژی زیادی دارید ولی هیچ هدفی برای هدایت و تخلیه انرژی خود ندارید.

علت بی حوصلگی و بی تفاوتی در افراد می تواند به شکل های مختلفی باشد همچنین امکان دارد زمانی رخ بدهد که شما نمی توانید به راحتی روی یک کار متمرکز شوید و به سختی آن را انجام می دهید.

در صورتی که بی حوصلگی شما امری دائمی است بهتر است به روانشناس و مشاور مراجعه کنید.

علت بی حوصلگی و بی تفاوتی

انواع بی حوصلگی

طبق گفته های پژوهشگران ، امروزه بی حوصلگی در شکل های مختلف کشف شده است که آن را در پنج گروه مختلف طبقه بندی کرده اند که هر یک از آن ها ویژگی مخصوص به خود را دارد.

نوع اول بی حوصلگی و بی تفاوتی می باشد در این مواقع ، فرد بی حوصله در اکثر مواقع سکوت می کند. طرز رفتار و حرکاتش به شکل گذشته نیست و در کار هایش ، سکون خاصی دیده می شود. در این نوع بی حوصلگی باعث می شود که فرد از انجام برخی کار ها بی میلی نشان می دهد و نسبت به آن حس خوبی ندارد. حالت بارز این رفتار ، درست به مانند فردی است که بسیار آرام بوده و نسبت به مسئله های پیرامونش و اطرافیان خود ، آرام است اما حقیقت ماجرا این است که او دچار بی تفاوتی شده و نسبت به گذشته عوض شده و فردی درون گرا می شود.

اگر یکی از آشنایان شما که همیشه فردی خوش خنده و خوش رو بوده است کلا عوض شده و رفتاری متناقض نسبت به گذشته خود دارد و فردی گوشه گیر شده است و سکوت اختیار می کند به این معناست که دچار بی حوصلگی و بی تفاوتی شده است و باید به کمک او بروید و علت بی حوصلگی و بی تفاوتی او را بفهمید. این نوع بی حوصلگی ، بیشتر از انواع دیگر در افراد رایج است.

نوع دوم بی حوصلگی کلاسیک است. در زندگی مدرن امروزه این ها همان افرادی هستند که جلوی تلویزیون می نشینند و بی منظور ، کانال های تلویزیون را بالا و پایین می کنند و در آخر هم دکمه پاور را فشار می دهند و تلوزیون را خاموش می کنند. ممکن است این افراد همان جا خشک شان بزند و چند ساعتی را هم، همان طور روی مبل بنشینند.

خستگی و کسالت، یک شکایت شایع در میان کودکان و نوجوانان است که در برخی موارد، آن ها ممکن است هنگام برخورد با افکار یا احساسات خود از خستگی شکایت کنند.

 

درمان علت بی حوصلگی و بی تفاوتی

هدف گذاری :

پیش از هر آن چه که مهارت و استعداد های و داشتن اهداف مورد توجه مناسب و در دسترس را با توجه به امکانات فراهم زندگی خود داشته باشید بهتر و بیشتر می توانید افسار زندگی خود را در دست بگیرید. برای دستیابی به اهدافی که مد نظر شما است یک جدول برنامه ریزی هدفمند برای خود تهیه و خودتان را به آن متعهد سازید و سعی کنید به تمام چیزی هایی که در آن یادداشت نموده اید ، عمل کنید.

رابطه با دوستان :

برای یافتن علت بی حوصلگی و بی تفاوتی و  از بین بردن آن در اجتماع می توانید به خارج از منزل رفته و با دوستان صمیمی دیدار داشته باشید و یا حتی با حضور در جمع های دوستانه با افراد جدید رابطه ای صمیمانه شروع کنید. بی حوصلگی و بی تفاوتی معمولا از انرژی هایی که از درون خود بروز می دهید به وجود می آیند.

به خودتان توجه کنید :

از خواسته های خودتان غافل نشوید و به خودتان حسابی برسید برای مثال به آرایشگاه بروید ، لباس های خوش رنگ و مورد علاقه خودتان را بپوشید ؛ به پوست و دندان های تان برسید و سعی کنید در خودتان تنوع ایجاد کنید.

از احساسات منفی دور شوید:

در صورتی که فکر های منفی و احساس ناتوانی و کم بینی در شما ایجاد شد یا با به خاطر آوردن شکست ها و افکار منفی از خودتان نا امید شدید سعی کنید موفقیت ها ، استعداد های درونی و احساس های خوشحال  کننده ی قبل و نقاط قوت شخصیت و زندگی خود را به یاد آورید و نا امیدی را از خود دور کرده و با امیدواری ، انرژی مثبت و خوش بینی به آینده و زندگی شاد در پیش رو فکر کنید.

به سفر بروید :

درمانی که بیشتر فرهنگ ها به یک شخص بی حوصله و بی تفاوت توصیه می کنند سفر رفتن است. سفر و یا یک تفریح کوتاه از آدم بی حوصله و بی تفاوت یک فرد شاد پرنشاط با دیدی مثبت به زندگی می سازد.

به یاد خدا باشید :

همواره به یاد خداوند بودن و توکل و توسل به پاکی و ذات بی نقص خداوند و درخواست کمک و یاری طلبیدن از خدای متعال را در انجام نمودن همه ی کار ها سر لوحه قرار داده و هیچ گاه فراموش نکنید. یاد خدا آرامش قلب هاست و هرکاری را که به او بسپاریم قطعا در بهترین شرایطی که به صلاح شما باشد انجام می دهد. و همواره باید شکر گذار خداوند مهربان و رحمان باشیم.

نقایص خود را پیدا و رفع کنید :

برای فهمیدن علت بی تفاوتی نسبت به همه چیز می بایست علت ها و دلایل تضعیف اراده و روحیه خود را شناخته و با استفاده از رفع این عیب ها به تضعیف اراده خود غالب شوید و در نهایت اطمینان ، تدبیر ، بینش و تفکر ، نبود شناخت از خود بی ارزش تلقی نکردن خود ، عدم داشتن امنیت روحی و روانی ، عدم وجود تدابیر عقلی در شناسایی کار ها و متمایز قرار دادن این امور از یک دیگر ، شکست های قبلی و علت های بازدارنده از قوت نفس و رشد مانند محروم شدن ، سرزنش ها و آزار های مستمر ریشه کرده است.

از بین بردن علت بی حوصلگی و بی تفاوتی در تابش نور سرمایه گذاری و برنامه ریزی های دقیق حاصل می شود.

قطعا باید ایمان بیاورید و باور های خود را اینگونه طبقه بندی کنید انسان ها از مهارت ها ، توانایی ها و استعداد های بسیاری برخوردار هستند. و همیشه به یاد داشته باشید که نقاط مثبت هر انسان از نقاط ضعف او بیشتر بوده و همه چیز به تصمیم ها و انتخاب های درست هر شخص در تکیه به نقاط مثبت و نقاط قوت وی می باشد.که جبران همه ی ناتوانی ها و ضعف های احساسی شخص می باشد.

تلاش کنید براى هر کاری که انجام می دهید ، شرایط مناسبی را ایجاد کنید و از آن لذت کافی را ببرید و به خصوص از آثار مثبت تصمیم ‏گیرى ‏ها و رفتار هاى خاص خویش به طور کامل آگاه شوید.

سعی کنید همیشه در راستای آموزش های مختلف برایید احتمالا همه ما به چیز هایی احتیاج داریم که تحریک کننده های خوبی برای افکار و ذهن ما می باشد در این میان چیز هایی وجود دارد که می توانید انجام دهید و از آن ها آموزش های جدید فرا بگیرید.

اراده کنید :

در مقابل اراده قوی اشخاص و افراد مختلف همه ی چیز های سخت آسان می شوند و می توان به استقبال چیز های به ظاهر سخت اما در باطن آسان رفت و سختی کار تنها تلقینی است که شما در ذهن خود در راه انجام دادن کار ها و امور صحیح انجام می دهید و به دلیل موفقیتی که در آن به دست میاورید به خود مفتخر می شوید.

خواب منظم داشته باشید :

یکی از علت بی تفاوتی نسبت به همه چیز خواب طولانی و نامنظم و دیگر علت های بی ارادگی و تنبلی می باشد.

دقت کردن به همه ی امور را مانند تمرینی موفقیت آمیز انجام دهید.

در زمان حال زندگی کنید :

تعداد زیادی از ما انسان ها برای اینکه از عطر گل ها استفاده کنیم آن ها را نمی چینیم. با اشتهای زیاد غذا می خوریم و فقط به این دلیل بعد از غذا به دسر برسیم ، یا معمولا سیر شده ایم و یا احساس خواب آلودگی می کنیم .

در اکثر مواقع به جای اینکه به حال حاضر توجه و تفکر کنیم ، به مراتب بعدی کار می نگریم. هنگامی که آغاز به زندگی کردن در لحظه می کنیم از فایده ها و نکات مثبت و دل نشین آن می رسیم که بسیار لذت بخش می باشد.

مرحله بعد که بفهمیم در حال تفکر به روز های گذشته و روز های پیش رو هستیم خودمان را به حال حاضر برمیگردانیم. و به اطراف و زیبایی های آن می نگریم به صدا هایی که می شنویم و یا به خوراکی و  غذا هایی که می خوریم توجه می کنیم. در لحظه می توانیم زندگی شادی را تجربه کنیم و حتی از قدم هایی که بر زمین می گذاریم ، لذت ببریم. اغلب موارد ایستادن و آرام بودن زندگی به ما انرژی ای دو چندان می بخشد تا بتوانیم از همه ی زیبایی های اطرافمان لذت ببریم.

علت بی حوصلگی و بی تفاوتی

ورزش کنید :

انجام ورزش به طور مرتب و منظم در بالا بردن اراده و درمان بی تفاوتی نسبت به همه چیز و بی انگیزگی بسیار موثر است و به خاطر داشته باشید. پر کار بودن بدن تان به شما کمک می کند افکار فعال داشته باشید و این کار باعث می شود شما احساس بی حوصلگی نداشته باشید و حتی انگیزه ی بالایی به شما می دهد تا همیشه بتوانید فعالیت های سنگین و پر کار انجام بدهید.

به طور مثال بازی های تیمی از جمله بسکتبال شما را فعال کرده و حتی ورزشی به مانند پیاده روی ساده در مسیر منزلتان باعث باز شدن خلق و خوی شما می شود و در کل با ورزش کردن می توان اوقات خوشی را سپری نمود.

تعویض لباس های تان در برخی اوقات که انگیزه ای برای زندگی ندارید و فقط زنده هستین و نفس می کشیم از کار و موقعیت زندگی خود احساس رضایت دارید اما به شکلی که در زندگی کوچک خود در حال پوسیدن و فرسودگی هستین تنها می دانید که باید به شدت تلاش کنید تا بتوانید زندگی بهتری را برای خود فراهم کنید. یکی از روش های ساده برای آغاز از بین بردن کم حوصلگی چه چیزی می تواند باشد ؟ ساده ترین جواب این سوال می توان گفت پوشیدن لباس های متفاوت درمان این کم حوصلگی می شود.

علت بی حوصلگی و بی تفاوتی

علت بی حوصلگی دائمی

یکی از علت های بی حوصلگی دائمی می تواند کم خونی ، کمبود آهن داشتن تیروئید پرکار  یا کم کار باشد که می توان با مراجعه به متخصصین این حوزه و انجام آزمایش های مربوطه به راحتی بی حوصلگی دائمی را درمان کرد و در برخی از موارد افت قند نیز باعث بی تفاوتی نسبت به همه چیز می شود که آن نیز قابل کنترل و درمان است. فردی که دارای بی حوصلگی دائمی می باشد می  تواند به راحتی با تغییر دادن چیز های کوچک در زندگی خود از این حالت بی حوصلگی دائمی در بیاید.

4.6/5 - (421 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

5 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
هستی
1 سال قبل

سلام خیلی مفید بود

منیرسادات امام
1 سال قبل

سلام خیلی عالی ومفید بود

غلام
1 سال قبل

خیلی مزخرف بود دستتون درد نکنه

سیدرضا
2 سال قبل

خیلی خوب بود.
من برا خودم شخصی سازیش کردم و چندتاش رو کامل قبول دارم و اگه خدا بخواد تصمیم دارم اجرا کنم..

واقعا ممنونم از راهنماییتون.
اینشالا تو زندگیتون هیچوقت سردرگم نشید❤

۰۹۱۱۹۲۹۳۱۵۲
2 سال قبل

خیلی عالی بود خیلی ممنون

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره