به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
سوء استفاده جنسی از کودکان

سو استفاده جنسی از کودکان

سوء استفاده جنسی از کودکان و اثرات آن

یکی از مهم ترین مسائل تاسف بر انگیز که در سال های اخیر توجه بیشتری به آن شده است ، مسئله تجاوز جنسی به کودکان می باشد. از دیرباز تا کنون افراد زیادی که از بیماری های جنسی برخوردار می باشند ، با بی توجهی به جسم و روح کودکان اعمال و رفتار های جنسی علیه کودکان نشان می دادند که مطابق گزارش های آماری در بسیاری از مواقع از جانب افراد نزدیک و آشنایان انجام می شود . در این مطلب ما مسئله سوء استفاده جنسی از کودکان را برسی می کنیم و نتایجو آثار آن را بیان می کنیم.

با ما در این مطلب همراه باشید.

سوء استفاده جنسی از کودکان چیست و به چه رفتارهایی گفته می شود ؟

سوء استفاده جنسی از کودکان که در دسته خشونت علیه کودکان قرار میگیرد به هر گونه اعمال یا رفتار های جنسی است که از جانب بزرگسالان علیه افراد کم سن (زیر 12 و 13 سال و به طور کلی افرادی که به بلوغ فکری ،جسمی و جنسی نرسیده اند.)  انجام می شود. این رفتار های می توان به صورت های مختلفی صورت بگیرد که اعم است از :

  • تجاوز جنسی
  • تعرض جسمی و جنسی
  • برقراری تماس های جسمی و جنسی
  • تعرض روحی (نشان دادن تصاویر نا مناسب به کودکان و …)
  • و …

این رفتار با اهداف های جنسی صورت میگیرد و در بسیاری از مواقع ناشی از مریضی های روانی جنسی می باشد و در بسیاری از افراد جامعه وجود دارد. متاسفانه در بسیاری از مواقع این حرکات با تهدید و ترساندن کودکان همراه می شود که منجر به مسکوت ماندن تعرض و تجاوز می شود. همچنین در گزارش های جمع آوری شده مشاهده شده است که بسیاری از والدین با اطلاع از تجاوز به فرزند خود با ترس از واکنش های اجتماعی ، قضاوت دیگران و … نسبت به آسیب روحی فرزند خود بی اهمیت مانده و به جای پیگیری به مخفی نگه داشتن ماجرا پرداخته اند .

ترس را کنار گذاشتم و ماجرا را با مادرم مطرح کردم. مادرم با شدت محکمی به من سیلی زد و گفت : چنین اتفاقی نیوفتاده است. با ترس به اتاقم رفتم و در را قفل کردم. سعی کردم از آن روز چیزی به خاطر نیاورم. ذهنم به کلی از کار افتاده بود و قادر به فکر کردن نبودم. همانطور که مادرم سیلی زد و گفت : همچنین اتفاقی نیوفتاده است !… پس این اتفاق نیوفتاده است ..

-نقل شده از یکی از قربانیان تجاوز به کودکان

سوء استفاده جنسی از کودکان

علت سوء استفاده جنسی از کودکان چیست ؟

سوء استفاده جنسی از کودکان از یکی از ناهنجاری های و اختلالات روانی با نام پدوفیلی نشئت می گیرد و کسی که به این بیماری روانی دچار می باشد نیز پدوفیل نامیده می شود. این بیماری که با نام کودک خواهی یا گرایش جنسی به کودکان نیز نیز شناسایی می شود ، نمایان تمایل جنسی بزرگسالان به کودکان می باشد. البته افراد پدوفیل تنها میل جنسی خود را به کودکان نشان می دهند در حالی که در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که افرادی با اختلالات روانی جنسی علیه تمامی سنین رفتار های تعرض آمیز جنسی از خود نشان دادند و کودکان و افراد کم سن نیز از این بیماری های روانی در امان نبوده اند.

برخلاف تصور عموم که گفته می شود تعرض و تجاوز تنها علیه دختران انجام می شود در سوء استفاده جنسی از کودکان چنین نمی باشد و پسران زیادی قربانیان تجاوز به کودکان می باشند که متاسفانه در سالیان اخیر آمار صعودی نیز داشته است.

افراد متجاوز با استفاده از شیوه های مختلفی و با ایجاد ترس ،تهدید ، اجبار و یا حتی سخن گفتن ، کودکان را مجبور به انجام اعمال جنسی می کنند که تاثیرات بسیار زیادی و عمیقی را در روح و روان کودک به جای خواهد گذاشت.

اثرات روانی سوء استفاده جنسی از کودکان

اثرات و پیامد های تجاوز جنسی به کودکان بیشمار می باشد و به دو دسته اثرات بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم می گردند. معمولا در سوء استفاده جنسی از کودکان اثرات جسمی نیز به جای می ماند که البته غیر قابل مقایسه با اثرات روحی ناشی از این اتفاق می باشد.

غم انگیزه … اثرات جسمی تجاوز بعد از مدتی از بین میره… اما اثرات روحیش تا آخر عمر باقی می مونه…تعرض جسمی اومد و رفت … اما آسیب روحی که به من وارد شده تا روزی که بمیرم باقی می مونه… تا روزی که بمیرم. من یک قربانی سوء استفاده جنسی از کودکان هستم ! می تونستم در یک جشن شادی کنم و بهترین روز های زندگیم را سپری کنم. اما مورد تعرض قرار گرفتم و این موضوع تا اخرین روز زندگیم تغییر نخواهد کرد…

-نقل شده از قربانیان سوء استفاده جنسی از کودکان

اثرات کوتاه مدت سوء استفاده جنسی از کودکان

این اثرات به این شکل در رفتار های کودک قابل مشاهده است :

  1. کابوس های مکرر
  2. عدم انجام فعالیت های کودکانه
  3. صحبت نکردن
  4. گوشه گیری و انزوا
  5. شب ادراری
  6. اختلال در غذا خوردن

و…

این اثرات ممکن است پس از مدتی از بین بروند (همچنین ممکن است تا سالیان دراز باقی بمانند). اما برخی از اثرات روانی نیز وجود دارند که مدت های بسیار طولانی و حتی گاهی تا آخر عمر در قربانیان سوء استفاده جنسی از کودکان باقی می ماند.

تجاوز به کودکان

اثرات بلند مدت سوء استفاده جنسی از کودکان

  1. افسردگی
  2. مشکل اعتماد کردن به دیگران
  3. دوری از اجتماع
  4. استرس و اضطراب بیش از اندازه
  5. اختلال در خواب
  6. کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس
  7. عصبانیت بیش از اندازه
  8. دوری از هرگونه فعالیت جنسی ( حتی با همسر )
  9. دچار شدن به بیماری و اختلالات جنسی (بسیاری از افراد خود نیز به انجام اعمال جنسی علیه کودکان روی می آورند)

و…

“کودک همسری که در چند سال اخیر مورد بحث بسیاری از افراد قرار گرفته است را می توان از دسته تجاوز به کودکان مطرح نمود. هر گونه فعالیت جنسی علیه افراد زیر 12 و 13 سال سوء استفاده از کودکان محسوب می شود و کودک همسری نیز در دایره شمول این موضوع قرار می گیرد.”

بسیاری از افراد که به صورت خوداگاه یا ناخوداگاه از این اثرات رنج می برند ، باید از طریق مشاور مربوطه به روان درمانی بپردازند تا تاثیرات این تعرضات در کودکی به مرور از بین برود.

آمار ها در مورد واکنش های رفتاری پس از سوء استفاده جنسی از کودکان چنین گفته اند :

  • 33 درصد از قربانیان به انواع افسردگی مبتلا شده اند.
  • 32 درصد از افراد قربانی در اعتماد کردن به دیگران به مشکل خورده اند. (Trust Issues)
  • 28 درصد از قربانیان در زمان تجاوز یا بعد ها به خودکشی فکر کرده اند.
  • 22 درصد از افرادی که دچار سوء استفاده جنسی شده اند به خود آزاری روی آورده اند.
  • 22 درصد از افراد قربانی تجاوز جنسی به کودکان اقدام به خودکشی کرده اند.

به طور کلی در اکثریت قربانیان سوء استفاده جنسی از کودکان افسردگی ، ترس و واهمه ، اضطراب و استرس ، خود آزاری و اقدام به خودکشی و حتی اعتیاد به مواد مخدر مشاهده شده است.

تجاوز جنسی اثراتی تا اخر عمر خواهد داشت…بعد از یک سال سوء استفاده جنسی از جانب یکی از دوستان خانوادگی که به بیماری پدوفیل مبتلا بود ، به فردی خجالت زده و منزوی تبدیل شده ام. در هر درسی که در آن بهترین بودم افت کردم و این افت تحصیلی آینده ، کار و زندگی من را تحت الشعاع قرار داد. هنوز بعد از 40 سال نمی توانم با هیچ مردی ارتباط برقرار کنم و در رابطه با اقایان کاملا ناتوانم –

-سخنان یکی از قربانیان سوء استفاده جنسی از کودکان در بزرگسالی

سوء استفاده جنسی از کودکان

چگونه از سوء استفاده جنسی از کودکان جلوگیری کنیم ؟

بی تفاوتی پدر و مادر نسبت به فرزندان می توانید یکی از مهم ترین عاملین رخداد تجاوز جنسی به کودکان باشد. در این قسمت به ذکر مهم ترین راه های جلوگیری از سوء استفاده جنسی از کودکان می پردازیم :

  1. در زندگی فرزند خود نقش مهمی داشته باشید.
  2. خود را به کار های روزانه که انجام می دهند علاقه مند نشان دهید.
  3. افرادی که به زندگی فرزند شما وارد می شوند را بشناسید.
  4. اگر از پرستار بچه یا مربی خصوصی استفاده می کنید حتما با دقت آن هارا انتخاب کنید.
  5. به نشانه هایی که خبر از تجاوز جنسی یا سوء استفاده جنسی از کودکان می دهند دقت کنید و اگر آن را مشاهده نمودید بی توجه از آن عبور نکنید و سریعا مورد پیگیری قرار دهید.
  6. فرزند خود را تشویق کنید با که با شما صحبت کند.
  7. در مورد ممنوعیت ها با او صحبت کنید و اجازه بدهید که بداند هیچکس حق لمس بدن او را ندارد.
  8. به او کمک کنید که کلماتی را برای قسمت های مختلف بدن انتخاب کند تا در زمانی که این کلمات تغییر کرد یا به نحو دیگری ادا شد متوجه شوید و اتفاقی که در حال اتفاق افتادن است را کشف کنید.
  9. در دسترس فرزندان خود باشید و اجازه بدهید که کودکان شما بدانند که شما در کنارشان هستید و در صورت بروز هر گونه مشکل می توانند به شما اعتماد کنند و حرف بزنند.
  10. به آن ها اطمینان دهید که از صحبت با شما به دردسر نمی افتند. برخی از والدین به خاطر کوچک ترین مسائل با فرزندان خود تند صحبت می کنند حتی زمانی که فرزندان واقعا تقصیر کار نیستند. همین موضوع باعث می شود که اگر مشکلی مانند تجاوز جنسی یا سوء استفاده جنسی از کودکان رخ دهد ، به پدر و مادر خود حرفی نزنند.
  11. اگر فرزند شما در مورد چیزی حرف نمیزد ، خود مستقیما سوال بپرسید. برای مثال بپرسید ” آیا چیزی هست که بخواهی در مورد آن صحبت کنی ؟”. اگر متوجه رفتار های عجیبی شدید و فرزند شما به این سوال نیز پاسخ منفی داد او را تشویق کنید و ذکر کنید که قطعا می توانید به او کمک کنید. سعی کنید اعتماد فرزند خود را برای صحبت کردن جلب کنید.

تمامی موارد فوق موجب می شود تا اگر از کودک شما سوء استفاده شده است متوجه شوید و یا اگر در شرف رخدادن است آن را پیدا کنید و از سوء استفاده جنسی از کودکان خود جلوگیری کنید. فراموش نکنید این واقعه به هیچ عنوان مقطعی و گذرا نیست و اگر اتفاق بیوفتد می تواند تا سالیان طولانی اسیب های جدی روح روان فرد وارد کند. به طوری که از یکی از قربانیان تجاوز جنسی به کودکان در بزرگسالی نقل شده است :

مشکلاتی که بعد از تجاوز جنسی با من همراه بود سالیان درازی طول کشید. مشکل اعتماد کردن داشتم و از لمش هر کسی متنفر بود. من حتی فرزندان خودم هم به سختی در آغوش می گرفتم… 

پس هر گونه اتفاق یا مشکلی که در این زمینه رخداده است را مورد پیگیری جدی قرار دهید و به هیچ عنوان از آن ساده عبور نکنید .

بعد از تجاوز و سوء استفاده جنسی از کودکان چه باید کرد؟

متاسفانه افراد زیای تصور می کنند که بعد از تجربه این اتفاق ، باید آن را رها سازند چرا که وقتی تجاوز اتفاق می افتد ، دیگر اتفاق افتاده و فقط باید از آن گذر کرد. این تصور از ریشه غلط می باشد و اثرات جسمی تجاوز و تعرض تنها گوشه ای از عوارض این اتفاق می باشند. بسیاری از افرادی که تجاوز به کودکان را در دوران خردسالی تجربه کرده اند ، تا آخر عمر نتوانسته اند با آن کنار بیایند…

هرچه این تعرضات سنگین تر و عمیق تر باشند ، اثرات آن نیز طولانی تر می باشد و هر سطحی از این تعرضات می تواند هر جنبه از زندگی فرد را تا اخر عمر درگیر خود کند. اگر فردی را می شناسید که دچار این حادثه شده است و حتی اگر فرزند شما دچار سوء استفاده جنسی از کودکان شده است ، از آن به سادگی عبور نکنید. از فرزند خود نخواهید که آن را فراموش کند چرا که این مورد فراموش شدنی نیست بلکه حل شدنی است…

بسیاری از قربانیان تجاوز به کودکان خود را مقصر در این رخداد می دانند و به همین علت به رفتار های خود آزاری روی می آورند.

باید به قربانیان تجاوز به کودکان کمک کرد تا این موضوع را بپذیرند و عوارض آن را کاهش بدهند. تنها در این صورت است که این افراد تا حدودی می توانند به زندگی پیشین خود برگردند. یکی از راهکار هایی که جهت بهبود وضع روحی پس از سوء استفاده جنسی از کودکان پیشنهاد می شود ، مشاوره کودک می باشد. اگر پس از عبور از سن کودکی متوجه آسیب های ناشی از تجاوز شده اید لازم است که این موضوع را با یک روانشناس یا مشاور فردی مطرح نمایید.

فراموش نکنید آنچه اتفاق افتاد ، تقصیر هیچ کودکی نبوده است و وظیفه ماست که برای داشتن جامعه ای سالم تر به این افراد کمک کنیم. کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره روان آرام به شما در حل مشکلات روحی و روانی کمک خواهد کرد.

 

علت سوء استفاده جنسی از کودکان چیست ؟

بیماری و ناهنجاری های جنسی از جمله پدوفیلی در بسیاری از مواقع علت تجاوز به کودکان می باشد.

اثرات روانی تجاوز به کودکان تا چه زمانی باقی می ماند؟

در موارد گزارش شده مشاهده شده است که اثرات روانی تجاوز به کودکان تا بزرگسالی و حتی تا زمان مرگ بر فرد باقی مانده است؟

پس از اطلاع از تجاوز به کودک چه باید کنیم؟

باید هرچه سریع تر این موضوع را با یک روانشاس و مشاور کودک مطرح نمایید تا به درمان روحی کودک پرداخته شود و از اثرات منفی آن جلوگیری شود.

4.7/5 - (489 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره