به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
برخورد با افراد سواستفاده گر

برخورد با افراد سواستفاده گر

سوءاستفاده زمانی است كه شخص به طور عامدانه به دیگری صدمه می زند. معنای سوءاستفاده، کنترل است. یک شخص حق ندارد از طریق سوء استفاده کنترل خود را بر دیگری اعمال کند. قربانیان سوء استفاده باید بدانند که سوءاستفاده اشتباه است و سوء استفاده هرگز تقصیر آن ها نیست. هر شخص حق دارد زندگی عاری از سوءاستفاده را تجربه کند. در این مقاله به بررسی انواع سواستفاده و برخرود با افراد سواستفاده گر اشاره خواهد شد:

برخورد با افراد سواستفاده گر:

برای برخورد با افراد سواستفاده گر ، بهتر است ابتدا با مفهوم و انواع سواستفاده آشنا شد.

 

سواستفاده

چه چیزی سوء استفاده را مشخص می کند؟ چگونه کسی می‌داند مرتکب سوءاستفاده می شود یا مورد آزار قرار می گیرد؟ تعریف سوءاستفاده برای برخورد با افراد سواستفاده گر در واقع بسیار ساده است.

سوءاستفاده به عنوان عملی است که به شخص دیگری آسیب رساند. خلاصه این که، کسی که به هر طریق هدفمند، دیگری را آزار می دهد مرتکب سوءاستفاده می شود و باید برخورد با افراد سواستفاده گر صورت گیرد. انواع سوءاستفاده توسط بزرگسالان وجود دارد، از جمله:

 

انواع سواستفاده:

  • سوء استفاده جسمی
  • سوء استفاده روانی
  • تجاوز
  • تجاوز جنسی
  • سوء استفاده کلامی
  • آزار سالمندان
  • سوءاستفاده مالی
  • سوء استفاده معنوی
  • سوء استفاده عاطفی

همه انواع سواستفاده غیرقانونی است و می توان با مجازات های کیفری و برخورد با افراد سواستفاده گر همراه باشد.

 

چه کسی سواستفاده می کند؟

سوءاستفاده بیشتر توسط شخصی صورت می گیرد که قربانی او را می شناسد و اغلب با او زندگی می کند. سوءاستفاده در خانواده ها اغلب به عنوان سوء استفاده خانگی یا خشونت خانگی شناخته می شود.

برخورد با افراد سواستفاده گر

اشتباهات رایج در برخورد با افرادی که سواستفاده می کنند:

درک انگیزه ها و طرز تفکر یک سواستفاده گر مهم است. اما اشخاصی که مورد سواستفاده قرار می گیرند نیز معمولاً اشتباهات زیر را انجام می دهند که منجر به سوءاستفاده بیشتر می شود.

  1. کوتاه آمدن :

بیشتر قربانیان سعی می کنند سواستفاده گر را در زمان تشدید درگیری و عصبانیت به دام بیندازند. این تاکتیک در برخورد با افراد سواستفاده گر، فقط او را قادر می سازد ، که ضعف شما را فرصتی برای اعمال کنترل بیشتر کند.

  1. استدلال:

دعواهای کلامی در برخورد با افراد سواستفاده گر، منجر به نارضایتی بیشتر هر دو طرف می شود. هرچه عصبانیت بیشتر می شود، سوء استفاده نیز بیشتر رخ می دهد.  شما با مشاجره کردن با فرد سواستفاده گر چیزی به دست نخواهید آورد و باعث می شود که شما در نهایت احساس قربانی بودن، آسیب دیدگی و ناامیدی کنید.

  1. توضیح و دفاع:

هنگامی که به اشتباه کسی شما را سرزنش می کند یا مورد حمله قرار می دهد (در انواع سواستفاده ها)، سعی در دفاع و توضیح خود دارید. تلاش شما برای توضیح و تکذیب، احتمال سواستفاده را بیشتر می کند.

  1. درک سوءاستفاده:

آنها به اشتباه اعتقاد دارند یا امیدوارند که متجاوز علاقه مند به درک آن ها باشد، در حالی که متجاوز فقط علاقه مند به پیروزی درگیری و داشتن موقعیت برتر است. بنابراین استدلال کردن بی ربط است.

  1. انتقاد:

از آن جا که افراد سواستفاده گر، اساساً ناامن هستند، اما داخل آن ها شکننده است. در برخورد با افراد سواستفاده گر، بهتر است از آن ها انتقاد نکنید. زیرا انتقاد و نظرات منفی درون آن ها را شکننده تر و عصبانی تر می کند و خطر برای شما افزایش پیدا می کند. اگر این فرد از شما سواستفاده عاطفی می کند یا مالی، یا جنسی، تفاوتی ندارد. او به عمل خود با شدت بیشتری ادامه خواهد داد. انتقاد از متجاوز می تواند خشم و کینه توزی را برانگیزد.

 

راهکارهای مؤثر برای مقابله با سوءاستفاده :

روش های موثری برای مقابله با سوءاستفاده وجود دارد که نیاز به آموزش و پیش بینی دارند.

 

  1. دریافت اطلاعات:

برای برخورد با افراد سواستفاده گر، همه چیزهایی را که می توانید در مورد سوءاستفاده عاطفی و انواع دیگر سواستفاده بدانید، بیاموزید. افراد در روابط سوءاستفاده گر، گرایش به وابستگی متقابل دارند.

 

  1. پشتیبانی دریافت کنید:

درمان فردی و همچنین شرکت در جلسات 12 مرحله ای مانند الآنون یا CoDA  می تواند بسیار کمک کننده باشد. اگر مورد آزار و اذیت جسمی قرار گرفتید، در مورد منابع قانونی، خط تلفن و مراجع قانونی منطقه خود اطلاعات کسب کنید و نکات بیشتری را بخوانید. بسیاری از افرادی که مورد سواستفاده قرار می گیرند، شرم از صحبت در مورد آن یا پیگیری قانونی دارند و در خود نیز احساس گناه و مقصر بودن می کنند که بسیار اشتباه است. و همچنین بسیاری از ما اطلاعات کافی از این که سواستفاده به هر شکل آن جرم است نداریم و به همین دلیل خود را ناچار به تحمل و کنار آمدن سواستفاده می کنیم.

 

  1. واکنش نشان ندهید:

در برخورد با افراد سواستفاده گر ، بیاموزید که واکنشی نشان ندهید و یا شخصاً به کلمات و اقدامات متخلف نپردازید. عدم واکنش، اولین قدم به سمت توانمندسازی است.

 

  1. عزت نفس خود را بالا ببرید:

افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس، به شما کمک می کند تا به واقعیت خود اعتماد کنید، گزینه های بیشتری را ارائه دهید و به شما قدرت می دهد تا با سوءاستفاده روبرو شوید. با متوقف کردن هرگونه انتقاد از خود شروع کنید و سپس اقدام به بازسازی ارزش خود کنید.

 

  1. قاطع باشید:

در برخورد با افراد سواستفاده گر ، بیاموزید که بیش از اندازه منفعل، آرام، مضطرب، منتقد یا پرخاشگر نباشید.

 

  1. مرزها را تنظیم کنید:

یاد بگیرید که مرزها را در همه روابط خود تعیین کنید.

 

سواستفاده کلامی:

سوء استفاده کلامی راهی برای حمله یا تعریف منفی شخص دیگری است که از کلمات یا سکوت به عنوان سلاح استفاده می کند. و یکی از رایج ترین انواع سواستفاده در کشورمان است که بسیاری از ما متوجه مورد آزاد کلامی قرار گرفتن نمی شویم و برخورد با افراد سواستفاده گر که به صورت کلامی به ما آزار می رسانند را نمی دانیم. سوء استفاده کلامی غالباً در مرز روابط عاشقانه، دوستی و روابط والدین و فرزند اتفاق می افتد. اما همچنین می تواند بین همکاران، اعضای خانواده دور و آشنایان رخ دهد. حتی افراد غریبه نیز می توانند درگیر رفتارهای توهین آمیز کلامی شوند.

سوء استفاده کلامی زیر مجموعه سوء استفاده عاطفی یا روانی است. نمونه هایی از سوء استفاده عاطفی غیر کلامی شامل کاهش ارزش کلامی مانند خیره شدن به فرد است. چرخش چشم و درهم زدن درب؛ شایع پراکنی درباره قربانی؛ صحبت در مورد قربانی در پشت سر او.

 

پایان دادن به سواستفاده عاطفی:

برخورد با افراد سواستفاده گر عاطفی و پایان دادن به رابطه با این اشخاص کار ساده ای نیست، به خصوص اگر از نظر مالی به فرد سواستفاده گر وابسته باشید، اگر فرزندی با فرد دارید ، یا اینکه فرد سواستفاده گر یک همکار، عضو خانواده یا دوستی است که بخشی از بزرگی از زندگی شماست، در چنین شرایطی ، تنها راه برای جلوگیری از سوءاستفاده یا حداقل به حداقل رساندن اثرات مخرب آن، محدود کردن تماس، کاهش برخوردها با وی و یا فقط تعامل با فرد در ملاء عام است.

سو استفاده کلامی چیست؟

سوء استفاده کلامی راهی برای حمله یا تعریف منفی شخص دیگری است که از کلمات یا سکوت به عنوان سلاح استفاده می کند. و یکی از رایج ترین انواع سواستفاده در کشورمان است که بسیاری از ما متوجه مورد آزاد کلامی قرار گرفتن نمی شویم و برخورد با افراد سواستفاده گر که به صورت کلامی به ما آزار می رسانند را نمی دانیم.

سو استفاده چیست؟

سوءاستفاده به عنوان عملی است که به شخص دیگری آسیب رساند. خلاصه این که، کسی که به هر طریق هدفمند، دیگری را آزار می دهد مرتکب سوءاستفاده می شود و باید برخورد با افراد سواستفاده گر صورت گیرد.

آیا کوتا آمدن در مقابل افراد سو استفاده گر کار درستی است؟

بیشتر قربانیان سعی می کنند سواستفاده گر را در زمان تشدید درگیری و عصبانیت به دام بیندازند. این تاکتیک در برخورد با افراد سواستفاده گر، فقط او را قادر می سازد ، که ضعف شما را فرصتی برای اعمال کنترل بیشتر کند.

4.6/5 - (441 امتیاز)
بپیوندید
اطلاع از

10 نظرات
جدیدترین ها
قدیمی ها بیشتر رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها
بی نام
25 روز قبل

با سلام
مادر شوهرم خیلی سو استفاده میکنه خونه ما طبقه بالاشونه هرچی تو خونش اضافه داره و جا نداره براش میاد پرت میکنه تو اتاق ما یا تو حموم کلی وسایل گذاشته انگاری خونه ی ما انباری و مارو نگهبان گذاشته واسه وسایلاش همراهی کنید چکار کنم؟

حدیسه
5 ماه قبل

دامادم چند سال هست که هرشب شام خونه مامیاد در واقع مثل بچه خودم دونستمش میریزه میپاشه اما بعد هشت سال احساس میکنم داره از ریخت و پاش ما سو استفاده میکنه لطفا راهنماییم کنید .

فرهاد
2 ماه قبل
پاسخ به  حدیسه

سلام خود هیچ کاری،نمی تونی بکنی تنها کسی می تونه جلو کار های دامادشما را بگیره دخترت هستش

موهی
1 سال قبل

ممنون ازشما،ولی من همیشه گول میخورم،اعصابم ازدست خودم خورده که چرااینقدساده لوحم،دیگه توان اینکه گریه‌کنم بخاطراین موضوع ندارم.خستم

داریوش
5 ماه قبل
پاسخ به  موهی

سلام.من.که.تمام.زندگیم.را.باختم.وب.ادمهای.س..استفاده.گر.دادم.دیگه.خودم.از.خودم.بدم.میاد.ونمیتوانم.این.عمل.زشت.کثیف.را.ترک.کنم.همه.ازم.سواستفاده.میکنند.نمیدانم.چکار.کنم.زود.گول.دوست.رفیق.میخورم..هر.چه.دترم.زود.از.دست.میدم.تا.با.یکی.رفیق.میشم.فورا.ازم.سو.استفاده.میکنه.نمیتونم.جلو.این.بذل.بخششم.را.بگیرم.و.بعد.از.این.که.تمام.مال.واموالم.دادم..همه.چی.رها.میکنم.وبا.طرف.مقابل.قهر.میشم.که.اون.طرف.مقابل.هم.از.خدا.میخاد.که.من.رهاش.کنم.برم..دست.خودم.نیست….دارم.دیوانه.میشم..همیشه.از.حق.ومالم.گذشتم..نمیتونم.از.حقم.دفاع.کنم.ملیارده.سرمایه.داشتم..تمام.از.دست.دادم….فورا.مال.ودارایم.با.کوچکترین.احترام.رها.میکنم.و.میبخشم…واخرش.هم.خودم.میزارم.میرم.از.خودم.نفرت.پیدا.کردم.در.صورتی.که.شخصی.کوچکترین.چیزی.هم.ازم.طلبکار.باشه.بهش.میدم.و.اسمی.از.حساب.کتاب.خودم.نمیاورم.اصلا.قدرت..این.ندارم.که.بتوانم.حقم.را.ثابت.کنم.فورا.عصبانی.میشم.وناراحتی.پیش.میاورم.طرف.مقابل.هم..دقیقا.از.این.حرکت.سو.استفاده.میکنه.وطلب..حسابم.را.پایمال.میکنه.نمیدانم.چکار.کنم.خواهشمندم.منا.راهنمایی.کنید..وچگونه.میتوانم..از.این.کار.دست.بکشم.لعنت.بر.من.دیگه.داغون.شدم

رضا باقری
1 سال قبل

ممنون از زحماتی که میکشید

علی
1 سال قبل

مرسی ازبیانات شما .چون افکار انسان را بازمکنه موانع از سواستفاده و اعتماد از همه لحاظ میشه.کاش مشد قبل از انجام هر کاری .انتخاب راه درست وفکر کرد.که بهد باعث اذاب از لحاظ روحی جسمی وروان…نشود

حمید حمیدی
2 سال قبل

سلام واقعا عالی بود . سئوال . فردی را واقعا دوست داری و به خواسته هاش عمل میکنی ولی اون فرد به شما کم لطفی کم محلی و بی توجهی میکنه .چطور باید با اون فرد رفتار ویا برخورد کرد که جذب اون فرد بشی؟

ستاره
2 سال قبل

عالی بود

سحر
2 سال قبل

ممنونم خیلی عالی بود تشکر

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره