به راحتی وقت مشاوره بگیرید همه ما در مراحل و زمان هایی از زندگی نیاز به صحبت کردن و مشاوره گرفتن از فردی داریم که بتواند ما را درک کند.
مشاوران حرفه‌ای و با تجربه
بازگشت وجه در صورت نارضایتی
مشاوره حضوری،آنلاین و تلفنی
انتخاب بهترین مشاور برای شما

زوج درمانی شناختی رفتاری چیست؟

مشاور زوج درمانی شناختی رفتاری چیست؟ مشاور ازدواج تعداد جلسات زوج درمانی؟ مرکز مشاوره آشنایی با مرکز مشاوره ما سرویس ها سوالات متداول

آیا تا به حال مورد زوج درمانی شناختی رفتاری قرار گرفتیه‌اید؟ تجربه شما از این نوع درمان چه بود؟ آیا زوج درمانی شناختی رفتاری برای تمام زوج‌ها پاسخ گو است؟ آیا می‌توان از درمان شناختی رفتاری به عنوان درمانی کوتاه مدت یا کم هزینه یاد کرد؟ برای دریافت پاسخ این سوالات و سایر سوالات مربوط به زوج درمانی شناختی رفتاری مقاله زیر را مطالعه نمایید.

متاسفانه برخی معتقدند اینکه یک زوج برای زوج درمانی شناختی رفتاری مراجعه می‌کنند به این معناست که ازدواجشان ناموفق بوده در صورتی که این چنین نیست. دو شخص از دو خانواده متفاوت، با علایق و سلیقه و معیارهای متفاوت زیر یک سقف زندگی می‌کنند پس کاملا طبیعی است که مشکلات و مسائلی بین آنها بروز پیدا کند و برایش حل و بهبود آن به زوج درمانی شناختی رفتاری مراجعه کنند.

باور غلط دیگری که در مورد زوج درمانی شناختی رفتاری وجود دارد این است که “اگر یک زوج عاقل و بالغ باشند خودشان مشکلاتشان را حل می‌کنند و به زوج درمانی احتیاجی ندارند” یا اینکه “اون ها از  کجا میدونن تو زندگی ما چه خبره هیچ کس اندازه خودمون نمیتونه کمکمون کنه” . لازم به ذکر است فردی که برای زوج درمانی شناختی رفتاری به آن مراجعه می‌کنید دارای سواد، تخصص و تجربه در این زمینه است و قطعا بیشتر از شما به مسائل و چالش‌های بین زوجین اشراف دارد، جلسات زوج درمانی  نیز با همکاری شما به نتیجه خواهد رسید و قرار نیست معجزه‌ای اتفاق بیفتد.

زوج درمانی شناختی رفتاری (CBT) چیست؟

زوج درمانی شناختی رفتاری (CBT) چیست؟

گاهی زوجین حس می‌کنند زندگی مشترکشان شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد. در واقع هنگامی چالش هایی که بینشان رخ می‌دهد سبب ایجاد احساسات منفی در نهایت بر ذهن، افکار، وضعیت جسمانی و… آنها تاثیر می‌گذارد. در این هنگام است که برای زوجین به زوج درمانی شناختی رفتاری احتیاج دارند که کیفیت رابطه و زندگی خود را ارتقا داده و مشکلاتشان را تا حد ممکن حل کنند.

اما آیا فقط در زمان وقوع مشکل باید برای زوج درمانی شناختی رفتاری اقدام کرد؟ خیر

همانطور که برای پیشگیری از بروز انواع بیماری ها به چکاب می‌رویم یا یک سری کارها را در جهت جلوگیری از بروز عارضه و بیماری در بدن خود انجام می‌دهیم در این مورد هم بهتر است قبل از وقوع مشکلات برای زوج درمانی شناختی رفتاری اقدام کرد و تا با یک سری آموزش ها و به کارگیری مهارت های حل مسئله از وقوع مشکلات بیشتر و بزرگ تر جلوگیری شود.

جهت آگاهی و آشنایی بیشتر به مقاله زوج درمانی شناختی(CBT) مراجعه نمایید.

پروسه زوج درمانی شناختی رفتاری(CBT) چگونه است؟

پروسه زوج درمانی شناختی رفتاری(CBT) چگونه است؟

اینکه در جلسات زوج درمانی شناختی رفتاری چه اتفاقی می‌افتد و درمانگر چگونه به راهنمایی و درمان زوجین می‌پردازد را در این قسمت متوجه خواهید شد.

جلسه ارزشیابی (جلسات انفرادی و دونفره)

در این جلسات با استفاده از یک سری پرسش پاسخ هایی که بین شما و درمانگر زوج درمانی شناختی رفتاری شکل می‌گیرد شما مورد ارزشیابی هایی قرار میکیرید تا شناخت درمانگر نسبت به شما بیشتر شود.

آموزش مهارت

پس از جلسه ارزیابی زوج درمانی شناختی رفتاری، درمانگر متوجه می‌شود که خلاء چه مهارت هایی در زوجین منجر به بروز مشکل شده است در نتیجه شروع به آموزش یک سری مهارت‌ها به زوجین می‌کند. مهارت‌هایی مانند؛ آموزش رفتاری شناختی در رفتار متقابل، مذاکره، ارتباطات، حل تعارض

یک سری تمرین ها نیز برای بکارگیری این مهارت ها برای شما تعیین می‌شود تا درمانگر از یادگیری مهارت ها در شما اطمینان حاصل کند و اگر چالشی در بکارگیری آنها داشتید با کمک درمانگر حلشان کنید.

آخرین جلسه زوج درمانی شناختی رفتاری

ترخیص

همانطور که پزشک معالج جسم شما بعد از به پایان رسیدن دوران درمان به شما برگه ترخیص می‌دهد و تایید میکند که احتیاجی به ادامه درمان ندارید در مورد درمانگر زوج درمانی شناختی رفتاری نیز این شرایط برقرار است البته بدون برگه?

درمانگر با توجه به صحبت هایی که هر جلسه با شما دارد و نتیجه‌ای که از به کارگیری مهارت ها و انجام تمرین‌ها بدست می‌آورید به این نتیجه می‌رسد که همچنان به زوج درمانی شناختی رفتاری احتیاج دارید یا خیر. در صورتی که زوج درمانی شناختی رفتاری به نتیجه مطلوب و مدنظر درمانگر و مراجعه کننده رسیده باشد، آن جلسه، جلسه پایانی زوج درمانی خواهد بود

آیا زوج درمانی شناختی رفتاری همیشه به زندگی مسالمت آمیز ختم می‌شود؟ 

خیر؛ همه اشخاصی که برای زوج درمانی شناختی رفتاری اقدام می‌کنند ازدواج رستی نداشته اند یعنی با شخص مناسب و متناسب‌شان ازدواج نکرده اند. در این موارد نه  درمان شناختی رفتاری و نه هر روش درمانی دیگری این زوجین را به زندگی مسالمت آمیز نخواهد رساند. گاهی تشخیص درمانگر زوج درمانی شناختی رفتاری جدایی است.

 

تعداد جلسات زوج درمانی شناختی رفتاری چقدر است؟

معمولا بین 12 تا 16 جلسه و به صورت یک جلسه در هفته

آیا بعد از تجربه خیانت می‌توان از زوج درمانی شناختی رفتاری کمک گرفت؟

بله

4.8/5 - (89 امتیاز)

نتیجه‌ی زوج درمانی شناختی رفتاری

بعد از جلسات زوج درمانی شناختی رفتاری، زوجین در امور زیر به مهارت و توافق می‌رسند:

تعداد جلسات زوج درمانی شناختی رفتاری

جلسات زوج درمانی شناختی در اکثر مواقع بین 12 تا 16 جلسه است و هر جلسه بین 50 تا 60 دقیقه می‌باشد که برای اینکه زوج ها فرصتی برای انجام تمرین هایشان داشته باشند هفته‌ای یکبار انجام می‌شود.

در هر جلسه روانشناس با استفاده از استراتژی‌های زوج درمانی شناختی رفتاری به مراجعین کمک می‌کند تا رابطه‌ی خود را بهبود ببخشند.

زوج درمانی شناختی رفتاری برای چه زوج‌هایی خوب است؟

زوج درمانی شناختی رفتاری برای چه زوج‌هایی خوب است؟

معمولا زوج‌هایی که در زندگی خود با چنین چالش‌هایی رو به رو می‌شوند اقدام به زوج درمانی شناختی رفتاری می‌کنند تا وضعیت ارتباط و روح و روان خود را بهبود ببخشند.

 

مرکز مشاوره و روانشناسی روان آرام، دارای مجوز رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بوده و توسط سرکار خانم دکتر آزیتا امین الرعایا تاسیس گردیده است. کادر کلینیک روان آرام را مشاورانی خبره، اساتید دانشگاهی و روان درمانگران به نام تشکیل داده اند. حوزه فعالیت این کلینیک روانشناسی را می‌توان حوزه فعالیتی وسیعی دانست چرا که خدمات ارائه شده در این مرکز مشاوره مشکلات روان شناختی، روان پزشکی، کودک و نوجوان، بزرگسالان، فردی، زوج درمانی، خانواده و حتی مشاوره های گروهی را نیز پوشش می‌دهد

زوج درمانی شناختی رفتاری چیست؟

مزایا زوج درمانی CBT چیست؟

آنچه در زوج درمانی شناختی رفتاری اتفاق می‌افتد باعث می‌شود تا زوجین در ابعاد مختلف رابطه شان پیشرفت و بهبود را حس کنند. در ادامه به این مواردکه در واقع جز مزایای زوج درمانی شناختی رفتاری محسوب می‌شود اشاره خواهد شد:

بالا رفتن کیفیت رابطه در زوج درمانی شناختی رفتاری

بهبود کیفیت رابطه

داشتن ارتباط موثر از ارکان اصلی ازدواج موفق سالم است و اگر زوجین نتوانند گفت و گویی مسالمت آمیز و سازنده با یکدیگر داشته باشند رابطه شان به درستی پیش نخواهد رفت و سر جزئی ترین مسائل هم به مشکل خواهند خورد. در آموزش  هایی که در رابطه با بهبود کیفیت رابطه داده می‌شوند زوجین در زوج درمانی شناختی رفتاری می‌آموزند به راحتی با یکدیگر گفت و گو کرده و شنونده خوبی برای هم باشند.

آموزش مهارت حل مسئله در زوج درمانی شناختی رفتاری

مهارت حل مسئله

مسئله صرفا به معنای معضلی بزرگ در زندگی نیست؛ زوجین در طول روز ممکن است با چندین مسئله رو به رو شوند و اگر از مهارت حل مسئله برخوردار نباشند مدام در گیر قهر و آشتی و بحث هستند.

مسئله میتواند این باشد که خانم از پهن کردن لباس ها روی رخت پهن کن بدش می‌آید و آقا به جای اینکه دلیل آن را جویا شود و سعی بر حل این مشکل داشته باشد و یا در تقسیم وظایفشان تجدید نظری کند ب سرعت پاسخ می‌دهد”اگه تو بدن میاد منم بدم میاد، منم خیلی کارا انجام میدم که اصلا خوشم نمیاد، چقدر لوس و کم طاقتی”

در صورتی که اگر زوجین در طی جلسات زوج درمانی شناختی رفتاری مهارت حل مسئله را می‌آموختند این مسئله به راحتی حل می‌شد.

مدیریت بحران در زوج درمانی شناختی رفتاری

مدیریت بحران

واضح است که زنگی همیشه روی خوشش را ب ما نشان نخواهد داد و این خاصیت زندگی است که بدی و خوبی را در کنار هم دارد. از این جهت مدیریت بحران اهمیت بالایی دارد. نادیده گرفتن مشکلات و نپرداختن به آنها یا حتی پاک کردن صورت مسئله به این معنی نیست که شما زوجی پخته و بالغ هستد و به مسائل مهم تر می‌پردازید. هر مسئله ای چه کوچک و چه بزرگ اگر حل نشود روی هم انباشته شده و روزی با حالت انفجاری خود را نشان میدهد. مثالش هم هنگامی است که بین زوجین بحث و دعوایی اتفاق می افتد که در آن حرف هایی از زبان هم می‌شنوند که شوکه میشوند و نمیتوانند هضمش کنند.

در زوج درمانی شناختی رفتاری زوجین می‌آموزند بحران های بینشان را شناسایی کرده و به آنها پرداخته و حلشان کنند.

غلبه بر خیانت در زوج درمانی شناختی رفتاری

غلبه بر خیانت

شاید گمان کنید خیانت هنگامی رخ میدهد که شما به شخصی غیر از همسرتان علاقه مند شوید در حالی که عوامل بسیاری پشت خیانت است و تحقیقات نشان داده خیانت زوجین بیشتر جنبه ی التیام بخشی به دردهایشان و ارضا یک سری از گرایش ها و احساسات نا متعارف است. در زوج درمانی شناختی رفتاری زوج ها می‌آموزند خودشان را از این موارد دور نگه دارند و رابطه ای پایدار داشته باشند.

بپیوندید
اطلاع از

0 نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه کامنت ها

پاسخگوی شما 9 الی 21

88216100 نوبت‌دهی مشاوره